Paard poept 'koeienvlaai'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Paard poept 'koeienvlaai'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:31

Sinds ze op de wei staan poepen de paarden een soort koeienvlaai. Wat is hier tegen te doen?

(Zelf vermoed ik dat dit komt door het frisse lentegras dat nu door de kou nog fructaan aanmaakt en dat werkt laxerend.... tenminste bij mensen...)

Antheman

Re: Paard poept 'koeienvlaai'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:40

Arabesk schreef:
Sinds ze op de wei staan poepen de paarden een soort koeienvlaai. Wat is hier tegen te doen?

(Zelf vermoed ik dat dit komt door het frisse lentegras dat nu door de kou nog fructaan aanmaakt en dat werkt laxerend.... tenminste bij mensen...)

rustiger aan met die wei!

Staat ie s nachts binnen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:41

Nee, maar ze hebben echt maar een ontzettend klein reepje gras erbij gekregen hoor. Oppervlakte denk ik iets van 3 vierkante meter. De rest van de wei is totaal gemillimeterd Haha! daar staat echt niks meer. Vork

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:42

Arabesk schreef:
Nee, maar ze hebben echt maar een ontzettend klein reepje gras erbij gekregen hoor. Oppervlakte denk ik iets van 3 vierkante meter. De rest van de wei is totaal gemillimeterd Haha! daar staat echt niks meer. Vork

oh Knipoog

eh?? Het is vrij koud geweest, daar is veel energie naar toe gegaan om warm te blijven! Misschien heeft t daar mee te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:24

is niet erg hoor, en gebeurt wel vaker.
komt waarschijnlijk door de regen die steeds valt, de paarden eten vrij veel nat gras nu en daardoor krijg je ook nattere mest.

de mijne poept ook al zo lang ze in de weide staan mooie koeienvlaaien.

zodra de hoeveelheid gras minder word en het op houd met regenen zodat ze dus ook wat minder vocht binnenkrijgen( heb al drie dagen de waterbak niet bij hoeven vullen omdat ze zoveel vocht via het gras binnenkrijgen)

ik heb me laatst door een oud boertje laten vertellen dat die koeienvlaaien juist heel gezond waren!!

hij zei dat daardoor de darmen mooi schoon spoelden, en zand en andere troep van de winter er nu mooi weer uitkwam...

klonk me wel mooi eigenlijk, en ondanks de koeienvlaaien zijn onze paarden verder kerngezond!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 09:56

Mag natuurlijk niet te lang duren, hè.

Heb je een mineralenliksteen in de wei?

annet1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:33

je geeft je paard waarschijnlijk te jong gras! daardoor is zijn maag overstuur en kan het dun schijten, ik zal wel even uitkijken!!! als dit te lang duurt, kan het paard best pijn in de buik krijgen.... ook moet je het gras afstemmen met het voer [hooi,kuil] dat hij in de winter kreeg.... want het is best een grote stap van het droge hooi/kuil en dan in het jonge gras te doen.... later kun je je beest steeds minder hooi/kuil laten voeren dat hij volledig gras kan krijgen
owja geef m ook eerst een klein hoekje gras!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:44

Als ze altijd opm gras staan kan dit geen kwaad hoor.
Gaat vanzelf weer over.

Een ander verhaal is het wanneer de paarden de hele winter op stal hebben gestaan.

Mijn paarden lopen op een naturgebied en zie gewoon dat ze er nu veel beter tegen kunnen dan wanneer ze op de pension stal staan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:49

Mijn merrie heeft het ook. Ze poept altijd al wat dunner dan de pony, maar in het natte gras is het even erger als met mooi weer.
Als ze 's nachts buiten blijft heeft ze er ook weer meer last van.

Als je paard vrolijk is en geen uitdrogingsverschijnselen of verhoging heeft zou ik me er niet te druk om maken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:14

Wat extra vezels geven dmv het voeren van zemelen kan helpen.

En even opletten dat je geen mok-achtige toestanden op de achterbenen krijgt als die drek er langs loopt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:16

Helpt zemelen voeren echt tegen diaree?
Dan geef je ze toch ook weer een natte brei?
Als het echt werkt ga ik dat ook maar voeren, kheb er hier 2 aan de dunne. (waarvan 1 het hele jaar 24/7 op dezelfde wei staat)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:18

Als je de zemelen niet al te nat maakt (zeg maar, wel nat, maar niet helemaal vloeibaar) dan kan het juist een goed effect hebben op diarree.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:23

Precies wat Apple zegt.
Zemelen kun je gerust geven, baat het niet, schaadt het niet.
Het mooie van zemelen is dat het zowel stoppend als laxerend kan werken, net wat er nodig is, vezels zijn gewoon altijd goed voor de darmen.
Oud, stengelig hooi is ook goed.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:33

een banaan met en beetje kaneel erop wil ook nog wel eens helpen. 1 banaan he, geen hele tros!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:38

In principe moet een paard binnen een paar dagen aan vers gras gewend zijn. Een paard dat jaarrond buiten staat en jaarrond diarree heeft, mankeert iets. Daar zou je eens door een DA naar moeten laten kijken.

Om de voorjaarsgras-diarree te bestrijden en te voorkomen kun je het best overjarig hooi bijvoeren, en de paarden geleidelijk aan het verse gras laten wennen. Die van mij gaan zelfs uitzichzelf, ondanks dat ze in lekker vers gras staan, hun (oude) hooi opeten: afwisselend grazen en hooi eten.

Een paard dat er (zoals TS stelt) 3 m2 gras bij krijgt en dan aan de dunne gaat is wel erg extreem. Ook daar zou evt iets anders mee aan de hand kunnen zijn, zeker als de diarree blijft.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 20:43

Ibbel, hij heeft niet het jaar rond diarree hoor. Alleen elke lente als het gras gaat groeien én het veel regent.
Anders zou er zeker wat mis zijn idd.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:24

Het zou ook kunnen ,omdat je zegt dat het gras gemillimetert is dat ze zand(aarde)naar binnen krijgen,trekken ze namelijk nog weleens de wortels ermee uit en daar zit dan zand aan.Maar dat kan je makkelijk controleren,doe wat van de mest in een emmer gooi er water bij en roer dit even door.Laat dit mengsel even bezinken.Als er zand aanwezig is dan zakt dit naar de bodem.Er hoeft maar een half thee lepeltje in te zitten en je paard kan dan al aan de diaree zijn.Dit proefje kost je niks,maar je kan dan wel of niet uitsluiten dat het van het zand komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 00:39

Als je van hooi (stal) overstapt op gras (land) kan die overgang wat groot zijn. Paarden kunnen last krijgen van die overgang (diarrhee). Je had de overgang van stal naar land wat geleidelijker kunnen doen door ze niet meteen hele dagen het land op te gooien.

Die diarrhee gaat vanzelf weer over...maar hou het wel in de gaten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:49

Citaat:
Je had de overgang van stal naar land wat geleidelijker kunnen doen door ze niet meteen hele dagen het land op te gooien.

helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid, als ze bij ons op het land gaan, is dag 24/7 en geen mogelijkheid meer om ze op stal te zetten, of in een paddock ofzo

Als ze bij ons ooit nog de wei op gaan (of tewel: als het ooit nog droger gaat worden) dan krijgen ze allemaal ook koeienvlaaien, gaat vanzelf weer over.

Mijn paard is zo'n overgang gewend, want in Oostenrijk gaan ze begin mei de alm op, komen ze zo uit de koeienstal, dat is een wandeling van een paar uur, dus ook daar wordt niet opgebouwd, maar hoppa het gras in en dat heeft ie al die jaren overleefd....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:23

Het kan ook door de kou komen. Ik ken een paard dat steevast diarree kreeg als hij in de regen/wind/kou stond.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:37

Paarden hier hebben er ook wat last van gehad. Ik ben gestopt met hooi bijvoeren en gingen naar een iets rijker grasland, was gelijk raak. Dat is een weekje geleden nu, nu is alles weer goed.

Zoals al gezegd, hou het even in de gaten, als het zo blijft moet je er toch wat aan doen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:19

Mijn haf hebben er ook last van komt omdat het steeds regend en zedan zo veel nat gras eten.
de hafjes van mij hebben het heel snel.
als ze erst droog hooi krijgen en dan in eens vochtig kuil gras gaan ze ook aan de diaree gaat van zelf weer over.