Hooikoorts - netje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Hooikoorts - netje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:46

Mijn paard heeft nu voor het tweede jaar last van hooikoorts. Dit uit zich in heftige bewegingen maken met het hoofd en heel hard schudden. In de binnenbak heeft ze er (uiteraard) geen last van. Nu ben ik eigenlijk benieuwd of zo'n netje die je bijvoorbeeld bij de paardendrogist kan kopen daar tegen kan helpen. Of heeft iemand een ander idee? Het is geen doen om alsmaar binnen te rijden en bovendien kan dat op wedstrijden ook niet. Maar zo'n netje mag op wedstrijden natuurlijk ook niet. Het is echt lastig!

R0MY

Re: Hooikoorts - netje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:02

Ik ken een aantal paarden met dezelfde symptomen. Nadat die zo'n netje hebben gekregen is het stukken beter geworden. Ik zou het gewoon proberen, zo duur is zo'n netje niet. Ik dacht dat er ook wel druppels voor zijn maar dat weet ik niet zeker. Dan zou je eens op de site van de paardendrogist moeten kijken.
Succes, groetjes Romy

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:58

Je kan beter elke keer je hooi nat maken in een betonkuip voor je stal.
Het is juist bekend dat paarden die hooi uit een net of hooiruif eten JUIST teveel stof inademen.

Dus mijn advies: NIET DOEN !!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:30

mistral schreef:
Je kan beter elke keer je hooi nat maken in een betonkuip voor je stal.
Het is juist bekend dat paarden die hooi uit een net of hooiruif eten JUIST teveel stof inademen.

Dus mijn advies: NIET DOEN !!

Volgens mij begrijp je verkeerd, jij bedoeld volgens mij een hooinet.
De TS heeft het over een neusnetje, tegen de pollen.

En mijn headshaker heeft het pollennetje niet geholpen!

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:48

mijn paard doet dit ook. en heb nu bijenpollen gekocht, vandaag was het al stukken minder. bijenpollen kun je bij zo'n imker halen (in het telefoonboek staan er genoeg) 14 euro voor een maand ofzow en dat zou dan voor een groot paard genoeg zijn.
veel suc6

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:57

NoNeTtE schreef:
mijn paard doet dit ook. en heb nu bijenpollen gekocht, vandaag was het al stukken minder. bijenpollen kun je bij zo'n imker halen (in het telefoonboek staan er genoeg) 14 euro voor een maand ofzow en dat zou dan voor een groot paard genoeg zijn.
veel suc6

Wat bedoel je precies met bijenpollen?
Ik geef wel honing!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:08

bij Horselover is een netje maar 15 euri en bij de paardendrogist 50..

logo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:33

Ik gebruik ook zo'n netje. Bij mijn paard helpt het heel goed. Met netje kan ik gewoon rijden zonder netje totaal niet. Die verkopen ze inderdaad bij de dierendrogist. Alleen bij mijn paard helpt alleen een zeer fijn gemaasd netje. Je hebt namelijk twee soorten. De fieldrelief, dat is echt een neuskapje. En je hebt netrelief, een kap voor over het hele hoofd. Daarvan gebruik ik alleen het neusnetje (die kun je wel apart krijgen maar daar moet je dan speciaal om vragen). Zoals ik al zei, dat is een heel fijn gemaasd netje en dat werkt goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:59

Antheman schreef:

Volgens mij begrijp je verkeerd, jij bedoeld volgens mij een hooinet.
De TS heeft het over een neusnetje, tegen de pollen.

En mijn headshaker heeft het pollennetje niet geholpen!

Ik heb het idd helemaal verkeerd begrepen Bloos

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:20

Ik heb het netje ook maar mijn paard vind het netje zeer irritant op haar neus dus dan gaat ze daar weer op reageren maar ik zou het gewoon proberen er zijn ook paarden waarbij het echt helpt.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:56

Bij mijn merrie werkt het ook erg goed, als ze het netje net opheeft, briest ze wel even heftig, maar daar komt ze snel genoeg doorheen. Ik vind het het geld meer dan waard, heb het netje bij de Paardendrogist gekocht, is van goede kwaliteit en makkelijk op maat te maken.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:18

Zabbie heeft gelijk.....ik heb ook zon vreselijk duur netje gekocht...
maar kan nu wel weer (veilig) buiten rijden.
Gewoon proberen !

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:47

Ik heb het netje van de paardendrogist 2e hands gekocht en het werkt super bij mijn paard. Gelukkig heeft hij er tijdens het rijden in de bak geen last van, maar in de duinen kon ik niet meer rijden. ik zat gewoon op een ja-knikker. Met het netje is het ja-knikken bijna tot nul gereduceerd.

Je kan het ook zelf maken als je een beetje creabea bent, scheelt een hoop geld (want voor een paar stukjes klitteband en een netje is het wel een hoop geld als je het nieuw moet kopen).

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 18:59

Bedankt voor de reacties!

Het klinkt erg hoopvol, zo'n netje! Ik ga het ook proberen. Alleen 1 probleem: ik rij met een lage neusriem en die netjes zijn volgens mij speciaal aangepast op een hoge neusriem.

En hoe doen jullie dat dan met wedstrijden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:11

als je zo'n ding zelf zou maken...
( ik ben wel zo handig)

waar zou ik dan die speciale stof kunnen krijgen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:09

Je kan soepele stof kopen geschikt om horren me te maken. Ik heb vorig jaar een pakje gekocht bij de Aktion.
Het enige wat je moet doen is het een beetje in de vorm van de neus van het paard maken dmv twee coupenaden. De bevestiging doe je met klitteband, je stopt het netje tussen het klitteband in. Het klitteband maak je weer met lusjes aan de neusriem vast (de lusjes zijn ook van klitteband).
Zo kan je het netje ook geschikt maken voor een lage neusriem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:40

ellepel schreef:
als je zo'n ding zelf zou maken...
( ik ben wel zo handig)

waar zou ik dan die speciale stof kunnen krijgen?

bij mij!!!

serieus, ik heb vorig jaar pollengaas van ee nheel duur merk gekocht, kostte me 30 euro.

Nou, daar kan ik heel veel stukjes voor leveren hoor! Past in een envelop, dus zal niet duur zijn.

Ik hewb er 2 gemnaakt, een van horrengaas, dat was te grof, toen heb ik er zijde achter verwerkt, dat ademde onvoldoende en toen dus met het echte grotenmensen pollen gaas iets gemaakt.

Andor haat dit netje en het moet hoe dan ook af! Voor ons helpt het niet.

Wil je een stukje??
Stuur maar ee nPB tje!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:32

Net nog een (Duits) stuk over headshaken gelezen, daarvan is 1 van de oorzaken inderdaad pollen/stuifmeel. Gewoon proberen, bij de ene helpt het, bij de ander niet. Maar er zijn wel heel veel oorzaken, las ik Scheve mond

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 16:46

Ik ben er sinds 2 weken ook achter dat de mijen sterk reageerd voor pollen en stuifmeel en rijdt dus nu sinds een week met zo'n netje en ik vind het super.
Geen ja knikken meer alleen wat briezen en meer niet.Ideaal noem ik het.
2 Mensen die ik ken gebruiken het ook voor hun paarden en die hoor ik zeker ook niet klagen er over.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:50

Ik heb bij Josefien pollendruppels besteld en die krijgt ze nu voor het 2e jaar. Maar het duurt even voordat ze gaan werken. Gisteren was het rijden weer een verschrikking, ik kon haar bijna niet uit galop terugkrijgen, niet alleen vanwege de pollen en daardoor irritatie maar ook door de vliegenzwermen hier in het bos.
Ellepel, ik ben helemaal niet creabea. Kan jij niet aan mijn hoofdstel zo'n netje maken van de stof van Antheman? Je kan het eerst uitproberen op je eigen hoofdstel Lachen en met die ervaring kom ik langswippen en zet je een netje aan het hoofdstel van Sox ? Ik betaal natuurlijk de kosten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:52

Soxje schreef:
Ik heb bij Josefien pollendruppels besteld en die krijgt ze nu voor het 2e jaar. Maar het duurt even voordat ze gaan werken. Gisteren was het rijden weer een verschrikking, ik kon haar bijna niet uit galop terugkrijgen, niet alleen vanwege de pollen en daardoor irritatie maar ook door de vliegenzwermen hier in het bos.
Ellepel, ik ben helemaal niet creabea. Kan jij niet aan mijn hoofdstel zo'n netje maken van de stof van Antheman? Je kan het eerst uitproberen op je eigen hoofdstel Lachen en met die ervaring kom ik langswippen en zet je een netje aan het hoofdstel van Sox ? Ik betaal natuurlijk de kosten.

Ik heb er eentje liggen , die kun je overnemen, (is niet helemaal in orde) en dan maakik de jouwe pas klaar op je hoofdstel!

Ik woon in de Bilt hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:02

hahahaha .....
heb een beetje gelogen... Bloos

ik ben dus niet echt niet zo'n crea bea, maar ga geen 50 euro voor zo'n "echt"netje betalen, dus ga ik liever zelf het een en ander proberen.....

ik zal eens kijken of ik wat kan krijgen en zelf aan t friemelen ga, maar of t lukt vraag ik me af hoor...
maar als t me lukt, en t werkt? dan zal ik zeker zien of ik voor een ander ook wat kan doen..

in elk geval:
vandaag heerlijk gereden! kon gewoon normala een rengalopje doen zonder bang te zijn om met pony en al onderuit te gaan...
raar eigenlijk dat temperatuur ook zoveel invloed heeft he?
t is een stuk kouder, en t schudden is ook praktisch weg...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:07

Heb net bij Horselover gekeken maar volgens mij kun je via hun site geen artikelen bekijken/bestellen behalve de aanbiedingen. Dus moet je eerst de catalogus bestellen en dan kun je daaruit via internet bestellen. Beetje omslachtig....

Antheman, op zich geen gek idee maar ik woon in Zuidlaren vlakbij Assen dus als Ellepel de waarheid had gesproken Tong uitsteken zou dat ook handig zijn. Waarom is jouw netje niet helemaal goed? En zou ik daarvoor het hoofdstel moeten opsturen? Als het makkelijk te bevestigen is aan de neusriem (die ik er weer op moet zetten want rijd altijd zonder...) hoef ik toch dat hele hoofdstel niet op te sturen? Ik zou het dan toch zelf kunnen bevestigen?

Tijdens het typen ven deze post kreeg ik dus meldingen dat er tussentijdse reacties waren en Ellepel zei dat ze minder last had van hoofdschudden. Klopt want er waren ook veel minder vliegen. Er was meer wind en niet zo broeierig. Ik heb aan de hand gewandeld in het bos en Sox knikte nu ook amper.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:21

Mijn pollengaas netje is vrij kwetsbaar.

Andor trok continu een streep over het asfalt, dus schuurde dat netje kapot, en dat heb ik wel weer gemaakt, maar is natuurlijk niet zo netjes als in de winkel.

Met dat superlichte pollendoek moet je de onderkant verzwaren ,ik heb er loodband aangenaaid, gekocht bij de HEMA< onderdeel op de gordijnafdeling. Dat zoom je in Baisband, of ander sterker band. Anders waait het zo op en heeft het netje geen zin.

De bovenkant werk je met klittenband af. Ik had een hoofdstel waarbij ik het klittenband op het hoofdstel kon plakken, ik rijd met een endurance biothane (plastic) hoofdstel.

Voor een gewoon hoofdstel moet je ht weer anders bevestigen.

Ik zal morgen dat netje meenemen en op de foto zetten accoord??

en als iemand echt een netje van dit gaas wil hebben ,ik kan ze maken, tegen lagere prijs dan de Paardendrogist. Moet dan even nadenken over een prijs hoor, ik ben wel even bezig met die netjes!

en Sox ik kan er gewoon een langere klittenband aanzetten ,dan kun je het zelf op maat afknippen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:11

Wat is dat precies met die bijen ??
Er woont wel een imker bij ons in het dorp. Is het ook goed als je zo'n pot honing koopt van hem ? Of moet het honing zijn die nog in de raten zit ???

vr gr