Dikke plekken op het hoofd! Wat is dit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odess

Dikke plekken op het hoofd! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:20

Toen ik mijn merrie net uit de wei wou halen viel me op dat ze helemaal dikke plekken op haar kaak had!

Op deze foto van maandag kan je zien dat het onder haar oor ook al dikker is (valt me nu pas op!) maar met kleur is aangegeven waar de dikke plekken zich bevinden.

De plek onder haar oor is dikker en ook de plek op haar kaak (zit net iets lager dan aangegeven) is erg aanwezig. Aan de andere kant van het hoofd speelt zich hetzelfde af, alleen dan in mindere mate. Het veulen dat erbij loopt (nu 17 dagen oud) hoest af en toe, maar niet in ernstige mate. De merrie zelf heb ik helemaal nog niet horen hoesten. Verder is ze van het weekend voor het eerst weer rustig opgepakt.

Afbeelding

Wat kan dit zijn?

Syrianda

Re: Dikke plekken op het hoofd! Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:55

Het lijken wel opgezette klieren. Is het ook warm in de buurt van haar hoofd?

Mijn merrie heeft standaard een verdikking daar zitten. Dit heeft dan weer andere redenen. Waarschijnlijk (vlgns osteopaat) heeft zij in haar nek een wervel vastzitten. Als mijn merrie bevallen is gaan we ermee aan de gang en wordt ze behandeld.

Maar van jou begrijp ik dat ze het nog niet lang heeft. Mischien toch even dap erbij halen. Misschien ergens een ontsteking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:12

ze staat zeker op kort gras?

dan komt het omdat de speekselklieren overwerk draaien omdat ze veel moeite moeten doen om het korte gras eraf te krijgen, maar dit zakt vrij snel weer af als je ze op stal zet of als ze een tijd met het hoofd omhoog staan..

als dit niet het geval is kan er wat anders zijn, dan even veearts vragen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:13

hoelang staat ze al op de wei?

mijn draver had dat ook en dat zijn speekselklieren die vollopen van het vele bewegen van de kaak.

ik dacht toen ook dat het ontstoken klieren of iets waren da kwam en zei dat dat heel gewoon was!

de holtes vullen zich met speeksel,als ze nu op stal gaat zal het morgenochtend weg zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:14

hee, ellepel

je was me net voor!!!!!!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:23

Ik heb ook een merrie(niet drachtig zonder veulen er naast) die dit heeft, wel wat minder heftig. Bij haar komt het niet van het gras, want als ze een dag in de padock gestaan heeft heeft ze dit ook.
Ik zag het vrijdag voor het eerst, het is niet pijnlijk of warm ofzo. Ik heb dus gewacht met de VA bellen en nu zakt het weer aardig vlot af(sinds gister word het weer dunner).

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 19:43

Bedankt! Ze staat inderdaad op kort gras, we hebben namelijk maar 1 weitje dat veulenproof is. 's nachts staat ze op stal en kan ze wel gewoon vol op eten. Is dit verder niet schadelijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:26

nee, wel even uitkijken met rijden, aan de teugel is nu natuurlijk moeilijk voor zo'n paard..

het kan ook de wangen inzakken dus halster afdoen, mijn pony heeft wel eens een hele dikke wang ervan en dan is een halster niet fijn.

verder kun je t inmasseren met wat azijn, azijn doet de zwelling makkelijker afnemen..
gewoon spons in azijn en soppen maar!

in een oud boekje vond ik nog de tip om de boel met boter in te smeren, maar of dat helpt????

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:16

heeft die van mij ook gehad...heb hem 2 dagen niet de wei opgelaten en het was weg..weer de wei op was het weer terug.Dus ik denk dat ellepel echt gelijk heeft. dus mijn Tip laat hem gewoon even 2dagen binnen...je ziet het gewoon slinken dan Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:29

Mijn paarden hebben dat ook wel eens. Luchtzakken worden het genoemd of opgezette oorspeeksel klieren. Als je gaat rijden of beweging geeft, dan is het zo weg. Kan geen kwaad. Ik noem het ook wel vreetzakken zakken Clown .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:25

Citaat:
Ik noem het ook wel vreetzakken zakken

Knipoog

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:50

Oke thnx!

Halster heeft ze sowieso nooit om. Toen ik haar net van stal haalde (erg nat weer vandaag) was het weer helemaal goed. Bedankt allemaal!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:57

Het kan ook een allergie zijn.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:18

Huisvrouw schreef:

Dit verschijnsel hebben heel veel paarden als ze net in de wei staan. Het zijn gewoon luchtzakken en ze hebben er geen last van. Vaak zie je ook met een bepaalde wind dat ze luchtzakken hebben. Een beetje beweging of het hoofd omhoog en het zakt weg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:12

ellepel schreef:
ze staat zeker op kort gras?

dan komt het omdat de speekselklieren overwerk draaien omdat ze veel moeite moeten doen om het korte gras eraf te krijgen, maar dit zakt vrij snel weer af als je ze op stal zet of als ze een tijd met het hoofd omhoog staan..

als dit niet het geval is kan er wat anders zijn, dan even veearts vragen
dit kan idd. Ik heb ook nog geweten dat bepaalde periodes van het jaar paarden hiervan last hebben.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:01

PhiaBink schreef:

Dit verschijnsel hebben heel veel paarden als ze net in de wei staan. Het zijn gewoon luchtzakken en ze hebben er geen last van. Vaak zie je ook met een bepaalde wind dat ze luchtzakken hebben. Een beetje beweging of het hoofd omhoog en het zakt weg.

Dat weet ik maar mijn paard heeft weleens dit soort bulten gehad maar daarbij had ze ook bulten op haar neusvleugels en dit kwam van een allergie. Het kan dus van het grazen zijn maar ik heb ze nog nooit zoooo groot gezien. Het is maar een tip.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:28

Wat Odessa bedoelt zijn de opgezette klieren achter de kaken.
Bij jou paard kan het een allergie zijn geweest ook als hij op zijn neus of op andere plaatsen bulten had.
Luchtzakken is onschuldig en een raar gezicht als je het niet kent. Onze fries heeft het nu ook. Als hij op stal staat is het na een uurtje weer weg. Je ziet het ook vaak met een oosten of zuid-oosten wind.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 00:02

PhiaBink schreef:

En wat zijn dan de verdikkingen op de kaken die ze ook heeft omcirkeld? Ik heb nog nooit gezien dat er op die plek bulten ontstaan van gras eten, daarom dacht ik aan een allergie. De verdikkingen achter de kaken komt idd vaker voor.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 00:31

Huisvrouw schreef:
PhiaBink schreef:

En wat zijn dan de verdikkingen op de kaken die ze ook heeft omcirkeld? Ik heb nog nooit gezien dat er op die plek bulten ontstaan van gras eten, daarom dacht ik aan een allergie. De verdikkingen achter de kaken komt idd vaker voor.

Op de kaken kunnen bloedvaatjes zijn. Die kunnen niet erg goed doorstromen. Bij onze fries zie je dat ook.
Vandaag met vreetzakken weer op stal gezet en na een uurtje was het weer weg. Het is absoluut geen allergie!