Conditie voldoende of toch niet

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Semmie

Conditie voldoende of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 12:55

Hi,

Als ik met m'n paardje een tijdje galopeer in de binnenbak staat ze daarna flink te hijgen. Logisch! Hoe kan ik bepalen of ik haar te hard heb laten werken / ze te weinig conditie heeft of dat dit even rustig op adem komen is zonder dat ik haar te veel belast heb. Kan je dat aan het verloop van het aantal malen ademhalen per minuut zien? Ik heb haar (quarter) nog maar enkele maanden en ben na een rustige start wat fanatieker met haar gaan werken. In de tussentijd is er een nieuwe bodem in de bak gekomen die een stuk zwaarder is en is ze ook wat dikker in haar vacht komen te zitten. Dit zijn alllemaal factoren waardoor ik wat wat meer houvast zoek om te bepalen of haar conditie voldoende is. Verder eet ze goed, ziet er goed uit en is enthousiast, ook na een stevige inspanning.

Graag advies.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 15:15

Hoi!
Moeilijk omdat zo via de compu te bepalen
Weet je ook wat ze allemaal deed voordat je haar kreeg??
ALs zij / hij toen ook regelmatig training kreeg, zou ie wel een redelijke conditie moeten hebben!
Ik weet dus niet of je dit kunt bepalen aan hartslagritme e.d.

Het kan idd heel goed mogelijk zijn, dat ze wat moe is na t galopperen in een wat zwaardere bak met een lekkere wintervacht!

Als je twijfelt, zou ik het wel wat rustiger met hem aan doen, gewoon een paar stapjes terug en dan rustig opbouwen.

Suc-6 er mee

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie