Het is weer zover. Waarschijnlijk 2 keer gechipt...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Het is weer zover. Waarschijnlijk 2 keer gechipt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:52

Mijn Haflingermerrie loopt waarschijnlijk nu met 2 chips rond. November 2004 heb ik haar laten chippen. Hele zooi opgestuurd naar het stamboek, netje paspoort gekregen met dat chipnummer, papieren terug en overlatengeschreven. Bij alles wat ik terug kreeg, zat ook een kopie van de originele papieren uit oostenrijk. Ze is geimporteerd toen ze een half jaar was. MAARop die papieren stond al een chipnummer! Toch is ze van voor naar achter helemaal gescanned, voordat ik haar heb laten chippen. Hoe kan dat nou? Die andere chip zit er al bij 14 jaar in. Kan zo'n ding kapot gaan? Of kunnen onze scanners misschien geen oostenrijkse chips lezen?

Zilly

Re: Het is weer zover. Waarschijnlijk 2 keer gechipt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:22

Ieg, wat een eng idee zeg dat er ergens een chip in je haf rondslingerd. Ik wil je niet bang maken hoor, maar er zijn verschillende topics geweest over chippen en daaruit kwam ook naar voren dat er gevallen waren waar de chip was gaan 'zwerven' in het paardenlichaam.
Ik denk niet dat het ligt aan een 'Oostenrijkse Chip' die lezers moeten dan wel kunnen lezen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:13

Dan neem ik aan dat de andere chip gewoon kapot is. Of misschien dat hij te ver ingekapseld zit, om nog leesbaar te zijn na 14 jaar. Of anders idd is gaan zweven, maar ik denk dat ze hem dan ook nog wel gevonden hadden. De chiplezer is werkelijk overal langs geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:15

Weet je HEEL zeker dat het een chip nummer is op het Oostenrijkse papier? Je zegt dat die chip er dan al 14 jaar in zou zitten. Dan zou ze in 1991 in Oostenrijk gechipt moeten zijn. Werd er toen uberhaupt wel al gechipt? Dat lijkt mij nl stug. Chippen is iets van de laatste jaren.

Ik meen mij te herinneren dat er halverwege jaren 90 wel al sprake van was in Engeland of de VS bij Volbloeden op de renbaan, maar 1990, en een Haf, uit Oostenrijk? Zou mij zeer verbazen...

[edit] is het geen tatouagenummer, dat ze aan de binnenkant van de bovenlip is getatoueerd of zo?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:30

In oostenrijk wordt er vanaf 1989 gechipt bij veulens als ze er verwachtingen van hadden in de toekomst. Op dat moment kregen ze dan hun eerste brandmerk. Wat Ewalda dus ook heeft. Dat het een chipnummer is, weet ik van de fokker, die haar daar in oostenrijk gekocht heeft. Tatouages heeft ze niet, heb ik overal gecontroleerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:50

Oh OK. Goh, wat waren ze er daar dan vroeg bij. Weer wat geleerd.

Ik ken in ieder geval 1 Fjord die 2 chips heeft, waarvan de eerste op een gegeven moment kapot leek te zijn. Maar af en toe doet-ie het wel nog. Dus de eigenaar heeft 2 chipnummers in haar paspoort staan, van de oude, die het meestal niet doet, en af en toe weer wel, en van de latere chip, die het wel altijd doet.

Zelf heb ik ooit een gechipt paard verkocht, waarvan de chip het later ook niet meer bleek te doen. Dus dat komt zeker voor.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:56

Hey!

Dat heeft een draver bij ons op stal ook. Die is in duitsland op de renbaan gechipt. Maar die chip kunnen ze niet vinden. Omdat het in duitsland gedaan is. En ze weten toch dat hij erin zit... En is dus weer opnieuw gechipt hier in nederland.

Dus volgens mij kan dat geen problemen opleveren. En in Nederland kunnen ze volgens mij alleen de chip zien die hier gezet is.

Groetjes XxX Debbie & Shiva XxX

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:18

Die verhalen van jullie luchten in elk geval op. Zal straks eerst eens met dit verhaal naar het stamboek mailen denk ik. Zal ook de duirenarts eens vragen naar buitenlandse chips.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:48

Het hangt vaak van de chip-reader af.
Veel chippers of Da hebben een reader die niet alle chips kunnen lezen. Conclusie, niet gechipt, chippen maar............

Ligt dus meer aan het type reader dan aan de chip.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:43

Nou, ik heb de DA gebeld. Hij zei idd ook dat de meeste chipreaders niet alle buitenlandse chips kunnen lezen. Moet straks naar Oostenrijk bellen, om te vragen wat het merk van de chip is. Daarna gaat hij op zoek naar een reader die dat merk wel kan lezen en moet ik er met Ewalda heen. Hopen dat dat wat opleverd.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:14

Ibbel schreef:
Oh OK. Goh, wat waren ze er daar dan vroeg bij. Weer wat geleerd.

Ik ken in ieder geval 1 Fjord die 2 chips heeft, waarvan de eerste op een gegeven moment kapot leek te zijn. Maar af en toe doet-ie het wel nog. Dus de eigenaar heeft 2 chipnummers in haar paspoort staan, van de oude, die het meestal niet doet, en af en toe weer wel, en van de latere chip, die het wel altijd doet.

Zelf heb ik ooit een gechipt paard verkocht, waarvan de chip het later ook niet meer bleek te doen. Dus dat komt zeker voor.

Precies hetzelfde heb ik met mijn Fjord, alleen haar oude chip doet het helemaal niet meer. Ze is in Utrecht op de foto gezet (Röntgen) en daar bleek dat hij wel wat verplaatst was. Verder heeft ze hier gelukkig geen problemen door gekregen!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:10

Het chippen in de EU is iets van de laatste jaren. Daarvoor waren er verschillen tussen verschillende landen. Het kan dus heel goed mogelijk zijn, dat de chip die geplaatst is niet te lezen is met de chip lezer die nu algemeen gebruikt wordt. Incompatibele systemen.