HELP, ijzers er onder uit gehaald ,maar......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HELP, ijzers er onder uit gehaald ,maar......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:52

Toen ik in augustus 2003 van vakantie terug kwam liep mijn paardje niet goed.Ze had drie weken volledige weigang gehad ,dus ik dacht dat het kwam omdat ze terug moest werken.Het onregelmatig lopen, werd kreupel lopen ,dus dierenarts erbij.De hele mallemolen in werking foto's , rust, pijnstillers.Het kreupel werd weer onregelmatig.Tot de dierenarts zei laten we eens een ijzertje proberen.Tot nu toe had ze nog nooit geen ijzers gehad, dus ijzertje eronder.Dat werkte niet .Second opieën van andere arts,advies ander ijzertje.Alléé volgend ijzer eronder.Uiteindelijk na ijzer nr3, van één op andere dag paard liep weer als een speer.Was het nu toeval of niet ?We zaten onder tussen al 3 maanden verder.maar goed paard heeft prima gelopen, tot ik nadenkend over alle verhalen die ik hoor over dat het toch beter is je paard beter blootvoets te laten lopen, ik de ijzers eronder uit heb laten halen.Maar nu 14 dagen later loopt mijn paard terug niet goed.In draf is de tact weg.Wat moet ik nu doen? Ijzer er weer onder zetten of nog even afwachten? Als ik de dierenarts gaat bellen gaat hij zeggen het ijzer eronder te zetten.Zelf twijfel ik.

M3isSi3j

Re: HELP, ijzers er onder uit gehaald ,maar......

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:05

JE moet je voorstellen dat als een paardje een verkeerde stand van hoeven heeft zn hele lichaam daar onder te voorduren heeft:

Ga voor de grap eens een dag op een schoen lopen met een naaldhak van 8 cm en aan je andere voet een schuin afgelopen sportschoen. Aan het einde van die dag zal de pijn van je kleine teentje tot diep in je hoofd te voelen zijn.. Op het momend dat jij weer goeie schoenen om je voeten schuift zal de pijn snel afnemen omdat de oorzaak is weg genomen.

Ik ken de stand van de hoeven van je paardje niet.. ik zou zowel mn DA als een goeie hoefsmid me laten adviseren en ook uitleggen waarom zij me dit adviseren. Aan de hand van hun verhalen kan je nagaan of het noodzakelijk is voor de stand van je paardje zn hoeven dat er een (nog tijdelijk) ijzertje onder moet, of dat het misschien wel overbodig is en hij op kale voeten gerust weer verder kan..

Succes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:30

Dat je paardje slecht loopt zonder ijzers zegt meer over de kwaliteit van zijn hoeven. Die worden niet beter mét ijzers, daarmee bestrijdt je alleen de symptonen en los je het achterliggende probleem niet op.

Verdiep je eens in de site van www.hoefnatuurlijk.nl. Het kan zijn dat je paard last heeft van een ontstoken zoollederhuid. Dat kan verschillende oorzaken hebben: slechte doorbloeding, onjuiste bekapping en of te weinig beweging.

Ik adviseer om de hoefwand terug te laten vijlen tot de hoogte van de zool, de steunsels laten uitsnijden en de straal met rust laten. Het paard zoveel mogelijk 24.7 in een wei of paddock zetten, veel beweging over de straat/asfalt (bevorderd de doorbloeding), aanpassing van het voer (meer ruwvoer en minder krachtvoer). Je moet dan wel geduld hebben want het duurt ongeveer een jaar voordat de hele hoef 'uitgegroeid' is en vervangen door nieuwe 'hoef'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:12

de kwaliteit van de hoeven is juist zeer goed.Dat was de reden ook dat ik het zonde vond dat de ijzers er onder zaten.Natuurlijk zijn ze nu wat aan het brokkellen i.v.m. nagelgaten die uit moeten groeien.De dierenarts gaat zeggen het ijzer eronder ,daar hoef ik niet eens voor te bellen.De smid dacht dat ze zonder ijzer kon maar hij heeft wel gezegd dat het even kon duren voor dat haar hoeven goed zijn omdat ze een platvoet heeft.haar rechter voorvoet staat te laag op de verzenen.Vandaag liep ze trouwens goed, ik ga eens wachten tot mijn instructrice kan komen(die is ziek) en met haar erover hebben hoe ze loopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:41

Ik zie het nog wel gebeuren dat de VA gaat zeggen ijzers met zooltjes ofzo Clown

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:49

Een hoef heeft een jaar nodig om uit te groeien, na ijzers heb je inderdaad sneller last van brokkelhoeven ivm de nagelgaten maar ook kan je paardje gevoelig lopen omdat ze een gevoeligere zool heeft omdat ze daar een tijdje niet op heeft gelopen (als wij op blote voeten lopen voelen we immers ook alle steentjes als onprettig aan Tong uitsteken, zouden we nooit schoenen dragen dan krijgen we zoveel eelt dat we de steentjes niet meer voelen). Ik zou het even afwachten en als ze gevoelig blijft maar je wil haar het liefst geen ijzers onder laten slaan dan kun je altijd nog hoefschoenen proberen. Dan heeft je paard ze alleen aan met rijden en loopt de rest van de dag lekker op blote voeten. http://www.smit-rijssen.nl http://www.horsebalance.nl