help! paard te dik!

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mirjamvd

help! paard te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 11:56

Ik zit met een probleempje en wil graag wat meningen weten....

Mijn bolle vos wordt echt te dik!! Ze krijgt 2 kilo bix, 1 kilo granen en ik geef haar na het rijden altijd wat meusli. Ze is zo'n 165 hoog en krijgt iedere dag voldoende beweging. Ze gaan straks ook nog eens het land in en dat zal ook wel aanzetten.
Nu merk ik ook dat haar zadel niet meer zo goed ligt als eerst (hij drukt niet hoor) en je merkt het met aansingelen...

Denken jullie dat ik beter kan minderen in Kuil of in hard voer?

Pasvira Zirkoon x Damiro 13/06/1997 - 03/09/2010 R.I.P
Dolcé Vita Kentucky x Jackpot

xx_Merle

Re: help! paard te dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:01

Hayy ik denk dat je beter kan minderen in hard voor en muesli , volgens mij worden ze daar vrij dik van?maar weet het niet zeker hoor Geld, geld!

ingping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:40

Je moet inderdaad gaan minderen in krachtvoer.

Mijn paarden werden ook snel dik.
Ik heb bij mijn paard geleidelijk de hoeveelheid musli en brokken vermindert en hij krijgt nu nog ongeveer de helft van wat hij eerst kreeg.
Je mot wel kuil of hooi geven van goede kwaliteit, maar als je paar din de wei staat dan zal dit logischerwijs minder zijn dan wat je nu geeft.
Ga in elk geval niet heel hard trainen en dan veel minder voer geven, maar bouw dit stapsgewijs af. Je paard moet wel de benodigde hoeveelheid mineralen en vitamines per dag krijgen.
Je kunt als je er zeker van wilt zijn dat je paard wel alles binnenkrijgt ook een aanvulling geven.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:41

Het hardvoer minderen, geen muesli meer geven en als het kan van kuil overstappen op hooi (het liefst zo grof mogelijk).
Pas op met het gras; een te dik paard is extra gevoelig voor hoefbevangenheid.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:58

mijn merrie is 1.61 en werkt verder hard en krijgt 2 x een halfje bix en na het rijden een kwart bix erbij en nog een halfje muesli en dat is echt zat. Ze krijgt s ochtends en s avonds goede kuilgras en in de middag krijgen ze graszaadhooi.

Mijn Vriend en mijn merrie van Jet Set D zijn zoooo lief:)

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 15:17

thanx!

Ik heb haar nog maar 7 maanden en toen was ze al "stevig" maar volgens mij is ze nog dikker geworden sinds ik van stal ben verhuist. ze voeren daar best goed kuil en dacht eerst dat het alleen aan daar aan lag. Maar daar zijn we al iets in gaan minderen maar dat helpt niet echt.

ik ga rustig aan iets minderen in bix.

Pasvira Zirkoon x Damiro 13/06/1997 - 03/09/2010 R.I.P
Dolcé Vita Kentucky x Jackpot

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:55

Die van mij staat sinds januari op dieet, ze krijgt hooi ipv kuil en ze krijgt ong. 'n halve schep muslie en een halve schep zemelen, het afvallen gaat wel vrij langzaam (er is ondertussen al best wel wat af) maar dat komt ook omdat m'n pony al een langere tijd met blessures staat, dus weinig beweging krijgt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:29

Die van mij is 1.55m, staat goed in training en krijgt maar een halve kilo meusli per dag naast haar hooi. Wel met een vitaminesupplement aangezien die hoeveelheid niet afdoende is.
De enige manier om haar een beetje op fatsoenlijke dikte te houden

Ik zou gewoon een heel stuk minderen met het krachtvoer, en gewoon goed in de gaten houden hoe ze reageerd. Als ze slomer wordt weer wat meer voeren of een voedingssuplement er bij geven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie