veulen valt flauw bij eerste keer hoefsmid,normaal?

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tinkerloos

veulen valt flauw bij eerste keer hoefsmid,normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 19:56

mijn vriendin heeft een arabier merrieveulen van bijna een jaar oud. ze is al eens bij de hoefsmid geweest,en heeft daarbij een halster stuk getrokken.(was bij de eerste eigenaar) m'n vriendin heeft het diertje vorige week laten bekappen,en ze kreeg voor de zekerheid maar meteen een praam op.(daar worden ze rustig van Dromen ) na wat gepruttel en geduw,gaf ze een voetje. maar het duurde niet lang,of ze begon met haar ogen te rollen,en ging door haar hoeven! we dachten eerst dat ze zich gewoon expres liet vallen,uit protest. maar ze was echt eventjes helemaal van de wereld!! dat heeft ze twee keer gedaan,en toen was het wel goed. ze bleef verder netjes staan,en liet de smid zijn werk doen. wij vonden dit toch wel 'wereldschokkend',maar de smid verzekerde ons dat het 'normaal' was bij jonge paarden.hebben jullie ook zo'n ervaring? en zo ja.. hoe ging het dan bij het volgend bezoek van de hoefsmid? ik ben benieuwd naar jullie reacties!! Pling

Ik ben 11-07-2016 opoe geworden van een prachtige kleinzoon.
Mijn tattoo,eindelijk af.(of misschien toch nog niet)

felicity

Re: veulen valt flauw bij eerste keer hoefsmid,normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:06

Lijkt me niet normaal. Mijn hengstenveulen was een ramp met bekappen. Springen stijgeren slaan met voor en achterbenen. Toen een praam op zijn neus gezet. Dat ging redelijk. Tot dat de praam af ging meneer ontplofde. Ik vloog de hele stal met hem door. Slaan met de voorbenen en stijgeren. Ben nog een paar keer geraakt ook. Ik was behoorlijk beurs.
Terwijl ik wel geoefend had met voetjes optillen. De voorvoetjes gaf hij makkelijk alleen de achtervoetjes gingen moeilijker. De sm,id kon er niks mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 06:39

ik zou een andere smid nemen..als hij meteen al een praam erop zet....
keur ik persoonlijk heel erg af, eerst gewoon proberen.
en dan pas naar andere middelen grijpen.

en het is niet normaal, komt omdat het dier supererge stress heeft, en dit niet aankan en daardoor "flauwvalt".

denk dat je heel erg moet uitkijken, lijkt me niet gezond...

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:27

Dat noemen ze een 'faint'. Ik hoop dat ik het goed schrijf. Iedereen weet dat paarden van nature willen vluchten. Daar dat in de mensenwereld niet altijd kan hebben ze variaties daarop ontwikkeld. Je hebt er 4 als ik het me goed herhinner.

Flee - vluchten
Fight - vechten
Freeze - bevriezen
Faint - flauwvallen

Dit ponietje is waarschijnlijk flauw gevallen. Als het ware uit het lijf gevlucht. Weet je zeker dat je de praam goed had, veel mensen draaien deze niet strak genoeg aan (want dat is zielig) waardoor hij juist alleen erge pijn geeft en geen verdoving.

Gewoon veel oefenen, koop een vijl en ga aan de slag. Je hoeft er niet veel af te vijlen, het gaat om het gevoel. oefenen, oefenen, oefenen zodat je niet afhankelijk ben van de kunsten van je smid.
Dit is niet normaal onder jonge paarden (misschien bij hem) en het gaat ook te ver.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:40

Ons merrieveulentje is op een leeftijd van 6 weken voor het eerst bekapt, wat een toestand!!! Ze was absoluut niet gecharmeerd van de hoefsmid en ik moet zeggen dat het ook allemaal te vlug moest naar mijn zin. Ik kon haar voetjes gewoon oppakken terwijl ze losstond, maar de hoefsmid kwam bij mij over alsof "hij dit varkentje weleens zou wassen". Ik heb hem toen verteld dat hij het wat rustiger met haar moest doen wat toen ook gebeurde, maar het kwaad was al geschied. Ze kon ineens exploderen. We zijn nu bijna 3 jaar verder en nog vind ze het niks. Ze gaat niet meer zo tekeer als anders, het is soms net of ze in slaap valt, maar als de hoefsmid dan overeind gaat op weg naar de volgende voet gaat het mis. Ik denk dat de leren flappen van zijn broek daar niet aan meehelpen, ook het lawaai van zijn gereedschap vind ze eng.

Sinds 2008 het adres voor gevlochten touwartikelen voor paard, hond & baasjes. Kies uit 28 verschillende kleuren en stel je eigen kleurencombinatie samen.
http://www.diereninpastel.nl

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:23

Mijn merrie is nu bijna 2 jaar.
Ze is ook verweg van makklijk vooral bij de hoefsmid.

Ik heb eerlijk nog nooit gehoord dat er een paard is flauwgevallen, dus het lijkt mij echt niet normaal!

Mijn merrie trok steeds het halstertouw stuk, dus de laatste keer heeft mijn hoefsmid een goed idee gevonden.
We hebben haar aan 2 kanten vastgezet met strotouwtjes, die krijgt ze niet stuk, en ze kan hangen wat ze wil,. valt ze dan valt ze, maar als het touw breekt, heeft ze natuurlijk gewonnen, en doet ze het net zo hard weer.

Ze heeft 4 keer flink gehangen, ik vond het vreselijk, maar de hoefsmid, echt een hele lieve meid, hield mij tegen om haar terug te trekken.
Na elke keer bijna gevallen te zijn heeft ze het toch maar opgegeven, en ging het een stuk makkelijker.

En als ze valt, is dat haar probleem, dan zoekt ze zelf maar een weg om op te staan, ze is nl. echt heel erg hard leers!

Ik zie dat je in het gooi woont, ik heb de hoefsmid Soe, echt een hele lieve meid, met vele rvaring.
Ze komt uit almere, misschien is het wel een goede hoefsmid voor jouw ook?
www.hoefsmederijsoe.nl ze is echt heel rustig, heeft veel geduld, en ik zeg wel eens, als mijn merrie vervelend is, geef haar een tik, maar dat doet ze niet, ze blijft rustig, maar zet wel door, en dat is wel heel erg belangrijk.

bel haar eens, kijk of het je bevalt, of vertel je verhaal en probeer haar eens...

Succes!

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl

Tinkerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 10:39

bedankt voor de tip! ik heb even snel gekeken op haar site,ziet er goed uit hoor. het veulen is van mijn vriendin,dus ik zal het aan haar door geven. ik vond het ook niet 'gewoon' hoor,maar na de tweede keer flauwvallen bleef ze wel rustig staan. (en het is een arabier,dus al wat fiedeliger dan een koud of warmbloed)

@ An_J,de praam zat strak genoeg,ze stond aanvankelijk ook wat te dutten. maar opeens ging het toch mis! ze was ook zo vertrokken..

in ieder geval bedankt voor de reacties! Knipoog

Ik ben 11-07-2016 opoe geworden van een prachtige kleinzoon.
Mijn tattoo,eindelijk af.(of misschien toch nog niet)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie