drukplekken op rug van zadel en bijrijdster

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hope2012

drukplekken op rug van zadel en bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 09:15

hoi allemaal

ik heb ff een vraagje .
mijn 13 jarige merrie is altijd iets te soepel geweest in haar lijf.
maar nu zit ze op rechts enorm vast .
mijn bijrijdster heeft veel moeite om haar rustig te rijden en is de beugels steeds korter gaan doen . ( ze zit nu bijna in stoelhouding op een dressuurzadel.)
zodra ze nu met mijn paard draaft land ze bij het lichtrijden bijna achter het zadel .
nu is mijn zadel ook helemaal achter doorgezakt en gaat het maandag naar de zadelmaker.
maar gisteren zag ik dus dat mijn paard nu drukplekken begint te krijgen van de kussens van het zadel en dan ook voornamelijk rechts .
Nu zit ie op rechts sinds een week enorm vast terwijl ze daar juist heel soepel op is geweest .
gisteren sprong ze dus ook ineens in galop op volte de andere kant op waarschijnlijk omdat ze de druk niet meer kon hebben .
ik had een dik bondje tussen het zadel en dekje gelegd en ben alleen ff gaan rijden met de intensie om dr tog een beetje los te krijgen .
Maar vraag me nu af of ik daar wel goed aan doe.
En of ik niet beter ff kan wachten tot het zadel weer ok is en dan nu ff wat longeerwerk of zo te doen om dr tog in beweging te houden en dat ze niet nog stijver word op rechts .

heeft iemand tips of ideeen wat ik nu het beste kan doen tot dinsdag want dan heb ik mijn zadel terrug .

bedankt alvast Haha!

Ibbel

Re: drukplekken op rug van zadel en bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:30

Even niet rijden en longeren met dubbele longe en / of pessoa. Daarmee kun je een paard perfect los en recht krijgen. En daarbij onbelast, dus veel prettiger voor je paard.

En verder zou ik als ik jou was de bijrijder 'ontslaan'. Dat had je beter al veel eerder kunnen doen, nu zit je met de ellende.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:17

Ik ben het helemaal met ibbel eens!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:34

ik ook! behalve het gedeelte van de bijrijder, een eigenaar is vaak niet helemaal eerlijk ten opzichte van een bijrijder, niemand rijd hetzelfde en misschien heb jij dat probleem er juist in gereden... zo kan je het ook bekijken?!?!?!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:44

Wij hebben pas de fysio op stal gehad en mijn paard zat rechts enorm vast, hij protesteerde de laatste tijd ook al meer met rijden en met longeren. De fysio heeft hem toen losgewerkt en hij adviseerde (naast een paar oefeningetjes tijdens het poetsen) om hem de komende twee weken alleen te longeren ZONDER pessoa of chambon of wat voor ander tuig dan ook , omdat je ze dan toch min of meer 'dwingt' een bepaalde houding aan te nemen. Ik moest veel met overgangen werken en actief draven en jogtempo afwisselen. Uiteindelijk moet dat hoofd dan omlaag komen zodat hij z'n rugspieren lang gaat maken. Succes!!

Ik ben de übersetjesqueen, ik heb mijn twee paarden op elkaar afgestemd :D .

Sinds 01-04-2011 trotse haflingerbezitster ♥.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 15:16

shaneen schreef:
ik ook! behalve het gedeelte van de bijrijder, een eigenaar is vaak niet helemaal eerlijk ten opzichte van een bijrijder, niemand rijd hetzelfde en misschien heb jij dat probleem er juist in gereden... zo kan je het ook bekijken?!?!?!

mijn bijrijdster rijd mijn paard nu ongeveer een jaar maar is er 2 maanden geleden afgevallen en sindsdien heeft ze schrik en heeft ze haar beugels 3 gaatjes korter gemaakt . ze zit nu echt in foute houding en legt veel te veel druk achter op het zadel .
ik heb haar paar keer gevraagt de beugels langer te maken maar dit durfde ze nog niet .
en het probleem heb ik er zelf niet ingreden heb mijn merrie al 8 jaar en heb dit probleem ook nog nooit eerder gehad .ik ga mijn bijrijder ook niet afvallen ze is verder super met mijn paard alleen mijn paard niet altijd met haar helaas .
dus vind het allang knap dat ze er nog steeds opgaat en we gaan nu ook zeker werken aan het feit dat ze anders moet gaan zitten .
alleen moet dr nu weer ff loskrijgen .

bedankt voor de tips

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:12

Je paard even een tijdje alleen longeren tot je zadel weer oke is.

Daarna je bijrijder als de sodemieter laten lessen bij iemand die haar weer meer vetrouwen kan geven en weer in een juiste houding kan krijgen.
Iedereen heeft het recht om fouten te maken en als je voor de rest vertrouwen in haar hebt zou ik haar niet zo snel de laan uitsturen.

Als het dan nog niet lukt kun je haar alsnog uitleggen dat je in het belang van je paard er mee wil stoppen.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:14

ja inderdaad zadel even in de kast houden tot de plekken weg zijn en dan vragen of de bijrijden zelf les wilt nemen zoniet dan vind ik dat ze een ander paard moet zoeken ik bedoel zo is het voor het paard ook niet prettig!!

AMIGO
realy the best!

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:56

Is het misschien ook handig als je de rug van jouw paard een keer laat controleren door een goede osteopaat? Die kan je ook goed vertellen wat er precies aan de hand is en hoe dat op te lossen valt..........
Misschien een idee?

Bach- en Aromatherapeut voor hond en paard.
Voor info: www.bachenaroma.nl

Levant: dressuur M2+1
springen: B

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie