Peesblessure?

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

M3isSi3j

Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:24

27 okt '04 heeft mn paardje zich verstapt tijdens het bokken.. het ging heel banketstaaf, gewoon op een randje gestaan of iets. Ik merkte het vrijwel direct en ben terug naar stal gestapt en daar gekeken: rechts voor kreupel. 6 weken op rust gezet, voor de zekerheid een fototje gemaakt en daarna in 4 weken heel rustig weer opgebouwd.

3 jan '05 paardje voor de kar gezet en de een op andere stap weer kreupel. Zelf dacht ik gelijk aan eem hoefzweer omdat het zo abrubt ging maar bij terug komst op stal was weer der kogel rechtvoor dik en warm.

Ze heeft maar een weekje niet goed gelopen maar uit voorzorg (onder andere omdat het been ietsjes dikker bleef) door gestapt tot een week of 3 terug. We zijn langzaam gaan opbouwen met eerst een klein stukje er op en daarna heel voorzichtig een stukje draven.. Dit ging goed tot vorige weel zondag: paardje weer voor de kar, lopen bokken en keihard gedraaft een paar stukjes en volgende dag weer een dik been.

Na een dag of 3 a 4 was het er weer helemaal uit en weer opnieuw begonnen met opbouwen. Nu heb ik gistere er in de bak opgezeten. een uur gestapt waarvan 3 kwartier erop en 2x een paar min gedraaft.. Vandaag was weer het been dik..

Wat moet ik nou doen? Ze loopt niet kreupel niets maar dat been word nu toch weer dikker na een minimale inspanning.. Op de fotos was niets te zien en de DA had der pezen gevoeld en zei dat het een geringde kans was dat het daarin zou zitten omdat die heel goed waren.. Toch een peesscan laten maken of moet ze er ff doorheen? Wat vinden jullie?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

kiana

Re: Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:24

ik zou een scan laten maken. Een peesblesure kan overal zitten en kan je soms niet eens voelen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:07

zeker niet doorgaan zo!

Mijn paard heeft jaren terug ook een onverklaarbare zwelling zonder kreupelheid gehad. Rust enz. hielp weinig, zodra ik meer deed kwam het terug. Bleek bij scannen de kootringband te zijn die beschadigd was. Hierdoor zwelt deze op, en komen de pezen in de knel. Die raken op hun beurt weer geirriteerd en dan krijg je zwelling in de peesschede.
De dierenarts zei dat het goed was dat ik was gekomen, als ik was doorgereden had ik het paard stuk gereden zei hij (DAP Bodegraven)

Het kan in jouw geval ook een echte peesblessure zijn, dit hoeft niet altijd een ernstige kreupelheid te veroorzaken hoor. Ik heb zelf ook wel eens een pijntje aan een spier of pees, maar dan loop ik niet direct mank.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:51

Zeker laten scannen. Een paard loopt negen van de tien keer na een paar dagen niet meer kreupel op een peesblessure. Door door te rijden wordt het wel steeds erger en de kans op genezing steeds kleiner.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015, mis je....
[VN] Esmeralda en Eclipse; Boktveulens 2009

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 13:11

Maar als zn paard echt een peesblessure zou hebben.. hoe kan het dan dat die keer op keer moeiteloos door de buigproeven heen komt?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:45

bij een buigproef breng je compressie op de structuren die aan de achterzijde van het been lopen (buigpezen, banden) en op de gewrichten (ondervoet, kogel). Er staat dan rek op de voorzijde van het been (strekpezen). Deze proef hoeft bij een peesblessure aan de buigpezen dus niet per se positief te zijn, aangezien buigpezen vaak pijnlijk zijn bij rek, dus bij het strekken (en niet buigen) van het gewricht.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:46

Dat zijn nou juist de gevaren van een peesblesure. Mijn paard loopt niet kreupel, loopt in de wei als een tiet maar heeft toch een fikse peesblesure (staat overigens nu weer volledig op stalrust hoor). Het been is niet dik, hij is niet kreupel en niet warm...je voelt alleen een heel klein bobbeltje. Ik zou een scan laten maken! De dierenarts zij bij mij ook in eerste instantie dat de kans klein was dat er iets met de pezen was. Maar naar de 1e scan (en nu inmiddels 2mnd rust verder) weten we wel beter. Ik ga morgen voor de tweede scan....

Ik wens je suc6!

je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten ;)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 22:06

jij ook succes vast voor morgen atheentje.. let me know!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 08:07

ik heb mn DA ff gecontact: heb met hem afgesproken dat we toch langzaam weer gaan opbouwen als het been weer dun is.. vaak als we kleine stukjes over het harde draven (onder der tempo) is er neits aan te zien.. en op die manier zal ik al op de 10 a 15 min.

Zodra die zwelling weer gaat opspelen gaan we een scan maken..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie