Hoefzweer >> Ervaringen en tips gevraagd!

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Djesseka

Hoefzweer >> Ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 19:49

Sinds vrijdag loopt Sparkling ernstig kreupel. Vrijdagmiddag is zij uitgegleden op de stenen en hierbij is haar ijzer los gaan zitten. Later op de dag is zij het ijzer verloren. Meteen na de glijer liep Spark slecht, toen het ijzer eraf lag, werd dit meteen erger. Zodra Sparkling een ijzer verliest, loopt ze slecht doordat ze op haar straal loopt dan. Zaterdag is de smid daarom meteen even geweest om het ijzer erop te slaan, maar helaas liep Spark niks beter. Ze had een ietwat dikke knie en haar hele been was warm. Er waren stukjes bij dat ze redelijk liep en stukjes dat ze praktisch op drie benen liep.

Vanaf zondag zijn wij gaan wandelen met haar. Drie keer op een dag een minuut of 20 en daarbij drie keer minstens 10 minuten het been afspuiten. We dachten namelijk aan een overstrekte knie, alles wees hierop. Maandag zijn we echter gestopt met wandelen, het meisje had teveel pijn in haar lichaam en kon het echt niet opbrengen. Dinsdag kwam ik op stal en toen hing Spark haar ijzer aan haar stal. Ik belde naar Nicky (eigenaresse) of zij hiervan wist, maar dat was niet het geval. Zie wist alleen dat de hoefsmid op verzoek van Marian (eigenaresse van de manege, ze begeleid Nicky bij de training met Sparkling) nog eens naar Spark gekeken had. Nicky heeft vanmorgen de hoefsmid gebeld (kon niet eerder) en ik kreeg het volgende gemeeld:

Hoi Lin,

Ik had gister ook geen tijd meer om Ed even te bellen dus heb ik het vanmorgen maar even gedaan. Ik denk.......dat we onwijs veel geluk hebben. Ed heeft een behoorlijke hoefzweer gevonden. Hij vroeg of het ijzer er in 1x af is gegaan of in 2x. Nou 2x, want hij zat los toen we haar in de paddock hadden gezet en was er daarna af. En ze liep ook niet constant kreupel, hè? Hij heeft onder het ijzer een zweer gevonden. Toen hij ging snijden kwam er i.p.v. gele derrie, pikzwarte derrie uit! Ed heeft lang niet alles eruit gekregen dus vandaar dat het ijzer er nog niet onder zit. Het is een fikse ontsteking die er eerst uit moet.

Sinds Ed er dus gister een deel van de ontsteking uit heeft gehaald, loopt Spark iets beter. Ze kan daarentegen niet op het been staan (als ik haar andere voorbeen optil bijvoorbeeld) en ze loopt stukken vreselijk moeilijk. Zachte bodem gaat beter dan harde bodem. De zweer zit linksvoor. Het is zo zielig, ze is helemaal ziek en is totaal niet meer het vrolijke, jonge paardje (ze is 5 en altijd vrolijk en speels) dat ze was. Nou snap ik ook wel dat dat weer goed komt, maar heeft iemand hier ervaring mee? Tips en trucs? Wie weet hoe we het paard een beetje kunnen helpen, behalve de tips van de hoefsmid over het oplossen van de ontsteking? Moet ze bijvoorbeeld wel of niet wandelen, wel of niet het warme been afspuiten, beter op harde of op zachte bodem, hoelang gaat dit ongeveer duren, enz.

Alle reacties (vooral ervaringen) zijn welkom! Alvast bedankt!

Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

M3isSi3j

Re: Hoefzweer >> Ervaringen en tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:52

Ik heb wel vaker hoefzweren gezien.. het is idd onwijs zielig maar je bent er wel weer snel vanaf..

Wat je kan doen is een ontstekingremmer vragen aan je DA, maar beter is het als het lichaam het helemaal zelf moet oplossen.. Er zal een week of 3 over heen gaan en dan is ook gelijk de hoef weer voldoende aangegroeid om op te bouwen voor het werk.

Ik weet niet of de zweer er al helemaal uit is? En is het gat in de hoef gedicht?

Als het been warm is kan je het beste afspuiten om te koelen, zorg dat je paardje wel loopt: als die loopt komt de doorbloeding op gang die er op zijn beurt weer voor zorgt dat de ontsteking word afgebroken en de afvalstoffen daarvan worden afgevoerd.

Een goeie is appelazijn door zn water doen, deze bevorder de doorbloeding en je paardje lekker verwennen met fruit ed... lekker veel poetsen en vertroetelen dan komt die er snel weer boven op!

Sterkte

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:17

Ian heeft 3 maanden geleden een flinke hoefzweer gehad, echt zielig. Hij heeft 1 dag boxrust gehad met een verband om zijn hoef en daarna 2 weken stappen. Hij liep echt zwaar kreupel heel zielig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:59

Ik heb het net achter de rug. Ik zou je toch adviseren een da te bellen en erna te laten kijken. Die kan het laatste eruit snijden en hem in het verband zetten dit moet je dan regelmatig wisselen.
Verder kreeg ik wat pijnstillers voor het paard. Een week later was het weg en kon ik weer aan de slag (helaas bleek er toen meer aan de hand te zijn).

Hoefzweren zijn gemeen en heel pijnlijk voor het paard.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:12

Ik gebruik trekzalf. Eerst wel de zweer eruit laten snijden (voor zover mogelijk). Goed ontsmetten met blauwe Biotex en vervolgens trekzalf erop smeren, vette watten erop en vastplakken met Ducktape. De trekzalf trekt als het ware alle vuiligheid eruit. En dit gewoon paar dagen volhouden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:42

Bij zo'n zware ontsteking die niet in 1x goed weggehaald kan worden zou ik toch even de DA bellen(desnoods alleen telefonisch om eerst even te overleggen).

Misschien kan het dier wat pijnstillers krijgen om door de ergste periode heen te komen. Of dat de DA het idd nog even verder wegsnijd.

Maar zolang de rotzooi er goed uitkomt is het een goed teken.

Eventueel(in overleg) in de biotex zetten.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:45

Zoals Cowgirl zegt: 3x daags 10 á 15 minuten met de voet in een emmer met biotex zetten. Kan eigenlijk nooit kwaad.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 16:51

Bedankt voor de reacties allemaal!

De zweer is er nog lang niet uit, de HS heeft niet alles weg kunnen snijden. Ze loopt een stuk beter, maar nog lang niet goed. Daarbij kun je nog goed merken dat ze pijn heeft. Wat we nu doen is haar been afspuiten (3x daags), haar voetje weken in Biotex groen (3x daags) en wandelen (2x daags). Verder natuurlijk veel poetsen en tutten met d'r, maar dat doen we altijd wel, daar is het namelijk ook gewoon echt een paard voor.

Is wandelen het beste op harde of op zachte bodem? Ik heb het idee dat ze zelf het liefst op zachte bodem loopt.

Bedankt Lachen Vooral namens Spark!

Voor altijd.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:59

Ik zou toch echt een dierenarts laten komen arme beest moet van de pijn barsten. Een dierenarts kan die pijn verhelpen en het makkelijker maken. Plus de da kan de voet inpakken zodat in de open plek geen nieuwe troep komt zodat de ontsteking weer erger wordt.

Ik zou stappen op het harde en voorkomen dat er troep van buitenaf in de hoef komt. Daarom zouik de voet inpakken met jodium.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:43

Ondanks de pijn toch rustig aan de hand laten stappen op het harde (asfalt/straat) dit stimuleert de doorbloeding en dus de afvoer van de afvalstoffen...

Kom gezellig over hoeven kletsen op de faceboekgroep natuurlijk bekappen
natuurlijk bekappen en gebitsverzorging in Noord-Holland:
http://www.jantineleeflang.nl

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 19:46

Bedankt! We pakken de hoef nu 's avonds ook in met een watje met Biotex in het gat en dan tapen. Dat gaat goed. Morgen komt de HS weer om het tweede deel van de ontsteking eruit te krijgen (als dat lukt). Ze loopt een stuk beter en krijgt weer praatjes. We zijn er nog niet, maar het is absoluut een begin!

Voor altijd.

Merijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 22:18

hoi,

Een hoefzweer is zeker zeer pijnlijk Huilen en bij mijn paard, was het zelfs zo dat ik hem uit stal moest duwen.......Het is een vreselijk gezicht,maar het is vrij snel verholpen door:

Animalintex (hoop dat ik het goed heb geschreven)
Door dit vochtig te maken en om de hoef te doen, komt de zweer er heeellll snel uit, wat te zien is en zeker te ruiken!!!!

Leg het (soort) verband (animalintex) in een emmer water, laat dit een ongeveer 5 minuten water absorberen, leg het om de gehele hoef heen (ook zeker onder de hoef!!) maak het vast met plakverband (vergelijk met bandageren) en doe er een hoefzak omheen. (heel handig, want dan kunnen er ook geen bacterien bij komen). Doe dit bijv. 's avonds voor je weggaat en haal het er 's morgens vanaf.
Heel belangrijk is dat je het regelmatig vernieuwt (verschoont) met uiteraard een nieuwe animalintex (oude weggooien) en als het goed is, komt al vrij snel de hoefzweer eruit. Op de verpakking staat ook wel hoe je het werkt hoor!!!

Dit is toppie omdat er trekzalf in de animalintex zit, waardoor de zweer zijn plaats kan vinden om er uit te komen, daar waar de hoefsmid een opening heeft gemaakt. Het kan zijn dat het iets langer duurt dan een paar dagen, omdat bij jou paard de hoefzweer nog wat dieper zou kunnen zitten, dus wees niet ongerust het komt vanzelf goed!!!!!! Knipoog

Mijn dierenarts adviseerde mij om geen biotex te gebruiken, hierdoor kunnen er ook weer bacterien bij de zweer komen........

Wandelen op de zachte bodem is zeeeeerrrrrr zeker aan te bevelen, omdat de voeten erruggggggg gevoelig en pijnlijk zijn!!!!!!!! Op de harde bodem (straat/asfalt) komt de "klap"veel harder aan.

Vraag aan je hoefsmid of hij aan de onderkant van de hoef een (buitenste rand) een stukje wegsnijd zodat de zweer hier zijn weg naar toe vindt.

Uiteraard is het raadplegen van een dierenarts ook zeer belangrijk, dit in verband met pijnstillers.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je paard weer snel gelukkig is Pling

Heel veel sterkte!!!!!

Volgt nog.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-05 17:18

Heel erg bedankt voor je reactie en inderdaad, ik moest haar vooruit slepen..

Gister heeft de HS het 2e deel van de zweer eruit gekregen en u heeft ze een ijzer met een zooltje. Gelukkig loopt ze een stuk beter en is ze weer veel vrolijker!

Voor altijd.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:04

Mijn paard heeft onlangs ook een hoefzweer gehad. Ik heb hem er toen bij de kliniek eruit laten snijen (dus niet mijn eigen va) Hij heeft toen een verband om zijn been gekregen met een desinfecterend middel erin, en daaromheen een hoefzak. Het advies was laat je paard maar 10 dagen op stal staan, en ga er daarna weer rustig mee aan de gang. Helaas kan ik mijn paard dus absoluut niet binnen houden, en heb ik hem dezelfde dag weer buiten gezet. Met dat verband en die hoefzak bleef zijn voet mooi schoon en droog. Na 3 dagen mocht het verband eraf, en heb ik er jodium en watten in gedaan. Dit vastgebonden met ducktape en de hoefzak er weer overheen.
Ik heb toen mijn eigen va gebeld, en die vond 10 dagen stil staan de grootste onzin, mocht na 1 week weer gaan rijden.
Gelukkig is de zweer niet teruggekomen!

Merijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:42

He hoi,

Graag gedaan hoor, ik ben al lang blij voor je paard Knipoog (en natuurlijk voor jou) dat de hoefzweer eruit is, je zal zien, dat je paard heel snel beter wordt.
Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor je sterke paardje........

Volgt nog.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:52

mijn paard heft er vorig jaar 3 keer achetr elkaar 1 gehad op 3 verschillende hoeven. Het is inderdaad super pijnlijk. Zodra de druk er af was lipe ie al weer stukken beter. Wel goed schoon houden zolang t open is, weken in biotex en daarna in de opne gesneden stukken judium oplossing. Wandelen op het harde om zo de doorbloeding te bevorderen en dat het lichaam het zelf zo veel mogelijk op kan lossen.

Wat mis ik m'n grote maatje:(

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-05 12:52

Update: Het gaat heel goed met Sparkling. Sinds vrijdag is ze weer helemaal aan het werk. Wel letten we nog steeds erg goed op eventuele signalen van pijn, maar het gaat heel lekker weer. Gelukkig is het bij twee weken ellende gebleven en niet langer geworden..

Heel erg bedankt voor alle tips en hulp!!

Voor altijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:18

Graag gedaan.

Fijn te horen dat alles weer goed is Knipoog

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:16

Koud afspuiten is meestal goed, maar juist niet bij een hoefzweer. Ik weet eigenlijk alleen niet meer waarom. De mijne heeft het ook gehad, maar daar zijn wij er later achter gekomen. Ik hoorde toen dat het koud afspuiten niet goed was. Trekzalf en weken daar en tegen wel.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie