Bekkeninstabiliteit bij paarden???

Moderators: petraaken, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kapje

Bekkeninstabiliteit bij paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:49

Hallo,

Heeft iemand ervaring met paarden met bekkeninstabiliteit, andere bekkenproblemen of kreupelheid aan de achterbenen na een bevalling? Wat hebben jullie/jullie DA of fysio eraan gedaan?

Grtz, kap

Bets

Re: Bekkeninstabiliteit bij paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:03

Scheve bekken (en gevolg daarvan kreupelheid) stand heb ik veel gezien en werk ik o.a. mee aan de hand van training van klassieke rijkunst en paard goed rechtrichten, eerst door middel via dubbele longe. Paard is dan vrij snel weer rechtgezet in bekken waardoor hij dus geen pijn meer heeft en dus zuiver gaat lopen.
Als paard echt zeer grote problemen heeft met bekken, zou ik advies wilen geven, ga naar Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl werkt ontzettend goed!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:49

ik heb zo'n paard Verdrietig

hij is jaren geleden gevallen tijdens het steigeren, zowel met mij er op als een keer in de wei tegen het hek aan

meerdere DA's hebben hem de afgelopen jaren onderzocht nooit wat gevonden, fysio erbij gehad, kraker erbij gehad etc etc

inmiddels reden we Z1 en ging het gewoon niet mjeer
Utrecht gooide het op zware ataxie Verward en uiteindelijk heeft steffi vd laarse( http://www.steffivanderlaarse.nl ) een scheef bekken geconstateerd bij hem, heeft hem 3x behandeld en hij loopt beter dan ooit Haha!
helaas had het veel minder ernstig kunnen zijn als dit meteen ontdekt was!
hij had veel moeite om rechtsachter mee te nemen, met name in de draf en echt gaan zitten en verzamelen lukte niet goed
door zn scheve bekken en de pijn die er bij kwam, is hij anders gaan lopen, beetje met O-benen achter, en is zn heup en wat ruggewervels ook verkeerd gaan staan en zijn al zn spierenm verkrampt
inmiddels zit alles weer op de goede plaats en zijn de spieren lekker los, nu moet hij nog goed leren lopen met zijn 'nieuwe lijf'
dat is niet onmogenlijk, maar hoe langer ze zo scheef zijn geweest, hoe groter de kans is dat het weer fout gaat, als Q een keer uitglijd of valt of vast komt te liggen zijn we wrsch weer terug bij af Scheve mond

zoek maar eens op mijn berichten en dan met name op mijn naam zoeken bij verslag van de Dag, kom je alle topics tegen van de ellende met Quentin, van fysio en kraker t/m afgekeurd in utrecht t/m hvoor het eerst weer mogen rijden en alle behandelingen van steffi enzo, krijg je een uitgebreid beeld over wat Q heeft Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:16

Goh, opbeurend bericht hierboven. Het kan soms ook meevallen. Net zoals bij mensen komt bekkeninstabiliteit voor. Indien er een blokkade in het bekken is ontstaan kan dit behandeld worden door een fysio- of manueeltherapeut. Aansluitend zul je de bespiering van het paard flink moeten trainen. Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden rondom het bekken slap, en de bespiering van het paard zal de functie van de banden moeten overnemen. Je kunt beginnen aan de longe, maar dan wel op een hele grote volte, het liefst het paard over de hoefslag laten lopen. Je kunt hem ook rijden. In de eerste instantie is het belangrijk dat je het paard veel rechtuit rijdt (voltes zijn in het begin nog erg belastend, je kunt dan weer een blokkade krijgen) en probeer recht te richten. Veel stap, en dan kleine stukjes draf en galop (verlichte zit). Zorg voor goede warming up en cooling down. Zodra je het gevoel hebt dat het paard rechtuit regelmatig loopt, kun je wat grote voltes gaan meepakken en in een verder stadium ook zijgangen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:03

Jah, hoor dat komt vaker voor, vaker dan men denkt zelfs alleen niet iedereen merkt het op. Rechtrichten dmv rijden/longeren lijkt de optie, maar dat ben ik niet altijd eens met de recht-richt-fans.
Afhankelijk van hoe het bekken gekanteld is, zal een paard zijn bekken ook niet meer kunnen beinvloeden. Rechtrichten aan de longe heeft niet altijd zin.
Als na verloop van tijd ook de SI gevoelig wordt , de lendenwervels blokkeren en de spieren stijf worden door het compenseren, ben je verder van huis.

Het bekken kan door allerlei dingen scheef worden.
-scheve belasting (waarbij rechtrichten zeker baat heeft)
- trauma's zoals vastliggen en uitglijden
- bevallingen

Kortom goede behandeling is gewenst.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:50

An_J, ik bedoelde geen rechtrichten zoals de AdB fans dit altijd promoten. Het ging erom dat het paard eerst aan de longe (dus zonder ruiter gewicht dat het bekken uit balans brengt) kan lopen, en later rechtuit met de ruiter erop. Het rechtrichten is dan om het ruitergewicht goed in balans te kunnen dragen. In een bocht wordt het bekken scheef belast, dus dit is dan best zwaar. Daarom pleit ik ervoor om het paard eerst rechtuit in balans te laten lopen.

Belangrijkste in dit verhaal is uiteraard dat je je hierbij goed laat begeleiden!!!! Liefst door iemand die hiervoor geleerd heeft, geen zweverige poespas....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:33

Dewi, wat nou als het paard (juist door het scheve bekken) onregelmatig loopt op de volte, en rechtuit wel zuiver is...
ga je dan alsnog rechtrichten een de dubbele longe?

weet trouwens niet of dat 'Goh opbeurend bericht hierboven' sarcastisch was bedoeld richting mijn bericht, maar mijn paard is juist toen er eindelijk die diagnose was gesteld wel degelijk supergoed opgeknapt!! danzkij steffi v laarse! zonder haar was het enkeltje richting de frikandellen geworden Scheve mond

baal er alleen zo van dat ruim 2,5 jaar gesleep van DA naar DA, kraker&fysio alles erbij, en dat t dan zo lang duurt voordat de juiste diagnose word gesteld, het had nml veel minder ernstig kunnen zijn
nu heeft hij jarenlang ontzettend scheef gestaan, achter wat met O-benen gaan lopen, alle banden etrc zijn gewend aan de scheve stand, met dus als risico dat bij een rare uitglijder of val alles weer fout staat, en zn spieren zijn jarenlang verkrmapt geweest, mn paard heeft dus onnodig pijn gehad en de blessure verergerd, en ik hem maar steeds grover rijden omdat ie 100% gezond zou zijn volgens meerdere DA's en klinieken Verdrietig

maar als je er optijd bij bent kan je erger voorkomen, en zelfs zo'n extreem geval als mijn paard kon nog geholpen worden dus hoop is er zeker bij bekken problemen Ja

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:33

Renske20, mijn post was zeker niet sarcastisch naar jou toe bedoeld. Wat ik bedoelde was, dat er meteen in het begin van het topic al een zeer ernstig geval beschreven wordt. Ik vind het heel erg voor je dat alles zo lang heeft geduurd, en dat er slecht gediagnosticeerd is door verschillende artsen. Wat ik bedoel aan te geven is, dat wanneer alle zorg wel goed verloopt, het niet zo ernstig hoeft te zijn als bij jouw paard het geval was. Wat betreft het rechtrichten aan dubbele longe, dat is iets wat niet iedereen kan. Dus als je hiervoor kiest moet je het met begeleiding doen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:21

Dewi, ik wilde alleen duidelijk maken dat rechtrichten (op welke manier dan ook) in dit soort gevallen een vervolg van de behandeling zou moeten zijn.

Mijn ervaring is dat een scheef bekken (vooral als paarden het langer hebben) enorme invloed kan hebben op het hele lijf. Dat zit als het ware vast in een patroon. Rechtrichten zal dan ergens in het lijf weer krom gecompenseerd worden. Die compensatie kan ook weer gevolgen hebben, zoals peesblessures bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er inderdaad maar bitter weinig mensen die het écht kunnen.

Het recht zetten van het bekken en het met acupunctuur verminderen/doorbreken van de cycles van pijn werkt dan beter. Vanuit die nieuwe positie kan paard en ruiter aan de nieuwe houding wennen, kracht opbouwen (spieren en pezen) en concentreren op rechtrijden en recht blijven.

Of je gaat longeren of rijden (en hoe) lijkt mij afhankelijk van de patient. Als deze door het compenseren pijnlijk is geworden op een van de benen is voltes rijden geen goede opties. Bekken kantelen (dmv verzameling) kan prima worden getraind door veel overgangen en tempowisselingen (fyn voor het rechtrichten ook). Daarnaast maakt een goede galop de achterhand heel sterk.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. Het is niet zo dat ik dat ik ben tegen rechtrichten op welke manier dan ook. Maar ik weet, uit ervaring, dat het niet altijd de oplossing is.

Renske20 helaas is het zo dat maar weinig DA's daadwerkelijk goed naar het bekken kijken. Nu je ervaring heb met je eigen paardje zou je voor de oefening van het oog eens goed om je heen moeten kijken naar de andere paarden die je op wedstrijd tegenkomt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:02

Dewi schreef:
Wat betreft het rechtrichten aan dubbele longe, dat is iets wat niet iedereen kan. Dus als je hiervoor kiest moet je het met begeleiding doen.

Dat ben ik helemaal met je eens Dewi. Als je er geen weet van hebt, moet je er niet alleen aan beginnen!!

An_J schreef:
Daarnaast zijn er inderdaad maar bitter weinig mensen die het écht kunnen.

Dit ben ik ook volledig met je eens.

An_J schreef:
Of je gaat longeren of rijden (en hoe) lijkt mij afhankelijk van de patient.

Dat klopt elk geval moet je apart bekijken, dat is niet vanachter een pc te zien natuurlijk. Maar er worden dan ook adviezen hier gegeven Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:09

An_J, je hebt helemaal gelijk. Mijn 2e post was een aanvulling op het jouwe. Ook ik pleit voor ONDERZOEK en BEHANDELING, daarna aanvullend longeren/rijden op een bepaalde manier. Hoe je behandeld, daar kun je over twisten. Ik zou met mijn fysiotherapeutische achtergrond snel voor dierfysiotherapie of -manuele therapie kiezen, maar ik hoor over acupunctuur en bijv. osteopathie ook goede dingen. Uiteindelijk streef je met al deze therapieen hetzelfde doel na.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:10

Het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen zomaar in het wilde weg te laten longeren danwel rechtrichten zonder dat men eerst heeft uitgezocht of dit wel goed is voor het paard!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:21

Dewi schreef:
Het is nooit mijn bedoeling geweest om mensen zomaar in het wilde weg te laten longeren danwel rechtrichten zonder dat men eerst heeft uitgezocht of dit wel goed is voor het paard!

Ben ik ook mee eens!!

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 10:45

Mijn merrie heeft het ook gehad door de bevalling. Ze kwam steeds in protest. Heb toen een hoop dierenartsen en fysio's en homeo's gehad, maar niemand kon wat vinden. ( ja ze vonden allemaal wat, maar iedereen iets anders). Pas na 2 jaar heeft een fysio/kraker het kunnen vinden. Hij was nog mijn laatste hoop en hij zag meteen wat er aan de hand was. Hij heeft toen de bekken recht gezet en sinds dien gaat het weer de goede kant op. Maar door het hele gebeuren vertrouw ik geen enkele dierenarts/fysio meer. Ze l u l-len een hoop en verdienen er ook nog mee!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie