Chippen of DNA registratie?

Moderators: petraaken, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Toydoll

Chippen of DNA registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 17:40

Okay, ik ga een pony kopen, deze is nog niet gechipt o.i.d.
Nou vraag ik mij af wat dat DNA registratie inhoud, dat kon toch in plaats van de chip?
Hoe duur is dat?
En hoe duur is het chippen?
Wat is beter?
Wat is voor het paard minder beangstigend/pijnlijk?

Allegra

Re: Chippen of DNA registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:37

Ik zou voor DNA kiezen. Dat is veiliger als een chip. Chippen is in Nederland nog helemaal niet uitvoerig getest. In andere landen waar ze verder zijn met onderzoeken hebben sommige al besloten het niet te gaan verplichten vanwege de risico's. De regering heeft gewoon achterloos de adviezen van de knhs overgenomen, terwijl de risico's dus nauwelijks onderzocht zijn. Risico's van chippen zijn bijv. dat de chip gaat zweven. Dan word hij in een ander lichaamsdeel teruggevonden of zelf helemaal niet. Ook is er een geval bekent van een paard waar bij zonder zich echt ingespannen te hebben een stroom zweet vanaf de plek van de chip loopt.
Er is niet onderzocht of het omhulsel van de chip kapot kan gaan bij een harde klap bijvoorbeeld.
Een garantie tegen diefstal heb je ook niet. Bij slachthuizen word nog nauwelijks gecontroleerd, en in het buitenland zijn onze chips vaak nieteens leesbaar.
En het is een lichaamsvreemd voorwerp wat word ingebracht. Bij mensen en dieren word dat altijd zoveel mogelijk voorkomen, als je een pin in je bot hebt word die er bijna altijd weer uitgehaald als het bot geheeld. Maar een chip stoppen we er wel zomaar in.
Chippen kost ongeveer 35 euro, en dan komt daar misschien nog het paspoort bij als je die nog niet hebt, en de registratie bij het stamboek.
DNA onderzoek is iets van een tientje duurder, maar daar zitten dus geen risico's aan.
Als ik op de hoogte was geweest van de mogelijkheden had ik mijn paard nooit laten chippen, maar dna onderzoek laten doen. DNA is alleen lastig als je wedstrijden rijd, want dan moet het bij elke wedstrijd weer opgestuurd en gecontroleerd worden, en daar zitten dan wel kosten aan. Maar anders zou ik echt voor DNA kiezen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:44

Ik zal gewoon voor chippen kiezen. Problemen met de chip zijn heel zeldzaam. En het inbrengen valt ook wel mee. Het is een superdun buisje, en het is natuurlijk eenmalig dus daar kan ie wel tegen.
Verder is DNA duurder en lastiger te controleren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:17

gewoon de zoekfunctie even gebruiken, zijn al tig topic over geweest Haha!
op www.nl-paardenpaspoort.nl
staan de regelingen ed.
DNA is ongeveer 25 euro duurder dan chippen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:21

Ik ben het met Kapje eens. Er is hier al is een discussie over geweest dus ik hou mijn mond Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:06

Ik met het met Allegra eens Haha! Gewoon chippen. Ik ken ook veel broodje aap verhalen en heb nog niks concreets fouts zien gebeuren en een chipper die ik ken ook niet. Denk dat het allemaal reuze meevalt en heb alle vertrouwen in de chippers. Chippie er in en klaar is klara.

Culemborg here I come!!

Toydoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 13:24

Hoi!
Thanx iedereen, het gaat mij ook niet om de discussie maar meer omdat ik er geen verstand van heb en advies wil.
Ze is vanochtend gechipt.. Het koste 20 euro, en de formulieren stuurt de DA op naar het KNHS en dan krijg ik een paspoort als het goed is. Ik snap wel dat de chip fout kan gaan, maja, DNA registratie is mij teveel rompslomp. Mijn hondje is ook gechipt, maar daar had ik iets meer moeite mee, want in die dierenwinkel (slechte winkel, heel slecht, handel in dieren is zoiezo slecht maar hier :S) waar mijn hondje vandaan kwam chipte het personeel de hondjes dus gewoon, en als ie er weer uitkwam deden ze dezelfde chip opnieuw :S

Maar hier was ikbij en ik zag dat de DA goed te werk ging. Ik neem aan dat het allemaal wel goed komt.

Toen bedankt voor de adviezen Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:36

Gail schreef:
Ik met het met Allegra eens Haha! Gewoon chippen. Ik ken ook veel broodje aap verhalen en heb nog niks concreets fouts zien gebeuren en een chipper die ik ken ook niet. Denk dat het allemaal reuze meevalt en heb alle vertrouwen in de chippers. Chippie er in en klaar is klara.

Ehm, ik ben juist tegen chippen Verward
Maar iedereen moet het voor zich weten hoor.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:16

Tja, aangezien de TS heeft gechipt, slotje dan maar (voordat dit in de zoveelste pro- en contra- discussie ontaard?

Je suis Charlie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:01

Ja graaaaaag een slotje.... Haha! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 07:54

aangezien TS har keuze heeft gemaakt en hier bovendien al zeer veel discussies over zijn gevoerd idd een slotje

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten