Groei van een jong paard bevorderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marcs

Groei van een jong paard bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 13:32

Hoi,

Wij hebben een 2-jarige merrie, ze is pas 1.55 groot.

Weet iemand een manier om heer meer te laten groeien?

ellenlouise

Re: Groei van een jong paard bevorderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:45

Anabolen?? Waarom zou je haar meer willen laten groeien? Heb je het idee dat ze een groeiachterstand heeft?

Niet gaan lopen rommelen en gewoon de natuur z'n gang laten gaan. De hoogte nu zegt echt niet alles. Mijn paard was met 2 pas 1.50. Werd uiteindelijk toch een hele bink van bijna 1.70.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:47

goed voeren! niet te veel veel!!! ivm bevangenheid enz... niet te veel aan het werk zetten en de natuur regelt het helaas zelf verder, oja wat ook helpt is je paard gezond houden, ziektes schijnen de groei wel te remmen! succes

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:33

Waarom zou je je paard sneller willen laten groeien? Sommige merries groeien tot hun 6e jaar door...
Sneller laten groeien betekend problemen voor later!!

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:47

Ik ben zelf een beetje langer, 1.68 (voor de merrie) zou super zijn! dit zal ze wel niet halen, maar zoals het er nu naar uitziet haalt ze amper de 1.60.

Ik heb de dierenarts al gevraagd naar een hormoonspuit, maar dit schijnt met name te helpen voor de bespiering, en dat hoeft voor mijn part niet, dat komt later vanzelf wel.

maar als er iets is waardoor ik de botgroei (grootte van het scelet) kan bevorderen, dan houdt ik me aanbevolen.

(aller, aller liefst via natuurlijke middelen natuurlijk!)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:19

Ik zou niet iets gaan geven om hem te laten groeien, ik denk dat het heel slecht is voor de verdere ontwikkeling.
Maar dat is natuurlijk jouw keuze.

Je kunt ook je vraag voorleggen aan de paardendrogist, misschien kunnen die je tips geven, www.paardendrogist.nl die hebben allemaal artikelen op natuurlijke basis, dus dat zal weinig kwaad kunnen.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:33

Joh, je bent nu al niet veel te groot voor je paard. En je paard moet zeker nog een hele poos zelf groeien. Ze is immers nog maar 2 jaar. 1.70m zal ze misschien niet worden, maar zeg nooit nooit. Hoe groot zijn haar ouders en voorouders? Als deze paarden zo'n 1.70m halen dan is de kans groot dat jouw paard ook die richting uit gaat met groeien. Heb geduld laat de natuur zijn werk doen.

Ik heb zelf op dit moment met mijn moeder een ruintje van 3 jaar. Hij is nu 1.40m. We hopen dat ie nog wat groeit maar zo niet. Geen probleem. Mijn moeder en ik zijn allebei ook niet zo groot dus kan er straks op hem gewoon gereden worden. Ook hebben we een merrie van 1.55m waar we gewoon op rijden hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:39

marcs schreef:
maar als er iets is waardoor ik de botgroei (grootte van het scelet) kan bevorderen, dan houdt ik me aanbevolen.

Dat is er niet. Voor mensen heb je nog toediening van groeihormoon, dat is een bijzonder dure aangelegenheid (€20.000,- per behandeling) en niet zonder gevaar van 'doorschieten' en daarnaast allerlei bijwerkingen. Bij paarden is die optie er niet. Het daarvoor noodzakelijke groeihormoon wordt domweg niet gemaakt door de farmaceutische industrie.

Haar genen bepalen hoe groot jouw merrie wordt. Je kunt met voeren wel de optimale condities geven dat ze in ieder geval niet door voedseltekort kleiner blijft dan ze anders geworden zou zijn, maar je zult haar geen cm groter kunnen krijgen dan wat de genetica voor haar in petto heeft. En dat is helaas niet altijd hoogte moeder + hoogte vader gedeeld door 2.

Truc: meet de afstand van onderkant kogel tot onderkant elleboog. "klap" die lengte "omhoog" vanaf de onderkant elleboog. Alles wat je dan boven de schoft uitkomt zal ze nog groeien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:49

Citaat:
Ik ben zelf een beetje langer, 1.68 (voor de merrie) zou super zijn! dit zal ze wel niet halen, maar zoals het er nu naar uitziet haalt ze amper de 1.60.

Ik heb de dierenarts al gevraagd naar een hormoonspuit, maar dit schijnt met name te helpen voor de bespiering, en dat hoeft voor mijn part niet, dat komt later vanzelf wel.

Misschien kun je beter uitkijken naar een ander paard die wel aan jou eisen voldoet zonder te gaan rotzooien met zijn gezondheid.

Sorry maar voor mij komt dit verhaal erg ongeloof waardig over.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:16

marcs schreef:

Het allernatuurlijkste middel is de natuur zijn gang gaan.

Waarom zou een paard moeten groeien?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:13

Niets doen ! behalve gewoon de natuur zijn gang laten gaan....als ze gewoon goed op gewicht is, veel buitenkomt dan mag je al blij zijn dat ze gewoon gezond opgroeid, ik vind 1.55cm voor een 2 jarige best netjes. Ik heb mijn huidige veulen gedreigd dat ze direct terug gaat naar de fokker als ze het waagt boven de 1.65cm uit te komen Haha! (ik ben zelf 1.80cm) ik heb namelijk liever een gezond, kleiner paard, dan weer zo'n grote ongezonde slungel Huilen

Hier de foto's van het verwaarloosde veulen dat ik 18 jaar geleden kocht. De eerste foto is ze 3.5mnd net van de trailer af, zoals jullie kunnen zien had het weinig zin om ze nog langer bij de "fokker" te laten staan, dan had ze ws de 1/2jaar niet gehaald Boos!
Dit veulen was op 3jarige leeftijd (keuring) 1.73cm, nu is ze ruim 1.80cm vandaar dat ik zeg dat je het niet kunt beinvloeden. maar wat WENSELIJK is is anders.....dit paard heeft al 18 jaar arthrose, geconstateerd op 3jarige leeftijd (met advies: inslapen) toch heb ik haar op 4 jarige leeftijd ingereden (ze werd uiteindelijk pas onregelmatig op 14jarige leeftijd-sindsdien is ze rad met het break-over beslag: maar de slapeloze nachten etc. zal ik nooit meer vergeten!)
Afbeelding

en een foto van vorig jaar ("iets"te dik Schijnheilig );
Afbeelding

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 21:26

Prachtig om te zien zo'n scharminkeltje toen en nu een prachtig volwassen en bij paard.

Maarre knoeien met groeimiddelen niet aan beginnen.Ben zelf 1.74 en rij af en toe op een paardje van 1.48
Als je nu al problemen hebt met haar vermoedelijke toekomstige hoogte,kun je beter gelijk een paard naar je eisen kopen

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 21:59

Ik denk dat we haar maar slachten, ze is nu nog redelijk dik, en als ze dan toch niet groeien wil, en er is niets aan te doen.....

geintje Vork

maar vindt sommige van bovenstaande antwoorden wel een beetje kort door de bocht.

Ik ben zelf nu eenmaal iets langer (1.96)
Ik wil graag een iets groter paard, alle paarden die wij hebben fokken we gewoon zelf, niks kopen. Ja, dan kun je niet zeggen wat je hebben wilt, maar je kunt er wel alles aan doen om dat zoveel mogelijk te stimuleren. Ik houdt haar gezondheid goed in de gaten, ze krijgt goed voer, we gaan er naar beste weten mee om, zodat ze prettig in omgang wordt. En als er dan ergens iets aan schort, dan probeer je dat op te lossen, niet ten koste van alles, maar om gelijk te gaan schreeuwen `niks aan doen, alles gaat ten koste van de gezondheid` vindt ik ook een beetje overdreven.

Moeder is 1.61, we hebben haar dus dit jaar ook wel bij een hengst gedaan die groter fokt.

´t is ook niet zo dat ik zomaar iets aanklungel, ´k heb eerst de veearts gebeld voor advies, toen brokken leverancier voor voedingsadvies, en mijn vraag was eigenlijk of iemand van jullie ervaring heeft met andere methoden die werken, ik kan dan altijd nog kijken of ik ze toe pas of niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:03

De consensus is denkelijk ondertussen toch wel duidelijk: er zijn geen middelen die de groei kunnen beinvloeden, dus hou het geld voor allerlei kwakzalverij in ieder geval maar in je zak!

Da's op z'n minst ook een 'gezond' advies, ljkt me Haha! Haha! Haha!

Verder wens ik je veel succes. En pas de 'groeivoorspellingstruc' die ik hierboven beschreef eens toe: misschien valt het je wel mee.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:58

marcs schreef:

Dit gaat me toch echt te ver! Je gaat toch niet lopen klooien met een levend wezen. Daar komt niks goeds van. Helaas als ze kleiner blijft dan jij hebt gehoopt, maar dat is nu eenmaal zo!

Het is en blijft toch (helaas) zo dat paarden nog steeds als dingen gezien worden en niet respectvol behandeld worden zoals je met elk levend wezen zou moeten doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:05

Wat is er mis met een wat kleiner paard? Als ze je gewicht aankan is het toch goed? Waarom maken we ons er toch altijd zorgen om wat een ander ervan denkt? Gewoon gaan rijden, en heb geduld. Als de maat van je paard werkelijk zo'n hindernis voor je is, moet je haar verkopen en er een ander, volwassen paard voor terugkopen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:20

Uit onderzoek is gebleken dat de uitgroei vast ligt in de genen. Je kan een jong paard wel tijdelijk sneller laten groeien en het zal dan ook sneller uitgegroeid zijn, maar het zal niet groter worden dan een paard dat niet wordt gepushd met veel voer. Die laatste zal alleen maximaal 1,5 jaar later op HETZELFDE punt eindigen. Overmatig voeren is alleen maar schadelijk en beinvloed dus niet het EIND resultaat. Een paard zijn groei wordt pas echt blijvend aangetast wanneer het voor langere tijd werkelijk ernstig wordt ondervoed.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:49

Het enige dat je kan doen is zoals je nu bezig bent. Voeding optimaliseren en in een gezonde omgeving op laten groeien. En dan maar afwachten Knipoog

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:46

Enige wat je kan doen is voer geven dat is ontwikkeld voor groeiende paarden van 1 tot en met 3 jaar. bijvoorbeel cavalor juniorix (www.cavalor.be) of EquiFyt junior (www.equifyt.com). En voor voldoende hooi zorgen, dat is nl de basis.

Verder wou ik ff melden dat ik 1.90 m lang ben en rijd op een fjord van 1.44m Ik heb het leuk met haar en zij met mij, en ze kan me prima dragen, ben niet te zwaar voor haar ofzo. Dat mensen zeggen dat ik te lang voor haar ben interresseerd me totaal niet. Tenzij je natuurlijk zelf liever op een groter paard zit, maar dan raad ik je aan te wachten tot ze 3 tot bijna 4 jaar is, dan is de meeste groei er wel uit. Tot die tijd kan er nog heel veel veranderen

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 09:16

Als ik jou was zou ik er geen groeimiddelen of hoe dat ook heet geven. ik heb namelijk een vermoeden dat die van mij dat wel vroeger heeft gehad. Hoe kan die anders van 165 naar 178 binnen 2 jaar gegroeid zijn? dus maar heb geduld die andere van ons is ook pas 161 en die is al bijna 3.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:34

PAS 1.55? Als ze pas 2 is valt dat wel mee. Ze kan tot dr 7e doorgroeien, dus: GEDULD!!! Zorgen dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt maar dat geld voor alle paarden ook voor grote. En als je dr volgend jaar zadelmak gaat maken wordt ze sterker ziet ze er ook gelijk groter uit. suc6!!

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:12

Gewoon goed (normaal) voeren en de ruimte geven. (Zo veel mogelijk op het land liefst met andere paarden)
In de groeitijd kun je je paard calcium bijvoeren, tot ong. 3 jaar.
Je paard zal er niet groter van worden, maar wel een goed stel botten ontwikkelen en dat lijkt me belangrijker als je er straks op wilt gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:14

Misschien geen kleine merrie laten dekken als je perse een groot paard wilt?
Voor de rest gewoon normale gezonde voeding

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:28

runningkawa schreef:
Misschien geen kleine merrie laten dekken als je perse een groot paard wilt?
Voor de rest gewoon normale gezonde voeding

die reactie zat ik al op te wachten, wilde m zelf plaatsen maar als laatste stond ie er dan toch bij Knipoog

als je zelf 1.96 bent dan snap ik dat je een paard van1.70+ wilt hebben(ik ben 1.80 en ga liever niet voor onder de 1.68-1.70 voor t ideale dressuurplaatje, hangt ook wel van de breedte af maar toch...)

maar van een merrie van 1.61 kan je niet verwachten dat ze erg groot zal fokken ook al is ze door een hengst die veel maat doorgeeft gedekt, een veulen bestaat uit hengst+merrie en ja dan heb je natuurlijk de kans dat je merrie haar weinig maat mee zal geven

heb zelf een 2 jarige(eind juli officieel 2) en maakte me daar al bijna druk over dr maat, 1.60 toen ik dr vorig jaar kocht en was 2 maanden geleden 1.62 maar nu alweer wat meer gegroeid, ze is ook nog overbouwd dus groeit nog wel ff door, hengst+merrie zijn 1.70 en 1.71 dus tsja daar vertrouw ik dan maar op dat t nog goed komt Lachen

dat trucje van meten van de elleboog tot de kogel en dan het touwtje vanaf de elleboog die zelfde afstand naar boven de schoft houden geeft idd aan hoe groot ze ongeveer worden, dan komt de mijne op 1.70-1.72 uit(stond niet goed stil met dat touwtjes-trucje Clown )

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:55

Ik zou gewoon de natuur z'n gang laten gaan, ook al wordt ze niet zo groot, er zijn genoeg mensen die daar tevreden mee zijn