Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Knavia schreef:Dan zijn ze bij jou op het werk strafbaar bezig, het toepassen van niet voor die diersoort geregistreerde geneesmiddelen mag alleen als er geen alternatief voorhanden is. En dat is er voor honden zeker wel (Frontline, Stronghold, Ectodex afhankelijk van de klacht). Zomaar Ivomec kiezen omdat het goedkoper is strafbaar, en ik vraag me af of de eigenaar daar wel voor zou kiezen als hij goed op de hoogte werd gesteld.
In het geval van het paard waar de topic-starter het over heeft is mijn (persoonlijke) mening dat eerst uitgezocht moet worden waarom die mok ontstaat, bv door een stukje huid op te sturen voor nader onderzoek. Als je weet wát je moet bestrijden zal je resultaat waarschijnlijk ook beter zijn.
Niet dat ik tegen Ivomec ben, hoor. Het is een geweldig goedje en soms (meestal uit praktische overwegingen) de beste oplossing. Maar het is zeker niet de EERSTE oplossing bij een paard.
Spuit het in ieder geval NOOIT in de spieren, dat hebben we 1x gedaan en toen moest de volgende dag de veearts komen, voor koliek dachten we. Bleek echter zoveel pijn te geven in de nekspieren dat het beestje niet eens bij de grond kon maar 2 dagen lang voor zich uit heeft staan staren.
O ja, waarom het bij riskjuhrled niet bij drachtige honden wordt gegeven snap ik dan weer niet, het is ongevaarlijk voor de vrucht(en).