Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NickAltena schreef:Ik zie opmerkingen als dat de voetas niet zou kloppen bij korte hielen, iets wat ik op zich al opmerkelijk vind omdat dit nmm. op foto´s van de buitenkant niet betrouwbare info geeft.
NickAltena schreef:De natuur zal toch zo gek niet zijn dat het de hoefgroei niet kan regelen als het paard op harde ondergrond loopt?
Dan zouden de paarden vroeger allemaal een probleem hebben gehad ? die zouden dan met hun botjes over de keien hebben gelopen?
Die liepen allemaal gevoelig en met verkeerde voetassen?
Als dit zo was dan zou het paard zoals we dat nu kennen al lang niet meer geleefd hebben.... juist door het enorme vermogen van de natuur om zich door de eeuwen heen aan te passen heeft dit dier zoveel andere dieren kunnen overleven.
Kendra schreef:Mijn hoefsmid is een 'gewone' die als lijfspreuk heeft: "Er bestaat geen natuurlijk en onnatuurlijk bekappen, maar alleen maar goed en slecht bekappen".
Jolande schreef:Jeetje Esther, die hoeven op de foto zien er inderdaad niet goed uit! Tja, dat gaat richting de stand die mijn paard had in elk geval!
Iets wat je niet moet willen. Fijn dat de smid het met goed beslag weer kan corrigeren. Bij mijn paard gaat het ook de goede kant op, maar helemaal goedkomen met haar pezen kan ik vergeten.
Hippotha schreef:Citaat:Helemaal mee eens!!!
En een goede smid zet het paard zo op zijn voeten, dat hij die stand heeft die hij van nature "wil/moet" hebben. En de voetas is daar naar mijn mening een heel belangrijk referentiepunt bij. De beenderen in de hoef/koot/kogel zijn zodanig t.o.v. elkaar geplaats dat slijtage tegengegaan wordt en pezen en banden niet overbelast worden.
Wij zetten niks in een bepaalde stand, we gaan uit van de stand die het paard op dat moment heeft...ook al is die verkeerd !
Door gewoon de zool aan te houden komt de juiste bij dat paard behorende voetas vanzelf....we hebben geen haast.Citaat:Elk paard is anders gebouwd, dus elke paard heeft een andere (eigen) voetas. Dit heeft te maken met de stand van de schouder en verdere lichaamsbouw. De hiellengte is een belangrijke factor bij die voetas.
Verschillende paarden-->verschillende bouw--> verschillende voetassen-->dus verschillende hiellengten!!!
Inderdaad....paardindividueel...dus zeggen we niet je moet maar 2 cm hiellengte hebben, maar laten dit de natuur bepalen...zie hierboven.Citaat:Mijn paard is het levende bewijs dat lage hielen dus niet bij ieder paard horen en dus goed zijn!
Als dit de Esther is die ik denk dat het is....dan is er bij jou paard inderdaad het een en ander mis gegaan...maar niet door de manier van bekappen zoals je het geleerd hebt....wel omdat er te snel en te veel is weggehaald op plaatsen waarvan je geleerd hebt dat het NIET moet.
En ja...dan krijg je de problemen zoals je beschrijft!Citaat:Door die lage hielen werd de stand van de beenderen zodanig veranderd, dat de voetas gebroken werd en de pezen overbelast raakten, er gallen onstonden, enz.....
Daarbij kwam dat de krachten die nodig waren voor de afwikkeling ongelooflijk groot werden, dus weer meer belasting....
Inderdaad...door het te snel van positie veranderen....Citaat:Nu staat hij tijdelijk op ijzers met extra verhoging bij de hielen en het ziet er zoveel beter uit!! En het allerbelangrijkste: het beestje loopt weer goed!
Dit klopt...je hebt de pezen ontlast door de hoogte achter te veranderen.
De pijn , veroorzaakt door de te snelle verandering, is nu weg.
Toch ben je nmm. niet op de goede weg bezig...dit omdat je het paard ook nu weer een stand geeft die niet bij dat paard hoort, hetis geen natuurlijke stand.
Ik hoop dan ook dat dit een tijdelijk ijzer is en dat je , maar dit keer met meer geduld, het paard weer blootvoets zet!
Verder wil ik hier niet op ingaan gezien het resultaat van voorgaande discusies tussen ons. De leifhebbers zoeken de lijnen maar naar voor exacte gegevens en resultaten, daar was deze lijn niet voor bedoeld!Citaat:Ik zal morgen een foto maken van hoe zijn benen er nu uitzien.
We zijn er nog niet, want de hielen (verzenen) waren totaal weg en de hoefsmid wilde hem niet ineens heel fors verhogen, maar ze groeien nu geleidelijk weer aan.
Hiervoor is dus deze lijn nou net weer wel bedoeld!
Zoals ook een ander al schreef over de foto´s en het bepalen van een voetas.
Die foto hoef ik niet te zien...dat zegt mij niks over de voetas van dit paard !
Er heeft nog niet zolang geleden iemand een blootvoets paard foto´s neer gezet in een andere lijn en daar kwamen meteen de reacties uit dat de voetas niet klopte , dat het een ramp was, dat er geklooit was of weet ik veel wat....
Toen deze dame een andere foto van dezelfde hoef neer zette ....klopte het ineens veel beter?????
Hoe dat kwam? simpel een andere stand van het paard, winterhaar en andere vereemde oorzaken.
Een gewone foto zegt NIKS over de stand van de voetas, die kan je pas bepalen als je zelf naast dat paard staat en alle factoren bekijkt.Citaat:En bovendien blijken er zat "wilde" paarden te zijn met hogere hielen.
En hier ging de lijn dus ook over....wat is dan dat "hogere"?
Wat versta je dan onder "hogere hielen"? 5 cm? 7 cm? of nog meer?
De hoogte wordt door de natuur bepaalt,niet meer niet minder...dat wat dat paard nodig heeft.
Zo kan de lengte van de hielen in de 2 voorhoeven dus onderling verschillen als het beest aan de ene kant een korter been heeft dan aan de andere kant...het ligt dus juist aan die voetas hoe lang of kort eigenlijk die hoef wordt, als je de natuur zijn gang maar laat gaan en er de tijd voor neemt....Citaat:Daarbij zijn er wilde paarden met harde hoeven en wilde paarden met zachtere hoeven. Ligt aan de omgeving waar deze dieren geevolueerd zijn. Dit is genetisch bepaald!! (harde bodem slijt harder, dus hardere hoef nodig en bij zachte hoeven visa versa). Het is dus absoluut niet waar dat een paard harde hoeven KRIJGT van het lopen op harde bodem!!
Nou weet ik niet hoe je aan deze theorie komt...maar nmm. is het niet waar wat jij hier zegt.
Een hoef van een paard dat altijd in de wei heeft gestaan wordt wel degelijk bikkelhard als je dat laat wennen , ook hier weer geleidelijk, aan harde ondergrond.
Dat die hoef in de wei zacht is komt, lijkt mij, door het vocht en heeft niks met genetische eigenschappen te maken.
Het zijn ook niet deze eigenschappen die voor die harde voeten zorgen....het is de natuur die regelt dat de hoef zich aanpast aan de ondergrond waarop het dier zich veelvuldig bevind.
Citaat:Niet elk paard
kan harde hoeven krijgen! Er zijn hier geevalueerde genetische eigenschappen in het spel en die veranderen niet zo snel......
Nee, dat laatste klopt....niet zo snel....een jaar voordat de hoef geheel vernieuwd is....de rest klopt niet nmm. , zie daarboven.Citaat:En onze doorgefokte paarden zijn niet meer zo sterk als de oerpaarden. Onze paarden zijn (helaas) gefokt op hele andere eigenschappen(karakter, gangen, kracht) dan op hoefkwaliteit. Terwijl de hoeven juist zo belangrijk zijn....dat besef ik nu als geen ander!!!
Ik geloof niet dat de hoeven ook maar iets te maken hebben met hoe we paarden fokken....ze zien er qua materiaal allemaal hetzelfde uit.
In grote kan het verschillen...de mensen hebben ook allemaal de zelfde soort voeten maar die van chineezen is kleiner dan die van normannen om maar een voorbeeld te noemen....in de rest zit geen verschil...bij paarden ook niet.Citaat:Wat voor mij heel zwaar weegt is dat deze "natuurlijke "theorien, slechts theorien zijn. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor handen. Enkel verhalen enz....maar harde feiten?????
Groetjes, Esther
NickAltena schreef:Pas dan kan er een fatsoenlijke discusie ontstaan...
Dus graag een gedegen antwoord of stuk schrijven...anders liever niet...
Gr, Nick
Adrienne schreef:NickAltena schreef:Ik zie opmerkingen als dat de voetas niet zou kloppen bij korte hielen, iets wat ik op zich al opmerkelijk vind omdat dit nmm. op foto´s van de buitenkant niet betrouwbare info geeft.Citaat:Met deze opmerking zit je er echt een beetje naast. Bij paarden met een gewone "gezonde" hoef kun je wel degelijk gewoon op de informatie die je aan de buitenkant ziet af gaan.
Tja...als ik een foto van de hoef van mijn paard neem....kan die voet naar voren staan of naar achter....dit geeft 2 totaal verschillende foto´s/aangezicht van de voetas van een en hetzelfde paard, zie mijn antwoord hier boven.Citaat:Hier ga je ook erg kort door de bocht. De natuur is inderdaad niet zo gek. Maar de mens heeft iets uitgevonden waarop de natuur nog geen antwoord heeft en dat is
ASVALT en andere bestrating.
Ik de natuur lopen paarden geen kilometers over asvalt. Daar komen ze wel op rots achtige gebieden maar dat is kwa slijtage een heel ander verhaal dan over de huidige wegen.
Nou, in de eerste plaats had ik hier gevraagd of je op een normale manier kan discusieren, vind dit al meteen een beetje grof worden....
Daarnaast, geef je zelf al gedeeltelijk antwoord op je stelling dat er vroeger geen asfalt lag?
A: ze liepen toen over een gevarieerde bodem en hadden een natuurlijke
slijtage van de hoef...
B: toen stonden ze niet achter schrikdraad in een natte wei te wachten dat ze eindelijk eens een uurtje over die harde grond mochten lopen.
Het verschil in slijtage ontgaat me hier gedeeltelijk....
De onderkant slijt net zo als vroeger in de natuur....het enige verschil met vroeger is dat op een gladde asfalt weg de zool geen slijtage kent, daar komt dus een oude korrelige laag op te liggen die er vroeger vanzelf af ging....en de steunsel slijten op de asfalt weg niet af, vandaar dat we die inkorten zodat ze geen contact maken met dat asfalt , want dan zouden ze al te lang zijn bij een holle (is goede vorm) van de zool.
De hoefwand stlijt net zo als vroeger....dus daarin zie ik geen verschil.
Dan komt er nog een klein puntje bij....klein maar zeker niet onbelanrijk...
Eigenlijk het belangrijkste wat er is maar waar vele niet aan (willen) voldoen....het geleidelijk aan weer laten wennen aan die harde ondergrond en het aanbieden van verschillende soorten harde ondergrond......want je kan die vroegere natuur wel na bootsen!Citaat:Misschien moet je je wat meer gaan verdiepen in het funktioneren van een hoef misschien een cursus volgen of zo.
Ik sta regelmatig in contact met een Master hoefsmid uit australie en ik moet zeggen het is reuze interessant en erg leerzaam.
Jolande schreef:Door de overbelasting is een ontsteking in de peesschede ontstaan die de diepebuiger heeft stuk gemaakt. Die is zeg maar gerafeld en er zaten gaten in. Nu een dik jaar verder en een scan verder lijken de gaten dicht, maar je kunt merken dat het niet over houdt. Het is aan het verlittekenen dus de rek is eruit. Maar op zich kan ze er goed mee vooruit en mag ze de wei op. Ze gaat zeg maar lekker van haar pensioen genietenGelukkig begint de stand van de voet nu weer veel beter te worden en met de extra ondersteuning van een extra lang ijzer kan ze weer goed vooruit.
Hippotha schreef:NickAltena schreef:Pas dan kan er een fatsoenlijke discusie ontstaan...
Dus graag een gedegen antwoord of stuk schrijven...anders liever niet...
Gr, Nick
Ik word zo moe van jou, Nick. Ik dacht dat je jezelf er niet mee zou bemoeien, maar als iets niet in jouw straatje past, dan moet je dat toch even rechtzetten (d.w.z. eigen draai aan geven). Erg flauw en niet echt professioneel.
Waarom ben je uberhaupt dit topic begonnen?
Jij wilde toch informatie over lage hielen versus hoge hielen????
Jouw letterlijke vragen:
Ik zie opmerkingen als...persoonlijk "zie" ik liever hogere hielen of hoeven...maar dat is dan nmm. een menselijke voorkeur en heeft niks met je paard te maken....sterker...het kan zelfs in het nadeel van het paard werken.Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?
Ik heb jouw vragen keurig beantwoord en ik heb helemaal geen zin over discussies over natuurlijk bekappen, anders had ik wel een heel ander antwoord gegeven. Maar ik heb al lang spijt dat ik op een topic van jou heb gereageerd.....succes verder Nick
NickAltena schreef:[...ik wil weten wat die langere hielen zijn....en vooral na te lezen onderzoek-gegevens waaruit blijkt waarom dat dat beter is dan korte hielen....
Wat wij beweren is onderzocht...naleesbaar en controleerbaar....nu wil ik dat van de andere kant ook hebben, deze zelfde soort gegevens.
Gr, Nick
[/quote]
NickAltena schreef:Naar aanleiding van verschillende lijnen hier op bokt zit ik met een vraag;Citaat:Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?
Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?
Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?
Hippotha schreef:
NickAltena schreef:
Daarnaast...de manier die bij jou paard gehanteerd is en waardoor nmm. ook de evt. problemen zijn ontstaan...de Strassermethode.....is nou juist de manier van natuurlijk bekappen waar ik de grootste tegenstander van ben.
Gertt schreef:
Op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven want dit is per paard verschillend.
Citaat:Te hard slijten is heel eenvoudig. Als de hoef sneller slijt dan dat hij groeit dan slijt ie dus te hard.
Te korte hoeven zijn hoeven die zo afgesleten en/of bekapt zijn dat het paard er gevoelig op is.
Citaat:Verder wil ik graag nog even kwijt dat ik mij ten zeerste verbaas over de discussies. Je kan geen regeltjes bedenken,ook al zijn ze wtenschappelijk onderbouwd,en die vervolgens toepassen op de alle paarden. Dit is eigenlijk ook min of meer mijn reactie op je eerste vraag.
Citaat:Wat men graag ziet is niet relevant. Het gaat erom wat bij het desbetreffende paard het beste is. En dit kan in mijn ogen alleen door een vakkundige en ervaren hoefsmid bekeken worden.
Hippotha schreef:
Ik schreef;
Daarnaast...de manier die bij jou paard gehanteerd is en waardoor nmm. ook de evt. problemen zijn ontstaan...de Strassermethode.....is nou juist de manier van natuurlijk bekappen waar ik de grootste tegenstander van ben.Citaat:Mijn paard is NOOIT gestrasserd geweest.
Dat heb ik je al eerder zeer duidelijk laten weten.
Blijkbaar is niet selectief lezen erg moeilijk voor je Nick!
En dit is heel erg gevaarlijk!
NickAltena schreef:
Zoals je zelf bij ons en ook hier op bokt geschreven hebt is er een strasser dame bij je geweest. Kolpt dit of klopt dit niet?
Zoals we allemaal nog steeds na kunnen lezen heb je ook geschreven dat deze dame nog meer hiel heeft weggehaalt , en wel in EEN keer, dan je zelf al gedaan had. Klopt dit of klopt dit niet?
Gr, Nick
promptertje schreef:Ik ga precies 1 bijdrage aan dit topic leveren en verder niet, want dit gaat al weer helemaal de verkeerde kant op
Er is maar één manier waarop de botten in de ondervoet optimaal in elkaar passen. De éne manier is per paard verschillend. Bij het ene paard horen daar hoge hielen bij, bij het andere paard lage hielen.
Daar mogen wij mensen niet van af wijken en niet aan gaan prutsen. Die ene manier kán niet veranderen als een paard ouder dan ong 2 jaar oud is, óók niet geleidelijk.
Er kan dus helemaal geen discussie zijn of een paard lage of hoge hielen hoort te hebben. Dat maakt de bouw van het paard uit, niet de voorkeur van zijn eigenaar.