hoge hielen versus lage hielen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

hoge hielen versus lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:58

Naar aanleiding van verschillende lijnen hier op bokt zit ik met een vraag;

Als er een discusie start over wel of geen ijzers is een veel gehoorde reden voor ijzers ...omdat de hoeven te hard slijten....
Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde uitspraak.
Dit omdat ik geleerd en door de jaren heen ervaren heb dat als de hoef op een bepaalde manier bekapt wordt....waarbij de straal de grond raakt..... de natuur het zo heeft geregeld dat de hoef zelf bepaalt hoe snel of langzaam het moet groeien, dat is een van de functies van de straal....afhankelijk dus van de slijtage.

Met natuurlijk wel de opmerking dat bij een overgang van ijzer naar blootvoets men niet in een keer kilometers lange ritten over de weg moet gaan maken maar dat men dit op moet bouwen zodat de hoef ook de tijd krijgt om hard te worden en in de voor het paard juiste stand te komen.

Maar daar ligt dan ook meteen het probleem....want juist dit over de weg opbouwen , hier is nou eenmaal harde ondergrond voor nodig, wil men niet omdat dan die hoef te hard zou slijten.
Dit is dan nmm. niet te wijten aan de hoef maar aan het geduld van de verzorger van het paard, want dit kost natuurlijk wel tijd....

Ik zie opmerkingen als...persoonlijk "zie" ik liever hogere hielen of hoeven...maar dat is dan nmm. een menselijke voorkeur en heeft niks met je paard te maken....sterker...het kan zelfs in het nadeel van het paard werken.
Ik zie opmerkingen als dat de voetas niet zou kloppen bij korte hielen, iets wat ik op zich al opmerkelijk vind omdat dit nmm. op foto´s van de buitenkant niet betrouwbare info geeft.

De natuur zal toch zo gek niet zijn dat het de hoefgroei niet kan regelen als het paard op harde ondergrond loopt?
Dan zouden de paarden vroeger allemaal een probleem hebben gehad ? die zouden dan met hun botjes over de keien hebben gelopen?
Die liepen allemaal gevoelig en met verkeerde voetassen?
Als dit zo was dan zou het paard zoals we dat nu kennen al lang niet meer geleefd hebben.... juist door het enorme vermogen van de natuur om zich door de eeuwen heen aan te passen heeft dit dier zoveel andere dieren kunnen overleven.

Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?
Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?
Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?

Graag een discusie zonder ruzie over wel of geen voorstander zijn van natuurlijk bekappen als dat kan.!

Heb je uitspraken...onderbouw deze dan met gegevens die we allemaal kunnen zien, er moet toch zat info voorhanden zijn gezien de grote stelligheid waarmee aan boven genoemde stellingen worden vast gehouden....alleen...ik kan ze nergens vinden.

Bij voorbaat zeg ik al dat ik voorlopig zelf geen antwoorden zal geven....dit omdat mijn manier van schrijven bij vele niet goed over komt....maar ik lees natuurlijk wel mee want ik wil dit nu toch eindelijk wel eens uitgelegd hebben.

Wie durft?

Brisk

Re: hoge hielen versus lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:15

Hoi, ik ga proberen mijn mening hierover neer te zetten. Ik heb de discussies hier en daar een stukje gelezen, maar niet alles, dus ik heb waarschijnlijk wel wat minder weet van de verdeelde meningen.
Eerst wil ik beginnen met te zeggen dat een paard niet meer natuurlijk gehouden wordt. Hoe jammer het ook is, zoals 'vroeger' zal het nooit meer worden. Ook als je het paard zoveel mogelijk op weiden zet, die weiden zijn ook niet meer natuurlijk of niet meer zoals vroeger. Alles evolueert hiernaar, ook het paard. Het paard is gedomesticeerd.
Alles wat het paard krijgt of niet krijgt heeft invloed op zijn mechanisme, dus ook zijn hoeven, en dan nog het feit dat elk paard anders reageert op zijn omgeving, voeding, etc.
Ik ben het ermeer eens, dat een paard dat goede hoeven heeft, er ook geen ijzers onder moeten. Het verhaal van dat de straal in steun moet komen en dat dan de hoef zijn groei regelt, geloof ik. Ik geloof ook dat een paard met ijzers, de straal in steun kan houden (zoals bij mijn paard). Nu als een paard platte hoeven heeft, dus weinig hielen, komt de straat meestal wel in steun, maar tevens worden ook de pezen zwaarder belast (ook afhankelijk van de voetas). Dus voor zo'n paard zou ik zeggen, ijzers eronder. Ik heb liever een ijzer, dan de kans dat het paard zijn pezen vroegtijdig zouden verslijten.
Bij een paard met normale voetas, is een ijzer misschien niet nodig, als de stand van de benen ook goed is, want soms is een corrigerend ijzer nodig om de stand te verbeteren en zo vroegtijdige slijtage tegen te gaan. Volgens mij hangt het dus in grote mate af van wat het paard nodig heeft, in verhouding met wat hij moet doen. En niet van wat de baas wil.
Wij hebben een pony die ong. 4 à 5 keer per week voor de koets gaat.
Als hij geen ijzers had, dan had hij nu geen hoeven meer. Hoe snel de hoeven ook groeien, dat houden ze echt niet bij! Ik spreek van ondervinding. Ijzers zijn soms echt nodig.
En wat ik ook vind, we zijn technisch al ver geëvolueerd, waarom maken we daar dan geen gebruik van? Als we kunnen verbeteren, waarom zouden we dat dan niet doen? Ik weet niet hoe oud paarden vroeger in de natuur werden, maar vast niet zo oud als dat ze nu kunnen worden.
Conclusie: hiel of geen hiel, alles hangt af van het paard, de stand van de benen, de vorm van de hoef, de manier van belasten (hoe loopt het paard, hoe komt hij neer,...) en hoe wij dit kunnen verbeteren of optimaliseren.
Zo, het is een flinke boterham geworden!
Groetjes Brisk.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:31

NickAltena schreef:
Ik zie opmerkingen als dat de voetas niet zou kloppen bij korte hielen, iets wat ik op zich al opmerkelijk vind omdat dit nmm. op foto´s van de buitenkant niet betrouwbare info geeft.

Met deze opmerking zit je er echt een beetje naast. Bij paarden met een gewone "gezonde" hoef kun je wel degelijk gewoon op de informatie die je aan de buitenkant ziet af gaan.
Bij deze paarden loopt het hoefbeen nl paralel aan de hoefwand. Dus de hoek die je buiten ziet is de zelfde als binnen in.
De ideale stand is als het kootbeen de zelfde hoeking heeft als de hoef. Dus je moet een lijn door kunnen trekken van de toon tot de kogel zonder dat daar een knik in komt. Staat een paard dus te plat (te korte hielen) en is het bv stijl gekoot dan krijg je problemen met breek over punt, te veel belasting achter in op bv het katrol gebied en door de rare hoek loop het risico op overhoef.

Omgekeerd mag je een week gekoot paard niet super stijl op de voeten zetten. De hoek tussen hoef en koot moet gewoon gelijk zijn.

NickAltena schreef:
De natuur zal toch zo gek niet zijn dat het de hoefgroei niet kan regelen als het paard op harde ondergrond loopt?
Dan zouden de paarden vroeger allemaal een probleem hebben gehad ? die zouden dan met hun botjes over de keien hebben gelopen?
Die liepen allemaal gevoelig en met verkeerde voetassen?
Als dit zo was dan zou het paard zoals we dat nu kennen al lang niet meer geleefd hebben.... juist door het enorme vermogen van de natuur om zich door de eeuwen heen aan te passen heeft dit dier zoveel andere dieren kunnen overleven.

Hier ga je ook erg kort door de bocht. De natuur is inderdaad niet zo gek. Maar de mens heeft iets uitgevonden waarop de natuur nog geen antwoord heeft en dat is ASVALT en andere bestrating.

Ik de natuur lopen paarden geen kilometers over asvalt. Daar komen ze wel op rots achtige gebieden maar dat is kwa slijtage een heel ander verhaal dan over de huidige wegen.

Misschien moet je je wat meer gaan verdiepen in het funktioneren van een hoef misschien een cursus volgen of zo.
Ik sta regelmatig in contact met een Master hoefsmid uit australie en ik moet zeggen het is reuze interessant en erg leerzaam.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 11:02

Ieder moet het voor zichzelf weten, maar ik weet alleen dat lage hakken mijn paard alleen maar heeeeel veeeel ellende en trammelant veroorzaakt heeft en dat ze nu met een peesblessure staat die nooit meer helemaal goed zal komen. Dus mijn advies: zet ze niet te laag en laat je niet wijsmaken dat het goed is. Geloof me je helpt je paard compleet de vernieling in.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:01

oke,mijn versie en hopelijk zonder ruzie deze keer.
ik heb niets maar dan ook niets tegen paarden op blote voeten mits dat kan.
het is nu eenmaal niet voor elk paard weggelegd.
mijn paarden worden gedaan door een gewone erg goede hoefsmid.
de een loopt met,de ander zonder ijzer,dat is hier paard afhankelijk.
ik wil steile hielen omdat ik geen extra druk op banden gewrichten en schanieren wil zien.
ik ga nu even verder met de paarden zonder ijzers.
zij lopen dus blootvoets met steile hielen.
toch zijn deze paarden erg gehard en getraind op verschillende ondergronden.
de hoeven zijn echt heel mooi en menig paarden eigenaar zou daar jaloers op zijn.
ze kunnen echt alle soorten ondergrond aan.
ik ben er zelf van overtuigd dat dat los staat van nb of niet maar van goede gewenning en training. mijn paarden staan ook NOOIT 24/7 buiten,maar zomer en winter overdag buiten en snachts binnen altijd.
ik heb niets tegen zelf elke week bij vijlen als iemand dat wilt,ik zelf doe dat niet.
ik merk dat het genoeg is als ze regelmatig door de smid worden gedaan.
ook heb ik opzich niets tegen nb,maar wel tegen het plat zetten van de voet.
mijn vorige hoefsmid had deze stijl van bekappen[met of zonder ijzer] en dat is voor mij de reden geweest een andere hoefsmid te zoeken.
mijn paarden kregen daar problemen van.
kortom komt het voor mij hier op neer.
training.
geduld.
hygiene
elke 2 maanden bekappen.

ongeacht welke manier je neemt.
mijn paarden hebben voorheen altijd ijzers gedragen ook de oudere.
zelfs bij die paarden heb ik geen problemen,vanaf het moment dat de ijzers er af zijn gehaald tot nu zijn ze echter geen dag kreupel geweest.
is ook niet nodig als je gedult hebt en de hoef respecteerd.

ik hoop dat ik deze keer duidelijk en rustig genoeg ben.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:36

Ik merk (bij 'mijn' paarden) dat ze hun eigen hielhoogte 'kiezen' Ze lopen de hele dag op het beton, en ik hoef nooit iets aan de hielhoogte te doen, die blijft altijd gelijk. Ook toen ze nog niet nb't werden hadden ze deze hielhoogte. En dat is dus verschillend per paard.
Ik snap zelf ook niet waarom sommige paarden heel hoog op de hielen moeten staan. Ik zie alleen maar nadelen eigenlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:50

Tja, het verschilt per paard - en per smid.
Ik heb een van mijn paarden jaren op ijzers gehad omdat ze anders problemen zou krijgen ivm haar lage verzenen. Toen kreeg ik een andere smid en die haalde z'n schouders op en zei: "We kunnen eens kijken wat er gebeurt." Hij bekapt dus echt anders, want het desbetreffende paard loopt nu bijna drie jaar zonder ijzers en is echt geen dag onregelmatig geweest. Ze staat ook anders op de voeten, iets minder plat - maar het hoefbeen staat wel parallel met de grond.
Achteraf bekeken heeft ze jaren op te korte ijzers gelopen, waardoor ze eigenlijk naar ondergeschoven verzenen neeg, wat natuurlijk echt iets anders is dan plat!!
Mijn hoefsmid is een 'gewone' die als lijfspreuk heeft: "Er bestaat geen natuurlijk en onnatuurlijk bekappen, maar alleen maar goed en slecht bekappen".

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:18

Kendra schreef:
Mijn hoefsmid is een 'gewone' die als lijfspreuk heeft: "Er bestaat geen natuurlijk en onnatuurlijk bekappen, maar alleen maar goed en slecht bekappen".

Helemaal mee eens!!!
En een goede smid zet het paard zo op zijn voeten, dat hij die stand heeft die hij van nature "wil/moet" hebben. En de voetas is daar naar mijn mening een heel belangrijk referentiepunt bij. De beenderen in de hoef/koot/kogel zijn zodanig t.o.v. elkaar geplaats dat slijtage tegengegaan wordt en pezen en banden niet overbelast worden.

Elk paard is anders gebouwd, dus elke paard heeft een andere (eigen) voetas. Dit heeft te maken met de stand van de schouder en verdere lichaamsbouw. De hiellengte is een belangrijke factor bij die voetas.

Verschillende paarden-->verschillende bouw--> verschillende voetassen-->dus verschillende hiellengten!!!

Mijn paard is het levende bewijs dat lage hielen dus niet bij ieder paard horen en dus goed zijn!

Door die lage hielen werd de stand van de beenderen zodanig veranderd, dat de voetas gebroken werd en de pezen overbelast raakten, er gallen onstonden, enz.....

Afbeelding

Daarbij kwam dat de krachten die nodig waren voor de afwikkeling ongelooflijk groot werden, dus weer meer belasting....

Nu staat hij tijdelijk op ijzers met extra verhoging bij de hielen en het ziet er zoveel beter uit!! En het allerbelangrijkste: het beestje loopt weer goed!

Ik zal morgen een foto maken van hoe zijn benen er nu uitzien.
We zijn er nog niet, want de hielen (verzenen) waren totaal weg en de hoefsmid wilde hem niet ineens heel fors verhogen, maar ze groeien nu geleidelijk weer aan.

En bovendien blijken er zat "wilde" paarden te zijn met hogere hielen.
Daarbij zijn er wilde paarden met harde hoeven en wilde paarden met zachtere hoeven. Ligt aan de omgeving waar deze dieren geevolueerd zijn. Dit is genetisch bepaald!! (harde bodem slijt harder, dus hardere hoef nodig en bij zachte hoeven visa versa). Het is dus absoluut niet waar dat een paard harde hoeven KRIJGT van het lopen op harde bodem!! Niet elk paard kan harde hoeven krijgen! Er zijn hier geevalueerde genetische eigenschappen in het spel en die veranderen niet zo snel......

En onze doorgefokte paarden zijn niet meer zo sterk als de oerpaarden. Onze paarden zijn (helaas) gefokt op hele andere eigenschappen(karakter, gangen, kracht) dan op hoefkwaliteit. Terwijl de hoeven juist zo belangrijk zijn....dat besef ik nu als geen ander!!!

Wat voor mij heel zwaar weegt is dat deze "natuurlijke "theorien, slechts theorien zijn. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor handen. Enkel verhalen enz....maar harde feiten?????

Groetjes, Esther

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:48

Jeetje Esther, die hoeven op de foto zien er inderdaad niet goed uit! Tja, dat gaat richting de stand die mijn paard had in elk geval!
Iets wat je niet moet willen. Fijn dat de smid het met goed beslag weer kan corrigeren. Bij mijn paard gaat het ook de goede kant op, maar helemaal goedkomen met haar pezen kan ik vergeten. Verdrietig

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 07:48

Jolande schreef:
Jeetje Esther, die hoeven op de foto zien er inderdaad niet goed uit! Tja, dat gaat richting de stand die mijn paard had in elk geval!
Iets wat je niet moet willen. Fijn dat de smid het met goed beslag weer kan corrigeren. Bij mijn paard gaat het ook de goede kant op, maar helemaal goedkomen met haar pezen kan ik vergeten. Verdrietig

Wat voor soort peesblessure is het?
En waarom komt het niet meer goed?
Wat erg.......ik schrik hier toch wel weer van.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:08

Door de overbelasting is een ontsteking in de peesschede ontstaan die de diepebuiger heeft stuk gemaakt. Die is zeg maar gerafeld en er zaten gaten in. Nu een dik jaar verder en een scan verder lijken de gaten dicht, maar je kunt merken dat het niet over houdt. Het is aan het verlittekenen dus de rek is eruit. Maar op zich kan ze er goed mee vooruit en mag ze de wei op. Ze gaat zeg maar lekker van haar pensioen genieten Haha! Gelukkig begint de stand van de voet nu weer veel beter te worden en met de extra ondersteuning van een extra lang ijzer kan ze weer goed vooruit.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:24

Even een reactie voordat we de verkeerde kant op gaan in deze lijn.
Mijn vraag was duidelijk...zie het begin.
Het gaat er niet om hoe (snel) men het paard op lage hielen zet.
Hierover bestaan vele gedachtes en zoals wij de paarden bekappen komt het er op neer dat je er wel een jaar over doet voor de hielen laag staan.
Dit sluit aan op je verhaaltje hieronder!

Het PAARD bepaalt de hoogte van de hiel, niet wij....
Er wordt bij ons duidelijk gezegd dat je een paard met lange/hoge hielen niet in een keer laag moet gaan zetten, dan zou je inderdaad die voetas in een keer heel erg gaan veranderen en krijg je problemen.
Hou je echter de zool aan als referentie dan gebeurd dit zo geleidelijk dat de pezen en gewrichten niet over belast worden , vandaar dat jaar de tijd geven !!!

Hippotha schreef:

Citaat:
Helemaal mee eens!!!
En een goede smid zet het paard zo op zijn voeten, dat hij die stand heeft die hij van nature "wil/moet" hebben. En de voetas is daar naar mijn mening een heel belangrijk referentiepunt bij. De beenderen in de hoef/koot/kogel zijn zodanig t.o.v. elkaar geplaats dat slijtage tegengegaan wordt en pezen en banden niet overbelast worden.

Wij zetten niks in een bepaalde stand, we gaan uit van de stand die het paard op dat moment heeft...ook al is die verkeerd !
Door gewoon de zool aan te houden komt de juiste bij dat paard behorende voetas vanzelf....we hebben geen haast.

Citaat:
Elk paard is anders gebouwd, dus elke paard heeft een andere (eigen) voetas. Dit heeft te maken met de stand van de schouder en verdere lichaamsbouw. De hiellengte is een belangrijke factor bij die voetas.
Verschillende paarden-->verschillende bouw--> verschillende voetassen-->dus verschillende hiellengten!!!

Inderdaad....paardindividueel...dus zeggen we niet je moet maar 2 cm hiellengte hebben, maar laten dit de natuur bepalen...zie hierboven.

Citaat:
Mijn paard is het levende bewijs dat lage hielen dus niet bij ieder paard horen en dus goed zijn!

Als dit de Esther is die ik denk dat het is....dan is er bij jou paard inderdaad het een en ander mis gegaan...maar niet door de manier van bekappen zoals je het geleerd hebt....wel omdat er te snel en te veel is weggehaald op plaatsen waarvan je geleerd hebt dat het NIET moet.
En ja...dan krijg je de problemen zoals je beschrijft!

Citaat:
Door die lage hielen werd de stand van de beenderen zodanig veranderd, dat de voetas gebroken werd en de pezen overbelast raakten, er gallen onstonden, enz.....
Daarbij kwam dat de krachten die nodig waren voor de afwikkeling ongelooflijk groot werden, dus weer meer belasting....

Inderdaad...door het te snel van positie veranderen....

Citaat:
Nu staat hij tijdelijk op ijzers met extra verhoging bij de hielen en het ziet er zoveel beter uit!! En het allerbelangrijkste: het beestje loopt weer goed!

Dit klopt...je hebt de pezen ontlast door de hoogte achter te veranderen.
De pijn , veroorzaakt door de te snelle verandering, is nu weg.
Toch ben je nmm. niet op de goede weg bezig...dit omdat je het paard ook nu weer een stand geeft die niet bij dat paard hoort, hetis geen natuurlijke stand.
Ik hoop dan ook dat dit een tijdelijk ijzer is en dat je , maar dit keer met meer geduld, het paard weer blootvoets zet!
Verder wil ik hier niet op ingaan gezien het resultaat van voorgaande discusies tussen ons. De leifhebbers zoeken de lijnen maar naar voor exacte gegevens en resultaten, daar was deze lijn niet voor bedoeld!

Citaat:
Ik zal morgen een foto maken van hoe zijn benen er nu uitzien.
We zijn er nog niet, want de hielen (verzenen) waren totaal weg en de hoefsmid wilde hem niet ineens heel fors verhogen, maar ze groeien nu geleidelijk weer aan.

Hiervoor is dus deze lijn nou net weer wel bedoeld!
Zoals ook een ander al schreef over de foto´s en het bepalen van een voetas.
Die foto hoef ik niet te zien...dat zegt mij niks over de voetas van dit paard !
Er heeft nog niet zolang geleden iemand een blootvoets paard foto´s neer gezet in een andere lijn en daar kwamen meteen de reacties uit dat de voetas niet klopte , dat het een ramp was, dat er geklooit was of weet ik veel wat....
Toen deze dame een andere foto van dezelfde hoef neer zette ....klopte het ineens veel beter?????
Hoe dat kwam? simpel een andere stand van het paard, winterhaar en andere vereemde oorzaken.
Een gewone foto zegt NIKS over de stand van de voetas, die kan je pas bepalen als je zelf naast dat paard staat en alle factoren bekijkt.

Citaat:
En bovendien blijken er zat "wilde" paarden te zijn met hogere hielen.

En hier ging de lijn dus ook over....wat is dan dat "hogere"?
Wat versta je dan onder "hogere hielen"? 5 cm? 7 cm? of nog meer?
De hoogte wordt door de natuur bepaalt,niet meer niet minder...dat wat dat paard nodig heeft.
Zo kan de lengte van de hielen in de 2 voorhoeven dus onderling verschillen als het beest aan de ene kant een korter been heeft dan aan de andere kant...het ligt dus juist aan die voetas hoe lang of kort eigenlijk die hoef wordt, als je de natuur zijn gang maar laat gaan en er de tijd voor neemt....

Citaat:
Daarbij zijn er wilde paarden met harde hoeven en wilde paarden met zachtere hoeven. Ligt aan de omgeving waar deze dieren geevolueerd zijn. Dit is genetisch bepaald!! (harde bodem slijt harder, dus hardere hoef nodig en bij zachte hoeven visa versa). Het is dus absoluut niet waar dat een paard harde hoeven KRIJGT van het lopen op harde bodem!!

Nou weet ik niet hoe je aan deze theorie komt...maar nmm. is het niet waar wat jij hier zegt.

Een hoef van een paard dat altijd in de wei heeft gestaan wordt wel degelijk bikkelhard als je dat laat wennen , ook hier weer geleidelijk, aan harde ondergrond.
Dat die hoef in de wei zacht is komt, lijkt mij, door het vocht en heeft niks met genetische eigenschappen te maken.
Het zijn ook niet deze eigenschappen die voor die harde voeten zorgen....het is de natuur die regelt dat de hoef zich aanpast aan de ondergrond waarop het dier zich veelvuldig bevind.

Citaat:
Niet elk paard
kan
harde hoeven krijgen! Er zijn hier geevalueerde genetische eigenschappen in het spel en die veranderen niet zo snel......

Nee, dat laatste klopt....niet zo snel....een jaar voordat de hoef geheel vernieuwd is....de rest klopt niet nmm. , zie daarboven.

Citaat:
En onze doorgefokte paarden zijn niet meer zo sterk als de oerpaarden. Onze paarden zijn (helaas) gefokt op hele andere eigenschappen(karakter, gangen, kracht) dan op hoefkwaliteit. Terwijl de hoeven juist zo belangrijk zijn....dat besef ik nu als geen ander!!!

Ik geloof niet dat de hoeven ook maar iets te maken hebben met hoe we paarden fokken....ze zien er qua materiaal allemaal hetzelfde uit.
In grote kan het verschillen...de mensen hebben ook allemaal de zelfde soort voeten maar die van chineezen is kleiner dan die van normannen om maar een voorbeeld te noemen....in de rest zit geen verschil...bij paarden ook niet.

Citaat:
Wat voor mij heel zwaar weegt is dat deze "natuurlijke "theorien, slechts theorien zijn. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor handen. Enkel verhalen enz....maar harde feiten?????

Groetjes, Esther

Tja Esther....hier kunnen we heel lang over discusieren.
Dat jou slechte ervaring met EEN vorm van de vele je deze gedachtes hebben opgeleverd...okee, het is jammer maar helaas...
Maar om dan te zeggen dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is ?
Ik zou zeggen, lees alle onderzoeken nog eens door, er zijn er zat te vinden over wetenschappelijk bewijs!

Maar hier ging alweer de discusie niet over....zie mijn begin van dit topic!
Ik vraag daar iets...uitspraken met wetenschappelijke onderbouwingen, controleerbaar voor een ieder die dit mee leest!
Wetenschappelijk bewijs over de noodzaak van lange hielen....die zou IK nou zo graag eens willen zien....want die kan ik NIET vinden

Ik vraag geen mening of je het wel of niet eens bent met onze of andere manieren van bekappen!
Uitdrukkelijk geschreven dacht ik zo...ik wil hier niet dezelfde eindeloze vooroordelen en ruziëende discusies als op al die andere lijnen.
Het verkondigen dat er geen wetenschappelijke bewijzen zijn voor onze manier van handelen is mij niet genoeg...die zijn er wel zeg ik dan en dan zijn we snel weer uitgepraat...als je zoiets beweerd dan geef je op zijn minst ook het bewijs van je tegenstellingen.
Pas dan kan er een fatsoenlijke discusie ontstaan...

Dus graag een gedegen antwoord of stuk schrijven...anders liever niet...

Gr, Nick

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:46

NickAltena schreef:

Gr, Nick

Ik word zo moe van jou, Nick. Ik dacht dat je jezelf er niet mee zou bemoeien, maar als iets niet in jouw straatje past, dan moet je dat toch even rechtzetten (d.w.z. eigen draai aan geven). Erg flauw en niet echt professioneel.

Waarom ben je uberhaupt dit topic begonnen?
Jij wilde toch informatie over lage hielen versus hoge hielen????

Jouw letterlijke vragen:

Ik zie opmerkingen als...persoonlijk "zie" ik liever hogere hielen of hoeven...maar dat is dan nmm. een menselijke voorkeur en heeft niks met je paard te maken....sterker...het kan zelfs in het nadeel van het paard werken.Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?

Ik heb jouw vragen keurig beantwoord en ik heb helemaal geen zin over discussies over natuurlijk bekappen, anders had ik wel een heel ander antwoord gegeven. Maar ik heb al lang spijt dat ik op een topic van jou heb gereageerd.....succes verder Nick Doei, doei

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:56

Adrienne schreef:
NickAltena schreef:

Citaat:
Met deze opmerking zit je er echt een beetje naast. Bij paarden met een gewone "gezonde" hoef kun je wel degelijk gewoon op de informatie die je aan de buitenkant ziet af gaan.

Tja...als ik een foto van de hoef van mijn paard neem....kan die voet naar voren staan of naar achter....dit geeft 2 totaal verschillende foto´s/aangezicht van de voetas van een en hetzelfde paard, zie mijn antwoord hier boven.

Citaat:
Hier ga je ook erg kort door de bocht. De natuur is inderdaad niet zo gek. Maar de mens heeft iets uitgevonden waarop de natuur nog geen antwoord heeft en dat is
ASVALT
en andere bestrating.
Ik de natuur lopen paarden geen kilometers over asvalt. Daar komen ze wel op rots achtige gebieden maar dat is kwa slijtage een heel ander verhaal dan over de huidige wegen.

Nou, in de eerste plaats had ik hier gevraagd of je op een normale manier kan discusieren, vind dit al meteen een beetje grof worden....
Daarnaast, geef je zelf al gedeeltelijk antwoord op je stelling dat er vroeger geen asfalt lag?
A: ze liepen toen over een gevarieerde bodem en hadden een natuurlijke
slijtage van de hoef...
B: toen stonden ze niet achter schrikdraad in een natte wei te wachten dat ze eindelijk eens een uurtje over die harde grond mochten lopen.

Het verschil in slijtage ontgaat me hier gedeeltelijk....
De onderkant slijt net zo als vroeger in de natuur....het enige verschil met vroeger is dat op een gladde asfalt weg de zool geen slijtage kent, daar komt dus een oude korrelige laag op te liggen die er vroeger vanzelf af ging....en de steunsel slijten op de asfalt weg niet af, vandaar dat we die inkorten zodat ze geen contact maken met dat asfalt , want dan zouden ze al te lang zijn bij een holle (is goede vorm) van de zool.

De hoefwand stlijt net zo als vroeger....dus daarin zie ik geen verschil.
Dan komt er nog een klein puntje bij....klein maar zeker niet onbelanrijk...
Eigenlijk het belangrijkste wat er is maar waar vele niet aan (willen) voldoen....het geleidelijk aan weer laten wennen aan die harde ondergrond en het aanbieden van verschillende soorten harde ondergrond......want je kan die vroegere natuur wel na bootsen!

Citaat:
Misschien moet je je wat meer gaan verdiepen in het funktioneren van een hoef misschien een cursus volgen of zo.
Ik sta regelmatig in contact met een Master hoefsmid uit australie en ik moet zeggen het is reuze interessant en erg leerzaam.

Tja, zie mijn opmerking over de manier van discusieren?
Ik vind dit een beetje een hatelijke opmerking en hieruit blijkt ook zeker dat je me niet kent...maar dat geeft niks.
Toch wil ik je verzoeken hier volgende keer op een wat andere manier te schrijven en niet meteen zo´n oordeel te uiten over iets waar je niks van af kan weten...of ben je mijn vrouw , dochter of buur? en weet je precies wat ik wel en niet geleerd heb?

Maar 3 vragen heb ik hier gesteld....daar wil ik graag onderbouwde uitspraken op hebben...geen thee kransje maar ook geen hatelijke opmerkingen over een of andere manier die je niet aan staat of personen die je niet kent.

Zo moeilijk kan dat toch niet wezen?

Gr, Nick

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:03

Jolande schreef:
Door de overbelasting is een ontsteking in de peesschede ontstaan die de diepebuiger heeft stuk gemaakt. Die is zeg maar gerafeld en er zaten gaten in. Nu een dik jaar verder en een scan verder lijken de gaten dicht, maar je kunt merken dat het niet over houdt. Het is aan het verlittekenen dus de rek is eruit. Maar op zich kan ze er goed mee vooruit en mag ze de wei op. Ze gaat zeg maar lekker van haar pensioen genieten Haha! Gelukkig begint de stand van de voet nu weer veel beter te worden en met de extra ondersteuning van een extra lang ijzer kan ze weer goed vooruit.

Wat erg, zeg!
Ben jij niet ontzettend boos, dat dit heeft kunnen gebeuren?
Dat er geen wet is, die verbiedt dat onkundige mensen zomaar aan de hoeven van een paard mogen prutsen? Dat het beroep van hoefsmid en bekapper niet beschermd is?

Ik heb heel veel mailtjes gekregen van paardeneigenaren met dezelfde problemen. Die problemen zijn allemaal ontstaan, doordat de paarden te laag op de hielen stonden, door het natuurlijke bekappen.
Allemaal dezelfde klachten: verkeerde voetas, kort lopen, gallen, etc..
Dit is door dierenartsen bevestigd. Gelukkig hadden deze mensen mijn verhaal gelezen en waren ze er nog net op tijd bij!

De paarden werden nog maar 0,5 tot 1 jaar natuurlijk bekapt.
De dierenarts gaf aan dat als het langer had geduurd, de pezen inderdaad blijvend beschadigd waren!

Ik wou dat dit soort topics er eerder waren geweest. Dan was een hoop dierenleed niet nodig geweest.

En Nick, hoe durf je dit soort zaken als theekransjes te betitelen?
De verhalen die ik heb gelezen en de ellende die mijn paard heeft doorstaan.........Ik ken je gelukkig niet nee.
Net zomin als jij mij denkt te kennen Knipoog

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 19:07

Hippotha schreef:
NickAltena schreef:

Gr, Nick

Ik word zo moe van jou, Nick. Ik dacht dat je jezelf er niet mee zou bemoeien, maar als iets niet in jouw straatje past, dan moet je dat toch even rechtzetten (d.w.z. eigen draai aan geven). Erg flauw en niet echt professioneel.

Waarom ben je uberhaupt dit topic begonnen?

Jij
wilde toch informatie over lage hielen versus hoge hielen????

Jouw letterlijke vragen:

Ik zie opmerkingen als...persoonlijk "zie" ik liever hogere hielen of hoeven...maar dat is dan nmm. een menselijke voorkeur en heeft niks met je paard te maken....sterker...het kan zelfs in het nadeel van het paard werken.Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?

Ik heb jouw vragen keurig beantwoord en ik heb helemaal geen zin over discussies over natuurlijk bekappen, anders had ik wel een heel ander antwoord gegeven. Maar ik heb al lang spijt dat ik op een topic van jou heb gereageerd.....succes verder Nick Doei, doei

Tja, ik ken mijn vragen....en ik lees je antwoord...maar geen van deze drie vragen vind ik terug in jou antwoord.
Je hebt over te korte hielen, hoger hielen, wat er bij jou mis is gegaan, wat jij vind van natuurlijk bekappen....maar dat vroeg ik allemaal niet?
Lees mijn vragen nog maar eens goed over en geef daar dan antwoord op...das alles wat ik vraag!
Ik wil geen ruzielijn, geen theekransje, gewoon een gefundeerd antwoord op mijn 3 vragen, niet meer en niet minder.
Gefundeerd zodat ik net als alle meelezers dit kunnen controleren....want dat wil ik doen, ook ik leer nog steeds!
Ik wil dus geen persoonlijke ervaringen met een hoefsmid of natuurlijke bekappen.....het intresseerd me niet of jou paard wel of niet op korte hielen kan staan....ik wil weten wat jij kort vind, het intresseerd me niet of jou paard langere hielen nodig hebben...ik wil weten wat die langere hielen zijn....en vooral na te lezen onderzoek-gegevens waaruit blijkt waarom dat dat beter is dan korte hielen....
Wat wij beweren is onderzocht...naleesbaar en controleerbaar....nu wil ik dat van de andere kant ook hebben, deze zelfde soort gegevens.
Is dat nou zo moeilijk zonder meteen te beginnen met een ruzie?
Dat ik reageer is verklaarbaar....je wijkt af van mijn vragen en komt met een persoonlijke ervaring en mening...maar daar hek dus nou juist niet om gevraagd!
Duidelijk zo?

Gr, Nick

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:23

NickAltena schreef:
[...ik wil weten wat die langere hielen zijn....en vooral na te lezen onderzoek-gegevens waaruit blijkt waarom dat dat beter is dan korte hielen....
Wat wij beweren is onderzocht...naleesbaar en controleerbaar....nu wil ik dat van de andere kant ook hebben, deze zelfde soort gegevens.

Gr, Nick
[/quote]

Beste Nick,

Ik heb hier met hoefsmid Van Nassau (www.hoofcare.nl) over gesproken. Hij heeft 32 jaar ervaring met hoefproblemen en succesvolle oplossingen. Als iemand verstand heeft over dit soort zaken is hij het wel.
Als iemand op de hoogte is van onderzoeken en de resultaten hiervan is hij het wel.

Wat jullie beweren is idd onderzocht en de resultaten zijn helaas dieptriest.
Ivanhoe is helaas bij lange na niet het enige paard dat door Van Nassau "gered" is van de gevolgen van dit soort bekappingen.

Ik zou zeggen Nick, neem eens contact met HEM op, als je ECHT precies wilt weten hoe het allemaal zit. ( en daar twijfel ik aan.)

Als hij tenminste tijd en zin heeft om met jou hierover te praten.
Maar dat ligt geheel aan jou, Nick.

Suc6 Knipoog

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:35

NickAltena schreef:
Naar aanleiding van verschillende lijnen hier op bokt zit ik met een vraag;

Citaat:
Kan iemand mijn nou eens uitleggen waarom men dan zo graag die langere hielen of hoeven ziet bij een paard?
Kan iemand mijn nou ook eens uitleggen wat nou dat "te harden" slijten voorsteld?
Of die te korte hoeven? Wat is dan te kort?

Op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven want dit is per paard verschillend.
Te hard slijten is heel eenvoudig. Als de hoef sneller slijt dan dat hij groeit dan slijt ie dus te hard.
Te korte hoeven zijn hoeven die zo afgesleten en/of bekapt zijn dat het paard er gevoelig op is.

Verder wil ik graag nog even kwijt dat ik mij ten zeerste verbaas over de discussies. Je kan geen regeltjes bedenken,ook al zijn ze wtenschappelijk onderbouwd,en die vervolgens toepassen op de alle paarden. Dit is eigenlijk ook min of meer mijn reactie op je eerste vraag. Wat men graag ziet is niet relevant. Het gaat erom wat bij het desbetreffende paard het beste is. En dit kan in mijn ogen alleen door een vakkundige en ervaren hoefsmid bekeken worden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:28

Hippotha schreef:

Beste Nick,

Ik heb hier met hoefsmid Van Nassau (www.hoofcare.nl) over gesproken. Hij heeft 32 jaar ervaring met hoefproblemen en succesvolle oplossingen. Als iemand verstand heeft over dit soort zaken is hij het wel.
Als iemand op de hoogte is van onderzoeken en de resultaten hiervan is hij het wel.

Wat jullie beweren is idd onderzocht en de resultaten zijn helaas dieptriest.
Ivanhoe is helaas bij lange na niet het enige paard dat door Van Nassau "gered" is van de gevolgen van dit soort bekappingen.

Ik zou zeggen Nick, neem eens contact met HEM op, als je ECHT precies wilt weten hoe het allemaal zit. ( en daar twijfel ik aan.)

Als hij tenminste tijd en zin heeft om met jou hierover te praten.
Maar dat ligt geheel aan jou, Nick.

Suc6 Knipoog
[/quote]

Ach...deze meneer hoeft geen tijd en zin te hebben hoor.
Als ik de mening wil horen van iemand die een nieuw soort ijzer heeft "uitgevonden" dan weet ik bij voorbaat al wat die mening is....
Als ik de mening vraag aan iemand die een uitgesproken voorkeur heeft voor ijzers onder een paard...is mijn antwoord al gegeven....
Als ik de mening vraag aan iemand die absoluut tegen ijzers is weet ik ook de antwoorden al....zover heb ik me er al wel in verdiept.

Daarnaast...de manier die bij jou paard gehanteerd is en waardoor nmm. ook de evt. problemen zijn ontstaan...de Strassermethode.....is nou juist de manier van natuurlijk bekappen waar ik de grootste tegenstander van ben.
Maar das weer een persoonlijke mening....
Op de vele mails waarover je spreekt ga ik niet eens in...daar hebben we het al uitvoerig over gehad.
Ofwel...Het was alweer niet wat ik gevraagd heb aan het begin van het topic..

Op een klein gedeelte na.....dat intresseerd me dus wel uit jou antwoord.
Waar kan ik de onderbouwde en geuite stelling cq gegevens vinden waaruit blijkt dat onze onderzoeken waarop wij onze stellingen baseren dieptriest zijn?
Om welke manier van bekappen gaat deze onderzochte en geuite stelling?
Indien die niet op internet staan...bij wie kan ik ze schriftelijk opvragen?

Nou kan je weer gaan komen met hele verhalen....maar ik heb liever een antwoord op de laatste vraag....
Kom je hier niet mee dan wil ik je vragen te stoppen met je gal te spuien over onze manier van bekappen en hiervoor een eigen lijn te openen, daar strijden we dan op jou voorwaarden als je dit persee wilt.
Hier wil ik graag zinvolle en voor de gestelde vragen nuttige antwoorden zien...mag dat?

Gr, Nick

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:52

NickAltena schreef:

Daarnaast...de manier die bij jou paard gehanteerd is en waardoor nmm. ook de evt. problemen zijn ontstaan...de Strassermethode.....is nou juist de manier van natuurlijk bekappen waar ik de grootste tegenstander van ben.

Mijn paard is NOOIT gestrasserd geweest.
Dat heb ik je al eerder zeer duidelijk laten weten.

Blijkbaar is niet selectief lezen erg moeilijk voor je Nick!
En dit is heel erg gevaarlijk!

Ik snap ook niet dat je vraagt om zinnige bijdragen/antwoorden, want die zijn je al meerder malen gegeven!

De juiste hiellengte is afhankelijk van het paard, verschilt dus ook per paard.....

Ik heb dit antwoord in jouw topic al zo vaak gelezen, waarom jij dan niet? Waarom wil je perse horen dat hoge hielen slecht zijn en lage goed? Waarom plaats je altijd topics met de achterliggende bedoeling jouw mening als enige juiste te laten zijn (onder het mom van ik wil leren).

Als je echt wat wilt leren, neem dan eens contact op met een vakman, ipv zijn werk al bij voorbaat al af te kraken.
De manier waarop jij je ergens in verdiept, kan ik geen verdiepen noemen. Om je ergens in te verdiepen, moet je je namelijk open kunnen stellen. En dat kan jij absoluut niet.
Ook om iets te leren, is een open objectieve houding zeer belangrijk....
begin daar eens mee, zou ik zeggen.

En hou je aan je voornemen je er niet mee te bemoeien.
Mischien dat er dan wel zinnige discussies onstaan.
En houd a.u.b. op met de onschuld zelve uit te hangen.
Jij hebt op dit forum al veel onrust veroorzaakt, al veel mensen beledigd en verdrietig gemaakt!

Dit doet er niet toe, maar je vraagt erom.
Ga iets nuttigs doen en verdiep je eens echt in de vragen die je hebt.
Kijk eens verder dan je eigen neus lang is en je zult je antwoorden vinden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:06

Gertt schreef:

Op je eerste vraag kan ik je geen antwoord geven want dit is per paard verschillend.

Klopt, iets wat ik ook steeds schrijf...er is geen vaste maat.

Maar dit is nou wel een steeds geuite opmerking van tegenstanders van blote voeten ! vandaar mijn vraag hierover.
Wat is te kort en waarom zie je je paard liever op lange hielen.

Juist hierop wil ik een antwoord omdat mijn stelling is dat ook lange hielen zeker niet voor een correcte voetas zorgen...en das een te onderbouwen stelling....terwijl men wel het omgekeerde zegt....lage hielen betekend vanzelf sprekend dat de voetas verkeerd is...kijk maar naar de eerste reacties van tegenstanders als er een foto wordt getoond van een hoef met lage hielen.

Citaat:
Te hard slijten is heel eenvoudig. Als de hoef sneller slijt dan dat hij groeit dan slijt ie dus te hard.
Te korte hoeven zijn hoeven die zo afgesleten en/of bekapt zijn dat het paard er gevoelig op is.

Mmm...eindelijk...er komt een discusie op gang...
Hierover het volgende.
Wij gaan er van uit dat de straal een functie heeft in de groei.
Zodra deze functie KAN werken...dus bij grond contact....zal de groei snelheid aangepast worden aan de slijtage.
Het gaat daarbij niet om paarden die vanaf ijzers komen en meteen dagelijks alleen nog maar blootvoets op de weg rijden...das ook niet wat wij aanbevelen.
Dit heeft tijd nodig en pas dan, na de gewenning van ...., zal de hoef harder worden en de groei optimaal zijn aan de behoefte van de slijtage.
De natuur heeft dit al eeuwen zo opgelost dus waarom zou dit nu niet meer kunnen?
Let wel....voor de manier van bekappen waar ik achter sta gelden een hoop andere randvoorwaarden...
De hoef slijt nmm. overigens niet verder dan de hoogte van de zool en straal....
Zou dit wel gebeuren dan zouden onnoemelijk veel paarden niet eens meer kunnen lopen...de zool zou dan zover slijten dat het bot er doorheen komt?
Dit staat de natuur in normale omstandigheden niet toe en zal dit voorkomen door de hoef sneller te laten groeien.
Haal je de ijzers onder je paard weg en ga je dagelijks hele dagen over de asfalt weg...ja dan zeg ik dat je verkeerd bezig bent...de misschien wel zeer zachte hoef zal dan in een dag zover afgesleten zijn dat dat te veel is voor het paard en zal dan niet meer kunnen lopen...vandaar ook dat we daar ruim de tijd voor nemen....het paard mag niet minder goed kunnen lopen maar moet er beter van gaan lopen...das de bedoeling.
Ook wij zijn geen martelaren natuurlijk.

Citaat:
Verder wil ik graag nog even kwijt dat ik mij ten zeerste verbaas over de discussies. Je kan geen regeltjes bedenken,ook al zijn ze wtenschappelijk onderbouwd,en die vervolgens toepassen op de alle paarden. Dit is eigenlijk ook min of meer mijn reactie op je eerste vraag.

Waarin gaat men dan met deze stellingen scheef als men de zool van het individuele paard aanhoud?
Een persoonlijker instelling per hoef en dus van de lengte van de hiel kan men niet maken dan door de zool aan te houden...die past zich bij elk paard op dat paard aan.

Nogmaals ...wij geven geen standaard maten voor hiellengtes aan...die zal je nergens kunnen vinden in geen van ons schrijven.
Simpel om het fijt dat, zoals je zelf ook zegt hier, er geen standaard maat voor is.
Er is wel een richtlijn in de hoek waarin de hoef staat ten opzichte van de grond....maar zelf die varieert bij verschillende vormen van natuurlijk bekappen.
Mijn mening bij deze hoek is dat als men de zool aanhoud....men ook vanzelf de bij dat paard passende hoek verkrijgt...want de onderkant van dat hoefbeentje loopt...parralel aan de zool.
Doordat ook de zool varieert per paard...zal ook de hoek varieren..
Ik zal dan ook nooit een hoef meteen in een bepaalde stand gaan zetten om aan die hoek te komen.

Citaat:
Wat men graag ziet is niet relevant. Het gaat erom wat bij het desbetreffende paard het beste is. En dit kan in mijn ogen alleen door een vakkundige en ervaren hoefsmid bekeken worden.

Wat men graag ziet is gezien de uitingen op diverse lijnen dus niet altijd wat het paard nodig heeft....en dus wel relevant nmm. voor mijn vraagstelling
Dit omdat er zoals mensen schrijven en ook hier op dit forum te lezen is ....vaak zelfs door de klant bepaalt wordt dat de hielen wel of niet langer of juist hoog moeten zijn...dat willen ze zo zien.
Er zijn dus...zoals je ook kan lezen...mensen die overstappen naar een andere hoefsmid omdat deze vinden dat de hoeven volgens diezelfde hoefsmid te laag worden gezet.
Nou ga ik er van uit dat de hoefsmid er voor geleerd heeft en niet van jan beunhaas omdat het een vrij beroep is.
Dan zou dus naar de mening en ervaring van die hoefsmid de hiel te hoog zijn voor de voetas....maar de klant wil hogere hielen en stapt over op een ander die wel doet wat de klant wil.
Ik beweer niet dat alle hoefsmeden zich daar dan ook aan houden maar heb zeker al gelezen en ervaren dat er vele zijn die doen wat de klant wenst....zo zijn er meerdere beslissingen die niet de hoefsmid maar de eigenaar bepaald...
Als een hoefsmid het niet nodig vind om er een ijzer onder te leggen en de klant wel....zal er een ijzer onderkomen....om maar een voorbeeldje te noemen?

Gr, Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:19

Hippotha schreef:

Ik schreef;

Citaat:
Mijn paard is NOOIT gestrasserd geweest.
Dat heb ik je al eerder zeer duidelijk laten weten.

Blijkbaar is niet selectief lezen erg moeilijk voor je Nick!
En dit is heel erg gevaarlijk!

Zoals je zelf bij ons en ook hier op bokt geschreven hebt is er een strasser dame bij je geweest. Kolpt dit of klopt dit niet?

Zoals we allemaal nog steeds na kunnen lezen heb je ook geschreven dat deze dame nog meer hiel heeft weggehaalt , en wel in EEN keer, dan je zelf al gedaan had. Klopt dit of klopt dit niet?

Als je moeite hebt met het vinden van deze geschreven berichten moet je het maar even melden...dan PB ik ze je wel even door!
Ik wil ze hier ook nog wel neer zetten maar het lijkt me beter om dit niet te doen....want dan wordt ook ik persoonlijk!

Als jij zoiets schrijft, beschrijf je de Strasser manier en niet de onze.
Wij halen de hiel niet in een keer zo kort weg dat er niks meer over blijft !
Wij doen dit geleidelijk aan zodat het paard juist geen problemen krijgt met pezen en banden.
Bij ons hoef je dan ook niet zoals je door deze dame is geadviseerd je paard een paar maanden op rubbermatten te zetten omdat het geen been meer zou kunnen verzetten na verdere behandeling!

Alleen al door het fijt dat deze dame de hiel zo in EEN KEER ingekort heeft laat zien voor/op welke manier deze dame bekapt!
En die manier heet STRASSEREN!

De rest van je gegeven antwoorden ga ik niet meer op in.
Ik verzoek je vriendelijk om je bij de vragen te houden en niet om mij persoonlijk aan te vallen over mijn al dan niet aanwezige kwaliteiten.

Zou de Moderator willen vragen bij herhaling in te grijpen?

Gr, Nick

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:20

Ik ga precies 1 bijdrage aan dit topic leveren en verder niet, want dit gaat al weer helemaal de verkeerde kant op

Er is maar één manier waarop de botten in de ondervoet optimaal in elkaar passen. De éne manier is per paard verschillend. Bij het ene paard horen daar hoge hielen bij, bij het andere paard lage hielen.

Daar mogen wij mensen niet van af wijken en niet aan gaan prutsen. Die ene manier kán niet veranderen als een paard ouder dan ong 2 jaar oud is, óók niet geleidelijk.

Er kan dus helemaal geen discussie zijn of een paard lage of hoge hielen hoort te hebben. Dat maakt de bouw van het paard uit, niet de voorkeur van zijn eigenaar.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:17

NickAltena schreef:

Zoals je zelf bij ons en ook hier op bokt geschreven hebt is er een strasser dame bij je geweest. Kolpt dit of klopt dit niet?

Zoals we allemaal nog steeds na kunnen lezen heb je ook geschreven dat deze dame nog meer hiel heeft weggehaalt , en wel in EEN keer, dan je zelf al gedaan had. Klopt dit of klopt dit niet?

Gr, Nick

Nee, Nick, er klopt niets van je verhaal.
Ik ga er verder niet meer op in.
Geen zinvolle discussie mogelijk op deze manier.
[/quote]
[/quote]

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:57

promptertje schreef:
Ik ga precies 1 bijdrage aan dit topic leveren en verder niet, want dit gaat al weer helemaal de verkeerde kant op

Er is maar één manier waarop de botten in de ondervoet optimaal in elkaar passen. De éne manier is per paard verschillend. Bij het ene paard horen daar hoge hielen bij, bij het andere paard lage hielen.

Daar mogen wij mensen niet van af wijken en niet aan gaan prutsen. Die ene manier kán niet veranderen als een paard ouder dan ong 2 jaar oud is, óók niet geleidelijk.

Er kan dus helemaal geen discussie zijn of een paard lage of hoge hielen hoort te hebben. Dat maakt de bouw van het paard uit, niet de voorkeur van zijn eigenaar.

Tja, das jammer, dat je maar een berichtje schrijft.
Omdat er inhoudelijk best over te discusieren valt nmm.
We gaan hier niet discusieren of je wel of geen voorstander bent van natuurlijk bekappen of ijzer...dat was mijn vraag ook niet.

Ik wil het alleen over de lange hielen hebben en de voetas die daarbij hoort.
Dit naar aanleiding van de al door mij genoemde opmerkingen bij foto´s van hoeven met lage hielen.
Hiervan zou per defenitie de voetas al niet kloppen door vele voorstanders van lange hielen.

Ik ben het dan ook niet eens met je stelling dat men die hoef niet kan of mag veranderen.
Ten eerste omdat het vaak de klant is die de hoge hiel vraagt en niet het paard....zie mijn vorig schrijven over de wensen van de klant versus hoefsmid...
Daarnaast omdat je nmm. wel degelijk bij dit soort lange hoeven als mens in kan en zelfs moet grijpen.

De hoeven van een 8 jarig paard zien er vaak niet meer uit zoals die van een 2 jarig paard.
Een paard met te lange hielen zou men dan dus de rest van zijn leven op te lange hielen moeten laten staan?

Om mijn gedachte hierover een beetje duidelijker te maken, ik weet dat ik lastig en vervelend schrijf, heb ik een plaatje opgezocht...nee dit keer niet van "onze " site...maar op een site die daar helemaal niks mee te maken heeft. Het ging me enkel om de tekening.

http://www.stareclipse.com/paarden/anatomie_hoe.htm

Als ik zo om me heen kijk naar paardenhoeven met nmm te lange hielen is er een ding wat me opvalt...
De toon is meestal korter in verhouding tot de hiel.
In verhouding zeg ik hier dus...niet in lengte natuurlijk....
Het lijkt of het paard op schoenen met hoge hakken loopt...
En dat is dus mijn definitie van te lange hielen....er moet wel een totaal-plaatje kloppend zijn.
Een lage hiel en te lange toon kan ook niet, das het omgekeerde plaatje en das ook verkeerd.
Dan krijgt het paard met het afwikkelmoment een groot probleem.

We hebben het al wel eens gehad over het rondom een cm hoger zetten met ijzer van de hoef...dat dat niks uit maakt in de stand van de voetas.
Dat klopt...net als het 1 cm rondom verlagen van die hoefwand...maakt dat in de voetas niks uit.

Kijkend naar het plaatje op bovenstaande link wil ik dan de voorstanders van lange hielen eens vragen wat men denkt dat er gebeurt als die hiel langer wordt dan zoals hier te zien is.
Niet de voorkant langer ....maar wel de hiel...
Ik heb het dan over hoeven die al aardig in de richting gaan van de vorm van een bokhoef....van voren steil en van achter lang.
Dus geen ondergeschoven hielen. Das een heel ander probleem..

Juist hier zit naar mijn mening het probleem in te lange hielen.
Dit is dus wat ik bedoel.
Het hoefbeen komt dan in zo´n stand te staan dat het met de punt drukt op de zool.
Naar mijn mening is dit dan ook de hoofdreden van het pijnlijk lopen met te lange hielen...iets waar we het ook al eens over gehad hebben.

Ik heb toen gezegd dat te lange hielen altijd pijnlijk zijn, waarop verschillende mensen deze uitspraak niet begrepen en onwaar vonden.

Als het hoefbeenpuntje op de zool drukt weet ik wel zeker dat dit toch echt door het paard gevoelt wordt, met daarnaast nog de grote kans dat het hoefbeen loslaat van de witte lijn....ook gevoelig , vergelijkbaar met het los scheuren van je nagel..
Iets wat overigens veel vaker voorkomt dan men vermoed....een verbrede witte lijn is een veel geziene?

En zo komen we dan weer terug op de juiste voetas...
Dit hoefbeen zou normaal gesproken aan de witte lijn vast moeten zitten.
Dit zou inhouden dat we aan de hoefwand kunnen zien wat de voetas is?
Dat zou inhouden dat we door een vaststaand graden getalletje aan de buitenkant kunnen meten wat er binnen is werkelijk aan de hand is?
Want das wat vele zeggen...de hoefwand moet een bepaalde hoek hebben toch?

Nee dus....dit kan je nooit van de buitenkant af zien nmm.
Want wie garandeerd mij dat dit hoefbeen daadwerkelijk aan die hoefwand vastgeplakt zit?
Wie zegt me dat dit hoefbeen al niet zo gekanteld is dat ik de juiste hoefstand niet meer zie?

Dat doet alleen de zool....die loopt vrijwel paralel aan dit hoefbeen en das de enige plek waarvan je er redelijk aan af kan zien hoe het hoefbeen er binnen in op staat in vergelijking met de buitenwand.

Zie daar de reden waarom wij dan ook die zool aanhouden en niet de lengte van de hiel...die kan veel langer zijn dan die zool waardoor het het hoefbeen inwendig weer op de punt zet.
Nog een reden dus waarom ik zeg dat men op een hier geplaatste foto van een hoef nooit kan zeggen of de voetas al dan niet juist is, buiten de stand van dat been tenopzichte van het paard (naar voren of achter geplaatst).

Ik vind het dan ook zeer verkeerd als men zegt van zo´n foto dat de voetas niet klopt.
Ten eerste kan men dat niet zien op die foto, ten 2de , als de zool is aangehouden dan klopt die voetas na verloop van tijd altijd.

Staat een voet met te lange hielen(en dus een hoefbeenpunt die drukt op de zool) op ijzer dan zal dit minder gevoeld worden dan waneer het blootvoets staat......er is dan nml. geen druk meer van de bodem tegen de zool... de zool zweeft eigenlijk boven de grond op de weg.

Zie daar dan ook meteen de reden waarom ik vind dat je met blote voeten geen hoge hielen moet hebben?
Het drukken van de punt van het hoefbeen op de zool doet pijn...maar het in een keer terug brengen van lange hielen naar korte ook, de bandjes zouden dan stevig opgerekt worden.
Als deze hielen dus erg lang zijn zeggen wij....doe het in stapjes...geleidelijk.
Ter overbrugging kan men gebruik maken van op maat gemaakte hoefschoenen zodat het paard geen pijn meer heeft van die drukking op de zool.

Ik ben deze lijn natuurlijk niet voor niks begonnen...
Dit leek mij een van de door vele niet begrepen zaken over het natuurlijk bekappen.

Waarom die korte hielen....nou hierom dus de bovengenoemde redenen.

Dat we die hielen niet meteen helemaal omlaag gooien is nu wel duidelijk.
De juiste voetas stand komt er dus wel...maar geleidelijk zodat het geen pijn doet en er geen problemen onstaan in de banden.
Ik vind dan ook zeker dat je naar deze stand kunt werken...ook al is je paard ouder dan 2 jaar?
Waar ligt dan het probleem vraag ik me af?

Nou heb ik hopelijk op een duidelijke manier verklaard waarom ik geen te lange hielen wil zien...waarom we de zool aanhouden en waarom we dit gehele proces langzaam aan doen....

Mag ik dan nu antwoorden ontvangen waarom men wel deze lange hielen wil?
Op een normale manier dan graag....en onderbouwd?
Dus niet gewoon omdat men het mooier vind...

Gr, Nick