Onderzoek paard d.m.v. Thermoscan (met foto's!) erg nuttig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Onderzoek paard d.m.v. Thermoscan (met foto's!) erg nuttig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 11:24

Naar aanleiding van het topic “medische oorzaak van steigeren” is Riant op de kliniek uitgebreid onderzocht. Mijn DA heeft een nieuw apparaat de thermoscan om probleemgebieden op te sporen. Dit is een Infrarood camera die speciaal voor medische doeleinden is gemaakt.

Het is met name heel erg handig om een indicatie te krijgen van waar een paard eventueel blessures of ontstekingen heeft. Riant was niet echt kreupel maar loopt gewoon niet echt lekker .. redelijk vaag dus. Daarnaast kwam ze vreselijk omhoog en wilde ik na laten kijken of dit steigeren een medische oorzaak had voor ik haar een grondig pak rammel ging verkopen Bloos.

Een toelichting: Groen is goed en geeft een normale doorbloeding aan. Blauw geeft een verminderde doorbloeding aan, Rood geeft extra doorbloeding aan en kan wijzen op prblemen c.q. ontstekingen. Ook gebieden waar de aders dichter onder de huid liggen zijn roder uiteraard en klieren ook (zoals bij het hoofd)

Na deze scan zijn we de gebieden die rood aangaven gaan uitverdoven en uiteindelijk hebben we LV en RA op röntgenfoto gezet en hier bleek inderdaad het probleem te zitten:

Even voor het idee eerst de rug
Afbeelding

Zoals je ziet grotendeels groen al geeft de rechter achterbil al iets warmer aan (RA heeft spurvorming op het straalbeen oftewel HKO). Uit deze foto maken we op dat de rug in principe goed is (in sommige gevallen kan je duidelijk zien dat de ene kant warmer is dan de andere hier niet)

Dan nu beide achterbenen (van de voorkant gezien)

Afbeelding

Zoals je kan zien in RA een oplopend probleemgebied en LA toont een koude pees (dat willen we graag zo zien pezen zijn nl nauwelijks doorbloed) en een hoef op normale temperatuur

Afbeelding

hier de voorbenen waarop duidelijk te zien is dat LV reageert op RA (of andersom). Riant had hier een kleine 10 minuutjes aan de longeerlijn gedraafd omdat de warmtefoto's dan een beter beeld geven.

Deze is na een tijdje stilstaan, LV is duidelijk minder warm en RV blijft normaal
RA blijft erg rood van kleur.

Afbeelding

Riant haar pensje
Afbeelding
geen bijzonderheden

Riant haar hals en hoofd.. om aan te geven hoe gevoelig de apparatuur is zie je hier duidelijk zwart waar de manen hangen (geen doorbloeding) en het halster. De echt witte gedeeltes daar zitten voornamelijk klieren en op het rode in de hals lopen (slag) aders. Vrij normaal beeld.

Afbeelding

voor 1 opname moet je paard wel ongeveer 10 seconden heel stil blijven staan
En wat krijg je als je paard toch even zijn hoofd schud ???

Afbeelding

en paard met een zeeeeeeer aparte hals

op deze link vind je nog wat voorbeelden van foto’s
http://www.hippok9.nu/vettech/meditherm/page5.htm

Voor de goede orde deze foto’s geven geen uitsluitsel over de aard van een blessure. Ze geven een mogelijke locatie van een probleemgebied aan. Als je paard stokkreupel is aan een been dan weet je wel waar je het moet zoeken en welk been op de foto moet natuurlijk. Maar voor welk gewricht je op de foto wil is dit weer wel een handig ding.
Behalve beenproblemen kunnen ook rugproblemen, en andere kwetsuren, ontstekingen etc aan het licht komen met deze IR camera. Zou je bijvoorbeeld een keer een second opinion willen of ben je aan het tobben met vage klachten dan is dit een heel handig ding!!

Deze foto's zijn ook in verschillende niveaus in te stellen. Deze die ik plaats zijn de normale foto's maar je kan ze ook kouder warmer en meer gedetailleerder zetten.
Voor de goede orde wil ik graag Diergeneeskundig centrum de Vallei in Woudenberg bedanken voor het maken en mailen en van de foto's

Interessant nietwaar ?

prompter

Re: Onderzoek paard d.m.v. Thermoscan (met foto's!) erg nutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:30

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 11:38

Op die site van Prompertje kan je ook een online demo doen .. Da's ook leuk ..

Kan je zien hoe je de details beter krijgt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:42

Zo hé dit is inderdaad heel erg duidelijk. Wát een mooie 'uitvinding' zeg! Bedankt voor het delen van deze interessante info!

Hopelijk komt het weer helemaal goed met jouw paard?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:51

Wat onwijs interessant.
Ik heb je andere topic ook gevolgd en vroeg me af hoe je nu verder gaat? Wat gaan ze doen?

Sterkte en succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:08

Oh ja ik zal even een update geven:

Riant heeft dus een vorm van HKO (spurvorming op het straalbeen) op RA en overvuld hoefgewricht (irritatie of ontsteking) LV.
Ik mag nu stappen, afspuiten en rustig wat longeren op harde ondergrond.
Dus ze gaat ’s ochtends in de paddock zichzelf vermaken want dan werk ik, uit werk ga ik even longeren en afspuiten en om een uur of 10 even een avondwandeling maken en afspuiten.

Ze krijgt Metacam dat is een ontstekingsremmer en pijnstiller en daarnaast Joint Saver een supplement ter verbetering van gewrichten o.i.d
Sinds zaterdag die medicijnen en sinds gisten kan Riant ineens passage, piaffe en een aantal in dressuur nog niet eerder vertoonde (maar wel vrij knappe) oefeningen Haha! Haha!.
Dus in overleg met de DA mag ik nu wat meer longeren en dan gewoon in de bak want Riant heeft praatjes voor 10 en vind zichzelf helemaaaal niet kreupel.

Dit is een goed teken, de medicijnen slaan aan. Hierna moeten we even kijken welk supplement voor haar goed zal zijn, eventueel een aanpassing van het beslag. Er is gesproken over eventueel inspuiten van de gewrichten maar ik wil zelf eigenlijk niet dat er cortisonen worden gespoten omdat ik daar slechte ervaringen mee heb. Op dit moment is er nog niks te zeggen over haar kansen. Als recreatie paard maakt ze een vrij goede kans, als sportpaard weet ik het echt niet.

Volgende week ga ik met haar terug naar de kliniek en ik hoop dat een verbetering te kunnen zien. Daarna hoor ik hoe de DA verder wil behandelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:14

boeiende foto's en goed nieuws van Riant!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:19

Heel interessant om te zien!
Maar wat ik me afvraag, kan je ook voelen aan het r.a.been en l.v.been dat deze wat warmer zijn? Vaak kan je het namelijk ook goed voelen aan de hoeven?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:34

Je kan het wel een beetje voelen hoor maar met de hand is dit toch lastiger omdat je heel onnauwkeurig bezig bent.
Dit apparaat kan hele minimale temteratuurverschillen meten en dat kunnen onze handen niet. Daarnaast zijn de hoeven voor iemand met koude handen warm en voor iemand met warme handen normaal.

Op die link die prompertje geeft staat een voorbeeld van de temperatuur en de bijhehorende kleur die de exacte warmte aangeeft soms scheelt het 1 graadje. Ik betwijfel of je dat met de hand voelt.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:55

aah daar zijn alle foto's, dank u tante Floor! Het is zeker intressant om dit te zien.. zo leren we weer eens wat!! Haha!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:29

Riant zou jij mij mischien de gegevens van de kliniek kunnen geven en weet jij toevallig ook of gert jan nog bij hun werkt?

En kunnen ze hier mee ook aan huis komen?
Mijn paard heeft waarschijnlijk een beknelling in zijn rug en kan bijna niet meer lopen met de achterhand(dronkenmans gedrag).

Ben nu ook bezig een fysio erbij te krijgen om te kijken of er een beknelling zit in zijn rug want het is namelijk van de een op de andere dag gekomen.en de dierenarts zei dat het een zenuwaandoening was.
Maar mijn paard is voor de rest kerngezond nu nog steeds alleen zijn achterhand wil niet meer coordineren.

alsvast bedankt

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:53

ik heb je een bericht gestuurd

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:09

Riant schreef:
Je kan het wel een beetje voelen hoor maar met de hand is dit toch lastiger omdat je heel onnauwkeurig bezig bent.
Dit apparaat kan hele minimale temteratuurverschillen meten en dat kunnen onze handen niet. Daarnaast zijn de hoeven voor iemand met koude handen warm en voor iemand met warme handen normaal.

Dat begrijp ik, zo'n scan is natuurlijk veel nauwkeuriger!
Maar vaak kan je het verschil tussen de hoeven aardig goed voelen als er een probleem zit.
En misschien heb ik het niet goed gevolgd hoor, maar is er ook duidelijk wat nu de oorzaak van deze problemen is in het r.a. en l.v. been?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:27

RA heeft spurvorming (haken) op het straalbeen oftewel een vorm van hoefkatrol(onsteking) LV is het hoefgewricht wat overvuld en geirriteerd als reactie op RA. (het staat wel ergens in de tekst geloof ik maar niet heel erg duidelijk).

Dit weten we uiteraard niet door de scan maar door Röngenfoto's de scan gaf alleen aan waar we moesten zoeken. Nogmaals Riant loopt niet helemaal 100% maar een leek zal niet zien dat ze kreupel is. We dachten eigenlijk dat er een rugprobleem zou zitten. Dus zonder de scan waren we helemaal boven aan begonnen met zoeken terwijlhelemaal onderaan het probleem zat Haha!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:38

Dit is een erg leuk topic. Mooi om al die foto's eens bij elkaar te zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:59

En ik nog steeds aan t wachten op mijn foto's..... Ook bij Woudenberg gemaakt naar aanleiding van een peesblessure. Leuk speledingetje dat! Als ik ze heb zal ik ze ook wel plaatsen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 22:01

Ja leuk Needje ik ben erg benieuwd!
(bel GJ ff anders vergeet hij ze te sturen Knipoog )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:39

Gisteren was ik wat oude Cavallo's, die ik via E-Bay heb aangeschaft, aan het doorbladeren, en in het nummer van augustus 2003 stond een heel artikel over thermografie, mét voorbeeldfoto's.

Jammer genoeg maar 2 foto's van paardenbenen, maar wel van beslagen paarden. Er was prima te zien dat er ook in de hoeven warme gedeelten waren. In elke foto stond een legendaatje van hoe warm welke kleur was, dat was wel heel handig. Ik heb het artikel nog niet helemaal gelezen, mochten daar nog interessante dingen in staan dan zal ik ze hier even vermelden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:10

Meisje van stal is daar assistente, en die zou t regelen. Maar t duurt en t duurt. Minder. Heb de eerste al op 8 maart laten maken (toen hadden ze m net een dag operationeel, dat was mooi voor mij!) En de tweede de 22e. Je zag echt het verschil. Maar wat jij al zegt, soms lijkt het alsof er mega temperatuurverschillen zijn, maar bij mij scheelde het geloof ik maar 0,8 graad! En toch zag je duidelijk verschil tussen links en rechts. Ik ben erg blij met dat ding. Want ze hebben natuurlijk ook een scan gemaakt van zijn pees, en die was echt weer helemaal 100%. Het is dat de thermo aangaf dat t nog niet helemaal rustig was. Anders waren we misschien iets te snel gegaan. Die laatste keer ben ik alleen voor de thermo terug geweest. En daar was de temperatuur wel goed. Dus nu ben ik weer aan t opbouwen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:08

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:45

Wat een fantastische techniek!!!!

Heel veel suc6 met Riant!!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:30

Hé, zo'n ding hebben ze ook bij mijn ponnepon gemaakt! Ik mocht ze alleen niet mee naar huis nemen Verdrietig Misschien als ik ze met mijn uiterstebeste duits bel dat ze ze wel willen mailen...

Is er voor Riant ook een goede behandeling gevonden n.a.v de foto's?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:38

Oh laat maar, ik heb het al gelezen Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:16

Aangezien ik een opleiding sportmassage voor paarden heb gevolgd, ben ik dus altijd geinteresseerd in alles wat met spieren te maken heeft. Op de Equitana heb ik een Duits boek over spierspanningen bij paarden gekocht, en dat heb ik gisteren eigenlijk pas voor het eerst open gedaan...

Er stonden twee foto's in om de positieve effecten van massage aan te geven. Op de eerste foto een paard vnl in blauw- en groentinten, op de tweede foto was het hele paard rood geworden...

Door dit topic ben ik wat kritischer geworden en dacht ik niet gelijk "wow, massage is het dus helemaal!", want het halster was op de 2e foto ook ineens een stuk warmer Clown , en een niet nader te identificeren voorwerp op de achtergrond was kennelijk ook gemasseerd, want ook dat vertoonde ineens andere kleuren *LOL*

Mooi voorbeeld van de apparatuur nét iets anders afstellen denk ik Lachen. Massage is natuurlijk absoluut goed voor de bloedsomloop, maar om de effecten nou zó te overdrijven....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:51

He Riant, heb mijn foto's ook geplaatst. Weet alleen niet hoe ik een link daar naar toe kan zetten hier...