Het is met name heel erg handig om een indicatie te krijgen van waar een paard eventueel blessures of ontstekingen heeft. Riant was niet echt kreupel maar loopt gewoon niet echt lekker .. redelijk vaag dus. Daarnaast kwam ze vreselijk omhoog en wilde ik na laten kijken of dit steigeren een medische oorzaak had voor ik haar een grondig pak rammel ging verkopen
. Een toelichting: Groen is goed en geeft een normale doorbloeding aan. Blauw geeft een verminderde doorbloeding aan, Rood geeft extra doorbloeding aan en kan wijzen op prblemen c.q. ontstekingen. Ook gebieden waar de aders dichter onder de huid liggen zijn roder uiteraard en klieren ook (zoals bij het hoofd)
Na deze scan zijn we de gebieden die rood aangaven gaan uitverdoven en uiteindelijk hebben we LV en RA op röntgenfoto gezet en hier bleek inderdaad het probleem te zitten:
Even voor het idee eerst de rug

Zoals je ziet grotendeels groen al geeft de rechter achterbil al iets warmer aan (RA heeft spurvorming op het straalbeen oftewel HKO). Uit deze foto maken we op dat de rug in principe goed is (in sommige gevallen kan je duidelijk zien dat de ene kant warmer is dan de andere hier niet)
Dan nu beide achterbenen (van de voorkant gezien)

Zoals je kan zien in RA een oplopend probleemgebied en LA toont een koude pees (dat willen we graag zo zien pezen zijn nl nauwelijks doorbloed) en een hoef op normale temperatuur

hier de voorbenen waarop duidelijk te zien is dat LV reageert op RA (of andersom). Riant had hier een kleine 10 minuutjes aan de longeerlijn gedraafd omdat de warmtefoto's dan een beter beeld geven.
Deze is na een tijdje stilstaan, LV is duidelijk minder warm en RV blijft normaal
RA blijft erg rood van kleur.

Riant haar pensje

geen bijzonderheden
Riant haar hals en hoofd.. om aan te geven hoe gevoelig de apparatuur is zie je hier duidelijk zwart waar de manen hangen (geen doorbloeding) en het halster. De echt witte gedeeltes daar zitten voornamelijk klieren en op het rode in de hals lopen (slag) aders. Vrij normaal beeld.
voor 1 opname moet je paard wel ongeveer 10 seconden heel stil blijven staan
En wat krijg je als je paard toch even zijn hoofd schud ???

en paard met een zeeeeeeer aparte hals
op deze link vind je nog wat voorbeelden van foto’s
http://www.hippok9.nu/vettech/meditherm/page5.htm
Voor de goede orde deze foto’s geven geen uitsluitsel over de aard van een blessure. Ze geven een mogelijke locatie van een probleemgebied aan. Als je paard stokkreupel is aan een been dan weet je wel waar je het moet zoeken en welk been op de foto moet natuurlijk. Maar voor welk gewricht je op de foto wil is dit weer wel een handig ding.
Behalve beenproblemen kunnen ook rugproblemen, en andere kwetsuren, ontstekingen etc aan het licht komen met deze IR camera. Zou je bijvoorbeeld een keer een second opinion willen of ben je aan het tobben met vage klachten dan is dit een heel handig ding!!
Deze foto's zijn ook in verschillende niveaus in te stellen. Deze die ik plaats zijn de normale foto's maar je kan ze ook kouder warmer en meer gedetailleerder zetten.
Voor de goede orde wil ik graag Diergeneeskundig centrum de Vallei in Woudenberg bedanken voor het maken en mailen en van de foto's
Interessant nietwaar ?
) 
Misschien als ik ze met mijn uiterstebeste duits bel dat ze ze wel willen mailen...
, en een niet nader te identificeren voorwerp op de achtergrond was kennelijk ook gemasseerd, want ook dat vertoonde ineens andere kleuren
. Massage is natuurlijk absoluut goed voor de bloedsomloop, maar om de effecten nou zó te overdrijven....