Nazweten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina/druif
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-01 18:56

Wie kan mij iets vertellen over het zogenaamde nazweten? Waardoor komt het en wat is er tegen te doen? Is het ernstig of kan het weinig kwaad?

Groetjes Jantina

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-01 19:42

Bedoel je dat een paard na het rijden soms nog iets harder gaat zweten?
Weet niet precies wat dat is hoor, maar ik ken het wel. Dat hebben ze vooral als ze na de winter nog moeten verharen bij ons. Heb me d'r nooit zorgen over gemaakt. Wel toen mijn paardje in z'n stal met deken op stond en als een idioot zweette, bleek er nog niets aan de hand, maar dat wist de dierenarts ook pas toen 'ie 'm zag. Hij was expres snel naar ons toe gekomen, maar ja, dat is dus mijn paard. Die doet offie ernstige koliek heeft en is gewoon een beetje spierbevangen, is toch minder dodelijk...

Laudine

Abootje

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-01 15:33

Mijn paard zweet ook altijd na......Hoe het komt...??? Geen idee, maar je moet er wel voor zorgen dat je even een zweetdeken op doet tot hij echt is uitgezweet en dan pas zijn normale staldeken er op doet, tenminste als je er een deken op hebt liggen.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-01 01:11

Weet je wat ik me nou afvraag? Mijn paard Moon van 20 heeft nooit een deken op.
Ze zit harstikke mooi in haar velletje en in de winter is het echt geen teddybeer.
Haar haartjes zijn gewoon wat langer en dikker maar voor het oog ziet ze er gewoon glad en glanzend uit.
Ze zweet natuurlijk wel wat meer, maar als ik rij bouw ik rustig aan af "cooling down", en nog even uitstappen.
Daarna is ze wel nog vochtig bij de lendenen,maar niet warm meer.
Maar vanavond vroeg ik mij toch af of ik er goed aan deed haar zo op stal te zetten.
Het was behoorlijk koud in de stal. Ze was niet zweterig genoeg om nog droger te wrijven met hooi.
Als er buiten een hele koude harde wind staat, gebruik ik wel een fleecedek om naar de stal te lopen, maar op stal doe ik die meteen weer af.
Moet ik haar dan toch een deken op doen?
Zal ze dan juist erger gaan zweten?
Maak ik haar dan niet vatbaar?{Ze mankeert nooit wat gelukkig}
Graag jullie mening???

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-01 00:02

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotted

Berichten: 75
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Nazweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:13

Een paard zweet naar buiten toe zeg maar, de huid van het paard is als eerste droog, dus als je paard nog bezweet lijkt kan ie op de huid al wel droog zijn. Dit komt door de ondervacaht van paarden, waarom denk je dat sneeuw op de rug blijft liggen? Door de isolatievacht zeg maar.

Tegen nazweten is denk ik niet heel veel aan te doen, sommige paarden doen het nou eenmaal. Ik had een haflinger die je droog op stal zette en toen pas nat van t zweet werd. Ik spoel wel meestal zn benen af, misschien koelt ie zn bloed daarmee dacht ik tegen het nazweten. Of is dat raar gedacht, door zn benen koud te maken, waar veel bloed doorkomt de rest van zn lichaam sneller te koelen van binnenuit

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nazweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:46

goed uitstappen en afspuiten

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Nazweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:20

Een paard meot gewoon de warmte kwijt n het ene oaard lukt dat makkelijker dan het andere, Goed sfatappen en lekker afsluiten dat is natuurlijk normaal maar tgen het nazweten kan je niet zo veel doen, maar het is ook niet echt een probleem. Die van mij doet het ook regelmatig als het warmer is.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Nazweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:16

Heel oud topic.
Daarom een slotje.