Hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 15:35

Dag allen,

Wie heeft ervaring met het gebruik van hoefschoenen? Mijn paard loopt nu op blote voeten, maar omdat we in de zomer meer buiten gaan rijden (veel ook over asfaltwegen) denk ik eraan misschien hoefschoenen aan te schaffen. Weet iemand welke hoefschoenen (merk?) goed zijn. Ik heb bv angst dat ze snel uitgaan? Wie heeft hier ervaring mee? Dank jullie,

Groetjes
Josephine

Jasmijn76

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:49

..zou niet weten welke er goed zijn maar als je op de site www.paardnatuurlijk.nl gaat kijken, daar naar Natuurlijk bekappen gaat en dan op zoek gaat naar de hoefsmeden die dit doen, die hebben ook een paar site's die goede hoefschoenen aanbevelen en die ze zelf aanbevelen!

succes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:23

ik heb 4 Marquis hoefschoenen voor mijn koudbloed.

Hij wordt natuurlijk bekapt op een iets andere manier als bij www.hoefnatuurlijk.nl
Hij heeft de schoenen alleen nog aan voor de kar, onder het zadel hoeft het al niet meer, en hij loopt veel (dagelijks) over asfalt, dat het te hard afslijt is iets wat veel mensen denken, maar als je je paard goed laat bekappen, valt dat erg mee in de praktijk!

Hoefschoenen vind ik persoonlijk een hulpmiddel voor als je overstapt van ijzers naar blote voeten, op een gegeven moment zijn de voeten zo goed dat je de schoenen niet meer nodig hebt.

De allereerste keer ben ik een schoen verloren, maar toen wist ik nog niet goed hoe strak ik ze kon doen, later ben ik ze nooit meer verloren. Ik heb wel op alle 4 de schoenen met witte stift mijn gsm nummer gezet, voor het geval ik er weer eentje zou verliezen en iemand zou hem vinden en meenemen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:04

Ik heb Dallmers gehad.

Heb ze gebruikt voor de overgang naar blootvoets rijden.

Inmiddels zijn de hoeven knetterhard en kunnen we aardig wat kilometers over het asfalt maken.

Moet er wel bij zeggen dat ik Natuurlijk Bekap!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:10

Ik gebruik Smit hoefschoenen; www.smit-rijssen.nl

Goede ervaringen ermee. Mijn shet heeft ze aan voor kar; voor en achter.

Mijn kennis rijdt er 2 en vierspan mee; endurance ritten en traint nu met schoenen voor de marathon (dus door waterbakken/vijvers, modder, scherpe bochten, gras en zand; in alle snelheden).

Bij een van die is in 1,5 jaar tijd 2x een achterschoen uitgegaan, maar het kan zijn dat het paard achter hem dat uittrapte, dat weet die man niet zeker.

Ik heb zelf bij mijn pony nog nooit een schoen verloren (heb ze nu vanaf september 2003)

Groeten
Ingrid

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 07:31

Ik heb voor Guinness al ruim een jaar hoefschoenen. Het eerste jaar heb ik Dallmers gehad, die bevielen op zich heel goed, makkelijk aan en uit te trekken, in het begin wel wat drukplekjes in de kootholtes gehad. Vlak na het bekappen was het wel altijd weer even zoeken ivm afstellen, want dan wilde ze ze nog wel eens verliezen. Een wilde galop overleefden ze meestal ook niet omdat Guinness ze dan zelf met haar achterhoeven uittrapt. Ik heb voor Guinness allleen voor schoenen, en ze kan dan ook absoluut niet zonder. Ze slijt haar hoeven heel snel aan de voorkant (sloffen?, erg op de voorhand lopen?), dat is ook te merken aan de schoenen, na 1 jaar waren de Dallmers na goede dienst volledig doorgesleten.

Nu heb ik sinds 1 maand de Old Macs: groot voordeel: ze kunnen absoluut niet uitgaan, omdat ze de hele hoef omsluiten. Als deze schoenen uit zouden gaan moeten ze volgens mij ook echt kapot zijn. Ze zijn wel wat zwaarder dan de Dallmers en daar moest Guinness wel even aan wennen. Ik laat er op het moment een ijzeren plaatje op zetten, zodat ze wat minder snel zullen slijten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:14

Ik heb Marquis hoefschoenen te koop.
Het zijn hele fijne schoenen omdat ze makkelijk aangaan en prettig zitten doordat je ze oppompt (gaat heel snel en makkelijk).
Dan passen ze altijd goed om de hoefbal.

Maar ik rijd nu bijna niet meer buiten sinds we een eigen bak hebben dus heb ze ook niet nodig.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:12

Ik heb die van Marquis op zich makkelijk in gebruik maar mijn paard liep constanthaar hoefballen open. Vanalles geprobeerd maar het lukte echt niet ik heb ze terug mogen sturen en kreeg nog een mooi bedrag ervoor terug.

groeten

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:31

Heel veel dank voor jullie antwoorden. Op de site www.hoefnatuurlijk.nl heb ik goede info kunnen vinden. degenen die Marquis hoefschoenen gebruiken, wat is jullie ervaring met het oppompen van deze schoenen? Kost dat veel tijd? En heeft het voordelen ten opzichte van hoefschoenen die je niet hoeft op te pompen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:22

Aan Marquis moeten de meeste paarden wel wennen.
Gebruik zelf geen hoefschoenen, maar als ik wat zou willen gebruiken, zou ik voor Old Macs gaan.
Equiboots heb ik laatst in mijn handen gehad, en schrok me echt naar van de scherpe punten aan de binnenkant van de schoen. Daar maak je meer stuk mee dan dat je beschermt.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:26

Ik heb lang getwijfeld tussen de Marquis en de Old Macs, maar heb uiteindelijk dus toch de Old macs gekozen.
Voordeel van de marquis: alle onderdelen zijn los te verkrijgen en ze zijn dus wat dat betreft lang "houdbaar". Nadeel vond ik: het opgepompte gedeelte aan de achterzijde van de voet is vrij breed. Een paard zoals de mijne zou deze schoen bijna zeker uittrappen. En als ik iets geleerd heb in mijn 1-jarige hoefschoenervaring is dat het niets zo vervelend is als continu op je schoenen moeten letten of zelfs af en toe af moeten stappen om ze weer aan te trekken.

Ik moet zeggen dat de Old Macs erg goed zitten en ik zelf een stuk ontspannender op mijn paard zit, zonder steeds een blik omlaag te werpen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:01

Dag allen,

heb afgelopen zaterdag met de hoefsmid over hoefschoene gesproken. HIj raaddde me Marquis aan. Hij vertelde me wel dat ik oppassen moet dat de vacht en huid boven de hoef niet geirriteerd raakt of opengaat door de hoefschoenen. Heeft iemand hier ervaring mee? slechte of goede? Bedankt voor de adviezen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:10

jwoltmanelp schreef:
heb afgelopen zaterdag met de hoefsmid over hoefschoene gesproken. HIj raaddde me Marquis aan. Hij vertelde me wel dat ik oppassen moet dat de vacht en huid boven de hoef niet geirriteerd raakt of opengaat door de hoefschoenen. Heeft iemand hier ervaring mee? slechte of goede? Bedankt voor de adviezen!

bij Smit schoenen moet je ze ook een soort van inlopen (hoefballen van je paard moeten even "afharden"). Mij is toen aangeraden om langzaam aan de hoefschoenen te laten wennen (dus niet ineens een fikse rit); desnoods door de in de wei opbouwend aan te doen.
Anders eventueel een sokje in het begin aan in de schoen.

Ik heb ooit vernomen dat er endurance ruiters zijn die 3M Vet Rap om de hoeven doen (als ik het merk goed zeg); soort van tape. Voorkomt ook schuur-/irritatieplekken

Groeten
ingrid

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:14

Ja ik dus ,heb ze teruggestuurd na een paar maanden mijn paard kon er nog geen half uur mee lopen ogf haar hoefballen deden zeer, met talkpoeder geprobeerd of te tapen maar het hielp allemaal niks dus retour.

Voor mijn geen hoefschoenen meer ik heb er weer gewoon een ijzertje onder zitten.

Groeten Nathalie

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:49

Dat klopt wel van die huid, je moet de hoefschoenen van Marquis zorgvuldig inlopen, beginnen met 10 minuten en dat met 5 minuten per dag opvoeren, maar dat vertellen ze je wel als je ze koopt!

Ik deed altijd dik talkpoeder op de hoefballen, dat helpt ook wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:19

inlopen en kapot schuren van de huid heb ik met de Dallmertjes nooit last van gehad.

Ze worden geleverd met schatiige sokjes en die heb ik een enkele keer gebruikt, ter bescherming van de krooonrand.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:44

Isapaardje schreef:
Ik gebruik Smit hoefschoenen; www.smit-rijssen.nl

Goede ervaringen ermee. Mijn shet heeft ze aan voor kar; voor en achter.

Mijn kennis rijdt er 2 en vierspan mee; endurance ritten en traint nu met schoenen voor de marathon (dus door waterbakken/vijvers, modder, scherpe bochten, gras en zand; in alle snelheden).

Bij een van die is in 1,5 jaar tijd 2x een achterschoen uitgegaan, maar het kan zijn dat het paard achter hem dat uittrapte, dat weet die man niet zeker.

Ik heb zelf bij mijn pony nog nooit een schoen verloren (heb ze nu vanaf september 2003)

Groeten
Ingrid

Heb ook vaak gelezen dat sie van Smit het beste getest zijn.
Al hoor ik vaak dat de hoeven ervan openschuren door al dat zand dat er toch inkomt.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:41

bij mij op stal loopt een 2-span wedstrijdpony's op Smitjes, die rijden marathons, door zand, modder, water en over de weg, geen centje pijn van schurend zand.

Bij mijn Marquis schoenen heb ik ook nooit last van zand gehad, ze adviseren wel om er niet mee in de bak te gaan rijden of in mul zand, dan kan je ze beter uit laten, want dan zijn ze ook niet nodig, maar ik moest wel eens over een heel mul zandpad om in het bos te komen, nooit last gehad van schuurplekken door het zand en ik heb een paard met een zéér gevoelige huid!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:39

Wij hebben nu van smit, die zijn echt heeel erg goed

In het begin was het heel erg wennen (voor ons dan) om ze aan te doen.
Hij heeft er totaal geen last van gehad, maar nu na 2 jaar ( en een paard dat ze heel erg scheef afslijt) zijn ze op en hebben we nieuwe laten aanmeten (meteen een vernieuwd model)

Ik kan ze echt aanraden, ik vind ze helemaal super.
We zijn begonnen met 4 schoenen, en na een half jaar zijn we ze alleen nog voor gebruiken, en dat gaat nog steeds super!

Die dingen zijne cht toppie!

Groetjes Marie-José

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:02

Hippotha schreef:
Heb ook vaak gelezen dat sie van Smit het beste getest zijn.
Al hoor ik vaak dat de hoeven ervan openschuren door al dat zand dat er toch inkomt.....

Ik geloof niet dat die van Smit ooit in een test zijn geweest eigenlijk, want dat kan eigenlijk niet omdat ze op maat gemaakt moeten worden. het blad Bit heeft ooit een test gedaan maar wilde ook geen schoenen laten aanmeten voor de testpaarden en dus heeft Smit niet meegedaan toen. Gelijk had hij want zo kun je niet goed testen, zeker niet in 20 minuten.

Een paard moet er wel even mee leren lopen. De mijne struikelde nogal veel in het begin; dat heeft echt wel een tijd geduurd eer ze leerde haar hoeven op te tillen (ze is nogal een sloffer eigenlijk).

Dat zand en schuren ... heb ik met Smit schoenen geen last tot op heden en ik rijd veel door zand (ook soort van stuifzand). Er komt wel wat in, maar nooit dat het problemen geeft. Wel maak ik voor het rijden schoenen en hoeven goed schoon; zodat je niet met zand begint te rijden. Er kan tijdens de rit nauwelijks wat inkomen omdat het goed afsluit; water wel overigens als je door een vijver oid rijdt, maar dan sopt het even en daarna is het weer over.

Zelf heb ik overigens geen last gehad van kapotte hoefballen of schuurplekken, maar heb me wel aan de "voorschriften" gehouden. Bij Smit schoenen zit overigens tpv de hoefballen ander materiaal in de schoen wat veel zachter is en waar op den duur de afdrukken van de hoefballen in komen te staan.

Groeten
Ingrid

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:19

Wij hebben nu vanaf gister nieuwe smitjes (puur omdat na 2 jaar intensief gebruik de oude echt "op" waren)

Smit verbeterd de schoenen zodra ze eigenlijk iets "nieuws" hebben bedacht. Op de site staan schoenen met rode sluiting, dit is echter alleen al weer een ouder model.

Het nieuwste model is "dicht" van voren, en daar komt dus ook minder zand in dan in het model dat wij eerst hadden. Ook zit de sluiting nu verder naar achter waardoor ze minder snel open gaan.

Wij hebben met de vorige hoefschoenen gehad dat hij zn achter schoenen uittrapte als hij ergens voor opzij sprong (als hij schrikt) daardoor zijn we gestopt met achter schoenen gebruiken en dat ging goed.

Dit nieuwe model blijft echt super goed zitten!!
als je goede hoefschoenen zoetkt zijn smitjes echt aan te raden! Wij hebben er echt heel erg veel plezier van!

Groetjes Marie