*Iemand een idee??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

*Iemand een idee??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 16:00

De volgende kwestie:

Wij hebben een paard op stal, die is nu 12. Toen hij 4 was is ie geopereerd aan koliek. Dat was een operatie waarbij ie 50 % kans had om te blijven leven. Dat heeft ie gehaald. Toen ie 5 was heeft ie weer zo'n operatie gehad. Weer overleefd (! medisch wonder?) Sindsdien is ie echter niet goed in de vacht. Hij is kalend op z'n hoofd, hij heeft een paar wratten, en op z'n huid verder is ie ook lelijk, soms lopen er donkere strepen over hem heen (alsof iemand een straal water over z'n rug gegooid heeft) SChimmel is het niet, vaak zat gewassen met imaverol enzo, de dierenarts weet het ook niet.
Hij zuigt lucht, en daar heeft ie een band voor. Verder heeft ie echt erg vaak koliek. Verleden week heeft ie weer een lichte koliekaanval gehad, en dat was minder dan een maand na z'n laatste aanval. De dierenarts geeft hem dan darmontspanners ofzo en dan is het weer goed. Maarja, als dat voor zo'n korte duur is...

Het paard is (en was) heel goed in de sport. Hij heeft ZZ springen gelopen voor een lange tijd omdat de eigenaresse door zijn gezondheid de overstap naar hoger niveau niet aandurfde. Van wedstrijden wordt ie echter helemaal happy, en daarom heeft ie nu een verzorger die hem uitbrengt in de L.

De dierenarts zei al... hij ziet er niet goed meer uit. Hij voelt zich niet lekker in z'n vel. Hij is nu natuurlijk al 12, en de eigenaresse weet al dat het ooit einde verhaal is. Maar als het paard dan weer een wedstrijd gelopen heeft, is ie weer heel vrolijk en vief, en lijkt er niks aan de hand. Dus dan wil je het natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen.

Geld heeft ze er best voor over, dat is het punt niet. Maar dan moet je er natuurlijk wel een resultaat voor zien; het paard moet zich wel beter gaan voelen.

Hij heeft al diverse keren bloed geprikt, dat is nagekeken, er was niks aan te vinden. Hij staat op speciaal voer, daar is ongeveer alles al aan uitgeprobeerd. Hij is al eens nagekeken door een fysio... ze hebben er zelfs eens iemand bijgehad die zei dat het door aardstralen kwam die door zn voerbak liepen (maar voerbak op een andere plaats had ook geen resultaat)

Is er iemand die nog een idee heeft? Een optie die ik voor kan stellen bij de eigenaresse? Ze is zo gek met dat paard en wij ook.
Wie kan helpen??

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

misschien dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 17:33

Misschien kan Eveline Hekenberg helpen? Zij is homeopathe maar doet ook bachbloesemremedies enzo. Ze checkt gewoon heel je paard en ontdekt zo wat er aan de hand is, daar krijg je dan medicijnen voor.
Ze is alleen niet echt goedkoop..

Als je haar tel.nr wilt zoek ik het wel even voor je op, mail dan ff :D

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:55

Ik geloof dat Phia ook een hele goede homeopaat (of homeopatisch DA Verward ) heeft waar ze ongelooflijk tevreden over is, stuur haar eens een pb met dit topic als link zou ik zeggen! Of vraag gewoon zijn telefoonnummer. Haha! of meer wedstrijdjes laten lopen...is dat geen optie? En kan je vertellen wat er qua voeding, afleiding, gezelschap etc. al gedaan is??? Voelt hij zich prettig bij gezelschap van een ander dier? Wat voor voer krijgt hij? Verveelt hij zich als hij niet op wedstrijd is of kan dat het niet zijn? Misschien kan je ons nog wat meer over hem vertellen...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 20:11

Pfoeh, weet niet alle dingetjes... maar ik weet wel dat ie sepciale pavo-sportbrok krijgt, hij krijgt nu ook haver, hij kreeg vroeger ook haksel, en alles wordt gevoerd met olie erover dat het beter door z'n darmen kan komen.. Hij krijgt een heel klien puntje mais en veel hooi...

Het is wel een karakterpaardje. Hij staat in een grote ruime box, heeft altijd dezelfde buurman, hapt wel naar paarden als ze door het gangpad komen.

Hij kan niet op de trailer met een ander paard, dan slaat ie hem kort en klein. Het paardkan alles, heeft echte knopjes en is qua rijden erg makkelijk.

Wat wil; je nog meer weten? Lachen Zit te bedenken, dat is wel zo ong. alles wat ik me kan bedenken.

Meer wedstrijden is niet echt de oplossing, want hij wordt al behoorlijk vaak meegenomen naar wedstrijden, alleen als ie weer last van z'n darmen krijgt stja dan kan ie niet mee natuurlijk.

Het is wel heel zielig om hem te zien want hij heeft echt kale plekken op z'n hoofd, je zou denken dat het schimmel is, maar dat is het dus niet. Heel vaag gezicht... Maargoed dat heeft ie al jaren en het doet hem niet pijn ofzo, is niet besmettelijk. Maar waar het vandaan komt?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 01:16

Tja, wat die kale plekken e.d. betreft heb ik ook niet zo 1, 2, 3 een oplossing.

Wel weet ik uit ervaring dat het voer erg belangrijk is. Ik heb zelf een koliekgevoelige pony, die bij de vorige eigenaar in een half jaar 3x een aanval heeft gehad.
Mijn idee is niet teveel voeren qua krachtvoer, op regelmatige tijden, aanpassen als het paard minder werkt. Ik ben van Pavo op Equiral overgestapt zodat ik minder kon voeren, dit bevat namelijk meer energie en is goed verteerbaar. Altijd voldoende hooi geven, om de darmen aan de gang te houden, genoeg beweging is ook beter voor de darmen, bijv overdag in een paddock/weiland.
Olie over het voer en dan vooral lijnzaadolie, zorgt ook voor een betere afvoer door de darmen.
En regelmaat qua voeren, beweging en werk.

Misschien werd dit allemaal al gedaan, maar dat zijn mijn ideeen wat de koliekaanvallen op zich betreft. Ik denk wel dat het paard moeilijk een aanval te boven komt. Mijn pony deed er ook lang over om weer volledig te herstellen.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 01:19

is er al naar de tanden gekeken? Ik las dat een slecht gebit ook koliek kan veroorzaken Verward

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 09:22

als het paard last heeft van zijn nieren kan hij daar ook steeds behoorlijke koliekaanvalen van krijgen!

Voorzitster AFM


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_, renatexx, Sanniej_ en 121 bezoekers