Oud paard verhuizen, valium of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Oud paard verhuizen, valium of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 13:30

Eind van deze maand wil ik mijn paard van 27 jaar verhuizen naar een andere stal. Het is niet zo heel ver weg (ongeveer half uurtje met de trailer), maar ze is absoluut niet aan trailers gewend.

Toen ik haar kreeg heeft de vorige eigenaar haar met de trailer gebracht. Ze liep vrij makkelijk de trailer in, maar kwam er drijfnat van het (angst?)zweet weer uit. En dat terwijl er zéér voorzichtig gereden werd.
Eigenlijk viel de hele verhuizing ons nogal mee, want ze is meestal erg nerveus. Later hoorden we echter dat de vorige eigenaar haar vóór de verhuizing al een week lang Valium had toegediend.

Nu willen we dus weer verhuizen en ik zit te twijfelen of we haar weer valium zouden geven. Aan de ene kant heeft het vorige keer dus (blijkbaar) goed geholpen, aan de andere kant is ze nu over het algemeen al veel rustiger en valium geven is volgens mij niet geheel zonder risico.

Wat zijn de risico's van valium geven? En zouden die groter zijn dan de risico's van zonder 'verdoving' verhuizen? Ze is kerngezond, maar natuurlijk wél oud, ik wil niet het risico lopen dat ze 'erin blijft'.
Zijn er alternatieven om haar kalm te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:35

valium lijkt me moeilijk verkrijgbaar, een paar streepjes sedalin is wel een optie.
Ik denk dat je het beste met je veearts kunt overleggen. Er zijn wel diverse homeopathische middelen verkrijgbaar, maar de werking is niet erg betrouwbaar en je krijgt ze er ook niet "plat" mee.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:42

wanneer je daarvoor de mogelijkheid hebt, kun je natuurlijk nu alvast het paard laten wennen aan het in-/uitlopen van de trailer, evt. kleine stukjes ermee proberen te rijden, alles in een geheel ontspannen sfeer, zonder haast, ongedwongen. misschien reageert het heel anders.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 17:15

Helaas hebben wij dus geen trailer om mee te oefenen. Ik heb haar ondertussen wel geleerd om in kleinere ruimtes te komen (zadelkamer b.v.) en dat gaat goed. Maar een trailer is toch weer iets anders...

De dierenarts komt maandag (ook voor inentingen enzo), dus dan zal ik ook met hem overleggen. Ik zal hem vragen wat hij van sedalin vind.
De moeilijkheid is iets vinden wat sterk genoeg is, maar weer niet te sterk... Want stel dat ik haar wel "plat" krijg, maar niet meer "op"!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:07

jammer dat je geen trailer heb, anders had je dat natuurlijk gedaan. is al mooi begin ja, in kleine ruimtes plaatsen. ik heb zelf ook geen trailer. ik hoop dat je een goed advies kunt krijgen van de dierenarts en dat je paard gezond en wel op het nieuw staladres mag aankomen.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:42

Je zou ook de resque druppels van bach kunnen proberen. Zelf heb ik daar heel goede ervaring mee. Het paard word niet suf, mag gewoon eten en blijft zichzelf. Het enige is dat de gebeurtenis minder heftig ervaren word en het paard het meer kan relativeren. Die van mij gaat dwars door de sedalin heen (Voor ik de resque had ondekt) en met de resque kan ik haar zo inladen en ook de hoefsmid is geen probleem meer om maar wat voor beelden te noemen.

jappe
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 13:49

Misschien is het een oplossing om iemand mee te vragen in de trailer, ik
bedoel een tweepaardstrailer met een rustig paardje ernaast.
Deze zorgt ervoor dat jouw paardje ook meer ontspannen is.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:36

Idd lijkt mij sedalin een betere optie. Ik zou niet de risico's op een overdosering nemen met valium en een oud paard.
Dat met een ander (rustig) paard er naast is wel een goed idee.
Jammer dat je niet met dr kunt oefenen op een trailer van te voren.
Suc-6 ermee!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:40

Sedalin en die leeftijd lijkt mij ook nog niet de oplossing ,ik sluit me aan om Bach Resque Remedie aan te schaffen(natuurwinkels/drogisterij,ongevaarlijk en mildere werking Lachen
Kijk maar eens op deze site over BACH voor dieren
www.frankfokke.nl
succes!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 14:42

Even een kleine update:
Ik heb zowel de dierenarts als de hoefsmid om advies gevraagd. Beiden zeggen "alles wat je erin spuit geeft een risico", maar Sedalin was het beste 'reguliere' middel (valium geeft nét wat meer risico).
De dierenarts had ook nog een homepatisch middel voor me, maar hij kon niet garanderen dat het werkte (schijnt per paard te verschillen) en dat gold volgens hem voor alle alternatieve middelen: sommige paarden reageren er goed op, bij anderen heeft het volstrekt geen effect.
Omdat ik geen tijd heb om te proberen of het wél of geen effect heeft, wil ik de 'alternatieve geneeskunde' dus maar niet gebruiken.

De hoefsmid adviseerde om niets te gebruiken, maar ze is bij de hoefsmid altijd enorm braaf. Hij heeft haar dus nog nooit angstig gezien...

Ik denk dat ik dus maar een tube Sedalin ga kopen. Mocht ze op de 'grote' dag erg kalm zijn (ze heeft soms van die buien) dan probeer ik het zonder, mocht ik twijfelen dan krijgt ze de kleinste dosis die mogelijk is.

Bedankt voor jullie adviesen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 00:42

Denk er wel even aan als je Sedalin gebruikt dat je haar heel weinig voert, het verstoort tijdelijk de darmfunctie (bevat spierverslappend middel) dus zorg dat er niet teveel voer in de darmen zit als je haar verdoving geeft. Pas weer gaan voeren als het middel uitgewerkt is. Op die manier loop je niet zo gauw risico dat ze koliek krijgt.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:28

Buiten het feit dat sedalin de darmfunctie verstoord wil ik er aan toevoegen dat ook dit reguliere middel niet altijd die werking heeft, die jij hoopt te bereiken. Er zijn zat paarden die dwars door de sedalin heengaan. Ligt ook helemaal aan het paard.

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:11

Ik zou het paardje geen valium geven.
Je kent vast wel de paarden drogist die verkoopt middeltjes waarvan je paard rustiger wordt en minder gespannen wordt en die dingen helpen echt.
Ik zou dat eerder proberen het is vaak ook op natuurlijke basis enz.

xxxxxxxxx