Medische oorzaken van Steigeren ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Medische oorzaken van Steigeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 10:58

Even kort de situatie:
Ik heb een merrie van 1.77, 7 jaar die de laatste tijd idioot hoog omhoog komt. Zo brak ik in december mijn knie omdat ik er wat onelegant vanaf ben gesprongen. Nu kan en wil ik weer rijden maar op de raarste momenten gaat Riant de lucht in.. en niet een metertje maar zo hoog dat ik er gister zo van haar kont af gleed en keuring op twee benen op de grond stond.
Ik heb dit paard twee jaar geleden zelf ingereden en tot afgelopen november/december heeft ze eigenlijk nooit een stap verkeerd gezet. Het is een vreselijk nuchter paard. Op stal is ze niet van een manegepaard van 20 te onderscheiden altijd echt braaf geweest. Geen druktemaker, geen stresskip niet zuur dus eigenlijk altijd een vreselijk makkelijk dier. Luisterd heel goed en staat fijn aan de hulpen.

Ik heb de rug het zadel en het gebit door een goede arts laten onderzoeken. Ze had wel een rugprobleempje daar is ze aan behandeld en het zadel is opnieuw pas gemaakt.

Een aantal situaties waarin de dit doet:

Direct na het opstappen een keer
Bij een stoplicht waar ze niet stil wilde staan
Tijdens het losrijden zonder aankondiging of zonder dat er protest aan vooraf gaat.
Aan de longeerlijn met én zonder slof (zo is ze ook een keer omgevallen)
Op het erf op weg naar de bak met mij erop
Aan de hand zelfs een keer gewoon aan het halster omdat ze niet stil wilde staan en een ruk aan het touw kreeg.
Soms als ze schrikt

Ze doet het niet continue, het is soms weken weg en dan ineens doet ze het weer. Of bijvoorbeeld vorige week woensdag braaf .. vrijdag de lucht in .. zondag weer heel braaf

Ik denk dat er situatie zijn waar het ronduit verzet is en ik het rijtechnisch moet oplossen, maar voor de zekerheid ga ik morgen met haar terug naar de kliniek om nog een keer alles na te laten kijken. Ik twijfel erg aan of het echt verzet is omdat het paard normaal zo nuchter en braaf is. Ze is nu gewoon óf superbraaf óf levensgevaarlijk en het contrast tussen die twee is akelig groot.

Wat zijn dingen die ik volgens jullie morgen nog moet navragen, wat zijn bij julie bekende medische oorzaken van zulk gedrag. Het gebit en de rug had ik zelf al bedacht en het paard in Röng. en klinisch ook helemaal goed gekeurd. Ik denk verder aan iets met de eierstokken ofzo..

Hebben jullie ervaring met andere medische oorzaken ??

Bets

Re: Medische oorzaken van Steigeren ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:17

Ik zou persoonlijk voor mensen gaan die vaak na dierenartsbezoeken en kliniekbezoeken verder kunnen brengen, mensen zoals Erik Laarakkers, Steffi van der Laarse, Marijke Boinck.

Met Marijke Boinck heb ik persoonlijk hele goeie ervaringen mee en ik kan haar van harte aanbevelen zeker omdat zij aan haar eigen lichaam kan voelen waar pijn van paard vandaan komt. Zij gaat die verder uitzoeken. Ik kan je haar van harte aanbevelen. In mijn onderschrift staan de websitelinks van bovenstaande mensen. Succes verders ermee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 12:26

Ik ben inderdaad zo desperaat aan het worden dat als er morgen niks ontdekt wordt, dat ik wel naar een ander ga.
Ik zat zelf richting Rodinde te denken daar heb ik ook veel goede verhalen over gehoord. Dat is inderdaad ook nog een optie.

Ik heb al heel lang erg veel vertrouwen in mijn eigen Arts die ook kraker is en een redelijk holistische kijk op het paard heeft dus ik wil haar eerst daar laten onderzoeken.

Ik ben niets tegen alternative geneesmethoden maar die komen voor mij pas na de reguliere geneeskunde aan bod Haha! maar ik zal het zeker onthouden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:28

Ja ik dacht er eerst ook zo over, tot ze me van hot naar her hadden gestuurd en totaal niets opleverde.... vandaar. Ik heb dus van Erik en Steffi ook goeie dingen gehoord, vandaar dat ik deze namen wel durf te geven. Van Rodinde heb ik persoonlijk nog niet echt verhalen van gehoord, dus ik kan daar niet over oordelen, maar als je al wat over gehoord hebt, is dat natuurlijk ook een optie. Succes met je paardje en met jezelf....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:03

Voor zo'n probleem zou ik best naar Erik Laarakkers gaan Ja
Zit nog mooi bij jou in de buurt ook, hij heeft trouwens ook gewoon een reguliere opleiding gehad.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:22

He bah Floor wat jammer dat het nog niet achter de rug is.
Ik hoop dat ze je kunnen helpen. Heeft Riant al eens zo'n thermosca gehad?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 17:57

Die krijgen we morgen Diana.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:31

Hoi Riant,

Moeilijk probleem omdat ze zo wisselend is. Ik dacht in eerste instantie mogelijk een verschoven werveltje of iets dergelijks.
Kan al ontstaan na een valpartij of gekke bokkesprong !!!
Maar omdat ze zo afwisselend is kon je inderdaad wel eens in de goeie richting zitten wat eierstokken of event. baarmoeder betreft.
Mijn ervaring is dat probelemen daar een ontzettend onvoorspelbaar paard kunnen geven.
Van superkalm tot totale paniek of een knopje wat in de kersenpit omgaat waardoor ze nauwelijks meer te berijden zijn.
Dat kan van dag tot dag verschillen maar ook van uur tot uur
Merk jij bij haar ook verschil in gedrag net voor en tijdens de hengstigheid???
Dat ze dan bijv. juist wat slomer lijkt.
Ik heb een merrie gehad met een hormoonprobleem. Een voorbeeld.
De ene dag stond ze te suffen bij het opzadelen, de dag erop sprong ze in paniek huizenhoog alsof ze nog nooit in haar leven een zadel gezien had.
Dat heeft jaren geduurd voordat ik haar gewoon dag in dag uit normaal kon zadelen. En dat is nog maar 1 voorbeeld.
De rest zal ik je besparen. Knipoog
Misschien is er bij jouw paard nog wel heel wat anders aan de hand.
Het lijkt me dat je wel een dierenarts hebt die een wat meer dan gemiddelde kennis heeft. Klinkt goed in elk geval.

Groetjes, Henny

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:37

Wat Henny zegt zat ik ook aan te denken Clown , ik zou sowieso even de hengstigheden op een kalender bij houden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 20:58

Ik heb indrdaad bijgebhouden wanneer ze hebgstig is geweest echter ik heb haar pas 1 keer echt goed hengstig gezien plassen en kwallen en klodders prut in haar staart), twee dagen daarvoor is ze wel inderdaad omhoog gekomen. 3 weken en 5 dagen later kwam ze weer de lucht in en de periode vlak daarvoor was ze best wel suf (maar ze is van nature vrij suf dis ik dacht eigenlijk dat ze weer de oude was en was heel positief)

Toen is ze wel wat trekkerig naar andere parden geworden en wat klef maar niet super hengstig en ik heb haar nu al bijna 5 weken niet echt hengstig gezien en in de laatste week is ze 2 keer zo link omhoog gekomen.

Ik haar stal gedrag merkte ik alleen dat ze narrig was met het hoorfstel aan doen.. verder is en blijft ze gewoon op stal heel goed luisteren en heel braaf. Alleen soms onderweg naar de paddock is ze wel druk en soms komt ze dan omhoog.

Kan het misschein voorkomen dat ze hengstigheid niet doorzet ofzo??
De afgelopen winter is het heel erg lastig om de hengstig heid te ien want ze laat het eigenlijk helemaal niet merken (of het is er niet). Soms is ze echt duidelijk hengstig met palssen kef aaan mijn been etc maar dat heb ik de hele winter niet echt gezien.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:34

Hoi, ik echt precies het zelfde met mijn paard. Ze is goed ingereden, heeeft op haar 5e L1 gelopen en ineens begon ze te steigeren. Ze doet het als ze iets niet wil, als ze niet vooruit wil, soms gewoon ineens (stilstaan en knoerdhard omhoog komen). Maar nu is het zo, ze bokt heel erg. Ze kan niet normaal galopperen, omdat ze dan als een idioot gaat bokken. Wel eng, terwijl ik steigeren helemaal niet eng vind. Ik ken rodinde wel, ik hou niet zo van haar behandelingen, omdat ze ook nooit wat uitlegt ofzo of tips geeft. Dat doet mijn dierenarts wel en die heeft Siena dus ook een paar keeonderzocht, en gekeurd. Weet iemand waarom ze zo doet? Ze is 6, op haar 3.5 ingereden door profesinonele ruiter, toen ze 5 was liep ze L1. Ze komt bij pretendent hoeve vandaan...

Ik wens jou ook heel veel sterkte, ik dacht eerst dat je paard mischien last van zijn rug zou hebben, had de mijne ook effies net zoals bij jou, is behandelt maar ze gaat gewoon door Huilen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:09

Ik denk dat jouw situatie toch een beetje anders is als die van Riant.
Riant is namelijk het ene moment/dag/week superbraaf en ineens staat ze overeind. Ze doet dit volgens mij lang niet altijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:13

Ik vind dit zo een rare situatie omdat het dus echt vanuit het niks gebeurde, lang teugeltje stappen en met de buuf praten, om het volgende moment op een rechtovereind staand paard te zitten.

Protest kan je herleiden, rugproblemen/ hormonale problemen kan je ook voor het grootste deel herleiden.......... maar dit???

Breek mn hersens hier nog over Haha!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:40

Ik had ook zo'n merrie. In de omgang super braaf, onder het zadel normaal ook, maar niet altijd. Zonder reden ging ze in een fractie van een seconde de lucht in. In het begin lekker hoog, maar niet achterover. Omdat ze het zo plots deed, dacht ik ook aan iets medisch. Ik heb haar meerdere malen laten onderzoeken, accupunctuur behandelingen laten doen, het mocht niet baten. Dan dachten we aan de eierstokken. Men zei dat een veulen fokken dikwijls dit soort problemen oplost, jammer genoeg in mijn geval niet.
Na de geboorte van het veulen, ging ik weer met haar aan de slag. Dit maal met katastrofale gevolgen. Vanaf toen ging ze elke keer ze omhoog kwam, pardoes achterover. En ik eronder.
Heb serieus geluk gehad, ik ben 3 maanden links compleet verlamd geweest, maar ben gelukkig weer in orde.
De merrie heb ik daarna aan de lange lijnen gezet. Dat ging prima, tot ik even halt hield, met losse lijnen, dus geen druk. En pardaf, daar ging ze weer op haar rug, ditmaal had ik niets, maar zij een gescheurde spier in haar rechter bil. Ik heb haar nooit meer gewerkt.
Mijn raad: wees uiterst voorzichtig, het is het risico niet waard! Ga het niet zoeken.
Dit is goed bedoelt, ik leef met je mee.
Groetje Brisk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:50

Ik heb dit jaren geleden een keer meegemaakt. Steigeren van een paard op de meest rare, onvoorspelbare momenten, van kuikenmak naar levensgevaarlijk. Paard had een superafstamming, maar was niet te hanteren meer. Paard is afgemaakt, en de eigenaar heeft autopsie laten doen: bleken er wormlarven via het bloed in het hoofd terecht te zijn gekomen.

Zal wel heel weinig voorkomen, en zal bij jou ook wel niet het geval zijn, maar dit is mijn ervaring ermee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:49

Ik ben heel erg benieuwd of we vanmiddag iets kunnen vinden, ik ben zelf een beetje nerveus Nagelbijten / Gniffelen

De momenten zijn inderdaad heel raar. Een keer bij het opstappen dat ik mijn voet nog niet in de beugel had gelijk overeind dat soort dingen. Dat ze het ook aan de longe doet en eergister bleef stijgeren toen ik er al af lag dat is ook zo vaag.

Dit paard heeft (voor mij) ook superafstamming en springt waanzinnig maar goed ik ben er daarnaast echt helemaal dol op omdat het zo'n makkelijk en werkwillig dier is (was). Als ik haar goed aan het werk heb juist dan is er niks meer aan de hand. Vaak inderdaad is het protest bij zware oefeningen of meer verzameling. Nou is ze heel lang dus vind ze verzamelen heel moeilijk maar ze zal niet meer doen dan een keer met de staart zwiepen.

Ik breek mijn hoofd er ook al een tijd je over heb best wel aan veel mensen advies of een mening gevraagd. Ik hoop heel erg dat we hier uitkomen. Ik laat jullie uitereaard weten wat er uit het onderzoek vanmiddag komt. Half 5 moet ik op de kliniek zijn .

Tot zover bedankt voor jullie meningen! Top dat jullie meedenken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:52

succes en sterkte vanmiddag.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:55

Thanks !
Als het lukt (en mag) ga ik er een fotosessie van maken Haha!
Ben wel erg benieuwd hoe het nieuwe speeltje van de DA (die thermoscan) werkt.

Ik zit me wel een beetje op te vreten.
Ik weet nog niet wanneer ik blij ben .. als hij niks vind .. of als hij wel iets vind hahaha.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:34

Ik heb ook zo'n paard gehad wat het ene moment de sterren van de hemel kon lopen en het volgende moment alleen maar op zijn achterbenen stond, net alsof er ineens een knopje omging. Ik vond het uiteindelijk niet meer verantwoord om er op te rijden omdat ik twee kleine kinderen heb en niet het risico wilde lopen er onder te komen. Ik heb hem toen verkocht en er eerlijk bij verteld wat er aan de hand was. Later heb ik de nieuwe eigenaresse nog gesproken en nu bleek dat het paard atrose had aan alle vier zijn benen (hij was bij mij nog nooit een pas kreupel geweest). Mogelijk zit de atrose ook op andere plekken. Ik zou als ik jou was je paard maar een goed laten onderzoeken. Maar daar ben je volgens mij al mee bezig. P.S dit paar was ook pas zeven jaar oud. Heb je al eens opgelet of je paard bij bepaalde weersomstandigheden anders reageerd? Bijvoorbeeld dat hij/zij bij vochtig weer lastiger is dan bij droog weer?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:36

Ze is op benen röngenologisch helemaal goed gelukkig Haha!
Ik ga NU naar de kliniek en ik laar het jullie weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:30

SucceS!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:54

Riant, dat klinkt heel vervelend en ik hoop dat ze iets vinden dat ook nog op te lossen is. Ik heb geen goeie ideeen, zo groot is mijn medische kennis mbt paarden niet, maar misschien dat je een dagboek bij kunt houden, waarin je gewoon alles opschrijft: voer, weer, oefeningen die je gedaan hebt etc. (Ook als alles goed gaat) Dit wordt bij mensen vaak aangeraden bij onduidelijke klachten, en soms komt er dan inderdaad een verband uit.

Wat gebeurt er eigenlijk na het steigeren? Is ze dan ook weer op slag rustig, heeft ze ergens pijn, kun je haar aanraken, is ze in paniek?

Hebben ze nog wat gezegd bij de kliniek?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:33

Na het stijgeren is ze boos.. waarschijlijk omdat ze da een schop en een paar rake klappen heeft gehad Haha! en omdat ik haar niet teveel wil staan kies ik ervoor om haar eerst te longeren tot ze zich redelijk ontspant en dan stap ik er nog 10 minuutjes op en is ze doorgaans braaf maar da's meer het rijtechnische gedeelte dat doet er hier niet zo veel toe (ja een beetje wel)

Nou ik ben teruf van de kliniek.. En Riantje niet .. die staat er nog.

Ik dacht 1 probleem te hebben en we hebben er 2 hoeveel ze met elkaar te maken hebben is nog niet duidelijk. Riant staat daar nog omdat we morgen verder moeten onderzoeken en vooralsnog niet omdat het iets ernstigs is.

Probleem 1 : de thermografie (warmte meting) gaf op alle scans een duidelijk probleem in de recterachterhoef aan. vreemd genoeg gat het ook een warme plek Boven de sprong aan (daar zit geen gewricht alleen spier).. Deze hoef bleef er warm uit zien (het is dan rood op de scan, groen is normaal rood is warmer je kent misschien die infra rood plaatjes wel). Omdat het echt in de hoef zit natuutlijk gekeken of er een zweer in zat, maar dat was niet het geval. Buigproef was wel positief (dat betekent slecht) wat er dan wel met die hoef is weet in nog niet maar het verklaart waarom Riant rechtsom zo beroerd loopt in het begin er staat in de begin post dat ze an de rug is behandeld en dat was ok de linkerkant de oorzaak is waarschijnlijk de rechter achterhoef.
Zelfs de buigproef links, was rechts positief ..

Morgen gaan we met uitverdoven en foto's proberen te vinden wat er met RA voet aan de hand is.

Probleem 2: Is volgens de DA een afwijking maar niet echt een probleem, ik benhet niet met hem eens ik denk dat probleem 2 weleens heel veel met het stijgeren te maken kan hebben. meer dan probleem 1.
We hebben een Echo gemaakt, Riant haar eierstokken zijn behoorlijk groot maar niet "zorgwekkend groot" Haar baarmoeder is wel erg groot en zit wrs vol met vocht/ oedeem. Dit was absoluut afwijkend, en de Da wilde een proefje nemen van het baarmoederslijmvlies.
Nog opvallender voor mij was dat volgens mijn "riant dagboek" Riant 5 weken geleden voor het laatst hengstig is geweest en de DA zei dat ze nu aan het begin van de hengstigheid zit. Dat is dus dik 2 weken te laat. verder leek het of ze "vuil was en vroeg de DA of ze ooit geinsemineerd of gedekt was geweest (niet bij mij maar ondat ze o 4,5 jar pas bij de fokker is weggegaan vermoedde ik van wel)
Dat proefje van de baarmoeder hebben we helaas niet kunnen nemen omdat toen we dat wilde doen bleek dat Riant een dikke bindweefselachtige laag in de baarmoederwand heeft en de baarmoeder zit dus pot en potdicht. Vanwege infectiegevaar en om dat de DA dit niet een "groot medisch porbleem" vond wat het ook niet is verder, wilde hij niet de baarmoedermond perse niet kapot maken vanwege een groot risico op infectie.

Het is voor Riant theoretisch gezien mogelijk om een veulen te krijgen maar de risico's zijn daarbij zo hoog dat de DA me afrade er ooit me te fokken en er is maar een kleine kans dat dit later beter zal worden. Daar ben ik eigenlijk al wel verdrietig over want ik had volgend jaar wel een kleintje op de planning staan, maar ik ga natuurlijk dat risico met mijn moppie niet aan. Ik ga haar leven niet op het spel zetten omdat ik perse een veulen wil dan koop ik er wel een, maar ik vind het wel heel erg jammer.

verder : de rug is op scan en na onderzoek 100% TOP geen vuiltje aan de lucht, heb gevraagd naar wervels die geblokkeerd konden zijn maar die thermoscan alswel zijn onderzoek wees uit dat ze op de rug totaal ongevoelig was daarom hebben we van de rug verder geen foto's gemaakt ze buigt alle kanten op is superlenig etc dus dat is goed.

De Da wil haar eerst op 4 benen goed hebben en dus eerst met dat vage probleem in die voet verder gaan..

maar ik zit met het tweede probleem in mijn maag .. Dames we weten allemaal hoe het voelt als je vlak voor je periode je baarmoeder op spanning hebt, die van Riant was zo groot dat hij niet eens op het schermpje paste..
Oke de DA zegt dat ze daar niet ziek van is ofzo .. maar de DA is een man en heeft nog niet gevoeld wat je baarmoeder met je kan doen Bloos
Maar als mijn baarmoeder anderhalf keer zo groot wordt en vol zit met vocht denk ik dat ik zelf ook ga stijgeren.

Dus .. ik heb zelf een heel erg sterk gevoel richting hormonen c.q. voortplantingsorgaan. Maar uiteraard zijn 4 gezonde benen zeker erg belngrijk. Dus Rantje Logeert bij "ome GertJan" en morgen om half 10 zoeken we verder.

Ik wil even hier zeggen dat ik mijn DA echt een kei van een vent vind.. we zijn vanavond ruim een uur bezig geweest en hij heeft me echt gezegd dat we door gaan zoeken tot we het vinden. Ik ben vreselijk blij met deze man.

en nu ga ik even een potje janken omdat ik nooit een veuelen van mijn "Jansje" (koosnaam) zal hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:31

Hè bah, lees het nu pas. Ik hoop dat je morgen in ieder geval meer weet, en dat er een oorzaak gevonden wordt waar je mee aan de slag kan. Balen natuurlijk van het veulen dat er nu niet komt (ik begrijp wel wat je bedoelt, ik heb een veulen van mijn lievelingsmerrie gefokt en dat is nu een fantastische 7-jarige hengst, waar ik veel plezier van heb) maar ik hoop dat je in ieder geval de merrie weer helemaal goed kunt krijgen.

Sterkte, en laat je ons morgen weer wat weten? (En ik ben heel benieuwd naar de warmte-foto's, heb daar wat meer vertrouwen in dan andere warmte-foto's die ik de laatste tijd gezien heb Scheve mond )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:18

Verdrietig dat is inderdaad geen fijn nieuws. Sterkte!