Na het stijgeren is ze boos.. waarschijlijk omdat ze da een schop en een paar rake klappen heeft gehad
en omdat ik haar niet teveel wil staan kies ik ervoor om haar eerst te longeren tot ze zich redelijk ontspant en dan stap ik er nog 10 minuutjes op en is ze doorgaans braaf maar da's meer het rijtechnische gedeelte dat doet er hier niet zo veel toe (ja een beetje wel)
Nou ik ben teruf van de kliniek.. En Riantje niet .. die staat er nog.
Ik dacht 1 probleem te hebben en we hebben er 2 hoeveel ze met elkaar te maken hebben is nog niet duidelijk. Riant staat daar nog omdat we morgen verder moeten onderzoeken en vooralsnog niet omdat het iets ernstigs is.
Probleem 1 : de thermografie (warmte meting) gaf op alle scans een duidelijk probleem in de recterachterhoef aan. vreemd genoeg gat het ook een warme plek Boven de sprong aan (daar zit geen gewricht alleen spier).. Deze hoef bleef er warm uit zien (het is dan rood op de scan, groen is normaal rood is warmer je kent misschien die infra rood plaatjes wel). Omdat het echt in de hoef zit natuutlijk gekeken of er een zweer in zat, maar dat was niet het geval. Buigproef was wel positief (dat betekent slecht) wat er dan wel met die hoef is weet in nog niet maar het verklaart waarom Riant rechtsom zo beroerd loopt in het begin er staat in de begin post dat ze an de rug is behandeld en dat was ok de linkerkant de oorzaak is waarschijnlijk de rechter achterhoef.
Zelfs de buigproef links, was rechts positief ..
Morgen gaan we met uitverdoven en foto's proberen te vinden wat er met RA voet aan de hand is.
Probleem 2: Is volgens de DA een afwijking maar niet echt een probleem, ik benhet niet met hem eens ik denk dat probleem 2 weleens heel veel met het stijgeren te maken kan hebben. meer dan probleem 1.
We hebben een Echo gemaakt, Riant haar eierstokken zijn behoorlijk groot maar niet "zorgwekkend groot" Haar baarmoeder is wel erg groot en zit wrs vol met vocht/ oedeem. Dit was absoluut afwijkend, en de Da wilde een proefje nemen van het baarmoederslijmvlies.
Nog opvallender voor mij was dat volgens mijn "riant dagboek" Riant 5 weken geleden voor het laatst hengstig is geweest en de DA zei dat ze nu aan het begin van de hengstigheid zit. Dat is dus dik 2 weken te laat. verder leek het of ze "vuil was en vroeg de DA of ze ooit geinsemineerd of gedekt was geweest (niet bij mij maar ondat ze o 4,5 jar pas bij de fokker is weggegaan vermoedde ik van wel)
Dat proefje van de baarmoeder hebben we helaas niet kunnen nemen omdat toen we dat wilde doen bleek dat Riant een dikke bindweefselachtige laag in de baarmoederwand heeft en de baarmoeder zit dus pot en potdicht. Vanwege infectiegevaar en om dat de DA dit niet een "groot medisch porbleem" vond wat het ook niet is verder, wilde hij niet de baarmoedermond perse niet kapot maken vanwege een groot risico op infectie.
Het is voor Riant theoretisch gezien mogelijk om een veulen te krijgen maar de risico's zijn daarbij zo hoog dat de DA me afrade er ooit me te fokken en er is maar een kleine kans dat dit later beter zal worden. Daar ben ik eigenlijk al wel verdrietig over want ik had volgend jaar wel een kleintje op de planning staan, maar ik ga natuurlijk dat risico met mijn moppie niet aan. Ik ga haar leven niet op het spel zetten omdat ik perse een veulen wil dan koop ik er wel een, maar ik vind het wel heel erg jammer.
verder : de rug is op scan en na onderzoek 100% TOP geen vuiltje aan de lucht, heb gevraagd naar wervels die geblokkeerd konden zijn maar die thermoscan alswel zijn onderzoek wees uit dat ze op de rug totaal ongevoelig was daarom hebben we van de rug verder geen foto's gemaakt ze buigt alle kanten op is superlenig etc dus dat is goed.
De Da wil haar eerst op 4 benen goed hebben en dus eerst met dat vage probleem in die voet verder gaan..
maar ik zit met het tweede probleem in mijn maag .. Dames we weten allemaal hoe het voelt als je vlak voor je periode je baarmoeder op spanning hebt, die van Riant was zo groot dat hij niet eens op het schermpje paste..
Oke de DA zegt dat ze daar niet ziek van is ofzo .. maar de DA is een man en heeft nog niet gevoeld wat je baarmoeder met je kan doen 
Maar als mijn baarmoeder anderhalf keer zo groot wordt en vol zit met vocht denk ik dat ik zelf ook ga stijgeren.
Dus .. ik heb zelf een heel erg sterk gevoel richting hormonen c.q. voortplantingsorgaan. Maar uiteraard zijn 4 gezonde benen zeker erg belngrijk. Dus Rantje Logeert bij "ome GertJan" en morgen om half 10 zoeken we verder.
Ik wil even hier zeggen dat ik mijn DA echt een kei van een vent vind.. we zijn vanavond ruim een uur bezig geweest en hij heeft me echt gezegd dat we door gaan zoeken tot we het vinden. Ik ben vreselijk blij met deze man.
en nu ga ik even een potje janken omdat ik nooit een veuelen van mijn "Jansje" (koosnaam) zal hebben.