Natuurlijk versus Normaal en het schoonheidsideaal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Natuurlijk versus Normaal en het schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 02:37

Naar aanleiding van bepaalde berichten in een eerder topic, leek het mij wel leuk om eens op een rijtje te zetten wat mensen eigenlijk als 'ideale' hoef beschouwen.

Want een bepaald ideaal, is natuurlijk ook ergens op gebaseerd! En dan meestal op wat men in de omgeving ziet en daardoor als 'normaal' beschouwt.

Wat men gewoonlijk aan paardenhoeven ziet rondlopen in de wei of op stal, zijn hoeven waarin door de mens is ingegrepen. Is het niet door bekappen, dan wel door de levensomstandigheden van het paard te veranderen van waar ze natuurlijk voor bedoeld zijn.

Dusse, wat zien jullie als normale, goede hoeven?
En zijn die 'normale' hoeven eigenlijk wel 'natuurlijke' hoeven?

Hieronder een paar plaatjes van wat ik als normale (natuurlijke?) hoeven beschouw.

Onderzijde:

Afbeelding

Kijk eens naar de enorme breedte van de achterkant van de hoef.

Zijaanzicht:

Afbeelding

En over beenstand gesproken:

voor de bekapping:
Afbeelding

na een aantal bekappingen, binnen 1 maand tijd:
Afbeelding

Het valt mij op dat het paard op de eerste foto een erg steile schouder heeft en op de tweede foto is die schouderstand erg veranderd.

Dit is trouwens een erg interessante site, alleen plaatjes, en kijk vooral naar een van de onderste topics over beenstanden en het gehele paard: http://www.barefootcasestudies.com/

Zou mooi zijn als hier ook een paar reacties komen te staan met foto's van wat anderen nu als ideale hoeven zien.

LecyTinker

Re: Natuurlijk versus Normaal en het schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:41

persoonlijk houd ik ervan als er een goede hak aan de hoef zit. Hierdoor staat er minder spanning op de pezen, kogel en de knie...
een perfecte hoef in mijn ogen is een vrij ronde hoef met een goede hak. Niet al teveel hak zodat ze helemaal rechtop staan, maar wel iets meer dan op de laatste foto tezien is.
Elk paard heeft zo zijn eigen vorm hoef en die kan je niet veranderen.
Natuurlijk kan je die veranderen om het mooier te laten zien, maar net als bij voeten heeft elk paard een andere vorm.
Het ligt er ook heel erg aan ofdat ze wit of zwart zijn. Witte hoeven zijn zachter en hebben snel de neiging om te gaan scheuren of uit te gaan zakken (plat voeten) zwarte hoeven daar in tegen zijn vaak sterker en iets ronder. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar doorsnee gezien wel.

De foto met dat driehoekje erop... sorry, maar ik vind het er verschikkelijk uitzien. Op deze manier komt er veel druk op de knieeen te staan (doorbuig). Maar nogmaals, de manier waarop je je paard op zijn hoeven zet heeft veel te maken met hoe hij op zijn benen staat. Soms kan je een beenprobleem verhelpen door hem iets rechter of schuiner op een hoef te zetten.

en je had het over de schouderstand die veranderd was bij het paard...
Dit is moeilijk te zeggen vanaf een foto omdat op de eerste foto het paard wel behoorlijk mager was en op de tweede foto toch wel wat bijgekomen was. Dus dan kunnen vlees en spieren snel voor bedrog zorgen... vind hem op de tweede foto behoorlijk kort op de hoeven staan...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 09:44

Thanks voor je reply, zou je misschien ook fotootjes kunnen vinden van een hoef die jij mooi vindt?

En waarom zou er minder spanning op de knieen staan als de hoef steiler is? Ik bedoel: hoe meer vering er in de onderste gewrichten van het been zit, hoe beter de schokken opgevangen worden, zodat die niet bij de hogere gewrichten terecht komen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:05

Mijn ideale hoef lijkt erg op de foto's van callippo. Maar in vind het belangrijker dat het paardje er goed op loopt en de hoeven min of meer zichzelf onderhouden.
Ik zou het liefst de hoeven wel in zo'n kort model houden, maar als er geen problemen zijn is het voor mij geen must om ze korter te gaan maken. In het circus liepen alle paarden ook op blote voeten, zij hielt de hoef langer, maar geen van de paardjes had problemen dus dan vind ik dat goed genoeg.

LecyTinker schreef:
Het ligt er ook heel erg aan ofdat ze wit of zwart zijn. Witte hoeven zijn zachter en hebben snel de neiging om te gaan scheuren of uit te gaan zakken (plat voeten) zwarte hoeven daar in tegen zijn vaak sterker en iets ronder. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar doorsnee gezien wel.

Dit is in mijn ervaring absoluut niet waar. Ik heb 4 pony's gehad met witte hoeven en nog nooit problemen gehad. Twee van die pony's waren voor ze bij mij kwamen niet echt goed verzorgd (zeg maar gerust verwaarloosd) maar aan de hoeven geen scheurtje of brokkel t bekennen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:17

Een goede hoef is een hoef die volkomen in balans is met de natuurlijke voetas. Dat is bij het ene paard steiler dan bij het andere.

Van de foto's hierboven (is dat bruine paard een draver?), vind ik de 2e foto juist slechter dan de 1e. Op de 2e vind ik hem te veel onderuit staan, de voetas is gebroken en er is spanning op de buigpezen gekomen, veel te snelle veranderingen in 1 maand tijd. Als je daar prestaties van zou gaan vragen zoals in mijn sport, kun je peesproblemen verwachten. Als je al iets aan een voetas wil gaan veranderen, dan zeker niet in 1 maand tijd. Maar bij recreatief berijden zal de schade wel meevallen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:23

Ik verbaas mij er zeeeer over dat het veranderen van de beenstand bij het paard hierboven in EEN maand tijd is gedaan!!!
Daar kan ik niet bij.
Zo iets moet je rustig en geleidelijk aanpakken.
promptertje schreef:
Een goede hoef is een hoef die volkomen in balans is met de natuurlijke voetas. Dat is bij het ene paard steiler dan bij het andere.

En DAT is waar ik me bij aansluit!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:23

Oh ja, ik zie geen verschil in schouderhelling - wel in schouderbespiering Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:30

Als je bij een paard de oorzaak van de pijn wegneemt, kun je al binnen een uur een verschil zin in beenstand, puur omdat het paard zijn voeten anders kan neerzetten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:38

callippo schreef:
Als je bij een paard de oorzaak van de pijn wegneemt, kun je al binnen een uur een verschil zin in beenstand, puur omdat het paard zijn voeten anders kan neerzetten.

Ik heb de opvolging van dit paard even opgezocht (het moet wel een draver zijn, pas na 4 jaar bij de eigenaar ging hij galopperen ipv alleen hard draven Clown ), en de gevoeligheid op zijn voeten was pas in 2003 weg - dus dat is 4 jaar na deze trim...

Hij wordt inderdaad recreatief gereden, en had nog veel meer problemen zoals problemen met zijn bekken, ook dat is pas weg sinds 2003.

Ik vind op de foto's de diepe borstspier (die loopt voor het schouderblad) na die maand overontwikkeld, waarschijnlijk als compensatie voor de veranderde beenstand.

In 2003 werd ook de "magische" 30 graden Strasser kroonrand bereikt - iets waar ik het absoluut niet mee eens ben, dat moet je per individu bekijken en dat kan niet voor de gehele paardenpopulatie gelden (jmho)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:03

callippo schreef:
, zou je misschien ook fotootjes kunnen vinden van een hoef die jij mooi vindt?.

Ik denk dat we hier de mist in gaan. Mooi is niet van belang, functioneel, het paard moet er goed mee uit de voeten kunnen.

Mijn paard heeft grote voeten. Een smid gehad die er mooie kleine voetjes van probeerde te maken. FOUT. beest stokkreupel gemaakt.

Worden de voeten van mijn paard op de foto gezet, zijn het juist voor een VA hele mooie voeten, hele mooie straalbeentjes, voldoende ruimte en goed doorbloed. Aan de buitenkant zijn ze helemaal niet mooi.

Dat mooie is in deze topic kennelijk heel belangrijk. Vlgs mij missen een heleboel mensen de gedegen kennis om het paard in zijn geheel in te schatten wat mooi is. Het lopen ervan, het functionele ervan.

Wij mensen hebben ook niet allemaal dezelfde voeten. De voeten van een schoonheidsmodel zijn weer anders dan de voeten van een maratonloper. Hij heeft misschien wel hele lelijke voeten, maar lopen.....

Ook vertelde mijn smid dat er paarden zijn die op hun tenen lopen, dat dit helemaal niet fijn voor het paard is, maar hij is wel lekker rat en ruim. Maar dat de manier van lopen een compensatie is voor het onprettige gevoel, en ook nog eens slijtage veroorzaakt, ziet men niet.

TS ik ben geen smid, maar ik zie aan de linkerkant een stukje afgebrokkeld en volgens mij is dat een steunpunt van de hoef. Ik vind het dus daarom geen mooie hoef. Maar dat vind ik, want ik ben een leek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:55

callippo schreef:
Want een bepaald ideaal, is natuurlijk ook ergens op gebaseerd! En dan meestal op wat men in de omgeving ziet en daardoor als 'normaal' beschouwt.

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, zo'n bewering! Boos! Er is al jarenlang door hoefsmeden nagedacht over de ideale stand van de hoeven. Daar heeft een "schoonheidsideaal" helemaal niets mee te maken, maar wel de functionaliteit wb de stand van het been en de bewegingsafloop.

Ik vind het nogal stuitend dat mensen met een cursus van een middagje zelf aan de slag gaan, en menen dat ze het beter doen dan een hoefsmid met een gedegen vakopleiding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:16

Heeft iemand er trouwens wel eens over nagedacht dat die wilde paarden niet bereden worden en dus anders belast worden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:20

dit zijn de achterhoeven van mijn pony. beetje steil, lekker hoge verzenen en hij tilt ze ook nog es super op!
Afbeelding

zoals je ziet zijn ze gestreept, ze brokkelen nooit af, zijn hard, hij heeft nog nooit problemen ergens mee gehad.
dus dat wit slecht is is echt je reinste onzin!!!
even een aanvaulling op een van de bovenste foto's over het paard met de steile schouder..
die schouder blijft steil hoor, maar omdat het been anders neergezet word LIJKT het minder steil!

wat bijna iedereen vergeet is dat je naar het paard in zijn geheel moet kijken, voor hele waardevolle tips verwijs ik naar het boek
"het paard in partjes"
als je dit helemaal goed doorleest, ben je meer op de hoogte van beenstanden, en verdere bouw die heel erg nodig is!

mijn smid kijkt naar het paard in zijn geheel, beenstanden veranderen bij een ouder paard zijn uit den boze....

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:24

Zep schreef:
Heeft iemand er trouwens wel eens over nagedacht dat die wilde paarden niet bereden worden en dus anders belast worden?

dit was ook het eerste waar ik aan dacht

ik ben het dus helemaal met je eens , wilde paarden worden niet bereden en dus anders belast

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:34

Ik heb net via google wat afbeeldingen bekeken van Przewalski-paarden, de enige écht wilde paarden die er nog zijn, en die hebben bepaald steilere voeten dan de "verwilderde" paarden die steeds als voorbeeld worden genoemd. Stemt toch tot nadenken...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:44

Heb je toevallig zo'n foto? Ben wel benieuwd hoe die eruit zien (ben niet zo handig met google Bloos ).

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:05

Zep schreef:

Doel je hier op extra gewicht of iets anders? (just a question) Als je op gewicht doelt: hoe zit het dan met zwangere paarden?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:41

Mja, of zwangere merries... hebben die andere hoeven dan de hengsten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:36

oh jee......
maar tuigpaarden lopen toch ook anders?
en trekpaarden dan? die hebben toch een grote brede hoef nodig voor hun gewicht?

zo kun je denk ik nog een hele rij erbij zetten waarom die anders bekapt moeten worden.....

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:59

Maar, je gaat toch altijd uit van de individuele hoef lijkt mij.
Je kan een hoef niet een gewenste vorm proppen.
Zoals je al zei: trekpaarden hebben al een bredere hoef van nature Lachen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:24

..De meeste vrouwen zouden graag maatje 38 hebben...we zijn alleen nu eenmaal niet allemaal zo gebouwd...maar daarom kan je nog wel gezond eten....De één zoekt het in veel sla en groente, de ander in regelmatig en niet te veel eten...verschillende manieren om je doel te behalen, de één niet beter of slechter dan de ander...doen waar je je goed bij voelt...
Elke paardehoef is anders...maar daarom kan je nog wel de voeten verzorgen volgens een bepaalde methode...
Mijn paardje wordt volgens de witte lijn methode bekapt. Daarbij wordt rekening gehouden met hoe zijn bouw is...hij heeft van nature kleine hoeven en staat wat lager dan zijn buurvrouw die van nature hogere/grotere hoeven heeft. Het principe van de witte lijn methode (hoefwand gelijk met de zool, steunsels laag) kan ook heel goed uitgevoerd worden zonder in extremen te geraken...Ik ben van plan recreatief te gaan rijden, dus kalkoenen e.d. heb ik straks ook niet nodig...hij staat zoveel mogelijk buiten en ik wandel met hem over de straat om zijn hoeven te laten wennen aan het harde... Ik voel me hier goed bij...en hij ook...
Ik kies bewust niet voor een ideaal plaatje...ik kies voor een paardje wat goed op zijn voetjes staat en lekker loopt...daar heeft toch ieder zijn eigen manier voor?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:40

onze 19 jarige merrie heeft platvoeten, maar daar konden we al vanaf het begin niets aan veranderen omdat dit nou eenmaal bij haar bouw hoord. Ze heeft witte hoeven en dus hoeven die sneller de neiging hebben om breder te worden...
Bij mij het echter wel het geval geweest dat wit vaak zwakker is dan zwart, maar het heeft allemaal met het paard temaken...

De oudste uitspraak is "zonder hoef geen paard"

En daarom gaat een natuurlijke hoef altijd boven een mooie hoef.
Elk type paard heeft een eige vorm hoef en dit is goed te begrijpen als we terug denken aan hun oorsprong.

En de belasting heeft er duidelijk wel mee temaken, maar dan hebben we het niet over een paar maanden, maar over jaren...
Daarom zeggen ze toch ook dat het oerpaard ( de voorouders van preswalski) weinig weg heeft van het huidige paard.
Paarden veranderen door wat er van hun verwacht wordt. Ze passen zich aan aan de omstandigheden ( dit gaat over eeuwen...) en dus de hoef ook. Bijvoorbeeld, temperatuur, ondergrond en voedsel.
Dus je kan niet een perfecte hoef op elk paard plakken.
Ik ben eigenlijk een bwp / kwpn liefhebber en ben dus voor de ronde hoeven die je erg veel in de spring en dressuur sport ziet...
Maar weet zeker dat ze bij de zwaardere gebouwde paarden een iets plattere hoef zien aangezien die veel krachtiger kan afzetten...

" Beauty is in the eye of the beholder" Iedereen heeft zijn schoonheidsbeeld en denk dat we ons niet daardoor moeten laten leiden.
En de stand van een hoef heeft wel degelijk uitwerking op botten en gewrichten. Een hoef die erg schuin staat geeft o.a. meer druk op de knie, dit is te vergelijken met o.a. platvoeten bij mensen...
zodra ik een foto vind zal ik m echt plaatsen...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:21

hey,

ik zal morgen eens een foto van clairtje haar hoeven nemen.
Ze is een shetlander van ong. 1.05 m (nog net shet).
Ze wordt niet gereden, wel loopt ze dag en nacht in een riant paddock (1/3 van een rijbak). Daarnaast loopt ze regelmatig stukjes aan de hand over de geasfalteerde weg.
Ze is de afgelopen 4 jaar niet meer bekapt of beslagen.
*klinkt miss. zielig maar ik zal morgen foto's maken!!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:42

ellepel schreef:
oh jee......
maar tuigpaarden lopen toch ook anders?
en trekpaarden dan? die hebben toch een grote brede hoef nodig voor hun gewicht?

zo kun je denk ik nog een hele rij erbij zetten waarom die anders bekapt moeten worden.....

Jij zegt wat, ik vind nl dat tinkers hele andere hoeven hebben dan de kwpn-ers.