@ NickAltena
ik zie inderdaad duidelijk verschil (voorvoeten en achtervoeten zijn naar mijn mening sowieso altijd verschillend) maar ik merk geen verschil (zoals ik al aangeef)
Dat je het ziet vind ik al heel wat....er zijn er vele die dat niet zien.
de reden dat dit paard voor op ijzers staat is: het paard neemt zijn voeten niet 'recht' op. Het pakt de voet op en zwaait hem dan iets naar buiten. Hierdoor slijt de binnenvoorkant van de hoef veel meer af. dit paard was 3 toen ik hem kocht en ik vond het toen al te laat om nog drastische veranderingen door te gaan voeren aan de stand van zijn voeten/ benen. We hebben het nog een jaar geprobeert zonder ijzers maar dit was niet te doen. Door het afslijten werd het zwaaien en het scheef staan alleen maar erger.
Als je nu de ijzers ziet dan zie je zelfs hier duidelijk meer slijtage en dit is ijzer. daar kan zelfs geen super geharde voet tegenop. Ik zou wel een foto van het ijzer voor je willen maken als het er na 8 weken onderuit komt maar ik vrees dat het op een foto niet overkomt. (en opsturen is ook niet echt een optie

)
Ik weet wat je bedoeld.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee...ik heb ook geen paarden die op ijzers staan.
De reden van het zwaaien is onbekend? Ik bedoel...is dit ooit wel eens onderzocht?
Het hoeft niet aan de hoeven of wel of geen ijzers te liggen...kan ook de beenstand zijn en daar doe je niks aan.
Het klinkt vreemd als het zonder ijzer meer zwaait dan met....maar dat is het niet natuurlijk...het paard is gewend om het gewicht onder de voeten te hebben en zal dat zonder ook denken...en daarna bewegen...waardoor de zaai groter wordt.
In jou geval niet van nut natuurlijk...maar deze techniek wordt in de wedstrijdsport wel gebruikt...maar dan om ze ruimer of hoger op te laten tillen.
Dan de slijtage....ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem.
Zonder nou meteen naar het natuurlijke bekappen te willengaan, waar ik een groot voorstander van ben, wil ik er toch op wijzen dat door deze manier van bekappen ook dit soort problemen zijn opgelost bij paarden die hier ook last van hadden.
De slijtage lijkt inderdaad hard te gaan...maar als je de straal contact met de grond laat maken (dit is ook een soort groeisensor) zal de hoef sneller gaan groeien waneer het harder slijt....dat is de natuur die dat zo geregeld heeft.
Waneer , zoals vaak bij een paard op ijzers, de straal niet op de grond komt krijgt het eigenlijk een signaal die zegt....heee....hij is lang zat...ik hoef niet te groeien....en slijt het nog verder af maar komt er nauwelijks wat bij.
Zet men dus de voet zonder ijzer maar wel ook met dezelfde ingekorte straal (dus geen contact met harde ondergrond...) heb je hetzelfde als net beschreven....geen contact staat gelijk aan.... hoefwand lang genoeg.
Hoe zit dat bij dit paard? als ik de achterhoef bekijk word daar de straal wel in kort gesneden.
Nou zeg jij natuurlijk ...haha...dit klopt niet want....die hoef slijt niet zo hard en hoeven we nauwelijks iets aan te doen....
JA dat klopt...omdat deze hoef niet op ijzers staan zal het ook velemalen harder zijn dan de voorhoef...en dus ook minder hard slijten....ongeveer gelijk aan de groei...
Zou je voor ook geen ijzer gebruiken dan wordt ook deze hoef bikkelhard en komt die groei ook in ballance....maar dat duurt wel even...en even is lang....
alternatieven?
Ja die zijn er ook.
Ik vind dit een voorbeeld waarvan ik zeg...hier zou een hoefschoen de eerste periode de slijtage kunnen voorkomen.
waarom hoefschoenen?
Heel simpel...je kan ze uit trekken als ze niet nodig zijn...in de wei...in de stal...in de zandbak...noem maar op....dat kan met een ijzer niet.
Let wel....dit is tijdelijk...de hoef zal veel op het harde moeten lopen om zo te wennen en hard te worden...dit natuurlijk geleidelijk opgebouwd.
Geleidelijk duurt bij ons erg lang...ongeveer een jaar...dan pas heb je een totaal nieuwe hoef als je ook aan alle bijkomende "eisen" voldoet.
Ja...das lang...maar het paard is dan wel bruikbaar hoor....
Waarom nog meer een tijdelijke hoefschoen...ook heel simpel....de hoefwand kan genezen zonder gaten of scheuren...ik zie bij deze foto bijv. op de rechter voorhoef een scheur zitten die mij zorgen baart....dit kan uit gaan lopen naar boven..waardoor er een groot deel van de hoefwand los kan raken...en op deze plaats is het natuurlijk erg vuilgevoelig...waardoor bacterien een kans krijgen om schade aan te richten...
Met het bekappen zoals op die site kan het niet gaan scheuren door deze reden (nagels) en heb je van die gaten en flare´s dus geen last meer.
Wil je meer weten...kijk dan op eerder genoemde site.
Daar zit onder andere een draverman die blootvoets wedstrijden rijd en ook zo traind.
Daar zit ook een dame die bijv. een endurance rijd van 40 of 60 of meer kilometer (ik dacht zelfs de 90) en wel op 1 dag natuurlijk...waarbij ook asfalt en dergelijke bodems passeren....maar ook zij doet dit met een paard op blote voeten...zonder problemen van te hard afslijten?
Misschien ook iets voor jou paard? Al zal je hoefsmid het er misschien niet mee eens zijn...maar als ik het goed gelezen heb is dit er een die zowel niet echt in centen denkt....als ook service verleent...en dus ook best aanspreekbaar zal zijn voor andere ideen.
Print dit eens uit en overleg met hem, of print het stuk op
www.hoefnatuurlijk.nl uit en laat hem dat zien...of makkelijker ...wijs hem op die site en vraag hem kommentaar...er zijn er al vele die hierna toe overschakelen...misschien hij ook?
Nog even om duidelijk te zijn wat ik bedoel want ik ga hier weer een hoop commentaar op krijgen straks van alle liefhebbers van ijzer en anti hoefnatuurlijk fans...
Geen enkel mens heeft 2 dezelfde benen....geen enkel paard ook.
Loopt een mens met O benen of X benen dan hoeft dat geen probleem te zijn....bij een paard ook niet.
Loopt een mens met deze benen op blote voeten....dan hoeft er niks te gebeuren....die voeten hoeven niet scheef af te slijten en de persoon hoeft hier geen last van te hebben....dat hoeft bij een paard ook niet.
Dan komt straks ook weer de opmerking over de voetas....bij een mens vergroeit de boel als de benen stand niet zou kloppen tot de juiste stand weer bereikt is....bij een paard nog sneller...de natuur lost dit vanzelf op...dus ook die voetas komt weer goed....mits.....het geen overdreven O of X benen zijn natuurlijk.
Je hebt en hoefsmid die dit in de gaten kan houden en weet hoe de benen er voor staan...maak daar gebruik van en vraag het hem en/of andere...
met super reclame bedoel ik overigens dat het geen school voorbeeld is van perfecte hoeven en perfect beslag.
het is misschien wel een voorbeeld van functioneel beslag.
Dat had ik wel begrepen hoor haha, zie ook mijn reactie