'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:17

Naar aanleiding van een aantal topics waarin foto's gevraagd werden als demo voor welke manier van bekappen.
Mijn paard staat voor op ijzers omdat dit niet anders kan ivm scheef afslijten door verkeerd oppakken van de voeten. (hij zwaait een beetje uit met zijn voorvoeten). Hij heeft tot ongeveer 4 jarige leeftijd zonder ijzers gestaan maar het bleek gewoon niet te kunnen. Nu is het paard 9, wordt dagelijks een uur gereden en komt daarnaast nog 2 uur ('s winters) tot 8 uur ('s zomers) buiten.
Ik wel even een paar veel gelezen argumenten tegen hoefijzers proberen te ontkrachten.

* de hoeven worden steeds smaller van ijzers en gaan brokkelen, de hoefwand wordt zwak
Afbeelding
In ons geval niet waar. We zijn begonnen met maat 1 en zijn 3 jaar later aanbeland met maat 3. je kunt op de onderstaande foto ook goed zien dat de voeten onderaan flink wat 'uitwaaieren'. helaas ben ik vanmorgen een ijzer kwijtgeraakt tijdens een buitenrit. We hebben nog een dik uur over allelei ondergronden naar huis gelopen en zoals je kunt zien is het 'brokkelen door ijzers' verhaal in ons geval geen sprake. Ook de verborgen gebreken doot ijzers heb ik niet bemerkt want hij heeft geen pas onregelmatig gelopen. de scheurtjes die je ziet zijn slechts oppervlakkig. Je kunt ook zien dat mijn smid niet alle nagelgaten gebruikt om de hoef meer speling te geven.

Deze extra speling is ook goed te zien aan de zijkant. Dit paard is 4 weken geleden beslagen en heeft nog een mooie brede 'garnering'
Afbeelding

* de witte lijn wordt zwakker en breder en de voet wordt smaller
Afbeelding
Hoewel je kunt zien dat de witte lijn wel (oppervlakkig) wat aangetast wordt. (logisch als je er gaten in mept) kun je ook zien dat hij niet verbreed is. Helaas heb ik geen foto van wanneer hij net bekapt is, dan kun je zien dat de beschadiging alleen oppervlakkig is. Ik heb het idee dat de straal en de gehele voet ook mooi ontwikkeld is.

De argumenten over de koudere voeten met ijzers kan ik niet uitsluiten want ik heb geen bewijzen. wel kan ik zeggen dat de voor en achter voeten net zo warm aanvoelen en net zo snel droog zijn als ik de benen afspuit.

Deze zelfde man ('traditioneel hoefsmid') zorgt ervoor dat de achterhoeven er zo uitzien (nou ja ze zien er van zichzelf zo uit, hij werkt ze alleen een beetje bij):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze blote voeten loopt hij 2 maal per week een buitenrit van 1 tot 3 uur over allerlei ondergronden.
Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.

ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.

Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

prompter

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:18

Van natuurlijk bekappen heb ik geen verstand, ik heb mijn paarden allebei rondom op de ijzers staan. Ik vind wel dat de nagels enorm hoog in de hoefwand zijn genageld, dat beperkt de werking van de hoef (inkrimpen - uitzetten) aanzienlijk. Wij laten de nagels er veel lager uit komen. Ik vind ook de verzenen wat ver ondergeschoven.

Maar verder ben ik dus 'pro-ijzers', dus aan mijn reactie heb je niet zoveel Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:33

ik ben ook geen Nb-er maar ik ben het wel met de bovenstaande post eens Super mooi beslapg vind ik het niet, nagels zitten bij mij ook lager en mijn ijzers liggen er ruimer onder naar mijn idee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:40

nee dat bedoel ik ook inderdaad niet. Dit is niet een super reclame voor beslagen paarden. Ik kan niet zeggen dat mijn paard de ideale voeten heeft.
Hij tikt zijn ijzers er altijd erg makkelijk onderuit dus we moeten compromissen sluiten. We kunnen ze niet al te ruim eronder leggen want dan heeft hij ze na een week alweer 'uitgetrokken'. Wel kan ik (nogmaals zeggen) dat het dit paard ondanks de 'hoge nagelgaten' veel grotere voeten heeft gekregen. de ruimte om uit te wijden/ zetten is er dus blijkbaar wel.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:33

Hallo,

Tja, als wel anti ijzer bekend staande man wil ik dan wel even reageren.
Met de vermelding aan de moderator dat ik een volgende keer graag een berichtje krijg als men vind dat ik verkeerd schrijf...
Dit naar aanleiding van het sluiten van een andere lijn over natuurlijk bekappen.
Ik wil niet de oorzaak zijn van deze sluiting maar wordt wel vaak gedwongen/uitgelokt door verschillende mensen om op een bepaalde manier te reageren.
Dit omdat er nu al in verschillende topics hier het natuurlijke bekappen flink zwart gemaakt word en als waardeloos en paardenmishandeling omschreven.

Dan nu naar de vraag...

Ik heb voor jou eigenlijk maar een vraag.....

Kijk nou zelf eens goed naar het verschil in de voor voeten en de achtervoeten...en wat zie je dan aan verschillen en problemen?

Als je hierin geen verschil kan zien kan IK je nml. niet uitleggen wat de voor en nadelen zijn.

Dan even over de super reclame....ik kan je verzekeren dat deze hoeven er ondanks de ijzers nog redelijk uitzien....ik heb er vele gezien die er vele malen erger uitzagen!

Nog een vraagje eigenlijk,
kan je me vertellen waarom deze voorhoeven WEL beslagen zijn en achter niet, wat is exact de reden daarvan?

Gr, Nick Altena

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:38

pol013 schreef:
nee dat bedoel ik ook inderdaad niet. Dit is niet een super reclame voor beslagen paarden. Ik kan niet zeggen dat mijn paard de ideale voeten heeft.
Hij tikt zijn ijzers er altijd erg makkelijk onderuit dus we moeten compromissen sluiten. We kunnen ze niet al te ruim eronder leggen want dan heeft hij ze na een week alweer 'uitgetrokken'. Wel kan ik (nogmaals zeggen) dat het dit paard ondanks de 'hoge nagelgaten' veel grotere voeten heeft gekregen. de ruimte om uit te wijden/ zetten is er dus blijkbaar wel.

mijn smid slaat ze dus wel lekker ruim en buigt dan de takken omhoog en naar binnen hierdoor tikken ze veel minder snel de ijzers af.. misschien een idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:50

Mijn paard had altijd losse ijzers of was er binnen 1 week er al weer eentje kwijt.

Bij mijn huidige smid, nog nooit een los ijzer, nog nooit een ijzer kwijt. De juiste manier van beslaan, misschien?

Ik vind dat hij te hoog genageld is. Grote kans dat de nagel tegen het leven aan zit. Risky.

Maar ik ben geen NB, heb alleen een lange weg afgelegt eer ik een goede smid heb gevonden.

Het is een vak, een kunst of het nou traditioneel of NB is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 00:02

@ NickAltena
ik zie inderdaad duidelijk verschil (voorvoeten en achtervoeten zijn naar mijn mening sowieso altijd verschillend) maar ik merk geen verschil (zoals ik al aangeef)
de reden dat dit paard voor op ijzers staat is: het paard neemt zijn voeten niet 'recht' op. Het pakt de voet op en zwaait hem dan iets naar buiten. Hierdoor slijt de binnenvoorkant van de hoef veel meer af. dit paard was 3 toen ik hem kocht en ik vond het toen al te laat om nog drastische veranderingen door te gaan voeren aan de stand van zijn voeten/ benen. We hebben het nog een jaar geprobeert zonder ijzers maar dit was niet te doen. Door het afslijten werd het zwaaien en het scheef staan alleen maar erger.
Als je nu de ijzers ziet dan zie je zelfs hier duidelijk meer slijtage en dit is ijzer. daar kan zelfs geen super geharde voet tegenop. Ik zou wel een foto van het ijzer voor je willen maken als het er na 8 weken onderuit komt maar ik vrees dat het op een foto niet overkomt. (en opsturen is ook niet echt een optie Knipoog )

met super reclame bedoel ik overigens dat het geen school voorbeeld is van perfecte hoeven en perfect beslag.
het is misschien wel een voorbeeld van functioneel beslag.

@ riant.
ik zal het eens vragen aan de smid maar ik meen me te herinneren dat hij juist vond dat je hiermee juist ondergeschoven verzenen in de hand werkte. Mijn smid komt altijd nog gratis de ijzers er terug onder slaan. Ik neem dan ook aan dat hij (vanwege economische redenen) wel overwogen heeft wat de minst 'aftikbare' manier is om de ijzers eronder te slaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 00:15

@russel
in vijf jaar bij dezelfde smid nog nooit een vernageld paard gehad. geluk of wijsheid. Wie zal het zeggen.
Ik heb al meerdere malen met de smid overlegd over dit aftikken. hij zegt dan je hebt de keuze. of het ijzers er goed onderleggen en de kans lopen dat het eraf vliegt of het ijzer er minder ruim onderleggen en minder kans lopen dat het eronderuit gaat. Tot nu toe heeft hij nog nooit voorgesteld om het ijzer er dan toch maar krapper onder te leggen en dat vind ik zeer postief aan hem.
En tsja dat aftikken van de ijzers: Ik moet er wel bij vermelden dat dit een paard is dat van zichzelf niet al te voorzichtig is met zijn lijf. Maar om uit te leggen hoe dat weer komt wordt een te lang verhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:24

Ik heb het liefst blote voeten, die door een vakkundige hoefsmid bekapt worden.

Maar Nick bedoel je met deze zin

Citaat:
Kijk nou zelf eens goed naar het verschil in de voor voeten en de achtervoeten...en wat zie je dan aan verschillen en problemen?

Als je hierin geen verschil kan zien kan IK je nml. niet uitleggen wat de voor en nadelen zijn

Dat je alleen verschillen kan zien als je heel erg goed bent, of juist niet.......

Maar leg mij de verschillen eens uit dan? Of doe in iedergeval een poging om concreet te antwoorden

Citaat:
Dan even over de super reclame....ik kan je verzekeren dat deze hoeven er ondanks de ijzers nog redelijk uitzien....ik heb er vele gezien die er vele malen erger uitzagen!

Ik heb ook een aantal hoeven voorbij zien flitsen die Natuurlijk bekapt waren die er nou ook niet al te best uitzaken.......... Hoe kan dit dan?

En dan een klein detail................ ik kraak het NB niet af, sterker nog ik ben ontzettend geintresseert.......... wat ik wel afkraak is de sekteachtige manier van MIJN manier is de beste en sluit je vooral snel aan voordat de wereld vergaat aan slechte voeten............

In iedergeval totdat het wetenschappelijk onderbouwd is.......... en niet op de tellsell manier van de biostabiel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:26

gijsenkim schreef:
wat ik wel afkraak is de sekteachtige manier van MIJN manier is de beste en sluit je vooral snel aan voordat de wereld vergaat aan slechte voeten............

en bedankt Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:29

Zie jij niet Arabesk hoe Nick en Frans hun dingen zeggen??? Vind je ze niet vreselijk opdringerig in hun mening, Is niet iedereen die gewoon beslaat in hun ogen gek????

Zo lees en voel ik hun posts wel

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:31

daar gaan we weer .. voor de tweede ronde met ijn allen, Haha!

Enneuuh Arabesk .. wie de schoen passen trekke hem aan. Kim is redelijk algemeen sreekt Nick aan en noemt geen namen. Dat je je aangesproken voelt ligt in dit geval bij jou denk ik.

Maar ik ben het wel met Kim eens ben zeer geïntereseerd maar nog niet door goede argumenten overtuigd. Ik vind het ook een vrij hoog biostabilgehal;te hebben.
Zonder mensen te beledigen of een methode af te kraken, maar misschien kunnen NB - aanhangers iets concreter zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:34

Ik heb noch zin, noch tijd om uitgebreid te gaan argumenteren over NB <-> ijzers

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:50

De discussie NB versus beslag ken ik niet. Wist dus ook niet dat er beweert wordt dan een hoef kleiner wordt tgv beslag. Net als hierboven is aangegeven, is dat juist ook bij mijn paard niet het geval. Ook ik heb nog nooit problemen gehad met brokkelhoeven, ook niet als het ijzer door omstandigheden eraf kwam (wat trouwens nu al 2 jaar niet is gebeurt). Je ziet dat nog wel eens gebeuren bij een specifieke smid, dat hij meer problemen heeft met brokkelhoeven en of verliezen van ijzers. Dus zou je voorzichtig kunnen concluderen dat deze smeden niet helemaal goed bezig zijn.

Toch ben ik erg benieuwd wat nu de Natuurlijke bekappers nou te zeggen hebben van bovenstaande foto's. Met mijn leken ogen ziet het er goed uit.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:58

[quote="pol013"]@ NickAltena
ik zie inderdaad duidelijk verschil (voorvoeten en achtervoeten zijn naar mijn mening sowieso altijd verschillend) maar ik merk geen verschil (zoals ik al aangeef)

Dat je het ziet vind ik al heel wat....er zijn er vele die dat niet zien.

de reden dat dit paard voor op ijzers staat is: het paard neemt zijn voeten niet 'recht' op. Het pakt de voet op en zwaait hem dan iets naar buiten. Hierdoor slijt de binnenvoorkant van de hoef veel meer af. dit paard was 3 toen ik hem kocht en ik vond het toen al te laat om nog drastische veranderingen door te gaan voeren aan de stand van zijn voeten/ benen. We hebben het nog een jaar geprobeert zonder ijzers maar dit was niet te doen. Door het afslijten werd het zwaaien en het scheef staan alleen maar erger.
Als je nu de ijzers ziet dan zie je zelfs hier duidelijk meer slijtage en dit is ijzer. daar kan zelfs geen super geharde voet tegenop. Ik zou wel een foto van het ijzer voor je willen maken als het er na 8 weken onderuit komt maar ik vrees dat het op een foto niet overkomt. (en opsturen is ook niet echt een optie Knipoog )

Ik weet wat je bedoeld.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee...ik heb ook geen paarden die op ijzers staan.
De reden van het zwaaien is onbekend? Ik bedoel...is dit ooit wel eens onderzocht?
Het hoeft niet aan de hoeven of wel of geen ijzers te liggen...kan ook de beenstand zijn en daar doe je niks aan.
Het klinkt vreemd als het zonder ijzer meer zwaait dan met....maar dat is het niet natuurlijk...het paard is gewend om het gewicht onder de voeten te hebben en zal dat zonder ook denken...en daarna bewegen...waardoor de zaai groter wordt.
In jou geval niet van nut natuurlijk...maar deze techniek wordt in de wedstrijdsport wel gebruikt...maar dan om ze ruimer of hoger op te laten tillen.

Dan de slijtage....ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem.
Zonder nou meteen naar het natuurlijke bekappen te willengaan, waar ik een groot voorstander van ben, wil ik er toch op wijzen dat door deze manier van bekappen ook dit soort problemen zijn opgelost bij paarden die hier ook last van hadden.
De slijtage lijkt inderdaad hard te gaan...maar als je de straal contact met de grond laat maken (dit is ook een soort groeisensor) zal de hoef sneller gaan groeien waneer het harder slijt....dat is de natuur die dat zo geregeld heeft.
Waneer , zoals vaak bij een paard op ijzers, de straal niet op de grond komt krijgt het eigenlijk een signaal die zegt....heee....hij is lang zat...ik hoef niet te groeien....en slijt het nog verder af maar komt er nauwelijks wat bij.
Zet men dus de voet zonder ijzer maar wel ook met dezelfde ingekorte straal (dus geen contact met harde ondergrond...) heb je hetzelfde als net beschreven....geen contact staat gelijk aan.... hoefwand lang genoeg.

Hoe zit dat bij dit paard? als ik de achterhoef bekijk word daar de straal wel in kort gesneden.
Nou zeg jij natuurlijk ...haha...dit klopt niet want....die hoef slijt niet zo hard en hoeven we nauwelijks iets aan te doen....
JA dat klopt...omdat deze hoef niet op ijzers staan zal het ook velemalen harder zijn dan de voorhoef...en dus ook minder hard slijten....ongeveer gelijk aan de groei...

Zou je voor ook geen ijzer gebruiken dan wordt ook deze hoef bikkelhard en komt die groei ook in ballance....maar dat duurt wel even...en even is lang....

alternatieven?

Ja die zijn er ook.
Ik vind dit een voorbeeld waarvan ik zeg...hier zou een hoefschoen de eerste periode de slijtage kunnen voorkomen.

waarom hoefschoenen?
Heel simpel...je kan ze uit trekken als ze niet nodig zijn...in de wei...in de stal...in de zandbak...noem maar op....dat kan met een ijzer niet.
Let wel....dit is tijdelijk...de hoef zal veel op het harde moeten lopen om zo te wennen en hard te worden...dit natuurlijk geleidelijk opgebouwd.
Geleidelijk duurt bij ons erg lang...ongeveer een jaar...dan pas heb je een totaal nieuwe hoef als je ook aan alle bijkomende "eisen" voldoet.
Ja...das lang...maar het paard is dan wel bruikbaar hoor....

Waarom nog meer een tijdelijke hoefschoen...ook heel simpel....de hoefwand kan genezen zonder gaten of scheuren...ik zie bij deze foto bijv. op de rechter voorhoef een scheur zitten die mij zorgen baart....dit kan uit gaan lopen naar boven..waardoor er een groot deel van de hoefwand los kan raken...en op deze plaats is het natuurlijk erg vuilgevoelig...waardoor bacterien een kans krijgen om schade aan te richten...

Met het bekappen zoals op die site kan het niet gaan scheuren door deze reden (nagels) en heb je van die gaten en flare´s dus geen last meer.

Wil je meer weten...kijk dan op eerder genoemde site.

Daar zit onder andere een draverman die blootvoets wedstrijden rijd en ook zo traind.
Daar zit ook een dame die bijv. een endurance rijd van 40 of 60 of meer kilometer (ik dacht zelfs de 90) en wel op 1 dag natuurlijk...waarbij ook asfalt en dergelijke bodems passeren....maar ook zij doet dit met een paard op blote voeten...zonder problemen van te hard afslijten?

Misschien ook iets voor jou paard? Al zal je hoefsmid het er misschien niet mee eens zijn...maar als ik het goed gelezen heb is dit er een die zowel niet echt in centen denkt....als ook service verleent...en dus ook best aanspreekbaar zal zijn voor andere ideen.

Print dit eens uit en overleg met hem, of print het stuk op www.hoefnatuurlijk.nl uit en laat hem dat zien...of makkelijker ...wijs hem op die site en vraag hem kommentaar...er zijn er al vele die hierna toe overschakelen...misschien hij ook?

Nog even om duidelijk te zijn wat ik bedoel want ik ga hier weer een hoop commentaar op krijgen straks van alle liefhebbers van ijzer en anti hoefnatuurlijk fans...

Geen enkel mens heeft 2 dezelfde benen....geen enkel paard ook.
Loopt een mens met O benen of X benen dan hoeft dat geen probleem te zijn....bij een paard ook niet.
Loopt een mens met deze benen op blote voeten....dan hoeft er niks te gebeuren....die voeten hoeven niet scheef af te slijten en de persoon hoeft hier geen last van te hebben....dat hoeft bij een paard ook niet.
Dan komt straks ook weer de opmerking over de voetas....bij een mens vergroeit de boel als de benen stand niet zou kloppen tot de juiste stand weer bereikt is....bij een paard nog sneller...de natuur lost dit vanzelf op...dus ook die voetas komt weer goed....mits.....het geen overdreven O of X benen zijn natuurlijk.
Je hebt en hoefsmid die dit in de gaten kan houden en weet hoe de benen er voor staan...maak daar gebruik van en vraag het hem en/of andere...

met super reclame bedoel ik overigens dat het geen school voorbeeld is van perfecte hoeven en perfect beslag.

Dat had ik wel begrepen hoor haha, zie ook mijn reactie

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 01:05

Riant schreef:
daar gaan we weer .. voor de tweede ronde met ijn allen, Haha!

Enneuuh Arabesk .. wie de schoen passen trekke hem aan. Kim is redelijk algemeen sreekt Nick aan en noemt geen namen. Dat je je aangesproken voelt ligt in dit geval bij jou denk ik.

Maar ik ben het wel met Kim eens ben zeer geïntereseerd maar nog niet door goede argumenten overtuigd. Ik vind het ook een vrij hoog biostabilgehal;te hebben.
Zonder mensen te beledigen of een methode af te kraken, maar misschien kunnen NB - aanhangers iets concreter zijn.

Mwah....ze noemt hier ook de naam van Frans....nog niet in dit stuk gezien hoor??

Nou dames...daar gaan we dan weer?

Dan heb ik nu aan jullie een vraag...als beide zeer geintresseerde....
Arabesk....let je ook even op?

Willen jullie me nu dan eens vertellen wat jullie van zowel de voor hoeven als wel de achterhoeven vinden van dit paard?
Afgaand op de foto....

Alvast mijn dank, wat het antwoord ook is!

Gr, Nick

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 01:26

Op een serieuze vraag wil ik best een serieus antwoord geven.
De hoeven zien er best goed uit, onder voorbehoud dat dit foto's zijn en ik slechts uit ga van wat er op de foto is te zien.
Toch is overduidelijk te zien dat de voorhoeven al geruimte tijd beslagen zijn, als je weet waar je op moet letten.

Dat de hoef onderaan breder is geworden is duidelijk te zien. Op de foto van voren genomen zie je dat de hoefwand een kromming heeft (ietwat trompetvormig). Nou mag je best aannemen dat het hoefbeen gewoon rechte zijkanten heeft, dus wat betekent het als de hoefwand een kromming heeft? Juist ja, een zwakke binding van de hoefwand met de onderliggende weefsels. Kijk maar eens goed rond, je ziet dit voornamelijk bij beslagen paarden.

Doordat de hoefwand krom is LIJKT de hoef breder te zijn geworden, (onderaan is dat inderdaad zo) maar hogerop is de hoef wel degelijk samengeknepen en smaller geworden. Hoe je dat kunt zien?
Vergelijk maar eens de groef die vanuit de straal tussen de hoefballen omhoog gaat. Bij de achterhoeven zit daar ruimte tussen, bij de voorhoeven is die ruimte dichtgeknepen (en kun je zelfs zien dat de hoefballen tegen elkaar zijn gedrukt). En dat terwijl de voorhoeven van nature juist wijder horen te zijn dan de achterhoeven!
O ja, het hoefbeen zelf is niet smaller geworden... dus wat betekent dat?

Kijk ook maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl waarop bovenstaande wordt uitgelegd.

Het is net als met roken, je KAN er prima oud mee worden. Maar je kan er ook voortijdig problemen mee krijgen. Maak over een paar jaar nog maar eens een foto van de hoeven, en kijk dan weer goed naar de ruimte tussen de hoefballen...

De problemen die hierdoor KUNNEN ontstaan worden uitvoerig beschreven op de website.

Hoe je dit probleem kan oplossen zonder hoefijzers kun je ook vinden op de website. Mijn paard Jack sleet ook zijn ijzers scheef af, nu heeft hij keurig rechte hoeven, zónder ijzers. Het kan wel, maar je moet wel weten hoe.

Voor iedereen weer 'nietus' gaat roepen, kijk eens goed op de manege, stal, of whatever rond, en bekijk de hoeven van beslagen en onbeslagen paarden (hoewel dat laatste ook geen garantie is) en let goed op deze symptomen (trompetvormige hoefwand, samengeknepen hielen). Natuurlijk vind je vast wel een paar exemplaren waarbij het niet klopt (er zijn nog meer dingen waar je op kan letten) maar je zult zien dat dit voor het overgrote merendeel klopt.

Ik hoop je hiermee wat op weg te hebben geholpen.

Voor verdere vragen of commentaar kunnen geinteresseerden op het hoefnatuurlijk forum terecht, ik heb eerlijk gezegd niet zo'n behoefte om veel energie in bokt te steken.

Nogmaals, goede hoeven, maar probeer ze ook goed te houden... Je paard kan er oud mee worden, maar je loopt naar mijn mening wel een risico.

Groeten,
Frans

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 05:36

gijsenkim schreef:
Ik heb het liefst blote voeten, die door een vakkundige hoefsmid bekapt worden.

Maar Nick bedoel je met deze zin

Citaat:

Als je hierin geen verschil kan zien kan IK je nml. niet uitleggen wat de voor en nadelen zijn

Dat je alleen verschillen kan zien als je heel erg goed bent, of juist niet.......

Nee dat bedoel ik niet....ik wil wel weten met wat voor een persoon ik hier aan het praten ga?
Een volkomen leek ? of iemand die toch wel een beetje verstand heeft van de hoef zodat ik de benamingen niet uit hoef te leggen?

Maar leg mij de verschillen eens uit dan? Of doe in iedergeval een poging om concreet te antwoorden

Ik geloof niet dat jij een volkome leek bent, waarom stel je nou op een vraag weer een wedervraag?
Waarom geef je nou niet gewoon je mening over deze hoeven?zoals gevraagd door desbetreffende?

Citaat:

Ik heb ook een aantal hoeven voorbij zien flitsen die Natuurlijk bekapt waren die er nou ook niet al te best uitzaken.......... Hoe kan dit dan?

Wordt dit gevraagd? door de post beginner?
Wat jij niet al te best vind is jou mening, wat ik niet al te best vind ook, mag dat?
Ik kan legio foto´s laten zien van hoeven die er vele malen slechter uitzien dan deze zonder ijzer en met...maar dat is de vraag toch niet?
Althans, niet van de persoon die een mening vraagt over DEZE hoeven?

En dan een klein detail................ ik kraak het NB niet af, sterker nog ik ben ontzettend geintresseert.......... wat ik wel afkraak is de sekteachtige manier van MIJN manier is de beste en sluit je vooral snel aan voordat de wereld vergaat aan slechte voeten............

Tja, als je serieus geintresseerd was begon je na alle ervaringen in voorgaande topic lijntjes al niet op deze manier, je weet onderhand wat hier het gevolg van is neem ik aan.

In iedergeval totdat het wetenschappelijk onderbouwd is.......... en niet op de tellsell manier van de biostabiel

Deze opmerking ben ik net ook al tegen gekomen op de inmiddels gesloten lijn....ik ga hier geen antwoord op geven om 2 redenen
A: omdat ik de vergelijking een beetje mank vind gaan.
B: ik in vele voorgaande discusies hierover al vele linken heb gegeven met deze dubbelblind onderzochte wetenschappelijk onderbouwde gegevens...en nee hoor...dan bedoel ik niet de site van hoefnatuurlijk.

Hiervoor hebben ze een mooie site gemaakt....die heet google....daar kan je alles mee vinden, das de enige link die ik hierover nog opschrijf.

Overigens , op diezelfde google komt net als van jou en de andere tegenstanders nog steeds geen link zoals ik die al een hele tijd terug heb gevraagd en waar ik een nog steeds geldende weddenschap op heb gezet. Hoe is het daarmee?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 07:49

Ik heb mijn fjordje nu 6 jaar, zij gaat ruim om het jaar naar de hoefsmid. Ze word dan slechts (regulier) wat bijgekapt. Eenmaal heeft ze op ijzers gestaan, ook vanwege het schuin afslijten van de hoeven. We glibberden op straat alle kanten op, modder bij de drinkplek in de wei, zoog de ijzers eraf. En toen ze er uiteindelijk af gehaald werden, schrok ik er van hoe de hoeven eruit zagen. Ik dacht, dat nooit meer. Ik rij veel buiten en dus maar veel in de kantjes en bermpjes.
Als je je paard altijd laat beslaan ben je die gaten erin waarschijnlijk gewend, maar ik vond het geen gezicht en kon mij ook niet voorstellen dat dit nou goed voor hoefjes was. Ik vind bij de bovenstaande foto's, het verschil tussen voorhoef en achterhoef ook erg duidelijk.
En ik griezel een beetje bij al die gaten en scheurtjes van de voorhoef. OOk al zijn ze misschien oppervlakkig zoals je aangeeft.

Maar iedereen zo zijn eigen idee en manier.
Leven en laten leven..
Ik vond de uitleg van Nick en Frans hierboven trouwens erg duidelijk en interessant, zeker ook wat betreft het schuin afslijten van de hoeven, en de straal als groeisensor. De natuur zit zo mooi in elkaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:38

Zijn jullie tegen ijzers omdat dat de hoef slechter maakt?

Is dit ook niet het verschil tussen een goede en een slechte smid? Zullen er dan ook geen goede en slechte NB-ers zijn?

Zo jammer dat jullie steeds praten of het ei van columbus is uitgevonden. Dat eitje wil ik ook wel hoor.

Sinds ik deze smid heb, zijn zijn hoeven hard, de smid moet echt kracht zetten om de ijzers er af te halen. De ijzers zijn niet meer alleen maar aan een kant versleten. Absuluut geen brokkelhoeven meer, gene cm, maar we wonen wel op de zandgronden. Die nu al behoorlijk droog zijn en paard staat niet op stro.

Doordat mijn paard achter ook op de ijzers staat, plaatst hij zijn voeten nu onder zijn lijf en tilt ze gewoon op. Voorheen zonder ijzers een soort zwaarbeweging waardoor hij totaal verkeerd in zijn bekken kwam te staan.

Heb nog steeds paardje graag zonder ijzers, hij is er tenslotte niet mee geboren.

Geef nou eens toe dat sommige paarden beter af zijn met ijzers. Sommige mensen hebben toch ook steunzolen?

We zitten toch op onze paarden, toch ook niet natuurlijk. Kan me niet herinneren dat ik op de voorpagina stond omdat ik met paard en al uit de baarmoeder kwam.

Juist die rechtlijnigheid geeft een verkeerd beeld van jullie, want ik ben nog steeds niet om.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:42

NickAltena schreef:

Nou
dames..
.daar gaan we dan weer?

Dan heb ik nu aan jullie een vraag...als beide zeer geintresseerde....
Arabesk....let je ook even op?

Gr, Nick

Kijk Nick, op deze manier raken mensen geirriteerd ipv geinteresseerd.

Het is de toon die de muziek maakt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:54

FransVeldman schreef:

Het is net als met roken, je KAN er prima oud mee worden. Maar je kan er ook voortijdig problemen mee krijgen. Maak over een paar jaar nog maar eens een foto van de hoeven, en kijk dan weer goed naar de ruimte tussen de hoefballen...

De problemen die hierdoor KUNNEN ontstaan worden uitvoerig beschreven op de website.

Mag ik misschien vragen uit welk onderzoek blijkt dat dit een feit is? En mag ik dan ook vragen welke onderzoeksmethoden daarvoor zijn gebruikt? Ik vind namelijk hoefijzers vergelijken met roken nogal ver gaan. Roken is per definitie ongezond en dat zijn ijers in mijn beleving niet. In sommige gevallen zijn ijzerd levensreddend en dat is van sigaretten nog nooit beweerd

Hoe je dit probleem kan oplossen zonder hoefijzers kun je ook vinden op de website. Mijn paard Jack sleet ook zijn ijzers scheef af, nu heeft hij keurig rechte hoeven, zónder ijzers. Het kan wel, maar je moet wel weten hoe.

Voor iedereen weer 'nietus' gaat roepen, kijk eens goed op de manege, stal, of whatever rond, en bekijk de hoeven van beslagen en onbeslagen paarden (hoewel dat laatste ook geen garantie is) en let goed op deze symptomen (trompetvormige hoefwand, samengeknepen hielen). Natuurlijk vind je vast wel een paar exemplaren waarbij het niet klopt (er zijn nog meer dingen waar je op kan letten) maar je zult zien dat dit voor het overgrote merendeel klopt.

Ik hoef niet meteen nietus te roepen maar ik ben ook niet overtuigd, Jouw visie over hoe een gezonde hoef eruit moet zien is niet de enige zoals je weet. Op je site staat vermeld dat verschillende dingen onderzocht zijn. Mag in nogmaals vragen hoe de resultaten van deze onderzoeken in Utrecht (de uihof waar onze artsen worden opgeleid) en bijvoorbeeld Deurne zijn geinterpreteerd?

Het lijkt mij juist voor deze instanties bijzonder nuttig als jij kan aantonen dat we jaren lang verkeerd met de hoeven van onze paarden omgaan.

Groeten,
Frans

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:09

NickAltena schreef:
pol013 schreef:
@ NickAltena

Dat je het ziet vind ik al heel wat....er zijn er vele die dat niet zien.

Ik weet wat je bedoeld.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee...ik heb ook geen paarden die op ijzers staan.
De reden van het zwaaien is onbekend? Ik bedoel...is dit ooit wel eens onderzocht?
Het hoeft niet aan de hoeven of wel of geen ijzers te liggen...kan ook de beenstand zijn en daar doe je niks aan.
Het klinkt vreemd als het zonder ijzer meer zwaait dan met....maar dat is het niet natuurlijk...het paard is gewend om het gewicht onder de voeten te hebben en zal dat zonder ook denken...en daarna bewegen...waardoor de zaai groter wordt.
In jou geval niet van nut natuurlijk...maar deze techniek wordt in de wedstrijdsport wel gebruikt...maar dan om ze ruimer of hoger op te laten tillen.

Dan de slijtage....ik weet dat er meer mensen zijn met dit probleem.
Zonder nou meteen naar het natuurlijke bekappen te willengaan, waar ik een groot voorstander van ben, wil ik er toch op wijzen dat door deze manier van bekappen ook dit soort problemen zijn opgelost bij paarden die hier ook last van hadden.
De slijtage lijkt inderdaad hard te gaan...maar als je de straal contact met de grond laat maken (dit is ook een soort groeisensor) zal de hoef sneller gaan groeien waneer het harder slijt....dat is de natuur die dat zo geregeld heeft.
Waneer , zoals vaak bij een paard op ijzers, de straal niet op de grond komt krijgt het eigenlijk een signaal die zegt....heee....hij is lang zat...ik hoef niet te groeien....en slijt het nog verder af maar komt er nauwelijks wat bij.
Zet men dus de voet zonder ijzer maar wel ook met dezelfde ingekorte straal (dus geen contact met harde ondergrond...) heb je hetzelfde als net beschreven....geen contact staat gelijk aan.... hoefwand lang genoeg.

Hoe zit dat bij dit paard? als ik de achterhoef bekijk word daar de straal wel in kort gesneden.
Nou zeg jij natuurlijk ...haha...dit klopt niet want....die hoef slijt niet zo hard en hoeven we nauwelijks iets aan te doen....
JA dat klopt...omdat deze hoef niet op ijzers staan zal het ook velemalen harder zijn dan de voorhoef...en dus ook minder hard slijten....ongeveer gelijk aan de groei...

Zou je voor ook geen ijzer gebruiken dan wordt ook deze hoef bikkelhard en komt die groei ook in ballance....maar dat duurt wel even...en even is lang....

alternatieven?

Ja die zijn er ook.
Ik vind dit een voorbeeld waarvan ik zeg...hier zou een hoefschoen de eerste periode de slijtage kunnen voorkomen.

waarom hoefschoenen?
Heel simpel...je kan ze uit trekken als ze niet nodig zijn...in de wei...in de stal...in de zandbak...noem maar op....dat kan met een ijzer niet.
Let wel....dit is tijdelijk...de hoef zal veel op het harde moeten lopen om zo te wennen en hard te worden...dit natuurlijk geleidelijk opgebouwd.
Geleidelijk duurt bij ons erg lang...ongeveer een jaar...dan pas heb je een totaal nieuwe hoef als je ook aan alle bijkomende "eisen" voldoet.
Ja...das lang...maar het paard is dan wel bruikbaar hoor....

Waarom nog meer een tijdelijke hoefschoen...ook heel simpel....de hoefwand kan genezen zonder gaten of scheuren...ik zie bij deze foto bijv. op de rechter voorhoef een scheur zitten die mij zorgen baart....dit kan uit gaan lopen naar boven..waardoor er een groot deel van de hoefwand los kan raken...en op deze plaats is het natuurlijk erg vuilgevoelig...waardoor bacterien een kans krijgen om schade aan te richten...

Met het bekappen zoals op die site kan het niet gaan scheuren door deze reden (nagels) en heb je van die gaten en flare´s dus geen last meer.

Wil je meer weten...kijk dan op eerder genoemde site.

Daar zit onder andere een draverman die blootvoets wedstrijden rijd en ook zo traind.
Daar zit ook een dame die bijv. een endurance rijd van 40 of 60 of meer kilometer (ik dacht zelfs de 90) en wel op 1 dag natuurlijk...waarbij ook asfalt en dergelijke bodems passeren....maar ook zij doet dit met een paard op blote voeten...zonder problemen van te hard afslijten?

Misschien ook iets voor jou paard? Al zal je hoefsmid het er misschien niet mee eens zijn...maar als ik het goed gelezen heb is dit er een die zowel niet echt in centen denkt....als ook service verleent...en dus ook best aanspreekbaar zal zijn voor andere ideen.

Print dit eens uit en overleg met hem, of print het stuk op www.hoefnatuurlijk.nl uit en laat hem dat zien...of makkelijker ...wijs hem op die site en vraag hem kommentaar...er zijn er al vele die hierna toe overschakelen...misschien hij ook?

Nog even om duidelijk te zijn wat ik bedoel want ik ga hier weer een hoop commentaar op krijgen straks van alle liefhebbers van ijzer en anti hoefnatuurlijk fans...

Geen enkel mens heeft 2 dezelfde benen....geen enkel paard ook.
Loopt een mens met O benen of X benen dan hoeft dat geen probleem te zijn....bij een paard ook niet.
Loopt een mens met deze benen op blote voeten....dan hoeft er niks te gebeuren....die voeten hoeven niet scheef af te slijten en de persoon hoeft hier geen last van te hebben....dat hoeft bij een paard ook niet.
Dan komt straks ook weer de opmerking over de voetas....bij een mens vergroeit de boel als de benen stand niet zou kloppen tot de juiste stand weer bereikt is....bij een paard nog sneller...de natuur lost dit vanzelf op...dus ook die voetas komt weer goed....mits.....het geen overdreven O of X benen zijn natuurlijk.
Je hebt en hoefsmid die dit in de gaten kan houden en weet hoe de benen er voor staan...maak daar gebruik van en vraag het hem en/of andere...

Dat had ik wel begrepen hoor haha, zie ook mijn reactie

Damn, weer een heeel groot stuk bladibla, vooral een hoog haleluja gehalte maar nog steeds geen concrete antwoorden.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:20

De hoeven van dit paard vind ik er netjes genoeg uitzien.

Mag ik nou dan misschien ook eindelijk antwoord op de vraag waarom de hoeven van Arabesk zo goed zijn? (dit is overigens pas de 6de keer dat ik dit vraag hoor Haha! )