Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nienke07 schreef:Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.
. Ik heb deze cursus ook gevolgd omdat ik zelf iets wilde doen tussen de hoefsmidbezoeken door, maar inmiddels doe ik het ruim een half jaar zelf. Had ik gemerkt dat ze in deze periode slechter was gaan lopen, was ik acuut ermee gestopt, want ik zie mijzelf nog steeds als leek op dit gebied ook al probeer ik overal informatie te vergaren. Op diezelfde cursus, die ik ook gevolgd heb, wordt je geleerd de zool aan te houden en intact te houden, slechts de steunsels mag je inkorten en snij je deze niet weg totdat je vitale delen beschadigd. Daarbij zijn de meest gunstige omstandigheden voor het slagen van het bekappen 24/7 weidegang. Mijn paard is 's winters een stalpaard, dus zal het nooit zulke gezonde hoeven krijgen als mogelijk is. Dat ik toch zelf wil bekappen, is mijn keuze. Toch kan ik constateren dat ze veel minder speling in haar achterbenen heeft. Ook had ze eerst linksachter een veel hogere hoef t.o.v. de andere 3 en deze is nu ook van gelijke hoogte. Toch heb ik altijd alleen gevijld, wanneer het nodig was, tot de zool, niets meer of minder. Bij natuurlijk bekappen is het niet slechts de hoeven waar je rekening mee houdt, maar ook het monsteren van je paard en voelen hoe je paard onder het zadel gaat. Wanneer je paard onregelmatig of zelfs kreupel gaat lopen, dan is er wat aan de hand en is het zaak om te onderzoeken wat er aan de hand kan zijn, maar ik betwijfel of het dan aan de manier van het bekappen ligt, wat slechts het terugvijlen van de hoefwand en het oppervlakkig weghalen van de steunsels grofweg inhoudt. Ik volg ook jouw berichten op hoefnatuurlijk en vindt het jammer dat je zo rigoreus uithaalt naar jan en alleman. Hopelijk staat jouw paard niet op ijzers omdat jij rigoreus met je hoefmes bezig bent geweest. Toch is een waarschuwing op zijn plaats, zelf bekappen is niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt een kritische blik op zowel je paard als jezelf. opala schreef:Ik volg ook jouw berichten op hoefnatuurlijk en vindt het jammer dat je zo rigoreus uithaalt naar jan en alleman. [size=9]
.
Kuhailan schreef:Ja want als je logisch denkt wat is dan natuurlijk bekappen? In de natuur wordt niet bekapt maar brokkelen de hoeven af.
Citaat:Hoeven brokkelen af wanneer de hoefwand te lang wordt. In de natuur lopen de paarden in het gunstigste geval op bodems van verschillende hardheden zodat de slijtage van de hoefwand geleidelijk gebeurt, de hoefwand krijgt geen kans om te lang te worden en daardoor af te brokkelen.
Kuhailan schreef:Citaat:Hoeven brokkelen af wanneer de hoefwand te lang wordt. In de natuur lopen de paarden in het gunstigste geval op bodems van verschillende hardheden zodat de slijtage van de hoefwand geleidelijk gebeurt, de hoefwand krijgt geen kans om te lang te worden en daardoor af te brokkelen.
Precies!! Zoals ik zei, ze brokkelen af.
Kuhailan schreef:Blijft de vraag wat is dan natuurlijk bekappen, iets wat in de natuur NIET gebeurd.
nienke07 schreef:Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.
opala schreef:En Esther, heb jouw eerdere berichtjes even doorgelezen. Van een hoefzweer rep je hier met geen woord. Wanneer je paard al een ongezonde hoef heeft, hoef je niet te verwachten van bekappingen dat die daardoor heelt, dat is nl. een proces dat zich binnenin afspeelt.
Citaat:als je paard zo rigoreus vernield is, zoals het mijne nu is