waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:27

Hallo allemaal,

Ik heb iets vreselijks gedaan en meegemaakt
en wil dit graag onder de aandacht brengen in de hoop
dat bij andere paarden deze ellende voorkomen kan worden.


Vorig jaar mei heb ik een cursus natuurlijk bekappen gedaan.
Wat ik op de cursus hoorde en zag was het helemaal!!
Ik ben inderdaad zelf zo stom geweest om mezelf zo blind te
staren op hun inzichten, maar daar gaf de cursus en het boek ook
aanleiding toe.
Alle hoefsmeden zijn in beginsels al verkeerd bezig met hun hoge
hielen.......lage hielen zouden alle probemen verhelpen. De
paardenhoeven (waar wij op oefenden) die bij de slacht belandt waren hadden allemaal hoge hielen! Die zouden allemaal nog leven als ze natuurlijk waren bekapt!.
En het is zo makkelijk zelf te doen. Een uur op een dode
paardenhoef oefenen en je bent er! Gewoon de zool aanhouden en
hielen laag zetten, simpel toch? Vergeet de rest, vergeet de
voetas...niet belangrijk.

Nou ik kan je zeggen, je kunt echt je paard niet zelf doen na
zo'n dagje. Maar je krijgt een soort Tjakka gevoel.......en dat vind ik ook
zo gevaarlijk. Ik heb het zelf meegemaakt en ben bang dat veel
mensen zich ook zo laten meeslepen en aan hun paard gaan
beginnen.

De hoeven van mijn paard zijn totaal vernield, omdat de personen die de cursus gaven en mij via de mail ondersteunden, meldden dat ik de hielen lager en lager moest zetten. Zijn voetas (deze moet goed zijn, om botten en pezen/banden niet te overbelasten) werd door deze lage hielstand helemaal gebroken. Het is idd een tijd goed gegaan, omdat hij dit compenseerde door erg onderstandig te gaan staan, maar op een gegeven moment was de rek eruit. Hij wist van de pijn niet meer hoe hij moest staan. Zijn achterbenen onder zijn lichaam, omdat zijn voorbenen het niet meer aankonden.

Ik heb toen op hun advies een "professionele" natuurlijke bekapper erbij gehaald en die zei dat de hielen nog te lang waren, daardoor had hij pijn in zijn hoeven.
Nou, je kunt wel raden dat dit bijna een doodsklap voor hem was.
Er werd zodanig op me ingepraat dat ik er allemaal heilig in geloofde. Een paard hoort lage hielen te hebben, want dit hebben ze in het wild ook.....blabla
Deze informatie blijkt achteraf helemaal niet waar te zijn!
Een hele goed en kundige Hoefsmid (www.hoofcare.nl) heeft hem nu behandeld en tijdelijk op ijzers met een verhoging gezet, om zo "kunstmatige hielen" te creeren en zijn voetas weer te herstellen. Hij staat nu zwaar onder de pijnstillers en het kan lang duren voordat de hoef weer is hersteld.
Gelukkig was die "professionele" natuurlijk bekapper nog maar 1 maal geweest en waren de de hielen nog niet compleet verwijderd, want dit was ze wel van plan!!! Ik was nog net op tijd!

Wat jullie mee wilt geven is, dat door het natuurlijke bekappen 2 hele belangrijke onderdelen van de hoef worden weggehaald: de hielen en de steunsels.
Die zitten er niet voor niets......het paard heeft ze nodig! De natuur is toch niet gek? En nog belangrijker: de voetas wordt niet gerespecteerd. Nu zeggen ze dat ze er wel naar kijken, omdat er veel commentaar op kwam , maar een tijdje terug niet. En dan wordt het een ander verhaal.....je kunt niet zonder opleiding en ervaring een juiste voetas bij een paard bewerkstelligen.

Laat je paard a.u.b. behandelen door een professioneel iemand (dus geen natuurlijke goeroes...zonder diploma's) Bij mij leek het inderdaad ook goed te gaan, maar inwendig was de hoef aan het aftakelen. Nu na bijna een jaar kwam het eruit.......en dan nog omdat mijn paard het zo duidelijk aangaf en iemand mij eindelijk eens flink op mijn donder gaf!

Het klink allemaal zo mooi dat natuurlijke bekappen.......ik weet het.
Maar let alsjeblieft goed op!!! En ik wou dat ik zo slim was geweest om mijn ogen open te houden!

Het hele idee van lage hielen voor alle paarden is niet goed. Er zijn
gerenomeerde onderzoeken in Amerika, die ondubbelzinnig aantonen
dat iedere paardenvoet een eigen verzenen(hiel)lengte behoeft, die zorgt voor een juiste voetas. Het is verschrikkelijk onnatuurlijk en
schadelijk om hier verandering in aan te brengen.

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan, met hele andere uitkomsten
dan wordt vermeld. Zo hebben niet alle "wilde" paarden lage hielen.....Alle "wilde" paarden hebben wel 1 ding gemeen: een juiste voetas......een voetas die ervoor zorgt
dat de beenderen op de juiste wijze t.o.v. elkaar scharnieren en
er geen pezen en banden overbelast worden.

Er zijn zoveel paarden die door een goede smid bekapt worden en
heel oud worden, zonder ook maar ooit problemen met de hoeven te
hebben gehad. Bij ons op de manege zijn daar talrijke
voorbeelden van! Dus er klopt helemaam niets van dat gogenaamd ehoge verzenen(hielen) slecht zouden zijn.
Ook ijzers zijn lang niet zo slecht als wordt vermeld. Als ze er verkeerd onder liggen natuurlijk wel en natuurlijk zijn deze hoeven als uitgangspunt genomen om hun theorien kracht bij te zetten. En dit wordt constant gedaan.

Waarom zou je zo erg afwijken van de mening van een kundige erkende hoefsmid, iemand met een gedegen opleiding (dus geen 10-daagse cursus!!!!) en jarenlange ervaring?
Zou bijvoorbeeld een Anky van Grunsven (niet dat ik zo'n fan ben) niet hebben laten uitzoeken wat het beste is?? Loopt haar paard nu echt zo slecht? Waarom zou je het risico nemen je paard de vernieling in te helpen????? Als jullie mijn paard nu zouden zien...zouden weten wat ik nu weet.......


Groetjes, Esther

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:43

Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:50

nienke07 schreef:
Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.


Dank je voor de link.
Nu ben ik tenminste niet meer strafbaar!!! Haha..
Gek, he? Mensen misleiden en paarden mishandelen mag blijkbaar wel ongestraft!

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:46

ik zit met open mond dit topic te lezen, echt erg voor jou en je paard! en ik ken mezelf... ik had er ook zo ingetuind!
heel veel beterschap voor je paard, en ik hoop dat veel mensen dit topic lezen!

prompter

Berichten: 11282
Geregistreerd: 28-09-02

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:25

Dat vind ik ook het linke aan zelf een cursus volgen en dan aan de slag gaan. Uiteraard is zonder ijzers beter, maar een goede voetas mét ijzers is nog altijd beter dan een volkomen gebroken voetas zonder ijzers. Veel natuurlijk bekappers (niet de erkend opgeleiden, maar de "thuiswerkers") laten zonder enige zorg om de voetas de hielen zakken, óók als dat helemaal niet bij het betreffende paard past.

Gevolg: overbelaste pezen, een paard dat constant struikelt, op zijn knieën valt, pijn krijgt, geen plezier meer in zijn werk heeft... (Dit is uiteraard ook het geval wanneer een paard mét ijzers met een verkeerde voetas staat).

Ik denk daarom dat iedereen die blootsvoets wil, er goed aan doet er een goed opgeleide bekapper bij te halen, die de ideale voetas in de gaten houdt en niet te rigoreus voeten gaat laten zakken.

TS, veel sterkte met je paard, ik hoop dat alles weer goed komt!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:26

Zeer vervelend dat voor jouw paard het natuurlijk bekappen verkeerd uitpakte Ach gut . Ik heb deze cursus ook gevolgd omdat ik zelf iets wilde doen tussen de hoefsmidbezoeken door, maar inmiddels doe ik het ruim een half jaar zelf. Had ik gemerkt dat ze in deze periode slechter was gaan lopen, was ik acuut ermee gestopt, want ik zie mijzelf nog steeds als leek op dit gebied ook al probeer ik overal informatie te vergaren. Op diezelfde cursus, die ik ook gevolgd heb, wordt je geleerd de zool aan te houden en intact te houden, slechts de steunsels mag je inkorten en snij je deze niet weg totdat je vitale delen beschadigd. Daarbij zijn de meest gunstige omstandigheden voor het slagen van het bekappen 24/7 weidegang. Mijn paard is 's winters een stalpaard, dus zal het nooit zulke gezonde hoeven krijgen als mogelijk is. Dat ik toch zelf wil bekappen, is mijn keuze. Toch kan ik constateren dat ze veel minder speling in haar achterbenen heeft. Ook had ze eerst linksachter een veel hogere hoef t.o.v. de andere 3 en deze is nu ook van gelijke hoogte. Toch heb ik altijd alleen gevijld, wanneer het nodig was, tot de zool, niets meer of minder. Bij natuurlijk bekappen is het niet slechts de hoeven waar je rekening mee houdt, maar ook het monsteren van je paard en voelen hoe je paard onder het zadel gaat. Wanneer je paard onregelmatig of zelfs kreupel gaat lopen, dan is er wat aan de hand en is het zaak om te onderzoeken wat er aan de hand kan zijn, maar ik betwijfel of het dan aan de manier van het bekappen ligt, wat slechts het terugvijlen van de hoefwand en het oppervlakkig weghalen van de steunsels grofweg inhoudt. Ik volg ook jouw berichten op hoefnatuurlijk en vindt het jammer dat je zo rigoreus uithaalt naar jan en alleman. Hopelijk staat jouw paard niet op ijzers omdat jij rigoreus met je hoefmes bezig bent geweest. Toch is een waarschuwing op zijn plaats, zelf bekappen is niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt een kritische blik op zowel je paard als jezelf.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 01:19

opala schreef:
Ik volg ook jouw berichten op hoefnatuurlijk en vindt het jammer dat je zo rigoreus uithaalt naar jan en alleman. [size=9]
.


Ten eerste: Bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat er tenminste nog mensen zijn, die er ook het gevaar van inzien.


Opala, als je paard zo rigoreus vernield is, zoals het mijne nu is, dan kan je het me niet kwalijk nemen dat ik heel boos (en verdrietig) ben! En helemaal als die mensen zichzelf proberen te redden, door zaken te verdraaien en te verzinnen. (Daar zijn ze nl. erg goed in.) Ik liet me toen even gaan....waar ik overigens helemaal geen spijt van heb. Ik heb echt geen greintje respect meer voor ze.

Ik heb gelukkig al veel reacties gehad van mensen die dit soort (deze )mensen ook door hebben en er ook zeer negatieve ervaringen mee hebben.
Helaas meldden ze dat niet op het forum.
Maar dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen hoor, want wie heeft er nu zin in zulke discussies. Ja, ik toen even wel, omdat ik zo aangedaan was en nog steeds ben, want mijn paard is er nog lang niet bovenop.

De hoefsmid kon er met zijn verstand niet bij dat zulke goede mooie hoeven zo erg vernield konden worden!
Dat ik het niet doorhad? Nee, want ik was/ben ook maar een leek......die volgens de normen van het natuurlijk bekappen juist goed dacht te doen...

Ik hoop inderdaad dat veel mensen mijn verhaal lezen en inderdaad de adviezen van promptertje(ofzoiets?) opvolgen.

Groetjes, Esther

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 01:29

vreselijk om zo'n nare ervaring te hebben met je paard!! Ach gut
heb je ook foto's van je paards' hoeven? ik ben wel nieuwsgierig naar hoe ze waren en zijn geworden.

er is bij je paard een hoop fout gegaan maar dat wil niet zeggen dat natuurlijk bekappen voor elk paard slecht is, net als traditioneel bekappen dat ook niet voor elk paard is.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 01:41

Eigenlijk is de grote vraag: "Wat deed jou besluiten over te gaan tot natuurlijk bekappen?".

Kuhailan
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-12-04

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 01:53

Ja want als je logisch denkt wat is dan natuurlijk bekappen? In de natuur wordt niet bekapt maar brokkelen de hoeven af.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:01

...eigenlijk is de term 'natuurlijk bekappen' zowiezo verwarrend, want in tegenstelling tot regulier bekappen komt er geen kapmes aan te pas....

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:07

Kuhailan schreef:
Ja want als je logisch denkt wat is dan natuurlijk bekappen? In de natuur wordt niet bekapt maar brokkelen de hoeven af.


Hoeven brokkelen af wanneer de hoefwand te lang wordt. In de natuur lopen de paarden in het gunstigste geval op bodems van verschillende hardheden zodat de slijtage van de hoefwand geleidelijk gebeurt, de hoefwand krijgt geen kans om te lang te worden en daardoor af te brokkelen.

Kuhailan
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-12-04

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:15

Citaat:
Hoeven brokkelen af wanneer de hoefwand te lang wordt. In de natuur lopen de paarden in het gunstigste geval op bodems van verschillende hardheden zodat de slijtage van de hoefwand geleidelijk gebeurt, de hoefwand krijgt geen kans om te lang te worden en daardoor af te brokkelen.


Precies!! Zoals ik zei, ze brokkelen af. Zoals hier wordt gesteld slijten ze af.
Kan gepaard gaan met brokkelen. Is maar net hoe je het ziet of uitlegd.
Laatst bijgewerkt door Kuhailan op 20-03-05 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:16

Kuhailan schreef:
Citaat:
Hoeven brokkelen af wanneer de hoefwand te lang wordt. In de natuur lopen de paarden in het gunstigste geval op bodems van verschillende hardheden zodat de slijtage van de hoefwand geleidelijk gebeurt, de hoefwand krijgt geen kans om te lang te worden en daardoor af te brokkelen.


Precies!! Zoals ik zei, ze brokkelen af.

Kuhailan
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-12-04

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:21

Blijft de vraag wat is dan natuurlijk bekappen, iets wat in de natuur NIET gebeurd.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:32

Kuhailan schreef:
Blijft de vraag wat is dan natuurlijk bekappen, iets wat in de natuur NIET gebeurd.


Wanneer jij je er serieus in wil verdiepen, neem dan eens een kijkje op het al eerder genoemde http://www.hoefnatuurlijk.nl

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 02:49

En Esther, heb jouw eerdere berichtjes even doorgelezen. Van een hoefzweer rep je hier met geen woord. Wanneer je paard al een ongezonde hoef heeft, hoef je niet te verwachten van bekappingen dat die daardoor heelt, dat is nl. een proces dat zich binnenin afspeelt.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:26

nienke07 schreef:
Voor wie meer kanten van bovenstaand verhaal wil horen...op het forum op Hoefnatuurlijk is vanaf bericht 1176 een uitgebreide discussie gaande (geweest) over bovenstaande casus.


Je kunt dat forum niet op als je geen lid bent. Haha!

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:28

Kwestie van aanmelden toch? Knipoog

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:42

Ik ga me niet bij een forum aanmelden om alleen maar 1 topic te lezen. Meld me eigenlijk nooit aan bij "besloten" forums..... geeft mij altijd zo'n rare smaak in de mond dat ik niet eerst even rond mag kijken.

maar goed....... beetje erg off-topic vrees ik.

Maar denk dat het goed is dat de TS deze waarschuwing plaatst, de gezondheid van je paard moet je niet mee spelen.

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:06

Volgens mij hoef je je niet aan te melden. Ik heb dat ook niet gedaan, maar ik kan wel alle berichten lezen! Eerst krijg je een melding dat je niet aangemeld bent en daarna kun je met "bekijk berichten" (of iets dergelijks) toch gewoon dit topic bekijken. Waar overigens een aardige discussie instaat..............

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 10:33

opala schreef:
En Esther, heb jouw eerdere berichtjes even doorgelezen. Van een hoefzweer rep je hier met geen woord. Wanneer je paard al een ongezonde hoef heeft, hoef je niet te verwachten van bekappingen dat die daardoor heelt, dat is nl. een proces dat zich binnenin afspeelt.


Uhhhh...die hoefzweer is gekomen NA het natuurlijk bekappen. Ik ben in mei 2004 begonnen en die hoefzweer had hij 3/4 maanden geleden opgelopen. Want volgens de natuurlijke principes moet je paard over allerlei ondergronden lopen, zoals steenpuin ...ja en dan heb je kans dat er iets scherps door de zool heen komt....dat gaat zweren...

Waarom ben ik aan het natuurlijk bekappen begonnen?
Ik had een nieuwe hoefsmid, die (zag ik achteraf) de zool uitholde. Hierdoor liep hij erg gevoelig. Bij de paardenkliniek bleek hij een dunne zool te hebben. (Wat ze HELAAS niet wisten, was dat deze dunne zool door de hoefsmid wat bewerkstelligd) Het advies was ijzers. Ik wilde graag de oorzaak van een dunne zool oplossen i.p.v. de symptomen op te lossen met een ijzer.

Ik ging op internet wat zoeken en zo kwam ik op de website van het natuurlijke bkappen terechtkwam en was direct enthousiast over de nieuwe inzichten....zodoende heb ik me voor de cusus ingeschreven. En de rest heb ik hier al vermeld.

Ivanhoe had voor de natuurlijke bekapping volgens hoefsmid Van Nassau ( toen dus de zool weer aangegroeid was) de beste hoeven van de wereld. Maar ik wilde inmiddels niets meer horen, ik geloofde heilig in het natuurlijk bekappen.

Ivanhoe is inmiddels 15 jaar en heeft al die jaren perfect gelopen.
Ik wilde dit toen absoluut niet zien en ging er vanalles bijhalen om maar het tegendeel te bewijzen, dus daarom het vertekende beeld wat ik heb geschetst. Ik loog tegenover mezelf en het ergst tegenover mijn paard.......

Ik ben nu eenmaal erg eigenwijs en als ik ergens in geloof, dan krijg je dat niet zomaar uit mijn hoofd.
Gelukkig dat hoefsmid Van Nassau mij erop bleef hameren dat ik mijn paard aan het vernielen was......Ja......en toen Ivanhoe ook zo duidelijk aangaf pijn te hebben, last te hebben van zijn lage hielen...
Toen gingen pas mijn ogen open!

De meeste mensen zagen allang dat het niet goed ging, maar ik wilde het niet horen en zien. Achteraf kan ik mezelf wel zo erg voor mijn kop slaan.
Wie dacht ik wel niet wie ik was.....tegen een van de beste hoefsmeden ingaan!!!

Maar goed....het is hopelijk nog niet te laat voor Ivanhoe.......

Groetjes, Esther

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:39

Citaat:
als je paard zo rigoreus vernield is, zoals het mijne nu is


wie heeft dat paard zo verknald?????
Een natuurlijk bekapper die daarvoor een gedegen opleiding heeft gehad (ja, die zijn er wel, alleen wordt die opleiding niet in Nederland gegeven) of ben je zelf aan de gang gegaan na 1 dag cursus??????????

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15478
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:40

Op de stal waar ik eerst stond was het strasseren helemaal in. Er werden daar cursussen gegeven, en na die cursus zou je dan bijna helemaal zelf kunnen. Gelukkig had de cursusleidster veel contact met mijn stalgenoten, zo heeft ze iedere drie maanden wat bij kunnen snijden.
Ik vind persoonlijk het ´geklooi´met die hoeven ook gevaarlijk. Je volgt een cursus en kunt daarna zelf aan de slag, en loopt dan blijkbaar blind achter de ´goeroe´aan.
Mijn hoefsmid bekapt de hoeven erg goed. Enige minpunten in de stand van de hoeven probeert hij gelukkig niet te corrigeren. Dat is nl. wat vaak gebeurt bij natuurlijk bekappen.
Ieder paard heeft een andere stand, waar zij al een heel leven op staat. Een bokhoef bij een paard van tien jaar, is mijns inzien gewoon blijvend. Door dan nog een keer te gaan corrigeren verknal je meer dan dat je goed doet.

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:47

oeps foutje Haha!
2 x gepost: bericht staat op de volgende bladzijde
Laatst bijgewerkt door jeanke op 20-03-05 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt