Hoefproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:45

Mijn Friese merrie heeft sinds kort steeds problemen met dr hoeven.

Het begon ermee dat ze te zacht waren, dus ik teerde ze zodat ze droger en harder werden. Het zag er alweer een stuk beter uit. Toen ze de keer daarop naar de smid moest kwam die erachter dat ze een soort van ontsteking in dr straal had. Die heeft ie weggekapt (tot in het leven) en ik heb het goed schoongehouden en ook weer dicht geteerd (op advies van de smid). Gisteren is de smid weer geweest en nu heeft ze hele diepe rotstraal, dus weer een eind weggekapt. D'r andere hoeven waren er ook slecht aan toe, dus nu moet ik ze gaan inspuiten met Blauw spul van de dierenarts en voor moet ze op ijzers omdat ze steeds schever gaan afslijten. Ik ben wel bang dat ik de hoef met die diepe rotstraal niet goed genoeg schoon krijg, doordat het pijn doet begint ze moeilijk te doen en zelf te slaan (terwijl het normaal een super fijn paard is in omgang)

Ze staat eigenlijk nooit in een vieze stal, komt niet vaak in de modder en heeft nooit problemen gehad met dr hoeven dus ik vind het maar raar :S

Kent iemand dit probleem en hoe is het afgelopen en wat heb je eraan gedaan?

Arabesk

Re: Hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:01

Ja het komt door een gebrek aan doorbloeding. Staat het paard op ijzers?

Lees http://www.hoefnatuurlijk.nl er maar op na, er staat beschreven hoe het hoefmechanisme werkt. Bij gebrek aan beweging van de hoef, vermindert de doorbloeding, met als gevolg dat de straal gaat afsterven, dit is dood vlees en daar komen bacteriën op af die je niet zomaar dood krijgt tenzij je met formaldehyde aan komt (NIET DOEN). Die bacteriën hebben niks met een vieze of schone stal van doen. Vergelijk het met een stuk biefstuk dat over de datum is, het gaat toch wel rotten, ook in een schone koelkast!

Mijn advies: ijzers eraf, en indien mogelijk 24/7 buiten (in paddock, wei of bak).

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:04

hai hai

je paard biotine geven en om de rotstraal weg te krijgen kan je het beste watten vol met betadine oplossing in de kieren stoppen en daarover heen dat blauwe spul of teer, de watten iedere dag vervangen en goed er in duwen, modder water enz even vermijden en het gaat snel weer beter.

succes

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 17:11

Arabesk schreef:
Ja het komt door een gebrek aan doorbloeding. Staat het paard op ijzers?

Lees http://www.hoefnatuurlijk.nl er maar op na, er staat beschreven hoe het hoefmechanisme werkt. Bij gebrek aan beweging van de hoef, vermindert de doorbloeding, met als gevolg dat de straal gaat afsterven, dit is dood vlees en daar komen bacteriën op af die je niet zomaar dood krijgt tenzij je met formaldehyde aan komt (NIET DOEN). Die bacteriën hebben niks met een vieze of schone stal van doen. Vergelijk het met een stuk biefstuk dat over de datum is, het gaat toch wel rotten, ook in een schone koelkast!

Mijn advies: ijzers eraf, en indien mogelijk 24/7 buiten (in paddock, wei of bak).

Ze staat niet op ijzers maar moet er voor wel op, omdat haar hoeven voor scheef afslijten. Ze kan helaas niet 24/7 naar buiten omdat ze anders direct last krijgt van mok en zomereczeem Boos! ze komt zo veel mogelijk buiten: 's morgens 1,5 uur. 's middags/''s avonds een uur en dan rijd ik vaak nog een uur. Zo gaat het al sinds ik haar heb (bijna 5 jaar) en nooit geen problemen gehad, dus ik weet het niet :S

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 17:12

shaneen schreef:
hai hai

je paard biotine geven en om de rotstraal weg te krijgen kan je het beste watten vol met betadine oplossing in de kieren stoppen en daarover heen dat blauwe spul of teer, de watten iedere dag vervangen en goed er in duwen, modder water enz even vermijden en het gaat snel weer beter.

succes

Dank je dat zal ik doen! Al word het misschien lastig omdat er nog maar weinig van haar straal over is Boos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:16

bij de DA een bus CTC spray halen en dat in de straalgroeven waar de rotstraal zit spuiten, iedere dag, dan is het met een week goed gedroogd en gehard en zo gaat het over *ervaring*

Verder sluit ik me aan bij het advies van Arabesk.
Ik heb zelf een zware koudbloed met een forse beenafwijking (toontredend) die loopt ook zonder ijzers, wordt op de witte lijn methode bekapt en het scheef afslijten is geen probleem.

Er zijn dus wel mogelijkheden om hem zonder ijzers te houden, als je dat zou willen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:26

Die CTC spray heb ik net gehaald. Daar begin ik morgen dus mee Lachen
En ik zal ook eens met andere hoefsmeden (dat is het meervoud toch?!) overleggen wat zij kunnen doen buiten ijzers om..

Bedankt voor je reactie Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:31

Misschien kan je de smid wel laten kappen volgens de witte lijn methode op www.hoefnatuurlijk.nl staat een goede beschrijving waar een smid wel wat mee kan denk ik.

Verder zou ik zeggen flink over de harde weg denderen met je paard, wees niet bang dat de hoeven zullen slijten hoor. Ik rij dagelijks minstens 5 kilometer gewoon over straat zónder ijzers!!!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:57

Ik zal het uitprinten en aan em laten zien Lachen

En ik zal wat meer over de harde weg gaan rijden.. *hopen dat ik geen tractors/vrachtwagens tegenkom want dan gaan ze heeeel hard slijten haha*

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:34

niet teren!!!!![
je sluit dna de ontstekening op en kan dan helemaal zijn gang gaan!

ik heb bij mijn paard spul in zijn hoeven gespoten ( weet niet hoe het heet , is een gele fles met een rood dopje ) werkte wel , maar duurde best lang .
toern liet ik mijn verpleegkundige gedachten eens de vrije loop en kwam toen met de conclusie , dat je een onsteking ook in kan spuiten met acedern, heb dit gedaan en de stralen zien er meteen een stuk beter uit
ik doe nu 2 keer per week acedern en 5 keer dat andere spul!

berenpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:22

_June schreef:
Ik denk dat je niet moet teren. Je verstikt dan het probleem en er ontstaan meer bacterien onder de teer.
Heb je al eens gedacht aan straalkanker. zie hoofcare.nl.
Ik heb dat ook bij mijn paard. Ze is nu twee keer behandeld. Dit is heel tijdrovend en kostbaar. Het lijkt nu voor de 3e keer terug te komen.
Onderschat je probleem niet en maak er zo snel mogelijk werk van.
Mijn Friese merrie heeft sinds kort steeds problemen met dr hoeven.

Het begon ermee dat ze te zacht waren, dus ik teerde ze zodat ze droger en harder werden. Het zag er alweer een stuk beter uit. Toen ze de keer daarop naar de smid moest kwam die erachter dat ze een soort van ontsteking in dr straal had. Die heeft ie weggekapt (tot in het leven) en ik heb het goed schoongehouden en ook weer dicht geteerd (op advies van de smid). Gisteren is de smid weer geweest en nu heeft ze hele diepe rotstraal, dus weer een eind weggekapt. D'r andere hoeven waren er ook slecht aan toe, dus nu moet ik ze gaan inspuiten met Blauw spul van de dierenarts en voor moet ze op ijzers omdat ze steeds schever gaan afslijten. Ik ben wel bang dat ik de hoef met die diepe rotstraal niet goed genoeg schoon krijg, doordat het pijn doet begint ze moeilijk te doen en zelf te slaan (terwijl het normaal een super fijn paard is in omgang)

Ze staat eigenlijk nooit in een vieze stal, komt niet vaak in de modder en heeft nooit problemen gehad met dr hoeven dus ik vind het maar raar :S

Kent iemand dit probleem en hoe is het afgelopen en wat heb je eraan gedaan?