tetanos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

tetanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:20

Hoi!
ik heb samen met een vrienden 2 verzorgpony's (twee hafs) Maar ik ben zojuist te weten gekomen dat Nand (een van die hafs dus) tetanos heeft! Huilen Huilen ik heb wel al wat rijervaring maar ik weet namelijk echt niet veel van tetanos, kunnen jullie me dar wat meer over zeggen?
alvast bedankt!

Chrissetje

Re: tetanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:36

ik heb er nog nooit van gehoord Vork
ik ken wel een tetanus-spuit,die krijg je volgens mij als je getrapt bent ofzo door een groot dier.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:00

Nog nooit gehoord van tetanos. Wel van tetanus. Je krijgt inderdaad een tetanus prik als je op straat gevallen bent ofzoiets.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:03

beautylover schreef:
ik heb er nog nooit van gehoord Vork
ik ken wel een tetanus-spuit,die krijg je volgens mij als je getrapt bent ofzo door een groot dier.

Dat is dus tegen Tetanus-infectie, ook na bijvoorbeeld een beet van een hond, paard of ander dier (of mens Haha!)

De meeste paarden worden jaarlijks geënt tegen de infectieziekte Tetanus (vaak tegelijk met de jaarlijkse Influenza spuit).

Ik heb wel een stukje over Tetanus in mijn schoolboeken van vorig jaar, zal ik morgen wel even naar kijken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:52

Tetanus kan een paard oplopen indien het ergens een wondje heeft. De tetanusbacterie kan hierop vat krijgen. Vooral paarden zijn erg gevoelig voor deze bacterie. De bacterie vormt een gif, welk gif via de bloedbaan in het zenuwstelsel terechtkomt. Een paar weken na de infektie openbaren zich de eerste ziekteverschijnselen: het paard loopt stijf, stijfheid van oren en kaakspieren (klem), het derde ooglid wordt zichtbaar en het paard reageert extreem sterk op prikkels van geluid en licht.

Behandeling is erg moeilijk; alleen de minder ernstige gevallen hebben een redelijke kans op genezing.

Het paard moet absolute rust hebben in een donkere, rustige stal, soms wordt het opgehangen in een ''broek'' en krijgt kalmerende middelen.

Paarden kunnen preventief worden ingeënt tegen zowel influenza als tetanus.

Om met een paard aan diverse sportevenementen of keuringen deel te kunnen nemen, stellen de meeste organisaties een vaccinatie tegen deze twee ziekten verplicht

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:01

Huisvrouw schreef:
Nog nooit gehoord van tetanos. Wel van tetanus. Je krijgt inderdaad een tetanus prik als je op straat gevallen bent ofzoiets.

tetanos = tetanus
x

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:14

Hééj Stefaah! Ik hoop maar dat het vlug beter gaat met hem Verdrietig. Heb je nog nieuws?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:58

Tetanus komt nog zelden voor en dankzij een enting kan het worden voorkomen.
Het heeft een zéér kleine genezingskans en àls het dier al geneest (wat je thuis echt niet lukt) dan is het een werkelijke hel waar het dier doorheen moet.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:08

Hij is wel in de dierenkliniek in Gent... hopelijk lukt het daar Verdrietig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:12

Loekepetoeke schreef:
Hij is wel in de dierenkliniek in Gent... hopelijk lukt het daar Verdrietig.

Ik hoop het voor jou. Maar om heel eerlijk te zijn niet voor de pony, want het is echt een immense lijdensweg met heel heel veel pijn. Daarom wordt vaak meteen voor euthenasie gekozen wanneer een dier tetanus heeft, juist omdat het zo'n kwelling is. Sterkte in ieder geval.

Loekepetoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:18

Bedankt alvast! Ik weet er echt niets van... ik heb er niets meer van gehoord. Hopelijk laten ze me vlug iets weten. We kunnen enkel hopen dat geen nieuws = goed nieuws?

Stefaaah

Re: tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:27

Volgens de assistente schijnt de medicatie voorlopig toch al de symptomen te kunnen bestrijden. Da's toch al een pluspunt, niet?