Meer hoef 'kweken'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Meer hoef 'kweken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:37

Mijn paard heeft van zich zelf niet zo'n fantastische groei in zn hoeven.
Dus de smid hoeft vaak alleen maar iets aan de voorkant er af t halen.
Maar eigenlijk willen we dat ie wat 'meer' verzenen krijgt zodat ie een wat royalere hoef ontwikkeld wat weer gunstiger is om daar ijzers aan te doen. Plus dat ie door wat weinig verzenen gauw neigt naar een weke kootstand (niet heel ernstig maar wel een beetje)
Nu heb ik van de smid een spray gekregen waar ik dan zn kroonrand mee moet sprayen dat zou dan de groei bevorderen.
Weet alleen nu al niet meer hoe dat heet (volgt nog)

Maar weten jullie nog iets wat dit kan bevorderen of beinvloeden?
Of hebben jullie ervaring met een soortgelijk geval?
Alle tips welkom!

laro

Re: Meer hoef 'kweken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:01

Wij hebben hetzelfde. Onze hoefsmid doet hetzelfde als die van jullie, dus alleen van de voorkant wat afhalen . Verder om de 6 weken bekappen, die van mij staat trouwens wel op ijzers.Kan je dus niet aan tips helpen zit gewoon in het dier.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 23:03

Die van mij krijgt altijd in de winter ff een paar maanden ijzer-vrij ivm sneeuw ed en gewoon ff 'luchten'
Volgende maand gaan ze er weer op omdat dan ook het buitenseizoen begint.

Ik ga kijken/hopen dat die spray werkt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:04

de hoeven van mijn pony groeien ook nauwelijks, hij krijgt al zeewier door zijn voer, biotine heeft hij gehad maar zag bij hem geen verbetering.

nu hoorde ik laatst van iemand dat het veelal te maken zou hebben met de grond waar ze op staan en de voedingsstoffen die in het gras zitten, op zandgrond zou minder kalk in de grond zitten waardoor het paard minder binnenkrijgt via zijn hooi.
meer geven van kalk zou dan moeten helpen.

op zich klinkt dat mij best wel logisch in de oren, moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dan t beste extra kalk aan mijn pony zou moeten geven.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:00

I.d.d. zeewier werkt bij mijn pony ook, Biotine heeft ze zo'n 9 jaar gehad, merk geen verschil nu ik gestopt ben met haar dat te geven, sinds ze zeewier krijgt merk ik wel dat haar hoeven iets sterker worden en een ietsiepietsie sneller groeien.. (zij staat ook op ijzers, maar dit vanwege gebrek/ouderdom, liefst had ik haar blootvoets gehad!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:04

mijne heeft ook een weke kootstand,ik laat hem ook om de 4-6 wkn bekappen en dan gaat er alleen voor wat af,gelukkig hoeft er voor de rest ook niks gecorrigeerd te worden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:54

Zorgen dat de straal de grond raakt. Dat is de groeisensor van de hoef.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:14

ik rijd dus nooit op de weg, en mijn pony wordt dus nu maar 1x per 12 weken bekapt...
erg he?

ze groeien echt voor geen milimeter!
gelukkig slijten ze ook niet, dus hij hoeft niet op ijzers, maar heb hem daar vroeger wel op gehad, als zijn hoeven erover heen groeiden kon de smid zo de oude ijzers er weer onder ztten omdat ze niet afgesleten waren.. Clown

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:10

Weet je al hoe die spray heet? Ik ken het niet en ben benieuwd.

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:07

Hoi,

Het geven van gedroogde rozebottels helpt bij mijn paard heel goed.

Xandra

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:26

Kyona schreef:

Ik ga vanmiddag of vanavond naar stal en ga ff kijken hoe het heet.
Ben paar daagjes ziek geweest, vandaar nog niet eerder gekeken.

Hetja schreef:
I.d.d. zeewier werkt bij mijn pony ook

Hoe werkt dat met zeewier? Waar haal je het en hoe voer je het?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:46

Zeewier (gedroogd en versnippert) kun je gewoon bij de ruitersportzaakhalen of bij de paardendrogist bestellen. Ik geef Hetja iedere dag een schep door haar voer heen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:06

Het smeren van laurierzalf wil ook nog wel eens helpen bij het bevorderen van de groei. Wij hebben het een tijdje bij onze merrie gebruikt, met resultaat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:53

alle smeerseltjes ten spijt kan ik je maar 1 advies geven: zorg dat je paard veel beweegt en loop ook eens op straat, loop op zoveel mogelijk verschillende ondergronden om de straal te prikkelen, de straal is, zoals hieboven al gezegd, een indicatieorgaan van het paardenlichaam dat zorgt voor hoefgroei.
Veel bewegen zorgt voor een goede doorbloeding van de hoef, 23 uur per etmaal op stal staan en nooit op harde ondergrond lopen, zorgt niet voor goede doorbloeding.

Als je niet voor bovenstaande kan/wil zorgen, kan je op de hoeven smeren wat je wilt en je paard alle mogelijke voedingssupplementen geven, maar het resultaat zal altijd beneden peil blijven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:06

mijn pony staat dus lekker de hele dag buiten loopt op verschillende gronden, af en toe een klein stukje over straat, en staat mijn zijn straal op de grond.

volgens mijn smid heeft het alles te maken met voeding, ( en ook beweging inderdaad) sommige dieren zetten bepaalde voedingsstoffen onvoldoende om, en zo krijg je dan dat de hoeven minder groeien.
volgens hem zag je het vrij veel bij paarden die op zandgrond liepen en minder bij paarden op klei....

tja...de mijne krijgt dus zijn muesli, goed hooi, beweging, zeewier om bepaalde vitamines aan te vullen.....
nu straks dus nog extra kalk erbij... kijken wat dat doet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:11

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de levensomstandigheden van het paard van de topicstarter......

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:32

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:38

Ik had vroeger ook het idee dat de hoeven van mijn pony niet goed groeiden. Met ijzers werden ze niet echt extreem lang, ook niet na weken niet bekappen en in de winter zonder ijzers leken ze helemaal niet te groeien.

Nu ik "anders" ben gaan bekappen en de straal de grond raakt merk ik deze winter dat haar hoeven ineens wel groeien. De straal is dus echt de groeiindicator wat anderen hier ook al vertelden. En geeft die groeiprikkels door (doordat hij de grond niet raakt door ijzers of te zachte bodem), zal de hoef ook niet groeien.

Groeten
Ingrid

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:58

smurf schreef:
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de levensomstandigheden van het paard van de topicstarter......

Hij staat op stal op vlas. Buiten gewoon op gras/zand.
Als het weer het toelaat staan ze van 8uur s'ochtends tot 4 uur (winter) of tot 7 uur 's avonds buiten. Op een grote weide.
Het erf is gestraat, daar loopt ie ook regelmatig op en als het even kan stap ik hem na het rijden op het straatje achter ons uit (=afvalt)
Als hij ijzers onder heeft (outdoorperiode) doe ik hem ook wel vaak even 10-15min op die weg rijden, gewoon wat draven en wat overgangen.
Af en toe ga ik met hem naar buiten. 1xper maand/2 maanden
Onze bak = zand + snippers.
Ik train hem 5-6x in de week.
Naar mijn idee krijgt hij dus beweging zat.

Hij krijgt sportbrok & sportmuesli & wortels & kuilvoer.
Ik had het al even aan de stalhouder gevraagd en t land waar op ze lopen en t land waar t kuilvoer afkomt is niet erg kalkrijk.
Zou ik dit dan eventueel als aanvulling moeten geven?

Kyona schreef:

Die spray heet Frey Hippo Sol. Het is een groen busje met witte dop en wit uitstekend spraystuk. Dit is niet via ruitersportzaken te verkrijgen dacht ik, ik heb het via de hoefsmid.
En moet hier dan 2 x per week de kroonrand en de straal mee inspuiten.

esther82 schreef:
Het smeren van laurierzalf wil ook nog wel eens helpen bij het bevorderen van de groei. Wij hebben het een tijdje bij onze merrie gebruikt, met resultaat.

Hier had ik het ook over met de smid maar hij zei dat de spray beter zou helpen

Groetjes Carlijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:34

Afbeelding

hoge verzenen zijn niet goed eigenlijk. Op http://www.hoefnatuurlijk.nl staat beschreven waarom niet. Als je paard verder gezonde hoeven heeft zou ik m NIET op ijzers zetten, maar gewoon blootsvoets houden. Op de foto zie je de hoeven van mijn paard, hij loopt elke dag minstens 5 kilometer over de straat en zijn hoeven groeien nu net zo hard als dat ze afslijten!

Nog een opmerking over het voer van je paard. Het klinkt er eiwitrijk!! Kuil én sportbrok is wel een beetje veel van het goede!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:30

Sorry dat ik het moet zeggen maar ik vind jou paard een beetje enge voetjes hebben Arabesk.

Het is compleet off toppic ik weet het Bloos

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:48

Arabesk schreef:
Als je paard verder gezonde hoeven heeft zou ik m NIET op ijzers zetten,

Nog een opmerking over het voer van je paard. Het klinkt er eiwitrijk!! Kuil én sportbrok is wel een beetje veel van het goede!

Ik heb m alleen het outdoorseizoen op ijzers. Ivm buitenwedstrijden, dan kan ik m proppen draaien.

Het sportbrok is eigenlijk een brok wat tussen de basis en de sport ligt waarbij het eiwitgehalte niet hoog is.
De paarden krijgen alleen kuilvoer van de 2e ronde maaien, dat is minder eiwitrijk dan die van de 1e ronde.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:07

ellepel schreef:
de hoeven van mijn pony groeien ook nauwelijks, hij krijgt al zeewier door zijn voer, biotine heeft hij gehad maar zag bij hem geen verbetering.

nu hoorde ik laatst van iemand dat het veelal te maken zou hebben met de grond waar ze op staan en de voedingsstoffen die in het gras zitten, op zandgrond zou minder kalk in de grond zitten waardoor het paard minder binnenkrijgt via zijn hooi.meer geven van kalk zou dan moeten helpen.

op zich klinkt dat mij best wel logisch in de oren, moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dan t beste extra kalk aan mijn pony zou moeten geven.

Ik vind dit heel logisch hoor!

Als je naar de vegetatie kijkt, zie je toch ook hele andere planten en dieren op klei en of zandgrond?

Daar zal ook heus een bepaald element meer of minder inzitten wat dit paard nodig heeft!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:50

Antheman schreef:
Daar zal ook heus een bepaald element meer of minder inzitten wat dit paard nodig heeft!

Er zit idd minder kalk in het gras en in t kuil als idd op kleigrond bijvoorbeeld.
Ik had dit al nagevraagd aan mn stalhouder.

Heeft eiwit dan ook invloed op hoefgroei??

Zou het helpen als ik hem kalk bij zou voeren?

Er staan 8 paarden daar en Nim is de enige die er eigenlijk 'last' van heeft, maar dat zou ook per paard verschillend kunnen zijn qua opname in het verteringsstelsel toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:54

carlijn83 schreef:
Antheman schreef:

Er zit idd minder kalk in het gras en in t kuil als idd op kleigrond bijvoorbeeld.
Ik had dit al nagevraagd aan mn stalhouder.

Heeft eiwit dan ook invloed op hoefgroei??

Zou het helpen als ik hem kalk bij zou voeren?

Er staan 8 paarden daar en Nim is de enige die er eigenlijk 'last' van heeft, maar dat zou ook per paard verschillend kunnen zijn qua opname in het verteringsstelsel toch?

Sorry, maar hier houd mijn kennis echt op!

Ik weet ook niet of het schadelijk is om dit "zomaar" bij te geven?