help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 11:57

Mijn paard; Pasmiek eet af en toe zijn eigen poep op. Ook had ik hem laatst in de paddock gezet, hij begon het zand weg te schrapen, kwam toen op een soort klei/zand (blauw/zwart) en begon hieraan te likken.
Dan zou je natuurlijk denken dat hij vit/mineralen tekort heeft. Daarom heb ik zo'n oranje blok voor hem gekocht..hij likt er maar een beetje aan, dus is dat t niet denk ik?? want hij gaat door met poep eten...
Volgens mij voer ik hem voldoende: halve baal hooi, 1 schep equirall QI, 1 schep basisbrok per dag. En hij krijgt natuurlijk onbeperkt water.
Wat kan het probleem bij mijn paard zijn? Zal het een deel verveling zijn? Of is er meer aan de hand? Ik maak me bestwel zorgen..
Verder ziet hij er trouwens goed uit, niet te dik of te dun, kijkt helder uit zijn ogen, is energiek (soms beetje te Knipoog
Hoop dat iem mij hierbij kan helpen!!!
Alvast bedankt!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:44

Probeer eens een zoutblok.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:07

Of Pavo Total Supply (paardendrogist) daar zitten ook mineralen in.
Misschien lust ie dat mineralen blok niet ofzo?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:15

Dit is heeel duidelijk een mineralen en vitaminen tekort. Zoutblok en mineralen blok moet je gewoon hebben, en totdat hij het niet meer doet zal ik ook mineralen supplementen door het voer doen, of beter voer kopen waar het al in zit.

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:18

idd vitamine te kort,, je kan het beste een zoutblok ofzo in de stal/in de wei hangen of iets anders waar veel vitamines in zitten..

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:41

Let op dat je paard niet teveel zand naar binnen werkt!!!

Die van mij heeft daardoor 2 weken in Utrecht gestaan....

Het kan verveling / spelletje zijn, maar vaak beginnen ze ermee doordat ze een tekort hebben.
Van Utrecht moest ik een mineralenblok geven en een goed vitamine- en mineralen supplement (bijv. HaxH).
Ik ben nu 3 maanden verder en de neiging om zand te eten is zo goed als weg, uiteraard hou ik d'r wel nog goed in de gaten.

Als je denkt dat je paard welleens behoorlijk veel zand naarbinnen heeft gekregen, zou ik ook een kuur "Sandclear" geven!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:02

d'r was laatst een stuk op national geographic, en daar stonden een aantal dieren ook aan de grond te likken, wat er in dat programma verteld werd is dat ze dat deden omdat die grond veel mineralen bevatte.
dus ik denk dat een paard daarom hetzelfde doet, de voeding kan te weinig van een bepaald mineraal bevatten, of zijn eigen lichaam maakt het niet genoeg aan uit de voeding.

anyway, zowiezo een mineralen suplement bijvoeren werkt wel, zeewier wordt in dit soort gevallen wel aangeraden.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:47

Het klinkt inderdaad als een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen. Dat hoeft niet altijd te komen doordat er te weinig vitaminen en mineralen in het voer zit, het is ook heel goed mogelijk dat jouw paard ze door een of andere reden op het moment niet goed op kan nemen. Extra vitaminen en mineralen toedienen heeft dan weinig zin.
Mijn pony heeft dit ook gehad, haar darmen waren iets van slag en daardoor kon ze voedingsstoffen niet goed opnemen en ging ze mest en grond eten. Er zijn veel producten die de darmen ondersteunen, bij haar hielp "thrive" van de paardendrogist heel erg goed. Het probleem was zo over.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: help; mijn paard eet zijn poep en likt aan zand/klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:09

Heel bekend verschijnsel als paarden een vitaminen/mineralentekort hebben. Met een vitamineblok red je het dan niet hoor. Beter is om hem een supplement door het voer te geven. Een pony op stal deed het ook en na 1 week MaxH was het al duidelijk verbeterd; binnen een paar weken stopte hij er helemaal mee.
Denk er trouwens ook aan om goed te ontwormen (evt een keer extra).