Hoefbevangenheid in dit jaargetijde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Hoefbevangenheid in dit jaargetijde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 15:04

Heel apart, mijn paard loopt al sinds ruim een week vrij kreupel, met name op de verharde weg. DA erbij gehaald, diagnose:hoefbevangenheid. Maar nu vraag ik mij af, is het altijd een voedingskwestie dat deze aandoening veroorzaakt? Ik heb een hoog in het bloed staand paardje, valt snel in (vooral in de winter) en kreeg 2 kilo brok en wat kuil op een dag. Niet overdreven veel. Zou dit nou echt de oorzaak zijn? Op het moment krijgt die dus vrijwel niks, alleen slobber en het is echt een scharminkel. Zouden er nog meerdere oorzaken kunnen zijn???

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 15:19

Ja. legio. een ontsteking, een trauma van buitenaf, slechte stofwisseling, koliek, per ongeluk verkeerd voer.... Het hoeft helemaal niet aan eiwitten te liggen als een paard bevangen raakt. Speelt vaak wel mee hoor, maar ook in de winterperiode kan je paard echt wel bevangen raken.

Ik verdacht mijn eigen paard er vanmorgen nog van, is een topic van, en ben naar de DA geweest. Mijn paard mankeert (in dat opzicht?) gelukkig niets... Maar dat had prima gekund ondanks dat ik erg veel aandacht besteed aan het voorkomen van bevangenheid (ze was al eens eerder spierbevangen).

Er is een boek met een harde kaft op de markt over paardengezondheid, geschreven door die bekende dierenarts van Utrecht. Groen van kaft. ik weet zo niet hoe het boek heet. Maar in dat boek staat erg duidelijk omschreven hoe en waarom hoefbevangenheid, en ook wat je kan doen ter voorkoming.

Mijn paard, dat dus erg gevoelig is met voer, doet het redelijk goed op brokjes van Equiral Stud. Beter dan met brokjes van andere merken. Als ik haar een sportmuesli voer, kan ik rekenen op dikke beentjes de volgende dag. kuil verdraagt ze helemaal niet, ik voer nu hooi dat praktisch op stro lijkt, zo licht van kleur en grof van vezel.
Je kan ter voorkoming een heleboel doen met de voerkeuze. Kan je dierenarts je daarin niet adviseren?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 19:36

Mmmm, zo te horen is het dus moeilijk om de boosdoener te achterhalen. Maar nu jij zoiets zegt over de brokken, ik heb onlangs uit pure nood voer van Havens gevoerd, terwijl hij normaal een ander merk krijgt. Ik zal dit eens opperen bij mijn DA.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:26

Het hoefbevangen worden kan in ieder jaargetijde. Het heeft niet alleen met voedingsfouten te maken kan ook komen van, overmatige inspanning op harde bodem, vergiftingen, te lang aan de nageboorte blijven staan, laatste gedeelte hengstigheid (ovulatie). De ziekte ontwikkeld zich binnen enkele uren. De verschijnselen zijn, een moeizame gang, een gestrekte stand van de voorbenen, een onderstandige stand van de achterbenen, belasting van vooral de achterste delen van de hoeven en soms kun je het paard niet meer van zijn plaats krijgen. Eigenlijk zie je het van te voren ze gaan dan een beetje wijzend met de voorbenen lopen . Een hoefbevangen paard moet je stallen op een zachte
bodem
Laatst bijgewerkt door greetje op 17-01-02 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:32

Dees schreef:

Er is een boek met een harde kaft op de markt over paardengezondheid, geschreven door die bekende dierenarts van Utrecht. Groen van kaft. ik weet zo niet hoe het boek heet. Maar in dat boek staat erg duidelijk omschreven hoe en waarom hoefbevangenheid, en ook wat je kan doen ter voorkoming.


Het boek is van Prof. Breukink en heet 'Gezondheid en Ziekte bij Paarden'. Het is echt een praktisch boek.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 21:36

Ja, wat jij zegt Greetje klopt inderdaad, hoefbevangen paarden vertonen vaak een bepaalde stand van de benen. Maar mijn paard is altijd een uitzondering op de regel. Zijn beenstand is normaal, de kreupelheid kwam geleidelijk. Met ovulatie e.d. kan het gelukkig niet te maken hebben, het is namelijk een heuse kerel! Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 23:06

Nee een heuse kerel kan dat echt niet overkomen *LOL* Maar er zijn nog meer redenen voor hoefbevangenheid. Kun je de kuil niet vervangen door goed hooi en de biks wat minderen. Vermijd granen! Voor de doorbloeding kun je ook nog even de waterstraal er op zetten. Nou succes ik hoop dat het snel beter wordt.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:37

Staat je paard op ijzers??
Haal die er dan meteen onderuit. Je bevorderd hiermee de bloedcirculatie, waardoor je een kanteling kunt verminderen/voorkomen.

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:48

Hoefbevangenheid heeft niets met het jaargetijde te maken maar met voeding. Ik heb een pony gehad die in een woonwijk stond in de buurt van een supermarkt. Iedereen die langs kwam gaf het beestje wat lekkers zoals brood, suikerklontjes enz. enz. Hij werd hier dus snorziek van. Onze hoefsmid heeft hem toen gedurende enkele maanden speciaal beslag gegeven om de pijn te verminderen en de hoornlaag weer goed te laten groeien. Jammer genoeg is hij nooit meer helemaal de oude geworden. Je kunt het ook merken aan het vele liggen dat ze dan doen. Ze kunnen door de pijn niet lang staan. Heel veel sterkte en succes ermee!!