dampigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 00:55

mijn vraag is kun je met een dampig paard/pony nog goed buitenritten maken van 2of 3uurtjes ??,ben namelijk bang da tmijn paard het heeft gekregen,en vorigjaar reed ik nog in de loonse drunense duinen met haar!!!zou het jammer vinden da tik dadelijk niks meer met haa rkan doen Huilen

Ibbel

Re: dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:52

Laat eerst maar eens door een DA controleren of je paard dampig is of niet, voor je je zorgen maakt om niets.

Afhankelijk van de ernst kun je (al dan niet met medicijnen) nog wel rustige ritten maken. De duur is niet van belang, wel de snelheid waarmee je rijdt. Scheuren in galop zal er niet meer inzitten...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:37

Ibbel schreef:
Laat eerst maar eens door een DA controleren of je paard dampig is of niet, voor je je zorgen maakt om niets.

Afhankelijk van de ernst kun je (al dan niet met medicijnen) nog wel rustige ritten maken. De duur is niet van belang, wel de snelheid waarmee je rijdt. Scheuren in galop zal er niet meer inzitten...

ik sta onder behandeling nou bij een homeopaat!!maar hoe herken je dampigheid dan??ik zie wel dat mijn paard met de anus beweegt en beetje dubbele ademhaling heeft..maar dat kan toch ook gewwon brochites zijn.. Verdrietig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:18

Bronchitis betekent ontsteking van de bronchieën (kleine luchtwegen).
Acute bronchitis wordt meestal veroorzaakt door een virus of door een allergie. Als het virus of de allergie niet wordt bestreden of onderdrukt kan chronische bronchitis ontstaan. Als chronische bronchitis langer bestaat verliezen de longblaasjes hun elasticiteit, en kunnen de tussenwandjes knappen. Met als gevolg dat meerdere longblaasjes als het ware versmelten en dan samen een groter longblaasje vormen. Het gevolg is dat het oppervlak waarover zuurstof kan worden uitgewisseld kleiner wordt (want de tussenwandjes zijn weg, dat ook allemaal oppervlak was waarover zuurstof kon worden uitgewisseld), en het paard ademnood krijgt. Bij mensen heet dit proces emfyseem (of met een moeilijkere term COPD - chronic obstructive pulmonary disease), en eindig je uiteindelijk aan de zuurstof, bij paarden noemt men dit dampigheid.

Maar nogmaals, laat er een ARTS naar kijken.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:10

Mijn eerste pony was op een gegeven moment dampig, en deed niets anders meer dan hoesten en hoesten, ze hoestte bijna letterlijk de longen uit het lijf. Daar was niks meer tegen te doen.
Dus dacht ik altijd dat dampigheid samen gaat met veel hoesten..?

Isabelle

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:34

Ik heb de laatste tijd al zeker 20 topics gezien van jou, over de ademhalingsproblemen van je paard, da's niet erg maar heb je nou uiteindelijk die bronchoscopie laten doen ? en wat kwam daar uit (want dat topic heb ik denk ik gemist Clown )

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:05

Door: Margreet Lockhorst, dierenarts

Margreet Lockhorst is dierenarts bij de DER, de Dutch Endurance Riders, die langere afstanden te paard afleggen in wedstrijdverband onder strenge diergeneeskundige controle. Zij is verantwoordelijk samen met een team van dierenartsen en veterinaire studenten voor de gezondheid van deze paarden.

Veel paarden op wat oudere leeftijd krijgen problemen met hun luchtwegen, de rek raakt eruit. Daardoor worden de prestaties minder, ze gaan zwaar ademen en uiteindelijk zijn ze ongeschikt voor de sport. We noemen dit dampigheid. In dit artikel wordt ingegaan op de achtergronden van deze chronische longaandoening.

Synoniemen voor dampigheid zijn:

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease),
chronische bronchitis,
allergisch- en niet allergisch astma
emfyseem.
Er zijn een aantal factoren die dampigheid kunnen veroorzaken:

infecties van de luchtwegen,
allergieën en
factoren uit het milieu (de omgeving waarin het paard gehuisvest is). Men moet denken aan stoffen die een mechanische prikkel geven, b.v. stoffig of beschimmeld hooi, of stoffen die een chemische prikkel geven, b.v. ammoniakdamp uit de urine.
Meestal is er sprake van een combinatie van oorzaken. Het begint vaak met een 'verkoudheid'. Het paard hoest, heeft wel of geen koorts en soms wat heldere neusuitvloeiing.

Het slijmvlies in de luchtwegen gaat zwellen, er wordt slijm afgescheiden, waardoor een vernauwing van de luchtwegen optreedt. Door de prikkelende stoffen uit het milieu en de slijmvorming in de luchtwegen wordt de eenmaal begonnen bronchitis blijvend geactiveerd, de neusuitvloeiing wordt melkwit en soms groenig (als er b.v. een bacteriële infectie overheen komt).

Ventielwerking in de longen

De vernauwing van de luchtwegen bemoeilijkt met name de uitademing van lucht, waardoor 'airtrapping' ontstaat, dit is lucht die ten gevolge van ventielwerking gevangen blijft in de longblaasjes. De longblaasjes komen hierdoor onder grote spanning te staan en kunnen uiteindelijk knappen, met als gevolg emfyseem; de elasticiteit van het longweefsel is verminderd.

Als emfyseem eenmaal ontstaat is het proces onomkeerbaar, dat wil zeggen dat deel van de long is blijvend beschadigd. Het paard moet dan de lucht uit zijn longen persen. We kunnen dat zijn in de flanken van het paard, de dubbelslag. De diagnose wordt definitief gesteld door middel van tracheo-bronchoscopie. In de kliniek wordt gekeken met een flexibel buisje in de luchtpijp en luchtwegen, tegelijkertijd kan er een drukmeting gedaan worden via de slokdarm.

Therapie

Behandeling van dampigheid vindt in de praktijk met name met VentipulminO. Dit medicijn zorgt voor een verwijding van de luchtwegen. Als het opgehoeste slijm erg dik is, kan een drankje gegeven worden om dit slijm te verdunnen. Is er een bacteriële infectie overheen gekomen dan worden tevens antibiotica gegeven.

Helaas wordt vaak het belangrijkste vergeten, namelijk de verbetering van de leefomgeving van het paard:

liefst 24 uur per dag weidegang.
Als dit niet mogelijk is, huisvesting in een buitenstal met als bodembedekking houtkrullen of liever nog papier in plaats van stro.
Iedere dag goed uitmesten (vermindering van de ammoniak in de lucht uit de urine) niet met het paard in de stal.
Voeren van kuil of nat hooi (goed nat, niet alleen de buitenkant van de plak) om stof te verminderen.
De preventie van dampigheid bestaat uit:

het niet verwaarlozen van een verkoudheid (dus rust),
zorgen voor een optimale leefomgeving.
uiteraard moet minimaal jaarlijks ingeënt worden tegen influenza
regelmatig ontwormen (minimaal 2 keer per jaar en bij weidegang 4 keer per jaar).
Bij een veterinaire keuring zoals een endurancewedstrijd wordt o.a. gelet op het type van de ademhaling van het paard; het zogenaamde 'naknijpen', dit is het samentrekken van de buikspieren bij de uitademing en is het best zichtbaar in de flank. Naknijpen kan duiden op de aanwezigheid van emfyseem in de longen. Tevens wordt gelet op neusuitvloeïng, zo nodig wordt het paard getemperatuurd.

Samenvatting

Afsluitend kunnen we stellen dat er een groot aantal factoren van belang zijn voor het ontstaan van dampigheid. Slechts enkele kunnen we beïnvloeden.

Maar als het paard beginnende verschijnselen laat zien, is het oppassen geblazen: paard op rust en schone lucht. De dierenarts kan zo nodig medicijnen geven. Zo kunnen we problemen op langere termijn verminderen, maar ¨dampigheid¨ zal blijven bestaan zolang er paardensport en dierenartsen bestaan.

Copyright

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:17

Ik heb het hele verhaal er nog weer eens op gezet, maar eigenlijk niks nieuws voor jou, je weet wat de sigalen voor dampigheid zijn, volgens mij.
Je bent alleen als de dood dat maartje dit ook krijgt, wat ik me best kan indenken, je hebt nog niet zolang geleden een bronchoscopie laten maken, waaruit bleek dat ze CB heeft, maar zeker niet dampig is. Nu durf ik me hand er niet voor in het vuur te steken dat ze dat nu of wellicht binnenkort ook niet zal worden.
Dat weet ik niet, maar de kans is vrij klein, vooral nav het bezoek bij Jeanette, weet je nog wat ze zei? "is dit nu het paard wat ik de trailer uit moest dragen?' ze had een heel ander beeld van maartje gekregen door de telefoon, een beeld wat jij van maartje hebt omdat jij haar veel hoort hoestten, en haar verzorgt, je maakt je zorgen (en dat vreet aan je)dat is meer dan logisch en ik weet precies hoe het is om zo'n paard te hebben.

Ik denk dat je de resultaten van de hele behandeling van Jeanette eerst maar eens af moet wachten, voordat je je extra zorgen gaat maken, het beeld wat Maartje nu geeft is wisselend en dat is normaal bij het wisselen van 2 totaal verschillende behandelingen.
De ene behandeling is er op gericht om alle sympthomen te onderdrukken, de nieuwe nog niet zolang geleden gestartte behandeling probeert tot de kern van de kwaal te komen en deze vanuit de oorzaak weg te nemen.
Wat op langere termijn alleen maar een veel beter resultaat geeft, nadeel is dat de start van zo'n behandeling wat moeizamer op gang komt en het gewenste resultaat langer op zich laat wachten, als met sympthoom bestrijders.

Mocht in de loop van de weken nog steeds geen verbetering te zien zijn, kun je evt. alsnog een 2e bij een (evt) andere kliniek een bronchoscopie of B.A.L onderzoek (wat Desire heeft gehad) laten doen.
Tot die tijd, hoe moeilijk en soms frusterend het ook is, want dat is het zeker... afwachten en je paard zo goed mogelijk verzorgen met de tips die Jeanette je geeft.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 21:07

Haal je paardje van het stro af ....... echt , het kan een enorme verbetering geven .

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:58

joss schreef:
Haal je paardje van het stro af ....... echt , het kan een enorme verbetering geven .

stro hoeft z eniet vanaf ze is daar niet allergisch voor!!!is getest...en cissie bedankt voor de uitleg Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 23:27

Emaartje schreef:
joss schreef:

en met welk middel krijg je het beste slijm uit de longen!!!is da tmet stomen wat ik nou al doe Clown of is er nog iets beters...ventipulmin werkt bij haar niet...en sputylosin helpt niet voldoende omdat het slijm best diep zit...wie kan hierover meepraten Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:24

het ging vandaag weer beter met emara ze was iniedergeval niet meer benauwd of kortademig zeg maar alleen nog hoesten in de wei met rollen en met stomen verders niet hopelijk blijft het zo!!!ofde medicijnen nou gaan werken of da thet stomen het doet,,,das de vraag Vork

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 23:38

ik voel me echt beroerd om het te vertellen hoop da thet maar eenmalig is en het van de erge kou komt,want emara was weer erg benauwd terwijl het gisteren super goed ging!!hoe kan het ik had zo gehoopt da thet zo bleef,doe er alles aan...dadelijk was dit mijn laatste jaar da tik plezier met haar heb,want ze is zo mijn schatje..maar oplatst wee tje niet meer wat nog helpt en werkt.....en ik ben met de 2de kuur homeopathie begonnen en moet er dan nog een tot 12 april en dat moet het toch beter gaan....anders sta ik echt op een dood spoor..en ze is me alles...echt mijn maatje..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 08:06

wanneer ben je met die tweede homeopathie cure begonnen? Bij dat soort behandelingen komt het wel eens voor dat het de eerste dagen wat erger wordt. Vraag dit anders even aan je homeopaat die weet er vast wel meer van en die kan je dan wellicht geruststellen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 13:03

oosterhoff schreef:
wanneer ben je met die tweede homeopathie cure begonnen? Bij dat soort behandelingen komt het wel eens voor dat het de eerste dagen wat erger wordt. Vraag dit anders even aan je homeopaat die weet er vast wel meer van en die kan je dan wellicht geruststellen.

ik ben gisteren pas begonnnen met de tweede kuur!!!en ik had toen ik kwam het pas gegeven..en ze was toen al kortademig...gr

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:48

Je zal me wel een zeur vinden Tong uitsteken , maar ik snap niet waarom je je paard gewoon op stro laat staan . Als er ergens stof en rottigheid in zit is het wel stro . Zeker voor een paard met CB is stro echt uit den boze . Als je er echt alles aan wilt doen , dan moet je op z,n minst eens een andere bodembedekking gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:23

Idd van het stro afhalen en op goed merk houtKRULLEN of vlas zetten.
Veel buitenlucht, dus GEEN binnenbox of met koude de bovendeuren dicht doen. NIET opstrooien in de buurt van je paard, ook niet bij buurpaarden.

Hooi losmaken in een kruiwagen en goed natmaken.
Mijn paard is bijv. ook allergisch op haar longen voor veel wortelen/winterpeen.

Beweging is goed, mits gedoseerd. Door de beweging worden de goede longblaasjes aan het werk gehouden en blijven dus beter in konditie.

Niet gaan rijden als het erg stuift buiten en tegen de wind in rijden zodat je paard niet in zijn eigen stof loopt.

Het zijn allemaal kleine dingen, maar als je er serieus mee omgaat kan je paard nog een hele tijd bij je blijven.

Ventipulmin ben ik geen voorstander van, het middel is heel sterk en mijn paard heeft er maagzweren van gekregen. Dus soms moet je wel een kuurtje, maar niet langer dan strikt nodig is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 19:54

hoi da vandaag geweest en emara is al dampig en waren longblaasjes weer geknapt en ze zat helmaal vol met slijm op de longen...wat er wel uit zou moeten anders stikt ze inzichzelf...maar ventipulmin werkt niet en prednisoj ook niet...was een tip op naar utrecht te gaan.maar ik kan het niet opbrengen..en da zag nog weinig hoop in da thet beter zal gaan,dadelijk kun je niks meer niet meer rijden enz.ik heb er alles al aan gedaan niks helpt..ik wee tniet wa thet beste nou voor haar is zo heeft ze ook geen leven,wacht de homeopathioe nog af en anders moet ik nog eens goe ddenken wa tik doen...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:46

Ik heb ook al eens eerder gereageerd op je topic met ventipulmin.
Mijn pony had ook chronische bronchitus wat later is overgegaan in dampigheid.
Wat ik zelf eraan deed was een buitenstal, kuilgras, alleen maar rustig buitenrijden en zorgen dat hij niet bezweet raakte of buitenadem.
Stro is echt een boosdoender hoor ook al denk je misschien van niet.
Ik kon mijn pony er helaas ook niet vanaf halen omdat hij al het andere bodembedekking gewoon begon op te eten en verstopt raakte.
Het strooien deed ik dan ook alleen als hij er niet in stond maar als je het wel weg kan halen, zeker doen.
Ventipulmin heb ik altijd moeten gebruiken als het weer mis ging, je denkt dat het niet helpt maar dit doet het wel.
Het is echt een goed middel om het slijm op te lossen en dus los te krijgen, de chonische bronchitus of dampigheid gaat door dit middel ook echt niet over maar maakt alleen het vastzittende slijm los.
Dit is ook echt nodig omdat ze hierdoor steeds benauwder worden.

Zelf ben ik ook even het homeopatische circuit in geweest maar het had totaal geen zin en koste me handen vol geld, daarbij kwam ook nog is dat ik er niet echt in geloof.
Dit wil niet zeggen dat het bij andere paarden geen baat heeft of niet goed zou zijn, het is een persoonlijke mening.

Ik zou zeker als ze weer zo vol zit het werk stilleggen en alleen zorgen als het mogelijk is voor veel weidegang.
Ik merkte als ik mijn pony bleef bewegen dat je de toch al gevoelige longblaasjes en die nog overzijn teveel belast.
Geef het tijd en rust (niet alleen maar op stal zetten) en pak het als het weer beter gaat heel rustig op.
Dus heel licht werk en zo weer langzaam wat conditie kweken.

Als ze straks weer wat opgeknapt is kunnen buitenritjes prima, hou alleen in de gaten wanneer ze het zwaarder begint te krijgen.
De galopjes heb ik er bij mijn pony maanden uit gelaten omdat hij daarna vreeselijk stond te pompen.
Hij wilde wel heel graag maar ik merkte dat hem dat juist uitputte en dus ook veel te veel van de longen vroeg.
Je moet straks kijken wat je paardje aankan en je kunt ook met een verminderde longinhoud prima conditie opbouwen.
Kou vatten daar is waar je goed op moet letten en dus als je paard bezweet raakt (wat ik dus altijd probeerde te voorkomen) zorgen dat ie geen kou vat.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:44

In wat voor soort stal staat Emara?, staan er meerdere paarden (ook op stro) is het stoffig , heeft ze wel een buitenbox .
Mijn paard heeft dus ook 2 winters lopen hoesten rochelen en weet ik niet wat , ook bronchoscopie laten maken . Volgens de DA was het beter omhem daar maar te laten en een week behandelen met longspoeling en de hele rattaplan . Ik moest daar toch eens over nadenken . In de tussentijd stond ie nog steeds op stro , ook nog nadat anderen hadden gezegd dat stro zo slecht was voor hem in deze situatie. Toch maar eens op houtkrullen gezet en ........ niks geen last meer gehad . Emara kan dan wel getest zijn of ze allergisch is voor stro ,en dat zijn dan w.s de zaadjes en de polletjes die erin zitten , maar er zit veel en veel stof in stro waar je paard de hele dag in staat te wroeten met d,r neus (dus opsnuiven)en zo blijven de slijmvliezen geirriteerd en krijg je een reactie op een reactie ect....
Ik wil niet beweren dat dit voor jouw de oplossing is ,maar het is zeker het proberen waard.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 00:33

joss schreef:
In wat voor soort stal staat Emara?, staan er meerdere paarden (ook op stro) is het stoffig , heeft ze wel een buitenbox .
Mijn paard heeft dus ook 2 winters lopen hoesten rochelen en weet ik niet wat , ook bronchoscopie laten maken . Volgens de DA was het beter omhem daar maar te laten en een week behandelen met longspoeling en de hele rattaplan . Ik moest daar toch eens over nadenken . In de tussentijd stond ie nog steeds op stro , ook nog nadat anderen hadden gezegd dat stro zo slecht was voor hem in deze situatie. Toch maar eens op houtkrullen gezet en ........ niks geen last meer gehad . Emara kan dan wel getest zijn of ze allergisch is voor stro ,en dat zijn dan w.s de zaadjes en de polletjes die erin zitten , maar er zit veel en veel stof in stro waar je paard de hele dag in staat te wroeten met d,r neus (dus opsnuiven)en zo blijven de slijmvliezen geirriteerd en krijg je een reactie op een reactie ect....
Ik wil niet beweren dat dit voor jouw de oplossing is ,maar het is zeker het proberen waard.

hoi bedankt nadezda en joss voor de reacties..emara staat met drie paarden op stal,he tis niet echt stoffig daarbinnen lekker luchtig en probeer zo min mogelijk stof dat ze binne krijgt...ze heeft geen buitenstal helaas,maar wel deur los dat er genoeg frisse lucht is.en ze staat veel buiten,ze krijgt kuilgras,enz...ik wacht de homoepathie af hoepelijk werkt het.en hoop ik dat ik weer met hqar fijn kan bosritten maken,,,wat ze wel zekers 3uurtje kon volhouden zelfs met galop,tegen bulten enz..vorigjaar zelfs nog naar de loonse drunense duinen geweest,snap niet dat het in een keer zo snel achteruit kan gaan...gr emaartje

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:41

Wat ik graag van je wilt horen is ,.......waarom geen zaagsel , je probeert van alles tot homeopatie aan toe , maar ik hoor je niet over een andere bodembedeking , tewijl dit voor je paard enorm belangrijk is , het lijkt wel of je perse niets anders wilt dan stro.
Ik blijf het zeggen , voor jouw paardje is stro echt NIET GOED!!!!!!!
Ik zou zeggen , zet Emara op houtkrullen en als ondersteuning Ventipulmin en Antibiotica (poeder), om de hele boel weer tot rust te brengen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:23

Emera zit voor een gedeelte ook met de pensionhouder die daar niet zo blij mee is (die het niet wil) ivm met de afvoer van een andere bodumbedekker.

Mijn advies haal alle stro eruit (wat Jeroen ook al zei) en zet emara des noods tijdelijk (omdat ze het nu wel erg moeilijk heeft, volgens jou verhaal) op een kale stal bodum, niks erin, ze staat dan op een rubberen vloer wat prima kan (er zijn zat paarden die alleen op een rubberen vloer staan) juist voor paarden met dit soort aandoeningen kun je daat een hoop leed mee besparen, en wat is belangrijker dat ze een beetje kan snuffelen in de dr stal of dat ze meer lucht krijgt? ik had de keus wel heel snel gemaakt!

Hoe heeft de DA de diagnose dampigheid gesteld, zonder verder onderzoek? Of is het aan de buitenkant zo duidelijk te zien?

Sterkte!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:28

Ik denk inderdaad dat het toch belangrijk is dat ze van dat stro af gaat, het liefst zelfs dag en nacht op het weiland (eventueel met een waterdichte deken, zodat ze geen kou kan vatten). Bij ons staan de paardjes met CB in een buitenbox en op vlas, het helpt echt! (vlas mag trouwens gewoon op de mesthoop en is in totaal ongeveer even duur als stro)
frisse lucht is zo belangrijk.. in stro zitten ook stofdeeltjes die je niet ziet.
Wel heel vervelend dat ze nu dampig is, hopelijk komt er nog een beetje vooruitgang in.. ik zou het zeker proberen hoe het gaat als je haar in een frisse omgeving hebt staan.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:33

Dag en nacht op de wei lijkt me eerlijk gezegd niet zo ,n goed idee. Door de kou worden de slijmvliezen teveel geprikkeld (en ze zijn al zo erg geiiriteerd) . Als de stalhouder geen zaagsel wilt gebruiken ,dan is het idd een geod idee om dan maar geen bodembedekking te gebruiken , als er toch een rubberen mat in ligt.
Mijn paard zou ook dampig moeten zijn , hij knijpt ook na met z,n flanken , maar zijn conditie is zo goed dat ie ook gewoon wedstrijden , strandritten ect... kan lopen , en een rengalopje kan ie ook best , zonder dat ie het daarna benauwd heeft.