Hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-02 22:11

Afgelopen zondag liep [naam verwijderd] ineens zo heel erg stijf, alsof ze haar voorbenen niet meer vooruit kon krijgen. Nu lees ik in de naslagwerken dat het ook wel eens hoefbevangenheid kan zijn....
achteraf, de literatuur klopt wel bij de dingen die [naam verwijderd] doet, korte passen, voeten niet op willen tillen, houterig lopen voetje voor voetje....
Maar ze is niet ziek, wil zeker nog wel wat te eten, en loopt nog wel.
Alleen afgelopen zondag dus, toen was het even mis en het was alleen echt te zien aan haar houterige gang. Nu loopt ze weer prima.....
Ik voer haar ''vogeltjesland-hooi' waaar niet zo veel eiwit in zit. Verder krijgt ze een 2 kg onderhoudsbrok van Equiral (Stud) en af en toe een schepje Pavo Mash-Slobber. Welnu, laatstgenoemde zal de boosdoener wel weer zijn, want dat staat sinds een week of twee op het menu. En ze krijgt af en toe wat wortelen.

Vorig jaar was het overigens ook al mis met Nefje, toen was ze spierbevangen van de eiwitten in het kuilvoer. Dus dat ze gevoelig is wist ik al tijden, ik let er altijd erg nauwkeurig op en dus toch.....
Welja, morgenochtend meteen maar even de kliniek bellen, foto's maken van de hoefbenen.....*zucht*.... Leuke hobby, dat paardje-rijden....

Maar goed, heeft iemand nog aanmerkingen op genoemd dieet? Mag een paard gevoelig voor hoefbevangenheid wel wortelen hebben?
Iemand nog tips?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 23:20

niet wachten meteen da bellen!!!!! Hoe eerder je erbij bent hoe sneller je kunt voorkomen dat het hoefbeen gaat kantelen.
als het zo lees ben je eigenlijk al te laat, bij twijfel in dat soort gevallen meteen de da bellen. Alleen hooi laten eten anders naar advies luisteren van da, ik heb het zelf met een paard gehad die daarvoor al spierbevangen is geweest en vermoedelijk een gestoorde spijsvertering had. \het kwam in ieders geval niet door te eiwitrijk voer want ze staat niet op de wei. Het kan ook door vergiftiging komen, hormonale problemen aan de nageboorte staan.
Misschien is je paardje gewoon stijf maar ik zou als de da bellen! gr gabrycha

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-02 11:57

Ben vanmorgen bij de DA geweest met [naam verwijderd], en hij kon niets vinden. Zelfs niet op de kleine volte op het harde, de dierenarts vond haar prima in orde. Hij heeft dan ook geen foto's gemaakt van de hoeven.
Tja, wat het nu afgelopen zondag geweest is met [naam verwijderd], denk dat ik het dus nooit helemaal zal weten.
Gelukkig, voor nu is ze weer helemaal in orde....Blij!!!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:59

Toppie! Lachen

Ik dacht zelf overigens toch een beetje aan spierbevangenheid, toch een beetje oppassen dus met voer en beweging...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:39

Heeft ze misschien vast gelegen?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:40

He das super nieuws maar mocht je twijfelen aan zoiets meteen da bellen hij kan beter voor niets komen dan te laat, hoefbevangenheid is een ernstige aandoening.
Ja paarden kunnen hun dag ook wel eens niet hebben! gr gabrycha Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, DotBot, Durquia, Femia, IASCrawler, JeaDH, Lara_, nicolanca, rocky_1995, Sanet en 11 bezoekers