ben ik haar nou weer aan het verpesten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

ben ik haar nou weer aan het verpesten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 23:09

Ik zal even bij het begin beginnen....
Vorig jaar winter toen ze nog niet van mij was heeft ze met kerstmis een veulentje gekregen wat is overleden. Daarna heeft ze een hele tijd onwijs beroerd gelopen, niet kreupel ofzo maar superstijf en ze tilde haar achterbenen niet meer op. Ik ben toen helemaal gestopt met alles en ze heeft 2 maanden op rust gestaan. Daarna langzaam weer opgebouwd dus alleen stappen enna een tijdje weer voorzichtig longeren, helemaal geen problemen meer met haar achterhand, ze liep super en tilde ook haar achterbenen op met lopen. Toen ze nog niet van mij was heb ik haar een aantal kunstjes geleerd waaronder steigeren, niet gemeen ofzo maar gewoon vanuit halthouden omhoog en weer naar beneden.
Ben ik ook weer op gaan pakken en het gaat eigenlijk steeds beter, maar nu begint ze in draf op de weg weer een beetje te slepen met achter, op gras enzo doet ze het niet en de hoefsmid kon ook niks zien (behalve dat de toon wat harder gesleten was). Ik begin me nu dus af te vragen of het door dat steigeren zou kunnen komen, ik weet verder niet of er dan enorme druk op haar achterhand komt. Of zou het door het mennen komen hoewel ik het tijdens het mennen niet heb opgemerkt.
Het zou misschien ook wel stijfheid kunnen zijn ze doet het namelijk alleen aan het begin van het lopen (dan valt het op ) aan het einde als we terug naar stal lopen zie ik het niet zo.

Ik ben een beetje benieuwd naar jullie mening, meteen stoppen met steigeren en mennen (of een van beide) liever niet natuurlijk ze vind het allemaal even prachtig, of gewoon een stapje terug en het steigeren tijdelijk vergeten en een uurtje mennen in de week (over 2 dagen verdeeld) en verder lekker een beetje lopen en longeren.
Wie weet hebben jullie wel een ander idee....

Sorry voor het lange verhaal Bloos

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:28

Ik moet zeggen dat ik zo niet precies kan zeggen waarom jouw paardje weer moeilijkheden heeft. Maar ik zou er toch maar gauw een veearts naar laten kijken.
Zoals jij het beschrijft lijken het problemen te zijn met de achterhand en ik heb vaak gezien dat die kunnen voortkomen uit rugproblemen. Ik denk niet dat dat steigeren er de oorzaak van is, maar ik zou het zeker laten nakijken door de DA.
Groetjes,
Linda

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 11:38

dat steigeren heeft daar niets mee te maken. Daar ligt het niet aan. het lijkt er op dat het paard een blokkade ergens heeft. Hiervoor heb je echt een deskundige nodig om te ontdekken waar het aan ligt. Ik zou er zelf mee naar Rodinde gaan in Beers. Zij ziet heel veel aan een paard, het geringste mankementje. En zij is veearts maar ze kan manuele therapie geven, kraken, accupuntuur enz. Vraag maar eens na bij Nimber, die kan er ook goed over mee praten, of Suzanne (marillion).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:19

Net als bij vrouwen als ze ongesteld zijn kunnen merries die problemen met hun baarmoeder hebben, pijnuitstralingen hebben naar de rug. Hoeveel dames hier op de site kennen wel niet de lage rugpijn als ze ongesteld zijn. Deze zit bij de merries vlak achter het zadel. Je moet het zo zien dat het aansturen van het orgaan gebeurt via zenuwen die weer uit het ruggemerg komt. Als er problemen zijn van het orgaan gebeurt het vaak dat deze pijn uitstraalt naar de ruggewervel waar de zenuw van dat orgaan uit komt. Dat is zo bij mensen en zo ook bij paarden.

Je had het erover dat de merrie eerder een dood geboren veulen had. Het zou kunnen (en let goed op, ik ben geen veearts en ken je merrie niet) dat er problemen zijn van de baarmoeder of organen daarom heen. En dat dat de reden van stijgeren zou kunnen zijn. Maar zoals ik al aangaf, ik ben geen deskundige op dat gebied. Helaas kijkt de reguliere veearts alleen naar de pijn en vaak niet naar de oorzaak van die pijn. Misschien is een homeopatische veearts een oplossing voor je om de merrie goed te laten onderzoeken.

Succes

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:34

moeilijk om zo te zeggen... ik denk ook dat je merrie iets kan mankeren van binnen. Na laten kijken door iemand die er veel verstand van heeft.
Zoals Desiree zegt...Rodinde bijvoorbeeld.
Je kunt het altijd proberen. Ik zou niet zelf blijven sukkelen, want misschien heeft ze echt ergens last van. Succes.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:53

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar eh...ik zie het verband niet tussen de miskraam en de slepende hoefjes.
een paard heeft geen geheugen zoals de mens, het zal geen sentiment hangen aan bepaalde data uit het verleden. De merrie is kruepel geweest na een bevalling vorig jaar, dat kan toen heel goed te maken hebben gehad met verzwakte banden om de achterhand. met rust is het overgegaan en de merrie heeft een tijd lang gewoon goed gelopen.

Welnu, de merrie is weer enige tijd aan de arbeid en nu gaat ze met de achterhoeven slepen. Omdat ze daarvoor niet met de hoeven sleepte, denk ik dat er niets mechanisch mis is.

kan het niet gewoon zijn dat het nieuwtje van de arbeid er weer af is en de merrie ongeinteresseerd voro het karretje haar rondjes huppelt. Lekker uitmekaar, niet over de rug en aan de tuegel, maar gewoon lekker stuwend vooruit zonder teveel spieren aan te spreken. In zo'n weinig sportieve houding haaft het paard niet al te veel actie in het spronggewricht, en komen de hoeven bijna vanzelf niet meer van de grond. Gevolg, snel gesleten hoeftonen.
Oplossing: paard meer prikkelen tot actievere gangen. meer variatie in het werk, meer verzameling vragen. meer training gericht op de dragende kracht van de achterhand.

Van steigeren zullen de tonen van de achterhoeven in geen geval slijten...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 14:11

Juist omdat ze het de heenweg heeft en de terugweg niet (leuk weer naar stal) ga ik een heel eind met Dees mee.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 14:26

Ik denk dus ook dat het een beetje ligt aan het geen zin hebben, ze is wel heel goed voorwaarts ook in het begin maar het echte gek doen begint pas als we bij een grasveld aakomen en dan is het slepen eigenlijk over.
Ik wil er zeker een veearts naar laten kijken maar ik was bang dat het zou kunnen komen doordat we nu weer zijn gaan trainen met dat steigeren en ik was bang dat ze daardoor haar achterhand zwaarder belastte.

De veulens (2) die ze tot nu toe heeft gehad zijn beide overleden. De eerste was geboren met 9 maanden en had een waterhoofd en de andere is dus ook te vroeg geboren (dat weet ik niet zeker weet niet wanneer ze gedekt is) en is dus ook doodgegaan, daarbij moet ik wel zeggen dat het op het land in de sneeuw is geboren en moeder geen bijvoer kreeg van de toenmalige eigenaar, er was eveneens geen beschutte plek op het land, ze stonden aan het IJsselmeer waar de wind recht op land stond. Daarbij lag (ten tijde van de geboorte) een flinke laag sneeuw en konden de paarden ook niet bij het gras omdat dat simpelweg op was (was allemaal modder). Even voor de duidelijkheid, ze was toen NIET van mij maar vand e vorige eigenaar, ze heeft bij mij altijd goed te eten gehad en staat momenteel op stal.

Maar goed ik was dus bang dat het door hetsteigeren zou komen, ik zal wel een beetje terug gaan in de training en ga lekker door met oefenen en trainen op overgangen waar ze lekker oplettend van wordt maar ik zal zeker een dierenarts benaderen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:46

Tja, moeilijk Polly. Het blijft vreemd dat ze zo stijf in het begin is, waarom is dat. En een paard niet willen werken geloof ik niet in. Een paard die die indruk geeft heeft meestal een medisch probleem.
Toch maar eens laten onderzoeken.

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:12

Slepen met een achterbeen kan ook voorkomen van een patella-fixatie. Dit komt vrij vaak voor bij shetlanders. Heeft ze het misschien vaak als ze van stal komt? Maar ja er kunnen zo veel dingen zijn...

gr.marijke