Geen wintervacht / vitamine E tekort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Geen wintervacht / vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 21:24

Hoihoi,

Het zit zo: het paard van mijn vader (Myra, 10 jarige merrie van 1.75m) werd een tijdje terug opeens mager. Op dat moment werd ze bijna niet gereden, ze kwam wel buiten maar meer niet. Dierenarts gebeld, deze zei dat Myra's lichaam de vitamine E die ze binnenkreeg uit voer afstootte. Dit kon wel ns voorkomen, we kregen een bus vitamine E + selenium en daarna zou het weer beter moeten gaan. Het ging inderdaad beter, ik rij haar nu alweer een tijd en ze kwam wat aan. Afgelopen week echter kwam ik in de stal, ze heeft de hele winter geen deken op gehad en ze stond echt te shaken van de kou, haren overeind, dus ik haar meteen een deken opgelegd (die ze nu ook voorlopig ophoudt). Ze heeft bijna geen wintervacht! Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? Eten lijkt ze genoeg te krijgen, ze heeft een voerautomaat waarmee ze om de 2 uur van s ochtends tot s avonds 2,5 min. eten krijgt, ik zou ns moeten uitrekenen hoeveel dit is (ander paard van mn vader doet het met 1,5 min. prima). Ook viel me op dat ze weer wat was afgevallen, de pot met vitamine E is pas op, maar eigenlijk zou deze ene kuur genoeg moeten zijn...Ze krijgt basisbrok met kuilvoer en wortelen. Ze is ook ontwormd.
Sorry voor t lange verhaal Bloos , mn vragen zijn dus eigenlijk: hoe kan het dat ze weer wat magerder is, moet ik haar weer vitamine E bijvoeren en waarom heeft ze geen wintervacht (terwijl ze veel eet)?

Alvast bedankt!
Groetjes Lotte

laro

Re: Geen wintervacht / vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:38

Heeft het paard andere winters wel een wintervacht?
Mijn paard staat altijd dun in het haar. Dat heeft ook wel met het ras te maken. 's Winters heeft ze wel wat dikkere vacht maar vergeleken met andere paarden is het niets.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 23:25

Ja, normaal gesproken wel. Maar dan is het toch nog niet normaal dat ze staat te rillen, of moet je jouw paard daardoor sowieso een deken opleggen?

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:42

Ik heb het niet geprobeerd om haar 's winters geen dek op te geven. Ze is gewoon een koukleum. Als het zulk weer als vandaag is, loopt ze in de bak altijjd tijdens instappen met haar staart tussen haar billen geklemd. Het helpt ook wel als je haar na het rijden lekkere warme slobber geeft. Of het een tekort aan iets is weet ik niet.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 01:48

Dat ze geen wintervacht heeft, is juist een teken dat ze goed gevoerd is!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:45

Natasha schreef:
Dat ze geen wintervacht heeft, is juist een teken dat ze goed gevoerd is!

Maar normaal gesproken moet een paard zonder deken toch gewoon een wintervacht krijgen in de winter?? Ze stond te rillen van de kou...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 02:49

Niet allemaal.
Mijn Mozart krijgt ook niet een echte wintervacht.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:23

Ik lees het nu pas...hoe gaat het nou met haar?
een van mijn fjorden krijgt ook geen wintervacht, de andere juist een extra dikke laag haar (terwijl ze hetzelfde te eten krijgen en net zoveel beweging). Dat zegt dus volgens mij niet zo veel.
Ik krijg de indruk dat je paardje miss. wel ziek is (koudje gevat).
Dus ik was benieuwd of je de DA al hebt gesproken en hoe het nu gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:32

paarden die goed getraind worden en die wat hoger in het bloed staan daar zie je wel vaker bij dat ze niet echt een wintervacht ontwikkelen.

ik kom wel eens op een springstal, en die paarden staan onder een heel simpel dekentje, komen gewoon elke dag in de wei, en zitten allemaal superkort in de vacht!

dus op zich niet erg dat ze geen dikke vacht heeft, ik zou inderdaad gewoon een dekentje erop gooien als dat alles oplost.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 21:59

Bedankt voor jullie reacties! Ik maakte me echt een beetje zorgen om haar, vooral omdat ze echt rilde van de kou. Daarnaast is ze de laatste tijd echt afgevallen, ze is te dun nu. Dierenarts komt maandag kijken, ben benieuwd wat die zegt! Ik kwam toevallig het topic tegen bij Verslag van de dag (' wat mankeert hij toch? EMND!' ), toen schrok ik wel omdat er dan meteen door mn hoofd ging ' als zij dat maar niet heeft'. Maarja even afwachten wat de DA zegt maandag, het is hopelijk niks!

Liefs Lotte