Droes meldingen op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jantien

Droes meldingen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 00:16

Het is mogelijk dat op verschillende stallen weer droes uitbreekt.
Het is niet nodig om in paniek te raken wanneer je paard droes heeft. Wel kan je mee helpen in het voorkomen van een uitbraak op jouw stal.

Droes wordt veroorzaakt door een bacterie (Streptococcus equi). De besmetting komt door onderling contact van paarden of wordt overgebracht door mensen die pus (of snot) van zieke dieren op hun handen of kleding hebben.

Bij infectie zal een paard ziek worden met hoge koorts. Door ontsteking van de keel is slikken moeilijk, eten en/of buigen van de hals is pijnlijk. De lymfeknopen raken ook ontstoken en hierop zullen meestal abcessen vormen. Wanneer de abcessen zijn doorgebroken zal het paard snel minder ziek zijn.
Een ziek paard kan tot ong 4 weken na het begin van de infectie andere paarden besmetten. Een besmet paard zal binnen een week ziek worden.

Er zijn verschillende vormen van droes. Meestal zullen de lymfeknopen van het hoofd en de keel bij de ontsteking betrokken zijn.
Bij dekdroes zullen er abcessen in en rond de vulva vormen. Deze vorm kan ontstaan wanneer een hengst met droes een merrie dekt, of wanneer paarden met droes elkaar besnuffelen (ook van veulen op merrie).
Wanneer het veulen droes heeft en nog door de merrie gezoogd wordt, kan er bij de merrie uierontsteking ontstaan, waarbij de lymfeknopen rond de uier gaan abcederen.

Verslagen droes is de meest vervelende soort. Hierbij zijn de lymfeknopen door het hele lichaam (mn in de buikholte) betrokken. Door het breken van de abcessen in de buikholte kunnen daar grote ontstekingen ontstaan. Aan deze vorm van droes overlijden paarden meestal.

Meestal zijn het de jonge paarden die geïnfecteerd raken door droes. Na een dergelijke infectie zijn de paarden meestal de rest van hun leven immuun voor droes. Wel kunnen ze drager worden van de bacterie, en zo een bron van infectie vormen voor paarden die nog geen droes hebben gehad.

Wat kan jij doen om een infectie met droes te voorkomen?
Zorg voor een goede hygiëne. Deze regels gelden eigenlijk altijd:
Laat (onbekende) paarden niet bij elkaar snuffelen, plaats nieuwe paarden op stal apart van de anderen. Was je handen en zorg voor schone kleding wanneer je naar een andere stal (ander terrein) gaat.

Wanneer er een ziek paard is op stal, met een mogelijk droesinfectie dan zal je nog strenger op de hygiëneregels moeten letten.
Dus liefst het zieke paard in een geïsoleerde box zetten, bij de andere paarden vandaan. Niet van het zieke paard naar de gezonde gaan zonder je handen te wassen en schone kleding (incl schoenen!) aan te doen.
Door de gezonde paarden 2x per dag te temperaturen is een mogelijke zieke snel op te sporen (en mogelijk nog te behandelen).

Er is tegenwoordig een vaccin tegen droes. Het is niet zo dat een gevaccineerd paard geen droes meer krijgt. Overleg het met je dierenarts of een vaccinatie in jouw geval zinvol is.

Toevoeging:
Bedrijven waar droes heerst hebben geen wettelijke meldingsplicht. Het noemen van bedrijven op Bokt is dan ook niet toegestaan. Dit kan namelijk heel makkelijk onder de noemer laster en/of smaad vallen.
Bedenk dat dit internet is, en het lang niet altijd mogelijk is om de bron van een verhaal te controleren. Een bericht zal dus aan de Boktregels moeten voldoen.
Ditzelfde geldt ook voor de meldingen over rhinopneumonie
Laatst bijgewerkt door Katja op 25-03-05 22:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Jantien

Re: Droes meldingen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:30

Dit sticky is bedoeld om meldingen te doen van droesgevallen. Het is niet de bedoeling om hier discussies te houden over droes, alle oude meldingen (en een lange discussie) zijn verwijderd, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:14

Een grote pensionstal bij Etten-Leur heeft momenteel een droesgeval... Een groot evenement en wat kleine evenementen gaan gewoon door.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:27

Een manege in Joure (haskerorne ?)heeft 2 droesgevallen. Volgens de DA is het nog niet geheel zeker.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:48

Er kan tegenwoordig ook tegen droes geent worden. Is een prik in de onderlip. Heb ik maar toe besloten. Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar je weet het maar nooit

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 23:20

die entingen schijnen nog niet goed genoeg te zijn ze kunnen er behoorlijk ziek van woorden, en de meeste paarden hebbe in de opfok al droes gehad en dan worden ze er nauwelijks ziek van!het is gewoon iets wat uitgeziekt moet worden!
alleen als de droes naar binnen slaat ben je wat verder van huis, maar dit komt zelden voor. en vaak gebeurt dat dus als je dus niet goed laat uitzieken

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:30

Hoe goed bedoelt ook, het topic is volgens mij niet bedoelt over wel/niet discussie. Alleen over meldingen.

Ik begreep dat in de omgeving driehoek Putten/Nijkerk/Voorthuizen ook meldingen van droes bekend zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:57

klopt, in nijkerk zeker, ons veulen is met droes terug gekomen van de hengstenhouder

sas

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:04

In joure zijn mischien 2 droesgevallen! Op die manege staat mijn paard ook!
Het is nog niet zeker maar alle paarden zijn uit voorzorg gevacineerd. Nu hebben 3 paarden na de vaccinatie nog opgezette klieren bij de keel gekregen en nog wat paarden een heel klein beetje (waaronder mijn paard). We weten niet of dat door de vacinatie komt of dat het echt droes is dat ze voor de vacinatie al besmet waren... Het is nog heel vaag allemaal!! Maar ik hoop dat het niet zo is !!
Bijna alle paarden hadden naar de vacinatie een beetje een dikke lip (want daar ging de prik) en ze waren 1 of 2 dagen wat sloom enzo, ze vonden het bit ook niet leuk. Er zijn ook nog paarden met koorts en een snotneus, maar die hebben dan weer geen dikke klieren, heb is heel vaag...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 00:00

In Etten-Leur is de desbetreffende pony drastisch geïsoleerd wegens overdreven zeurende pensionklanten... Maar nu schijnen er nog twee gevallen te zijn, volgens de roddelkringen dan wel te verstaan.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:00

er zijn nu paarden die na de vaccinatie nog dikke klieren hebben gekregen, een een 1 die hoest met koorts (die koorts en hoesten is weer over). Het is nog niet duidelijk of dat een reactie op de vaccinatie is of dat ze al besmet waren met droes voor de vaccinatie.....

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:24

Ik hoorde dat er in Zoetermeer op RC de Voorweg ook 1 geval staat met droes..
Er zitten hier zat mensen die daar staan dus die kunnen het vast wel bevestigen..

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:02

Bij de buren is droes!!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:09

polly_amigo schreef:
Bij de buren is droes!!

En het is in Gelderland, In Elburg, in de buurt van Nunspeet, Oldebroek enzo..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:50

Bij ons houdt de droes zich schuil... Nergens meer symptomen!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:36

Volgens verhalen heerst op Stal/manege de Vliet momenteel droes, zeker ben ik er niet van, iemand die het kan bevestigen?

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:59

geloof dat er gezegd werd dat je GEEN meldingen moet maken van waar wel/niet droes is...

droes is vaak geen fijne ziekte,
maar ik heb wel eens gehoord dat er fokkers en dat soort dingen zijn die hun jaarlingen met opzet droes laten krijgen zodat ze er voor de rest van hun leven af zijn... of dit waar is weet ik niet.

maar is dat een goede optie?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:45

Nee, want er zijn 5 droes-varianten. Als ze droes hebben gehad kunnen ze altijd nog één van de andere 4 krijgen.
Maar waarom is mijn melding weg gehaald?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 11:51

Er zijn een aantal posts uit dit topic gesplit omdat er een valse melding gedaan was. Met die posts is helaas ook jouw melding weggevallen, Bubbels, en die kan ik niet terugzetten.

Graag in dit topic juiste meldingen, en bedenk voordat je wat meldt hoe je dat doet, ook al is je melding goed bedoeld, lang niet iedereen hoeft er blij mee te zijn.
Dus meld alleen gevallen waar je zeker van bent dat het droes is en dat je dat hier op Bokt mag melden.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:58

We hebben 2 gevallen van droes op stal. We zijn daar expres open over, dus dit is een "bewuste" melding. Het ene paard is inmiddels zo goed als genezen, het andere heeft een paar dagen geleden de doorbraak van het abces gehad en kan nu ook gaan opknappen.
Verder geen zieke of verdachte paarden. We zitten in Nieuwegein aan de Nedereindseweg. We hebben geen contacten met de Nedereindse Stallen.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:38

Er is Droes aanwezig op een boerderij gelegen aan de Zunderdorpergouw tussen Broek in Waterland en Zunderdorp )gelegen ten noorden, 5km, van Amsterdam.
gr.Tinkerbrock

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:27

weet iemand of er ook droes is in winschoten?

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:08

(Even een beetje offtopic, maar ik moet altijd even glimlachen om zinnen als 'Droes uitgebroken' 'Of Droes gesignaleerd' of zoiets, komt omdat mijn pony Androeschka heet, en ik en mn ouders en iedereen altijd haar naam afkorten tot 'Droes', dus dan zijn die zinnen best grappig )

Meertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:44

nemo schreef:
Ik hoorde dat er in Zoetermeer op RC de Voorweg ook 1 geval staat met droes..
Er zitten hier zat mensen die daar staan dus die kunnen het vast wel bevestigen..

Ik denk dat hier een geval bedoeld wordt van begin juli. Dat paard is alweer hersteld en ook het besmettingsgevaar is alang voorbij.
Wel goede meldingen doen, want anders krijgt zo'n manege een stempel, terwijl er niets aan de hand is.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:19

Bij ons zijn de paarden inmiddels beter. Hebben het netjes tot 2 kunnen beperken, en we houden nu de gebruikelijke periode aan voor er weer iemand op wedstrijd oid kan.