Maar toen kwam het gedonder, na een tijdje als hij uitgerent is of gerolt heeft, begin hij zachtjes in zijn knieen te bijten, van zachter tot harder, van harder tot erger, van erger tot bizar. Hij begint dan met zijn benen hard en verwilderd te slaan in de lucht. En eenmaal op de grond aangekomen begint hij bv weer op zijn borst, soms als hij dan zijn velletje beet heeft, word het helemaal link, want dan steigerd hij en word hij erg agressief tegen zichzelf.
Vroeger dachten we nog weleens aan spat, maar er is toendertijd een keer een vee arts bij gehaald en die zei dat het een soort van stress was.
Hij is erg dominant, dat heeft ook 1 van de factoren, hij is nu al 3 keer van stal veranderd, de laatste keer eigenlijk op verzoek van mijn instructrice omdat hij als er een paard gepasseerd was, hij nog een kwartier verwilderd in zijn stal in zijn benen stond te bijten, dus is hij naar een rustigere plek gegaan, waar maar 2 paarden langskomen. Het is dus ook een soort uiting van dominantie, misschien opgekropte kwaadheid die hij niet kwijt kan. Op de uitmestdag (donderdag) schijnt hij het ook te doen als er wagens heen en weer aan het rijden zijn. Als ik zelf op stal ben, doet hij het niet.
Tot gisteren, hij stond opgezadeld aan zijn box te wachten, en ik kwam aanlopen en zag hem slaan met zijn benen, wat dus betekend dat hij zichzelf aan het bijten was en het blijkbaar niet lukte, toen ik hem riep hield hij wel direct op. Met rijden wil hij ook af en toe nog weleens in zijn borst bijten, maar dat is maar een paar keer. Met poetsen en aansingelen wil bijt hij ook continu in zijn borst. S'zomers ben ik begonnen met Anti-bijt (een doorzichtig flesje met bruin spul) dit smeer ik op zijn borst en benen, en dan doet hij het niet (na 1 keer geproefd te hebben) maar dan gaat hij wel zenuwachtig met zijn hoofd staan slaan. Nu in de winter gebruik ik het niet ivm dekens.
Losstaan met anderen is geen probleem, even gezellig als in zijn eentje, maar meestal na verloop van tijd is daar toch weer dat happen van zijn benen en borst. Soms word hij er zelf ook helemaal debiel van want dan maakt hij erg rare bokke sprongen. Op de wei doet hij het helemaal niet.
De grote vraag is dus eigenlijk, wat veroorzaakt deze stress, of aandoening? Ik heb niet het idee dat Bob stress heeft ergens van, want hij ziet er erg gelukkig uit, en voelt zich ook erg gelukkig met zichzelf. Plus het feit dat het bij verschillende dingen is.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee, en wat is daar de oorzaak van, of wat zou het kunnen zijn?
Voor het beeld heb ik nog even 2 foto's toegevoegd. Ik zal proberen van de week betere foto's te maken.

De beginfase, eerst benen + knieen.

Bij mislukking of resultaat word hij dus erg agressief tegen zichzelf, let op de oren op mond, en slaande benen, normaal staat hij kaarsrecht, maar mijn camera is niet zo snel.