Daar ben ik weer met een update.
Na veel stress en onzekerheid had ik het besluit genomen om met beide paarden naar de kliniek te gaan.
Voorafgaande heb ik op het artsenspreekuur gebeld en de aanwezige arts vertelde mij over Klaas dat een hartecho wel een goed plan zou zijn en over Venus dat als er al een bloedstolsel zat dat het niet los kon schieten.
Afgelopen maandag kwam er een dierenarts op stal (voor de koeien, maar deze arts is ook paardenarts) en deze heeft naar Klaas zijn hart geluisterd.
Hij zei mij dat hij wel iets hoorde, maar dat het ook verbeelding kon zijn omdat ik al had verteld van de ruis die een andere arts hoorde.
hij ziet verder geen rare dingen aan Klaas en heeft de bloeddoorstroom getest op zijn hals en die was ook goed.
Over een maand komt hij nog een keer terug, voor de koeien, en dan gaan we voor inspanning, tijdens inspanning en na inspanning nog eens luisteren.
Toen heeft deze arts ook nog even naar Venus gekeken.
Hij voelde de ader, die is ook niet te missen het voelt aan alsof venus een lang potlood in haar hals heeft getransplanteerd, en zei dat het bindweefsel/littekenweefsel is.
De ader is door het abces en de reactie op de vreemde stoffen in het lichaam, dichtgedrukt door het weefsel, het kan zijn dat er nog iets bloed doorstroomt, maar zeer waarsschijnlijk niet.
Ik heb uitgebreid gevraagd naar bloedstolsels en hij zei dat die alleen direct na het abces voorkomen en door het lichaam zelf worden verwerkt, als er iets 'groots' was losgeschoten richting een belangrijk orgaan e.d. dan had dat al lang gebeurt moeten zijn en had ik het wel gemerkt.
Kortom, ik mag nu weer gaan genieten van mijn paarden.
Al zal de angst nog wel even aanhouden en moet ik opnieuw leren genieten van ze.
Maar eindelijk goed nieuws dus!!! (al bevat ik het nog niet