Dichtgeslibte halsader

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drottning

Dichtgeslibte halsader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:08

Mijn merrie heeft, als gevolg van een abces op haar hals, een dichtgeslibte halsader, het bloed erin is gestolt.
Mijn dierenarts zegt dat als ik er zeker van wil zijn dat ze gezond blijft, ze eigenlijk geopereerd moet worden.
Het hoeft niet met spoed, maar ze zegt dat als er stukjes van het gestolde loslaten en die toevallig zijn geinfecteerd door het abces, dat ze dan erg ziek kan worden..

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier meer van?

Alvast bedankt!!

Knavia

Re: Dichtgeslibte halsader

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:43

Hoe is het eigenlijk gebeurd? Want dit zie je eigenlijk alleen maar als je veearts mis heeft gespoten.

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:50

Mijn paard had zandkoliek en heeft door de dienstdoende weekendarts buscopan ingespoten gekregen, echter niet op een vakkundige wijze, hij kon de ader niet vinden en heeft diverse malen met een spuit geprikt, niet steryl dus, ik zei van tevoren nog dat hij wel een stukje mocht kaalscheren maar dat heeft hij niet gedaan, gevolg was een groot abces.... en nu deze ader Boos!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:02

Buscopan is super gemeen spul als het naast de ader komt, dat verklaart dus een boel.
Als je besluit om er iets aan te laten doen qua snijden in dat gebied, ga dan aub naar een kliniek als Emmeloord, De Lingehoeve of Utrecht, want dat is een vat waar ze uit kunnen doodbloeden, maar meestal breekt er een abces door naar buiten (ziet er onwijs smerig uit!) en heelt het met de tijd weer redelijk.
Ik hoop dat je onhandige weekenddierenarts je een flinke bos bloemen stuurt, of beter nog, tegemoet komt in de kosten, want dit zijn geen grappige dingen! Vriendjes zijn?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:05

ik zou deze weekend da zeker hierop aanspreken want dit kan vind ik echt niet !

ga zoals al gezegd naar een goede kliniek en laat deze da in de kosten delen !

tsjonge tsjonge ! hier word ik zo kwaad van he dat door zon geklungel van een da je paard dit hoeft mee te maken !

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:48

Ikheb in de zomer hetzelfde gehad,mijn paard had een krampkoliekje,en de(vervangende) va heeft mijn paard gespoten met buscopan,aangezien mijn paard helemaal door het lint gaat als ze een naald voelt,is dit dus ook fout gegaan,zodra de buscopan uit het vat lekt,is er een zeer grote kans op ontsteking.
Mijn paard had haar hele ader ontstoken,vanaf achter de kaak tot waar de ader in de borst verdwijnt.
Heb meteen op advies van de va 3 dagen quadrisol gegeven,en 3 weken lang 3 maal daags gekoelt en 3 maal per dag lasonil er ingemasseerd.
Het is helemaal goed gekomen!!

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 13:35

Bedankt voor de reacties, begin december heeft mijn paard deze injectie gehad en het abces was binnen een week 30 cm bij 10 cm bij ongeveer 3 cm dik. Ik heb een lange tijd van spoelen en medicijnen toedienen etc achter de rug, erg intensief voor zowel mij als paard als veearts.
De invalarts, van overigens een andere kliniek, heeft niet eens zijn excuses aangeboden, ik heb nog geprobeerd er werk van te maken maar het heeft geen zin als ze het zelf niet toegeven.
Ik heb al een rekening van 700 euro gehad.

een maand geleden hebben we de hals ge-echo't om te kijken hoe het met de halsader was, maar er was niet veel te zien en dat kon 2 oorzaken hebben, of het littekenweefsel was nog te dik, of de ader zat dicht, we zouden na een maand weer echooen, gisteren dus, maar dat hoefde niet eens omdat het duidelijk voelbaar is.
Het leek juist de goede kant op te gaan met mijn merrie, maar nu sta ik dus voor een lastige keuzen, opereren of afwachten wat er gebeurt.
Je begrijpt dat mijn portemonnee leeg is onderhand (ik heb nog een paard en hond met veel pech) voor mijn 2 paarden heb ik van juli vorig jaar tot december vorig jaar 17 dierenartsconsulten gehad.

Vandaar dat ik mij hierom erg klote voel....

Tips en ervaringen etc, zowel op veterinair als op natuurgeneeskundig gebied zijn meer dan welkom Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:18

Ik ben bang dat opereren misschien een nog groter risico op heeeel erg fout gaan heeft dan afwachten. Wat met afwachten kan gebeuren is dat er een ontstoken stolsel los schiet en ergens anders weer vast loopt, bijvoorbeeld in het hart of de longen. Maar meestal gaat het gewoon goed en wordt de ader met de tijd (maanden tot jaren) steeds 'normaler'. Of die ader blijft voor altijd dichtzitten, maar aan de andere kant loopt er gelukkig nog één.
Met opereren is er de kans dat het paard op tafel leeg bloed, of in de periode vlak daarna. Gaat het dan mis, dan heb je het paard de ellende van een operatie/behandeling aangedaan en jezelf de kosten. Gaat het mis terwijl je afwacht dan gebeurt het heel plots (paard dood in de stal), echt K.U.T. maar je paard heeft nauwelijks geleden, of heel langzaam (koort, steeds zieker.....) en dan kan je er zelf nog een eind aan maken als je de moed dan hebt.
Het is echter niet mijn keuze (gelukkig!), dus ik wens je veel sterkte!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:11

Ik weet niet zo heel veel van dit probleem af bij paarden maar ik denk dat het niet veel verschilt van de mens en daar weet ik wel het een en ander over. als er een stukje bloedstolsel losbreekt en ergens anders weer vastslaat kan dit wel degelijk grote gevolgen hebben. vergelijk het maar met een herseninfarct. dan ligt het er uiteraard aan waar dit vastslaat maar de risico's zijn er wel, vooral omdat je paard zijn hals niet continue stil houdt. ik zou als ik jou was eens goed informeren naar de operatie want misschien doen ze de ader "gewoon" dotteren en is de kans dat het niet goed gaat kleiner dan het risico wat je nu loopt. succes ermee

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:54

Heb net de da weer gesproken, een operatie is out of the question.
Deze wordt alleen toegepast bij paarden die moeten presteren zoals dravers etc, het is een zeer kostbare operatie.
Over dotteren heb ik niets gehoord, of dat mogelijk is...

Het is dus even afwachten of zo... ik weet het ook niet...

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:42

Ik heb een lijst van vragen opgesteld voor de da, mijn friese ruin is nu ook niet meer gezond, waarscijnlijk iets met zijn hart, dus nu heb ik 2 zieke paarden.. ik loop met beide paarden al meer dan een half jaar continu bij de da...

Iemand nog ideeen voor vragen aan de da?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:58

Geen lumineuze ideën, maar wel benieuwd wat je nu definitief hebt besloten en hoe het ermee gaat....

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:05

Krijgt je paard nu ook iets van bloedverdunners ofzo, om de stolsels iig niet groter te laten worden? Ik weet overigens helmaal niet of dat kan bij paarden hoor, dus dat zou je kunnen vragen.
Hoe groot schat hij de kans dat er een stuk van het stolsel losschiet, en wat heeft de stolsel voor invloed op het functioneren van je paard?

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:27

Ik heb intussen met een kliniek gebeld en de arts daar zegt dat stolsels niet los (kunnen) schieten.
Morgen ga ik een afspraak maken om een echo van haar hals te laten maken... Ze doet het verder goed, heeft geen stuwing en geen koorts.
Ik hoop maar dat er stiekem toch niets aan de hand is...
Met mijn fries ga ik ook naar de kliniek...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:34

En, hoe is het afgelopen? Of ben je nog niet geweest?

Drottning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:40

Daar ben ik weer met een update.
Na veel stress en onzekerheid had ik het besluit genomen om met beide paarden naar de kliniek te gaan.
Voorafgaande heb ik op het artsenspreekuur gebeld en de aanwezige arts vertelde mij over Klaas dat een hartecho wel een goed plan zou zijn en over Venus dat als er al een bloedstolsel zat dat het niet los kon schieten.

Afgelopen maandag kwam er een dierenarts op stal (voor de koeien, maar deze arts is ook paardenarts) en deze heeft naar Klaas zijn hart geluisterd.
Hij zei mij dat hij wel iets hoorde, maar dat het ook verbeelding kon zijn omdat ik al had verteld van de ruis die een andere arts hoorde.
hij ziet verder geen rare dingen aan Klaas en heeft de bloeddoorstroom getest op zijn hals en die was ook goed.
Over een maand komt hij nog een keer terug, voor de koeien, en dan gaan we voor inspanning, tijdens inspanning en na inspanning nog eens luisteren.

Toen heeft deze arts ook nog even naar Venus gekeken.
Hij voelde de ader, die is ook niet te missen het voelt aan alsof venus een lang potlood in haar hals heeft getransplanteerd, en zei dat het bindweefsel/littekenweefsel is.
De ader is door het abces en de reactie op de vreemde stoffen in het lichaam, dichtgedrukt door het weefsel, het kan zijn dat er nog iets bloed doorstroomt, maar zeer waarsschijnlijk niet.
Ik heb uitgebreid gevraagd naar bloedstolsels en hij zei dat die alleen direct na het abces voorkomen en door het lichaam zelf worden verwerkt, als er iets 'groots' was losgeschoten richting een belangrijk orgaan e.d. dan had dat al lang gebeurt moeten zijn en had ik het wel gemerkt.

Kortom, ik mag nu weer gaan genieten van mijn paarden.
Al zal de angst nog wel even aanhouden en moet ik opnieuw leren genieten van ze.

Maar eindelijk goed nieuws dus!!! (al bevat ik het nog niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:27

veel sterkte met je paardjes wat een pech en een sres allemaal, ik vind het ongelovelijk dat een da zo kan lopen prusten, kan je hem niet voor de tuchtraad slepen???? Dit is toch een fout van hunnie?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:45

Alom goed nieuws dus.
Veel plezier met je paardjes! Haha!