*evenwichtstoornis!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

*evenwichtstoornis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 10:37

Ik zou graag wat meer willen weten over het verschijnsel : evenwichtsstoornis.
Zoals of het schadelijk is, of het gevaarlijk is of op den duur kan gaan worden etc.
Kan een paard hier oud mee worden?

Ik kan namelijk een heel lieve NRPS hengst van iemand overnemen voor niets, omdat ze graag wilt dat hij goed terecht komt en niet bijvoorbeeld de sport ingaat etc.
Gratis is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar toch wil ik eerst weten of dit wel slim is?

Graag uw mening, want zondag gaan we al bij hem kijken.
Ook bijvoorbeeld tips waar ik op moet letten, naar moet vragen etc.

Alvast bedankt! Lachen


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:12

Nou, evenwichtstoornissen kunnen heel gevaarlijk zijn. Stel je voor dat zo'n dier uit balans raakt en valt terwijl je erop zit? Of valt terwijl het naast je loopt en tijdens zijn val jouw ook levensgevaarlijk onderuit maait. Daar kan dat beest dan helemaal niets aan doen, maar dat is een onhoudbare situatie.
Verder, evenwichtstoornissen kunnen heel lang onschuldig blijven en niet verergeren, maar de toestand van de hersenen van dat paard kan wel achteruitgaan. Vaak gaat het toch achteruit en is een paard nu nog wel ok maar in de toekomst niet meer. Ze kunnen struikelen, ze kunnen lichaamsfuncties verliezen (slappe staart, bijvoorbeeld, dat is voor zo'n paard ook geen pretje). Door de ongecoordineerde bewegingen kunnen ze zich makkelijk verwonden, je dierenarts rekening zal daar zeker van oplopen.

Al met al, ik begon er niet aan. Ik vind eigenlijk dat je paarden waarbij een evenwichtsstoornis (oorzaak ligt dus in de hersenen) is geconstateerd, niet in leven mag houden. Om de reden dat het ziektebeeld het paard zal onteren, het ziektebeeld niet te verbeteren is maar waarschijnlijk wel zal gaan verergeren en om de reden dat zo'n paard in alle onschuldigheid toch levensgevaarlijk kan zijn/worden. het blijft zo'n 600 kilo dat dan geen meer lichaamsbeheersing kent.....

Bedenk wel, niet elk af en toe struikelend paard heeft een evenwichtsstoornis. een af en toe struikelend paard kan ook gewoon een slome zijn, die wel heel nonchalant op de benen staat. Daar hoef je geen kwaad achter te zoeken, Nonchalance zal niet verergeren, zoals de hersenschade dat wel kan doen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 21:11

Hartstikke bedankt voor je reactie. Lachen

Dit paardje is vroeger als veulen onderzocht in Utrecht, en daar is die stoornis geconstateerd. Officieel dus.
Ik heb toch sterke twijfels, maar aan de andere kant, stel dat ik een ontzettend leuk paardje misloop?
Het dier heeft goed papier: Bachelor X Burggraaf...

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 01:10

hai,

een kennis heeft zo'n paard gehad.
en helaas hebben ze deze na 2 jaar modderen in moeten laten slapen omdat hij telkens om viel.

sorry voor het nare verhaaltje maar ik dacht ik zet het toch maar even neer...

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 08:04

Nou dan heb ik een positief verhaaltje. Een paard wat ik ken heeft een paar jaar geleden een soort aanval gehad, soort beroerte. Daar heeft hij evenwichtsstoornissen en coordinatieproblemen aan overgehouden, in het begin kon hij bijna niet lopen en heel veel struikelen en omvallen maar door training is het heel veel verbeterd, toen hij regelmatig weer gereden werd ging het vanzelf weer beter. Nu is het zo dat als je hem 2 dagen niet rijd je direct kan merken dat hij er weer moeite mee heeft, struikelen en tegen het schot slingeren enzo. Maar als je hem een paar dagen achtereen rijd merk je eigenlijk niets.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:02

Wat was de diagnose van Utrecht? Wat is volgens hen de oorzaak??

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:54

nog even een reactie.
dat paard had het niet na een aanval van iets maar had het gewoon al vanaf zijn geboorte.
eerst wistten ze het niet en probeerde ze met hem in de sport te komen en toen zou hij alleen als recreatie paard kunnen dienen maar uiteindelijk had hij zoveel pijn en viel hij steeds dat er niks meer aan te doen was...

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:06

Dan is het waarschijnlijk erger dan bij het paard wat ik ken. Ik heb geen ervaringen met aangeboren evenwichtsstoornissen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, pol013, roxiie en 28 bezoekers