ontwormen, snap er niks meer van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 19:40

Hoihoi,

Jarenlang ontwormde ik mijn paarden om de 3 maanden.
Sinds de veranderingen van het ontwormen weet ik het echt ff niet meer.
Heb al meerdere ontwormingsschemas van dierenartsen gehad maar word er niet echt wijs van. De meeste gelden allemaal voor het ontwormen van de grote stallen (overgang van winterperiode na weideperiode) , bij mij is dat dus niet het geval.
Heb mijn paarden aan huis staan, staan hele dagen buiten ,gehele jaar op de wei en met nat weer op de paddock. Snachts op stal.
Nou ben ik het eens met de stelling : ontwormen alleen als er wormen aanwezig zijn. Mja dat weet je natuurlijk alleen doormiddel van een mestonderzoek.
Mijn paarden zijn van de zomer voor het laatst ontwormt..

Wat vinden jullie daarvan? En wie kan mij wat advies geven?

Ik zit nog niet heeel lang op bokt,dus mijn excuses voor evt fouten :P


marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:54

Hoe meer mensen je het vraagt, hoe meer verschillende meningen je gaat krijgen. Iedereen heeft een beetje gelijk en een beetje ongelijk.

Het is aan jou, en je gezonde verstand wat je het beste kunt doen. Ik ontworm een keer per jaar (ja, schiet me maar dood), mijn paard is 29 en leeft lustig verder.
Het is dus niet gezegd dat je veel moet ontwormen, dat is te afhankelijk van je omstandigheden. En van de gezondheid van je paard. En er zullen genoeg paarden nooit ontwormd worden en toch oud worden.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:56

Ik ontworm braaf elke 3 maand mijn paardjes
toch liever zeker zijn dan wormen in mijn diertjes

Everything will be alright.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:57

Die wormen zitten er echt wel hoor, hoe vaak je ook ontwormt. En dat geeft niets, ze gaan niet van 1 worm dood.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:58

Ik raad je aan elke 3 maanden een mestonderzoek te laten doen. Althans, zo doe ik het. 3 Paarden zijn al 2 jaar niet ontwormt. Gewoonweg omdat het niet nodig is. De andere krijgt ongeveer elke 3 kwart jaar een ontworming welke de wormen aanpakt die uit het mestonderzoek zijn gekomen.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:02

Hier ook paarden die hele jaar op weide staan, en ik overleg met de DA wat te doen, begin dit jaar ontwormt voor bloedwormen.
Hoefde de hele zomer verder niets te doen, laatst horzeleitjes op paard gevonden en dit doorgegeven aan DA , deze melde dat ik na de eerste vorst dan moest gaan ontwormen hiertegen, niet eerder. Dus dit jaar maar 2 keer ontwormt en ik doe 1 keer per jaar een test, deze vind ik zelf niet super omdat niet alles blijkt uit de testen maar meer uit voorzorg.
Verder is een goed weidebeheer natuurlijk al de eerste klap waard en je paard kennen en daarnaar handelen.

Gezocht mijn oude merrie
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=121&t=811393&hilit=
Eieren vandaag zijn beter dan kippen morgen

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 20:03

Nja dat ben ik ook met je eens. Mijn paarden zijn allemaal gezond maar zullen vast wel een keer wormen hebben.
En wat je zegt de een zegt dit en de ander zegt dat, ja je word dr gek van. Mss weet ik het hierna wel helemaal niet meer _O-
Maargoed ik ben gewoon heel benieuwd wat andere zouden doen die de zelfde situatie heeft als mij :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:12

Ontwormen is ook gewoon verwarrend. Tijdens mijn studie diergeneeskunde was het een van de weinige dingen die gewoon heel subjectief is en van vele factoren afhangt. Daardoor is er gewoon niet 1 advies te geven wat voor de meeste paarden geld. Het hangt van zoveel factoren af: wei/stal, kudde stabiel of wisselend, uitmestbeleid, wedstrijden, gezondheid paard zelf en dan ook nog een stukje persoonlijke voorkeur voor hoeveel risico je wil lopen.
Omdat mijn paarden eerst in een steeds wisselende kudde stonden, ontwormde ik ze gewoon elke x maanden. Nu heb ik ze aan huis staan in wei en paddock, ik mest dagelijks uit en ze gaan het terrein nooit af, dus een hele stabiele situatie met weinig risico. Ik WAS dus van plan om op mestonderzoek te gaan ontwormen met jaarlijks een preventieve spuit omdat mestonderzoek niet alles opmerkt. Inmiddels is dat plan veranderd, omdat 1 van mn paarden een zware bloedwormbesmetting heeft gehad waarbij zn darmen zijn aangetast. Die is nu dus echt te gevoelig om risico te lopen dus hij krijgt sowieso twee keer per jaar een zware kuur. Zo zie je dus maar, het hangt van veel factoren af!

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:18

Gewoon mestonderzoek doen iedere keer, bij een stabiele kudde zou ik zeker geen ramp maken en niet iedere 3 maanden uitmesten (tenzij iets mis is met de mest, de paarden). Ik ent mijn paard bijvoorbeeld ook niet meer, dier is ruim de 20 gepasseerd, prima, genoeg antistoffen vind ikzelf.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:23

Mijn paarden staan ook altijd buiten met inloopstal. Ik laat om de 8 weken een mestonderzoek doen. Ik hoef ze niet altijd alle 4 te ontwormen. Ik vind het een prettige manier. Behalve dan dat ik om de 8 weken in de wei sta te wachten om poep op te vangen. Maar goed dat vind ik ook niet erg. Ben lekker buiten en vaak combineer ik het met onkruid trekken wat ze niet eten ofzo.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:25

Wij doen nu collectief 4x per jaar mestonderzoek en adhv dat onderzoek wel of niet ontwormen.

Laatst met een dierenarts er over gehad. De reden dat er nu eerst mestonderzoek gedaan moet worden is omdat er geen nieuwe ontwormingsmiddelen (werkzame stof) in ontwikkeling zijn. Hierdoor komen er dus steeds meer resistente wormen, die zonder een nieuw middel niet te doden zijn. Hij gaf aan dat met een kudde van ongeveer 5/6 paarden het voldoende is om 1 paard te testen. Ook omdat toch alle paarden ontwormd moeten worden als er 1 paard een besmetting heeft.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:36

desondanks dat ik altijd een beetje wiebelig word van het woord "wormen" in combinatie met "zo weinig mogelijk"
je kunt lang niet alle wormen vinden met een mestonderzoek! de meeste wormen kun je überhaupt pas aantonen als het te laat is, dus zodra je paard al, of aan het dood gaan is, of open op de koliek tafel licht.
ik ontworm de mijne zeer regelmatig. in de winter iedere 2,5 maanden, in de zomer iedere 1,5 maanden (er heerst ontiegelijke bloedworm bij ons, ik ontworm dus met het "voorkomen is beter dan genezen" regeltje.)

en voor de mensen die nooit tot nauwelijks ontwormen, wil je ze opeten ofzo? anders zie ik het nut er niet van in om het niet te doen! tuurlijk zijn er paarden die er nooit last van krijgen, maar als ze er eenmaal last van hebben krijg je het bijna niet meer weg.

dus TS, gewoon lekker vaak een wormenkuur erin stoppen! dan weet je zeker dat je geen wormenkoliek hoeft te verwachten.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:51

Ik denk dat er genoeg redenen zijn om het niet te doen. Ten eerste is het een hoop chemische bende die je in je paard stopt. Plus dat resistentie van wormen echt een steeds groter probleem begint te worden. De meeste wormen zijn al resistent tegen Equiworm-P (pyrantel), en er zijn al bloedwormen gevonden die resistent zijn tegen ivermectine, terwijl dit samen met nog 1 ander middel het enige middel is wat er tegen werkt.

Dus ja, ik kies er voor om mijn paard zelf wat weerstand op te laten bouwen en het risico te nemen dat een (kleine) besmetting groot kan worden omdat die bij een eerder mestonderzoek niet te zien is. Overigens doe ik al 4 jaar wormonderzoek bij mijn paard en is hij tot nu toe 1x positief getest. Desondanks krijgt hij nu wel een kuur, omdat andere paarden in de kudde wel positief testten.

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-13 22:54

Verschillende meningen idd
Ik denk dat ik maar een mestonderzoekje laat doen dan,als daar niks uitkomt ,het gewoon allemaal maar eens aankijk.
Ik ben niet voor het kwakeloos vol stoppen met rotzooi zonder dat er uberhaupt wat zit. Wat sommige zeggen de een heb vaak wormen en de ander nooit. Kun je natuurlijk nooit gokken. Maar in de natuur gaat het ook altijd goed :P
Ik blijf het moeilijk vinden, je hoort soms zulke nare verhalen..
In iedergeval bedankt voor de reacties! 8-)

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:56

In de natuur gaat het goed omdat ze daar rondtrekken en veel meer ruimte hebben dan die paar hectare bij ons. Hierdoor krijgen ze vaker, mildere besmettingen van wisselende wormen en worden ze er niet/minder ziek van.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:56

Ik ontworm voor ze de wei opgaan (april), als ze eraf komen(okt) en tussen oud en nieuw een zware..
Heb nog nooit een worm gezien.

Goedgekeurd onderschrift :)

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:02

kitlover schreef:
desondanks dat ik altijd een beetje wiebelig word van het woord "wormen" in combinatie met "zo weinig mogelijk"
je kunt lang niet alle wormen vinden met een mestonderzoek! de meeste wormen kun je überhaupt pas aantonen als het te laat is, dus zodra je paard al, of aan het dood gaan is, of open op de koliek tafel licht.
ik ontworm de mijne zeer regelmatig. in de winter iedere 2,5 maanden, in de zomer iedere 1,5 maanden (er heerst ontiegelijke bloedworm bij ons, ik ontworm dus met het "voorkomen is beter dan genezen" regeltje.)

en voor de mensen die nooit tot nauwelijks ontwormen, wil je ze opeten ofzo? anders zie ik het nut er niet van in om het niet te doen! tuurlijk zijn er paarden die er nooit last van krijgen, maar als ze er eenmaal last van hebben krijg je het bijna niet meer weg.

dus TS, gewoon lekker vaak een wormenkuur erin stoppen! dan weet je zeker dat je geen wormenkoliek hoeft te verwachten.


He ja, laten we het dan ook nog even hebben over de mensen die hun paard iedere 2/3 maanden volspuiten met hetzelfde product. Dan helpt het over een tijdje helemáál niet meer.

En ja, deze reactie is net zo kort door de bocht als die van jou. Wat een onzin om te suggereren dat iedereen maar zo vaak moet ontwormen :+

Fenore van Gipsy Spirit

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:18

Kirsha schreef:
kitlover schreef:
desondanks dat ik altijd een beetje wiebelig word van het woord "wormen" in combinatie met "zo weinig mogelijk"
je kunt lang niet alle wormen vinden met een mestonderzoek! de meeste wormen kun je überhaupt pas aantonen als het te laat is, dus zodra je paard al, of aan het dood gaan is, of open op de koliek tafel licht.
ik ontworm de mijne zeer regelmatig. in de winter iedere 2,5 maanden, in de zomer iedere 1,5 maanden (er heerst ontiegelijke bloedworm bij ons, ik ontworm dus met het "voorkomen is beter dan genezen" regeltje.)

en voor de mensen die nooit tot nauwelijks ontwormen, wil je ze opeten ofzo? anders zie ik het nut er niet van in om het niet te doen! tuurlijk zijn er paarden die er nooit last van krijgen, maar als ze er eenmaal last van hebben krijg je het bijna niet meer weg.

dus TS, gewoon lekker vaak een wormenkuur erin stoppen! dan weet je zeker dat je geen wormenkoliek hoeft te verwachten.


He ja, laten we het dan ook nog even hebben over de mensen die hun paard iedere 2/3 maanden volspuiten met hetzelfde product. Dan helpt het over een tijdje helemáál niet meer.

En ja, deze reactie is net zo kort door de bocht als die van jou. Wat een onzin om te suggereren dat iedereen maar zo vaak moet ontwormen :+


zeg ik dan dat ik altijd ontworm met hetzelfde middel? ik ontworm voor de wormen die dan actief zijn in het jaargetijde, en daarbij (zoals er al staat) is onze weide ontzettend besmet met bloedworm, tevens word er niet uitgemest, maar word de mest van de stallen over het land uitgereden (dus als je net hebt ontwormd word de mest van een ander mét bloedworm over je land uitgereden. 8)7

edit: uiteraard worden de paarden op stal ook met een mestonderzoek getest, maarja, als (bijna) alles (bijna) altijd besmet is.....

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:24

ik doe 't 2 keer per jaar gewoon voor de zekerheid
ze heeft nooit dat ik weet last gehad van wormen

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:35

kitlover schreef:
Kirsha schreef:
He ja, laten we het dan ook nog even hebben over de mensen die hun paard iedere 2/3 maanden volspuiten met hetzelfde product. Dan helpt het over een tijdje helemáál niet meer.

En ja, deze reactie is net zo kort door de bocht als die van jou. Wat een onzin om te suggereren dat iedereen maar zo vaak moet ontwormen :+


zeg ik dan dat ik altijd ontworm met hetzelfde middel? ik ontworm voor de wormen die dan actief zijn in het jaargetijde, en daarbij (zoals er al staat) is onze weide ontzettend besmet met bloedworm, tevens word er niet uitgemest, maar word de mest van de stallen over het land uitgereden (dus als je net hebt ontwormd word de mest van een ander mét bloedworm over je land uitgereden. 8)7

edit: uiteraard worden de paarden op stal ook met een mestonderzoek getest, maarja, als (bijna) alles (bijna) altijd besmet is.....


Waar het mij om gaat is het stukje waarin jij suggereert dat mensen die niet vaak ontwormen blijkbaar 'hun paard willen opeten ofzo'. Ik vind het kort door de bocht om dan maar te roepen dat mensen maar lekker vaak een wormkuur erin moeten stoppen. Prima dat het bij jou wel zo gaat, maar er zijn ook paarden waarbij het niet zo vaak nodig is. Dit zijn zaken die je simpelweg niet zo zwart/wit kunt zien.

Fenore van Gipsy Spirit

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:41

Ik ontworm op basis van een mestonderzoek. Maar in ieder geval in het najaar ivm de horzellarf

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:48

Ik liet ook netjes elke 10 tot 12 weken een mestonderzoekje doen. Aan de hand daarvan werd er wel of niet ontwormd met het meest geschikte middel voor de aan de hand zijnde besmetting. Meestal kwam het neer op 1x per jaar en dan nog altijd in de periode jan-feb-maart. Soms 2 jaar hetzelfde product achter elkaar en soms een paar jaar verschillende.

Mama zijn is het meervoud van moe zijn: MOE, MOEDER...
Milord, 17 jaar mijn onafscheidelijke maatje, 32 mocht je worden. R.I.P. 15/08/2013.
Idunn, welkom in mijn leven! Sinds 04/12/2013 van mij.

mistery30
Berichten: 291
Geregistreerd: 25-05-07
Woonplaats: lommel (belgie)

Re: ontwormen, snap er niks meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:52

Hier in belgie is dat allemaal nog niet zo, ik ontworm gewoon zoals ik vroeger deed . En dat gaat goed :-) we'll verschilende wormenkuren

Toen ik de mens leerde kennen,ging ik van de dieren houden

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:57

mestonderzoek geeft gewoon niet alles aan, ingekapselde bloedworm zie je niet in de mest.
dus ik doe dat niet meer,
ik ontworm nu 3x per jaar, heb er net ivermectine in gestopt tegen horzellarves en in februari komt er een equest pramox in en dan in juni nog een keer.
gaat prima zo!!!! :D

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:00

Ik heb mijn paardjes van het voorjaar voor het laatst ontwormt. De weide mest ik als het even lukt dagelijks uit en nu staan ze door het natte weer in een zandpaddock. Ook daar haal ik dagelijks de mest weg. De mest uit de stallen wordt afgevoerd en ze komen niet in aanraking met vreemde paardjes. In de winter en vroege voorjaar wordt de weide begraast door een aantal schaapjes. Heb vooralsnog geen problemen gehad door wormen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, LiannePuthzy, Padoertje en 81 bezoekers