een schiefel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

een schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 16:09

hallo

ik bene r sinds kort achtergekomen wat dat rare plekje nou was tussen de achterbenen van mijn pony!
ik had ooit is op hem gesprongen en toen had ik hem dus sokken om gedaan maar die waren iets te kort en heeft hij zich dus waarschijnlijk toch aangetikt!!
hij heeft nu dus volgensmij een schiefel!
wat kan hier aan gedaan worden?? weet iemand dat?
reageer dan aub snel!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:09

volgens mij is dit een berichtje voor medisch

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:39

Schiefels zijn een soort botwoekeringen. Ze ontstaan door irritatie van het beenvlies dat daarop reageert met een ontstekingsreactie en toename van de aanmaak van bot- en bindweefsel. Ze ontstaan doorgeweld van buitenaf, bijvoorbeeld aantikken of stoten, maar ze kunnen ook 'spontaan' ontstaan door overbelasting, vooral bij jonge paarden die te vroeg ingereden worden of te snel te zwaar belast worden.
Meestal is een schiefel een schoonheidsfout die verder geen gevolgen heeft voor de bruikbaarheid van het paard en er is ook vrij weinig aan te doen, denk wel goed na over de oorzaak en probeer het ontstaan van een nieuwe te voorkomen. Het wordt een ander verhaal als andere structuren in de omgeving (bv. een pees of een gewricht) in het gedrang (kunnen) komen door de botnieuwvorming, een dierenarts kan dit beoordelen.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 23:23

ja ik rij nu altijd met bandages en met springen doe ik hem nu altijd achter ook bandages om en geen sokken meer!
dat vin ik dus wel k*t die kleine achtersokkies!