Het luchtzuigonderzoek is begonnen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knapmannetje
Berichten: 515
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Het luchtzuigonderzoek is begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:04

CCCCorine schreef:
summie schreef:
Wat ik ook wel leuk vond dat er wederom in stond dat paarden het niet overnemen van elkaar


Dat vind ik ook wel goed nieuws om te horen . Eigenlijk wist ik het al. Ik heb ruim een half jaar een jong paard naast die van summie gehad en hoewel ze volop zicht had op het luchtzuigen, heeft ze het absoluut niet overgenomen.

Verder heb ik nog meer luchtzuigers gekend, waarvan het luchtzuigen niet over werd genomen door de paarden die ernaast of er tegenover stonden. Sterker nog, ik heb een ex-luchtzuiger gehad die een tijdje tegenover een luchtzuiger heeft gestaan en zelfs die is niet opnieuw begonnen.


Helaas ken ik de andere zijde van het verhaal. Ik ken een oude merrie die naast een luchtzuigende pony kwam te staan en deze nam wel degelijk het luchtzuigen over. Ik zou mijn paard dan ook niet graag naast een luchtzuiger hebben staan. Wel fijn dat er veder onderzoek naar word gedaan.

Gul
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Stroe

Re: Het luchtzuigonderzoek is begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:09

Ik moet tot mijn grote verdriet ook zeggen dat mijn luchtzuigende paard samen in de wei en op stal stond met een tweejarige die nu dus ook vol overgave luchtzuigt.
Ik was er ook stellig van overtuigt dat ze het niet van elkaar overnemen maar nu dus niet meer. Alhoewel ik wel denk dat hoe blijer het paard hoe minder snel hij het zal overnemen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Het luchtzuigonderzoek is begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:23

Het kan altijd zo zijn dat een paard het gaat doen, maar je kan niet zomaar zeggen dat hij het heeft overgenomen. Hij was het vroeg of laat waarschijnlijk toch wel gaan doen, ook zonder jouw luchtzuiger erbij.

Was de rest allemaal luchtzuigproof? Gunstig voerschema enzo?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Het luchtzuigonderzoek is begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:35

Gul schreef:
Ik moet tot mijn grote verdriet ook zeggen dat mijn luchtzuigende paard samen in de wei en op stal stond met een tweejarige die nu dus ook vol overgave luchtzuigt.
Ik was er ook stellig van overtuigt dat ze het niet van elkaar overnemen maar nu dus niet meer. Alhoewel ik wel denk dat hoe blijer het paard hoe minder snel hij het zal overnemen.


Over het geheel genomen wordt in dergelijke situaties verwezen naar gelijke stalomstandigheden. Bijvoorbeeld voer, bodemvulling, hoeveelheid hooi versus brok, hoeveelheid weidegang e.d.

Er is wel een onderzoek geweest waaruit bleek dat paarden op zaagsel, die wedtrijden liepen, en veel brok kregen en weinig weidegang krijgen een significant hogere kans hadden op het ontwikkelen van luchtzuigen.

Evenals jonge paarden van rond de twee jaar en oudere paarden van boven de 15 een hogere kans hadden te gaan luchtzuigen. In beide gevallen wordt verband gelegd met verandering van dieet of activiteit (al dan niet meer rijden). En dus ook met vertering van voedsel en maagklachten.