*Jaarling heeft dikke voorknie (graag reactie vd dierenarts!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

*Jaarling heeft dikke voorknie (graag reactie vd dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-01 20:17

Hoi!
Onze jaarling hengst heeft vorige week waarschijnlijk! een klap gehad van een ander paard maar dat weten we niet zeker.
Hij loopt nu met een onwijs dikke knie!! En het is ook erg gevoelig. Hij loopt niet heel erg kreupel maar niet helemaal 100% als hij net buitenkomt. De knie is bijna twee keer zo dik.
Wat kan dit zijn? Hoe lang zal dit duren? En wat kunnen we er het beste aan doen?

Groetjes Jolanda


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:36

Dit klinkt niet goed. De knie is een gewricht en waarschijnlijk is het flink geirriteerd geraakt door de klap. Ik zou gewoon de dierenarts bellen, een irritatie van het gewrichtskapsel speelt altijd weer op als je het niet goed behandelt.

Dierenkine
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Belgie

Paard met dikke knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:43

Hallo,

Bij een trauma ontstaat er eigenlijk vrij snel een hematoom(bloeduitstorting) ter hoogte van de geraakte plek. Dit kan vrij omvangrijk zijn hoor. Je kan het vergelijken met een serieuze blauwe plek. Dit zal het paard toch wel ongemak en pijn bezorgen, manken kan ook maar is niet altijd zichtbaar. Belangrijk is eigenlijk het verloop van vorige week tot nu : Is de plek groter geworden in die tijd of kleiner? Is het gaan uitzakken? Is de rest van het been (onder het letsel )ook dik?

Indien het werkelijk om een hematoom gaat kan je proberen de pijnlijke plaats af te koelen (ijspakking) en eventueel lymfedrainage toepassen (vooral aan te raden als het onderbeen ook gezwollen is). Het duurt toch een hele tijd vooraleer dit hematoom zal zijn weggetrokken.

Best is dat je laat controleren of het enkel een hematoom is of dat er andere structuren geraakt zijn. Bij erg grote hematomen die niet wegtrekken kan men dit puncteren, maar dit is een beslissing van de DA.

Dus best toch een telefoontje plegen naar de arts.

Veel succes en ik hoop dat alles in orde komt.

Revalidatie, fysio-en kinesitherapie voor huisdieren

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 17:15

Nou z'n knie is van vorige week tot nu niet dikker of dunner geworden. Ook z'n been niet. Maar hij loopt wel minder onregelmatig.

We zien het nog wel even aan denk ik.

Groetjes Jolanda

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:31

je kunt proberen of dit helpt: insmeren met spiroflor srl gelei van vsm, of anders groene leem erop smeren.
srl kun je gewoon kopen bij de drogist.
als het goed is zakt de bloeduitstorting naar beneden toe, dus blijf smeren tot het helemaal weg is.
een paar keer per dag koelen met koud water.
en toch even de veearts laten controleren voor de zekerheid.

mijn paard heeft dit een keer gehad op zn "bovenarm"van zn voorbeen.
heeft toch zeker 2 weken geduurt voor dat het helemaal weg was.
nico was toen wel erg kreupel dus ik heb de veearts erbij gehaald.
hij kon zijn been niet naar voren doen dus hij liep een beetje heel raar, zn been opzij zwaaiend.
een megabloeduitstorting op de plaats waar ie geraakt was, die in die twee weken helemaal naar de kogel zakte.
al met al heeft hij toen een week of 3 stilgestaan, wel wat gestapt aan de hand.
succes ermee
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 23:02

Het grote risico van trauma aan de voorknie is een los botfragment en scheuring/ontsteking van de peesschede die voor over de knie loopt (bij springpaarden heet dit de springknie). Een bloeding is in ider geval opgetreden, je moet alleen geen risico nemen en ik zou altijd adviseren een behandeling in te stellen/verder onderzoek te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Selima en 136 bezoekers