Enten tegen droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Enten tegen droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-05 22:47

Van de week was er een vertegenwoordiger op de kliniek, er is voortaan een vaccin tegen droes. Ik wil graag weten wat jullie hiervan denken, en of jullie zouden enten. Bij deze enting moet je geloof ik om de 7 maanden enten (folder ligt nog op de kliniek), maar zouden jullie dat doen?

Aut viam inveniam, aut faciam


Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:46

Ik heb mijn paard op een stalling (een fokker) gehad waar droes is gekomen (via een hengstenhouden). Dat is een drama en ik zou er ook zeker tegen enten. Ik heb idd gehoord dat het nu nieuw op de markt is, zou er dan ook graag meer over willen weten...

www.utopia-horsecare.nl

Ranni
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:41

Entschema:1e keer enten op 4 maanden leeftijd, 2e vaccinatie 4 weken later.Dan op hoog-risicobedrijven iedere 3 maanden enten. Op andere bedrijven iedere 6 maanden. De enting wordt in de bovenlip gegeven. Het mooiste zou zijn om veulens de eerste 2 entingen nog bij de fokker te geven en ze dan pas te verplaatsen naar een eventueel opfokbedrijf.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:48

Hier had ik nog nooit van gehoord!
Ik hou me aanbevolen voor meer informatie!
In de bovenlip, wat apart.


piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:07

mag ik weten hoe dat vaccin heet, dan kan ik mijn dierenarts er van op de hoogte stellen, hij heeft er trouwens nog nooit van gehoord dus ook hij is erg benieuwd

http://www.aok-ranch.nl - Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, is de tijd van gaan gekomen wordt het tijd om weer verder te gaan
Live like you were dying song by: Tim McGraw

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:16

Ik zou ertegen enten!
Mijn vriendin haar paardje is eraan overleden.


Tittel

Berichten: 811
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Muntendam (Gr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:38

Enten in de bovenlip kijk ik ook vreemd van op. Maar de da zal het wel weten. Ik zou ook enten.

Ooit hoop ik mijn droomwens uit te laten komen...

Ik respecteer dieren net zoals ik zelf gerespecteerd wil worden.

Huiskamernoordeling nr.3
Bokkende Fjorden Rijder #96
Shetland Bokker #84

ankavdtolber
Berichten: 239
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:09

als er een enting is ga ik het direct proberen.. we hebben het nu al 2x op de manege gehad.. zijn 5 paarden dood gegaan wat ik weet 4 op de manege en 1 prive ... je zal zo je paard mar verliezen..

Ranni
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:48

Het vaccin heet Strep-E en is van Intervet.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:29

Op de stal in Amerika, waar ik gewerkt heb, kregen de paarden een vaccin in de neus gespoten. Ik weet niet meer hoe het heet.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:49

Enten tegen Droes werkt toch ook alleen maar als je met je hele stal tegen droes ent? Dat heb ik me nl. laten vertellen door de DA. Aangezien wij op een vrij grote stal staan,maar hij vond dat iedereen moest enten anders had het geen nut..

keep calm, I'm engaged!!! <3

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:43

ik heb ook geinformeerd bij mijn dierenarts en hij is er sceptisch over, niet dat hij er niet in geloofd dat het werkt, maar meer omdat het 1. een erg dure enting is en 2 je moet het minimaal 2 tot 3 x per jaar uitvoeren en hij betwijfeld het of de kosten dan wel tegen de baten op weegt.
natuurlijk is het erg als je een paard of een pony verliest aan droes zo stelt hij mar als je werkelijk tot enting wil overgaan moet je eerst bij je zelf te raden gaan: hoe vaak is het bij ons al voorgekomen dat er droes is of was, en wat doen we er zelf aan om droes te voorkomen.
krijg je bij beantwoording van deze vragen een negatief gevoel dan is het raadzaam om het te doen, maar als je positief op deze vragen kan antwoorden zou hij er nog eens tweemaal over nadenken voor hij tot zo'n dure enting over zou gaan en dan nog is het niet bewezen dat er geen droes op stal komt

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:41

Ik heb net direct even mij dierenarts gebeld om te informeren over de hoe en de wat, want ik werd wel erg nieuwsgierig.
Het is inderdaad de bedoeling dat je de eerste 3 entingen achter elkaar geeft, 1x per maand en daarna moet je ze nog regelmatig per jaar blijven geven en daarbij is de dekking tegen droes niet gegarandeerd. Scheve mond
Ze kunnen het evengoed blijven krijgen alleen zullen ze er mogelijk iets minder ziek van zijn.
En dan ook heel belangrijk denk ik, de kosten van zo'n injectie per keer zijn errug duur. Geld, geld! Onze DA heeft het dus niet in de praktijk ivm de kosten, de werking van het middel en dat je het dus zeker een paar keer jaar moet gaan geven. (tuurlijk kunnen ze het bestellen als iemand het wilt).
Dus ik weet nog niet of ik zal gaan laten enten.
Misschien dat ik toch even afwacht totdat er eventueel een ander middel is en ik weet ook een paardje dat is overleden aan droes, dus ik zou helemaal niet blij zijn als mijn Eowyn het gaat krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, germie, IASCrawler, Jossie, pyrrhus, Setyguchel, Shannak21 en 29 bezoekers