bult aan de binnenkant van voorbeen (schiefels???)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

bult aan de binnenkant van voorbeen (schiefels???)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 19:57

Hallo,
ik heb een vaagje mijn paard heeft 3 maanden in het land gestaan toen ik haar dr uit haalden zat er een wondje aan de binnenkand van haar been en een bult nu is de wond inmiddels weg maar de bult is niet weg gegaan hij is aleen iets kleiner geworden
is dit erg of zal ik de dierenarts er bij halen
ik denk dat dit een schiefel is maar ik weet niet hoe die ontstaan? Verward: bij ons staan er veel paarden met schiefels en die rijden ook altijd met bandges er door.
ik rijd zowieso altijd met bandages maar ik weet niet of dit nu echt nodig wordt?? Verward:


wie weet er iets

groetjes kilanca

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:10

Je paardje zal zich waarschijnlijk geraakt hebben vandaar die dikke "bult".Deze plaatselijke beenuitstorting komt vooral voor aan de bovenbinnenkant van het pijpbeen.. Oorzaak is vaak strijken, het wordt gezien als een schoonheidsfoutje. Franse stand en bodemnauw geeft vaak een schiefel i.v.m. strijken

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:18

Als ik me niet vergis is het een stukje losgeraakt bot. Zolang het niet op de pees zit kan het weinig kwaad, dat heeft mijn veearts me iig verteld. Anders is er een verhoogd risico op een peesontsteking.
Mijn vorige pony is op trektocht in het weiland een keer dwars door het schrikdraad heengerend en heeft zichzelf toen verkeerd geraakt met zijn ijzer. Hij heeft daar ook een schiefel aan overgehouden, maar hij heeft er nooit last van gehad hoor.
Volgens mij zijn bandages hiervoor ook helemaal niet nodig. De veearts zei alleen dat het bij een paard dat een schieffel heeft doordat hij strijkt(of op een andere manier 'verkeerd' beweegt) raadzaam is om bescherming aan de benen te doen. Dat is om te voorkomen dat ze de bult keer op keer weer opentrappen, waardoor ontstekingen zouden kunnen ontstaan. Maar als ik het zo hoor is het in het geval van jouw paardje geen bewegingsprobleem en is bescherming niet noodzakelijk.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:29

Schiefels zijn benige nieuwvormingen. In hun ontstaansfase kunnen zij omgeven zijn door grof bindweefsel, Afhankelijk van de verschillende oorzaken, ziet men ze vooral aan de binnenkant van het voorbeen, maar andere lokaties zijn ook mogelijk.Het geiriteerde beenvlies reageert met een ontsteking een een toegenomen aanmaak van botweefsel, die als woekering zichtbaar is.Schiefels kunnen ook door overbelasting ontstaan, in het gebied pijpbeen-griffelbeen-banden.Schiefels die liggen in het griffelbeengebied leiden tot kreupelheid of belemmeren de tussenpees.Wees daarom altijd voorzichtig met het aanrijden van jonge paarden en begin er niet te vroeg mee.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-01 21:54

oke dedankt allemaal
maar ik hoe dus de dierenart er niet naar te laten kijkne