Knie op slot: binnendoor zetten of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieteke_

Knie op slot: binnendoor zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 12:47

Na een halfjaar rust ivm een peesblessure liep mijn pony heel erg kreupel. Volgens de dierenarts is dit veroorzaakt doordat zijn spieren erg zijn afgenomen tijdens de rustperiode en zijn knie nu makkelijk op slot schiet. Zij raadde mij aan om hem binnendoor te laten zetten. Het probleem is nu dat zowel mijn hoefsmid als de osteopaat hier nogal huiverig voor zijn omdat je dan zijn achterhand anders gaat belasten en gaat forceren. Graag zou ik ervaringen en meningen van anderen horen zodat ik een wat meer overwogen keus kan maken. Wordt het binnendoor zetten trouwens vaak als tijdelijke oplossing gebruikt (totdat de spieren weer wat zijn toegenomen) of moet je dit altijd blijven doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:49

Binnendoor zetten wordt heel vaak gebruikt, maar is niet de enige oplossing. Je zult daarbij veel oefeningen blijven doen om de spieren te versterken, veel balkjes lopen en rijden in een redelijk zware bak. Binnendoor zetten is een tijdelijke oplossing, en kan geleidelijk aan weer worden teruggedraaid.

Wat had je anders als alternatief gedacht voor het binnendoor zetten? Je paard laten rondlopen met een knie dat op slot schiet?

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 13:09

Het probleem is eigenlijk dat hij nu zo kreupel loopt en zoveel pijn heeft, dat ik zijn spieren niet op kan bouwen (het probleem kwam ook pas aan het licht nadat hij maanden op rust had gestaan). De dierenarts heeft hem vanochtend dan ook een injectie met steroïden gegeven. Volgens de osteopaat is het binnendoor zetten geen oplossing omdat het probleem van binnenuit komt en volgens haar elk paard goed moet kunnen functioneren op normaal bekapte hoeven. Volgens haar zou het met behandelingen ook voldoende moeten kunnen verbeteren om de spieren weer verder te kunnen opbouwen. Maar ik heb haar alleen nog maar door de telefoon gesproken hoor, want ze komt aankomende donderdag pas voor de eerste behandeling. Ik heb met mijn smid afgesproken om na die behandeling hem te bellen zodat we kunnen kijken of ik hem binnendoor wil laten zetten of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:49

Dan zou ik het bezoek van de osteopaat maar even afwachten. Misschien is er meer aan de hand dan alleen de op slot schietende knieen. Heeft hij het aan beide kanten?
En een second opinion is ook nooit weg. Ik zou er nog iemand anders naar laten kijken.

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 18:32

Het is inderdaad maar aan 1 been (rechtsachter). De röntgenfoto's zijn gemaakt door een andere dierenarts en zij zei dat het ook de banden kunnen zijn die in het kniegewricht zitten (doordat ze in het gewricht zitten kunnen ze met echoscopie ook niet onderzocht worden). Volgens mijn eigen dierenarts kan het goed dat hij enkel van het op slot schieten van zijn knieen dusdanig pijn krijgt dat hij zo kreupel loopt, maar voor mijn gevoel is het wel heel erg. T probleem is dat ze eigenlijk alleen met een kijkoperatie ofzo kunnen zien of inderdaad ook de banden zijn beschadigd en ook past het niet echt in dat plaatje dat zijn kreupelheid geleidelijk erger is geworden; bij het verrekken of beschadigen van banden gebeurt t meestal plotseling. Ik ben dus ook erg benieuwd wat de osteopaat er van zal zeggen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:58

Ik heb ook een paard die heel lang tijdens zijn groeiperiode zijn knieen op slot had dan weer links dan weer rechts dan heel lang weer niet enz maar hij staat nu ook gewoon binnendoor bekapt en heeft geen last meer als hij al een keer vast stond en we hem naar achteren duwde en hij weer los kwam dan ging ik wel wat rijden maar merendeels stappen en iets draven maar hij was dan wat stijvig maar nooit kreupel...
veel galoperen schijnt goed te zijn niet overdrijven natuurlijk en veel stappen tussen door maar met mijn paard gaat het nu goed hij staat niet meer vast ...... succes ermee

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:45

bij een vastzittende knie worden ijzers binnendoor gezet. Hierdoor gaat de knie niet meer op slot zitten en hoort het probleem over te zijn.
Als als een knie weer van slot af is, hoort het paard niet kreupel te zijn.
Ik denk dat er zeker meer aan de hand is. Mogelijk dat een (te slappe) knieband blijft haken.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:34

[. Het probleem is nu dat zowel mijn hoefsmid als de osteopaat hier nogal huiverig voor zijn omdat je dan zijn achterhand anders gaat belasten en gaat forceren. Graag zou ik ervaringen en meningen van anderen horen zodat ik een wat meer overwogen keus kan maken.

Het binnendoor zetten van de ach6terhoef is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Een essentieel onderdeel van het bekappen is in dit geval het zo steil mogelijk zetten. Het binnendoor zetten gaat heel vaak fout.
Vaak kort men de hele binnenkant van de hoef in en dit geeft inderdaad een standsverandering die niet wenselijk is.
Het is de bedoeling om alleen de binnenkant van de toon iets te laten zakken.
En een goede smid kijkt altijd naar het individuele paard.
in sommige gevallen moet het paard gewoon recht gezet worden en is het probleem verholpen.Of hij moet allen steil gezet worden.
Een goede smid is in dit geval onontbeerlijk en daar zijn er helaas maar weinig van.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:18

Citaat:
Een goede smid is in dit geval onontbeerlijk en daar zijn er helaas maar weinig van

zeker weten

clark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:26

in de drafsport zijn een heleboel paarden die zo op het beslag worden gezet.ook komen er heel veel kniebandproblemen voor en die worden dan ingespoten en dan je trainschema aanpassen en kunnen dan zo weer koersen