Schilfers in manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiggeriedoo

Schilfers in manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:04

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft. Heb net een paardje gekocht en ze heeft al een tijd (ook al toen ik haar verzorgde) last van schilfers in de manen. Echt in de aanhechting van de manen. Ik borstel het er zo uit, maar ik weet niet of het kwaad kan.

Het zijn echt platte witte/ lichtgele schilfers. Ze heeft er geen last van voor zover ik heb gezien. Toen ik haar 2 maanden geleden voor het eerst zag had ze het ook op haar borst, maar dat is helemaal weg. ALleen in haar manen zitten schilfers. Je ziet er niks van totdat je de manen naar de andere kant van haar nek kamt en met je vingers over de aanhechting van de manen wrijft.

Nix in de staart of de rest van het lichaam en ze schuurt helemaal 0,0.

Wie o wie heeft tips? Tea-tree olie? Gewoon roos misschien? Toch de da laten komen?? Verward

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:09

Een keer goed wassen met gewone shampoo, zou geen H&S gebruiken. Waarschijnlijk is het na 1 keer wassen al veel minder of weg

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:45

Sommige paarden reageren erg op veranderingen van omgeving. Mijn paard reageerde daar ook op door huidschilfers. Dit is ook langzaam verdwenen. Misschien is dit ook wel waar jouw paard last van heeft. Een soort stress van de verhuizing. Ik heb hem gewassen met betadineshampoo. Dit zorgt dat de schilfers verdwijnen. Na een maand was hij helemaal van de schilfers af.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:57

Dat kan ook natuurlijk Chanenmichel, maar omdat ze er in haar oude vertrouwde omgeving ook last van had en toen veel erger?? De andere pony die daar stond had het ook. Maar veel erger dan haar. En het is al stukken minder. Ik ga inderdaad maar proberen met wassen van de manen. Ben benieuwd hoe dat gaat....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:40

Even wassen met betadine- of teershampoo. Help meestal in dit soort situaties. Kan geen kwaad om even te proberen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:09

niks erg aan de hand meer paarden hebben dat, Het wassen met zeep ka ik erg afraden om dat iedere shampo waar zeep in zit een beetej uitdroogt. e ka in de paarden winke lotion koken ervoor maar een beetej babyolie wil ook nog wel eens helpen. Als je gaat wassen neem dan een zeepvrije shampoo en sproel het heel erg goed uit.

Het is vaak niet meer dan gewoon een droge huid. Kan ook een vorm van exzeem zijn. Dan kan je exemabalm proberen. Als het paard verder niet schuurt of er geen last van heeft is het waarscjijnlijk niet ernstig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:44

je kunt ze wassen met shampoo, maakt niet uit welke.

kan ook een foutje in de voeding zijn, paarden die weinig drinken hebben sneller last van een droge huid en dat zie je dus door de schilfers.
in de zomer zie je dit niet omdat ze door t gras hun vocht wel binnen krijgen ,maar in de winter zie je het dus..

is niet erg dat ze weinigd rinken, maar daar zie je dus die droge huid van

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 10:52

Heel erg bedankt voor de tips! Schuren doet ze niet, maar gisteren was ik bezig en kamde ik het wat uit....heeeeerlijk vond ze het. Haar hoef schraapte over de vloer van genot...maar zelf schuren...nee. dat doet ze niet. Dat is wel weer een geluk.

Drinken doet ze genoeg. Voeding is hooi en half kg cond. brokken en wat bietenpulp (geheel hoe het moet met water e.d. dus dat gaat goed). Denk dat ik van het weekend maar eens ga wassen. Nadeel is dan dat haar voorkant natuurlijk erg nat wordt, maar dan is dat ook gelijk gepoetst.

gewoon ff testen inderdaad. Ze lijkt er geen last van te hebben!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:28

mijn pony heeft het ook bij de aanhechting van de staartharen, manen en ook op de borst. het kan geen kwaad (tenzij het plotseling opkomt of je pony erin zwemt naturlijk), het met de huidstructuur te maken. in deze tijd van het jaar zie je het trouwens meer dan in de rest van de tijd...

keepontrying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:21

Ik doe bij mijn paard af en toe wat babyolie erop en dat werkt. Doe niet teveel want hij kan ook allergies ervoor zijn.