Ze valt in slaap...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ze valt in slaap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:19

Mn paard heeft een soort van aandoening waarbij ze voornamelijk tijdens warm weer wel eens bijna in slaap valt. Bijna, niet helemaal. Zal het even uit leggen:

Zomers voornamelijk op de wei (door het warme weer) dan staat ze gewoon op 4 benen, en dan zakt d'r hoofd en ogen (half) dicht en dan lijkt het alsof ze door de achterbenen en voorbenen zakt, maar net als je denkt nú valt ze om wordt ze weer wakker (schrikt op) zeg maar.* Het zit ergens in de zenuwen en het doorgeven van prikkels. Dit kan verder geen kwaad, maar nu doet ze al bijna 5 dagen ook als ik aan het opzadelen ben. Iemand suggereerde om een vitaminespuit te geven, maar ja dan wil wel eerst meer weten over deze 'aandoening'.

Ze valt absoluut niet om en het kan verder ook geen kwaad, maar ik was dus benieuwd of iemand dit herkent en ook evt. de naam er van weet? Zodat ik zelf evt. verder kan googlen.

*Het ziet er voor het oog ook erger uit dan het is en als je het nog nooit heb gezien schrik je je waarschijnlijk een hoedje.

Spinody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:28

Narcolepsie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:42

je zou haast toch gaan denken aan iets in het zenuwstelsel, daar zijn inderdaad speciale vitamines voor.
en narcolepsie lijkt er best wel op, maar doet ze t alleen als ze stilstaat?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:25

Wel vreemd dat ze het met opzadelen ook doet: is dat toevallig met het aansingelen alleen of niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:43

Ja alleen als ze stil staat, ze valt niet 'slaap' als ik aan het rijden bent.

Als ik dus met het zadel aan singel (en ook hoofdstel om wilt doen) in doet/heb gedaan lijkt ze wel eens in 'slaap' te sukkelen..
Maar voorheen gebeurde het voornamelijk in de zomer op de wei en een enkele keer met opzadelen maar nu gebeurt het steeds vaker met opzadelen. (en het is nu winter)

Wat voor vitamines zijn daar voor?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:27

Heb je er al eens naar laten kijken door een goede paardendierenarts? Misschien is er wel een tekort aan iets in het bloed te vinden. Ik zou zo ook niet weten wat er aan de hand is met je paard, maar als je dit nog niet hebt geprobeerd, zou ik dat toch laten doen. Ik ben wel benieuwd wat ze mankeert, dus als je toch achter komt, wil je het dan hier laten weten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 21:37

Ik weet al wat ze mankeert, datgene wat hierboven beschreven staat. Het zit ergens in de zenuwen en niet in het bloed. Symtomen van Narcolepsie komen wel overeen al is de gegeven informatie op internet wel wat summier.

De reden waarom ik dit topic opende was omdat ze het de laatste tijd ook veelal doet tijdens het opzadelen en iemand zei dat (overigs totaal los staand van dit) een vitaminespuit zou kunnen helpen. Maar ik wilde dus eerst meer info over dit en als vitamines niet helpen dan pas wil ik gaan denken aan evt. een Pa/Da die ernaar kan kijken. Ik weet nl.al wat het is en hoeft dan niet een Pa die mij dan gaat vertellen wat het is. Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:53

Hoe weet je zo absoluut zeker, dat het Narcolepsie betreft? Is dit dan al door een VA vastgesteld?
Om alleen op info via het internet af te gaan, vind ik wel heel erg kort door de bocht.
De symptomen die jij beschrijft, passen ook nog wel bij een paar andere aandoeningen en zowel Narcolepsie als epilepsie zijn relatief weinig voorkomend bij paarden.
Gezien de leeftijd van jouw merrie, het feit dat ze gust gebleven is, + bovengenoemde symptomen, doen mij veel eerder denken aan de ziekte van Cushin in een al verder gevorderd stadium.
Toch maar een VA er bij halen, die heeft er uiteindelijk voor gestudeerd.
Een vitamine spuit ? Ach als ze haar normale voeding krijgt en ze lijkt verder goed, dan is dit imo alleen weg gegooit geld en overdaad schaadt.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:07

ik kan alleen maar met Kitten meegaan.

Het klinkt ongelooflijk dat je op basis van jouw eigen visie en meningen op het internet afgaat wat jouw paard heeft. Het lijkt mij een hele serieuze aandoening die in ieder geval steeds erger wordt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:49

Ik vind het jammer voor je paard dat je niet naar een dierenarts wilt gaan. Je hebt geen idee wat het is, op informatie van internet afgaan lijkt me jouw paard niet echt helpen.
Ik schrok trouwens nogal van jouw reactie op mijn bericht, ik had eerder iets verwacht van: natuurlijk ben ik bij een dierenarts geweest die dit heeft geconstateerd.... Maar goed ieder zijn mening en het is jouw paard.
Verder ga ik volledig mee met Kitten, ik had dit ook al zitten bedenken.
Nou goed, sterkte voor je paard!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:08

Ze schikt wakker zeg je. Schrikt ze dan ook echt? Hoe oud is het paard?
Als ze echt wel eens schrik dan kan dat voor jou ook gevaarlijk zijn/worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:41

er is ooit hier op bokt een topic hierover geopend. precies hetzelfde. ik kan t alleen niet vinden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:57

Misschien lijkt mijn reactie kort door de bocht, zal het dan ook proberen uit te leggen. Ze heeft dit nl. al veel langer, alleen dan was het wel eens zomers in de wei en af en toe 's winters een keer. De vorige eigenaresse heeft me dit dus verteld en zei dat het iets in de zenuw zat. Maar de naam was ik vergeten en was dus hier benieuwd naar. Iemand anders zei (volkomen losstaand van dit) dat een vitaminespuit misschien wel goed voor is, vandaar dat ik het gelijk in dit topic vermeldde.
Mijn merrie is nu 19 en het feit dat ze gust is gebleven afgelopen jaar is heeft 99% NIKS met dit te maken. In 2003 heeft ze nog een veulen gehad en zij had dit toen ook al. Ik ga hier niet helemaal uitwijden over waarom dan wel, voor mij persoonlijk voldoet het om te zeggen dat ze een peesblessure had waardoor ze 6mnd binnen moest staan en ze was niet schoon en mijn paard is een echt buitenpaard.

Erger wordt? Baseer je dit op mijn informatie? Ze doet het alleen als ik aan het opzadelen bent, verder niet. Dit baart mij wel zorgen, anders had ik het hier niet geplaatst. Verder is ze met rijden wel gewoon actief en ook in de wei doet ze wel gewoon bokken, maar verder is ze net als elk ander paard. Het is ook verder gewoon een rustig paard. Iemand suggereerde dus op stal om eens een vitaminespuit te geven. Deze wil ik alleen geven als het ook echt nut heeft om te geven, en als het niet nodig is doe ik dit niet. Aangezien de centen ook niet op mijn rug groeien momenteel, wilde ik eerst zelf uitzoeken wat precies de symtomen zijn. En daarom mijn reactie ik heb dan geen DA/PA nodig die mij gaat vertellen dit en dat is het en dit en dat zijn de symtomen. Vooralsnog is de info erg sumier op het internet en krijg ik niet echt een duidelijk beeld van wat het inhoud.

Ze schrikt op, zeg maar wat een mens ook wel eens heeft als je ergens geconcentreerd mee bezig bent en dan hoor je plots iets. Niet gemeen, trappen of bijten. Ik zit er ook niet op het is alleen met opzadelen. Ze doet het verder ook nooit met rijden, alleen nu dus sinds 2 weken met opzadelen en verder af en toe bij warm weer in de wei.

Iemand zei Cushin? Dat is Diabetes als ik het goed opgezocht hebt. De symtomen die ik tot dus ver heb gevonden lijken hier en daar overeen te komen. Maar het verklaart niet waarom ze met rijden daarna wel gewoon lekker actief en soms ook zeer nijdig kan worden, het komt ook niet overeen dat ze ook in de wei wel eens lekker actief een bokje door de wei doet. Tevens zie ik ook geen overeenkomst met waarom het (voorheen) alleen tijdens de zomer een enkele keer gebeurde (en nu dan vaker). Als ik op Cushin en paarden zoek vind ik helemaal niks. Verward

Zo ver ben ik nu; ik ga vanmiddag erheen en kijk aan hoe ze het nu doet, of het erger of minder is. Is het erger dan bel ik een Pa en vraag naar de mogelijkheden.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:36

Diabetes is het mogelijke gevolg van de Ziekte van Cushing en niet andersom, net als hoefbevangenheid , een krullendt slecht verharend vacht en onvruchtbaarheid.

De oorsprong van Cushing onstaat door een (goedaardige) tumor in de hypofyse (Pijnappelklier), welke de hormonen regelt.

Indien de tumor snel groeit, kunnen hierdoor diverse uitvalverschijnselen op gaan treden en zal altijd eindigen met de dood van het dier.

Cushing is niet te genezen, maar vaak wel te vertragen, door medicinale behandeling.

De Va kan een paard op Cushing controleren dmv bloed en urine controle, waarbij een verhoogd bijnierschorshormoon gehalte (Corticosteroiden) zal worden geconstateerd.

Hoop dat ik je hiermee wat meer info heb kunnen geven, via de zoekmachine moet je nog meer kunnen vinden, want hier is al veel vaker over geschreven.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:51

Ga gewoon naar de dierenarts!
die kan je ook adviseren of en welke vitaminen het beste voldoen.
of haal er een homeopaat bij, die hebben ook vaak middeltjes die goed werken.

Maar ga niet zelf aan het dokteren en klooien!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:49

Ik kloot niet, want dan zou ik toch niet dit topic geopend hebben? Cushing is die ziekte waar Cabochon aan is overleden, zie ik nu. Vooralsnog verhaart ze niet slecht. Maar weet nu wel welke ziekte je precies bedoelt.

De Da komt morgen, te meer omdat ze het vandaag weer deed en ook niet echt dikker wordt heb ik toch besloten om bloed te laten prikken en te kijken wat daar evt. uitkomt. Op stal dachten ze misschien bloedarmoede of ijzer tekort.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:05

Ik ben blij dat je er nu een dierenarts bij haalt, hopelijk kan die je meer vertellen en is er iets aan te doen!
Nu vertel je er trouwens ook bij dat ze niet dikker wil worden, misschien is er toch meer aan de hand dan zo lijkt, omdat ze even goed nog actief is denk je daar misschien niet meteen aan.
Ik reageer normaal eigenlijk niet geprikkeld, maar ik voelde me er niet zo lekker bij dat je er geen dierenarts bij wilde. Ik hoop echt dat hij het vindt, sterkte voor jullie allebei.

TonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:18

Hoi,

Ik ken iemand met een paard dat narcolepsie heeft.
Die valt wel echt neer en doet dit ook tijdens het opzadelen. Waarschijnlijk heeft het dan iets te maken met het ontspannen omdat hij dan eerst lekker geborstelt wordt.

Dit paard wordt met een flinke dosis humaan medicijn behandeld.

Wanneer je met de eigenaar in contact wil komen pb me dan even.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:28

Ik wacht eerst even de uitslag af die ik deze week of begin volgende week zou krijgen, maar ik hou je bericht in mijn gedachten.

De da heeft gisteren een paar algemene testen gedaan, naast bloedafgenomen. Hart is zeer goed, vacht is goed, niet al te extreem mager en ze heeft nog voor haar leeftijd zeer goede tanden Lachen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 18:34

Ik heb vandaag het bloedonderzoek gekregen, een hoop getallentjes, maar overal staat een krulletje achter. Er zijn geen afwijkingen in lever en nierfunctie, heeft verder tevens geen bloedarmoed. En als advies: voor eventuele conditie optimalisatie "equitop forte", suplement aan voeder toevoegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:28

gelukkig maard at alles dan zo goed is, dat equitop forte is heel goed heb ik gehoord.