* warme achterhoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

* warme achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 09:36

Toen ik gisterenavond mijn paard naar binnen deed en haar hoeven uit ging krabben (zoals elke avond) waren haar achterhoeven heel warm. Voordat ik naar bed ging heb ik nog even gevoeld, toen waren alleen de zijkanten nog een beetje warm. Vanmorgen waren de hoeven weer van normale temperatuur.
Mijn paard loopt niet kreupel en de zolen zijn niet gevoelig. Kan het zijn dat (door de vorst dus harde ondergrond) het hoefmechanisme overbelast is? Normaal heeft ze altijd gallen en die waren vanmorgen weg.
Mijns inziens kan het geen ontsteking zijn; ze heeft geen pijn en de warmte is weg?


Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:21

Tja, het kan gewoon zijn dat jij ze als warmer dan anders ervaart, omdat de omgeving kouder is dan anders. Het lichaam van je paard zal harder zijn best doen om het lekker warm te krijgen, dus dat uit zich ook in de hoeven. Hoeven horen immers ook gewoon op lichaamstemp te zijn. Dat de gallen minder zijn komt weldegelijk van de kou, het lichaam is beter aan het stoken, daartoe heeft het meer doorbloeding nodig en dat is nu net de remedie tegen gallen.

Warmere hoeven zijn toch een waarschuwing. Vaak duiden ze op een blessure of een teveel aan eiwit in de voeding. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. jij hebt zelf immers ook wel eens warmere handen dan anders.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 10:41

Het is wel vaker dat de gallen weg zijn maar dan is het als ik haar 's-avonds binnen haal en het heeft geregend of inderdaad door de vorst. Gisteravond toen ik haar op stal zette zaten de gallen er nog. De achterhoeven waren te warm en niet iets dat ik zo ervaren heb omdat het nu kouder weer is.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:37

Mijn paarden hebben zo nu en dan ook wel eens warme hoeven, ik denk niet dat dat heel veel kwaad kan. Ik heb in ieder geval nog nooit wat gemerkt, geen overgevoeligheid ofzo.
Wat dat vocht betreft dat klopt als een bus, mijn paard heeft op een van zijn sprongen vocht zitten, zgn bolspat. En het gewricht is sinds een week helemaal droog, geen druppeltje vocht meer. Echt apart. Ik wist ook niet dat dat door het ''stoken'' van het lichaam kwam. Dankjewel Dees, weer wat geleerd. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Ipsilonka, kosseh, Nientsje, xKatinkii en 32 bezoekers