* scheurtjes in de pees * en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 12:48

Mijn pony heeft twee jaar geleden scheurtjes in haar rechtervoorbeen gehad in haar diepe buigpees, na een half jaar was dit over en mocht ik weer rijden.

Ze is nu twee jaar weer helemaal goed en heeft nergens last meer van gehad, ik doe in de dressuur gewoon alles weer met haar, en buitenrijden doe ik ook.

Nou is mijn vraag of het kwaad zou kunnen als ik af en toe zou springen, mijn pony is gek van springen
Als dit nog kan wat kan ik dat het beeste als beenbescherming gebruiken, ik gebruik nu eskadron peesbeschermers en alleen voor.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:59

Heel herkenbaar! Mijn pony heeft ook peesproblemen gehad, en was altijd dol op springen.

Na een jaar revalideren was ze er weer redelijk bovenop. Na 2 jaar toch eens een sprongetje gewaagd (superlaag.... 60 cm ofzo). Dat had ik beter niet kunnen doen, want het was weer helemaal mis voor een paar maanden.

Nu staat ze altijd met rijden vierkant in de bandages (die geven véél meer steun als peeskappen!!!, en dat heeft een zwakke pees nodig).

Springen mag ze gewoon niet meer. Ik wil haar ook niet gaan 'pesten' met een paar keer een paar kleine sprongetjes. Dat vind ze niet leuk, ze hield echt van het hoge, en ruige werk.

Door haar een paar kleine sprongetjes te laten maken, maak ik haar 'lekker' voor niets. Beetje banketstaaflig vind ik dat, omdat ze het lage werk niet echt leuk vind. Daarom doe ik het niet met haar.

Ik raad het je, op basis van mijn ervaringen, af. Als je het toch wilt, overleg dan eerst goed met je DA en gebruik bandages.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:13

hai, als mijn paarden een peesblessure hebben, worden ze helemaal begeleid door de DA tot ze helemaal goed zijn. Dit is dus met mijn paarden gebeurd. Hierdoor lopen ze nu allemaal weer hoog in de sport. Een merrie had 1 peesblessure aan de oppervlakkige en 1 aan de diepe. Maar nu loopt ze weer in het Z SGW!! en Z spr. Dus het kan wel hoor

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:18

Ik zou je DA nog even de pees laten nakijken en dan kan je vragen wat hij ervan vind.

Misschien mag je wel weer misschien niet Verward . Ik zou geen risico nemen met pezen Scheve mond\ .

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 14:40

even afwachten wat de dierenarts van bokt ervan vind als die zegt dat het mogelijk is bel ik mijn eigen dierenarts nog even want hij heeft natuurlijk de scans van begin tot eind gezien. Ik neem zowiezo geen risico`s met mijn pony dus ik wacht het rustig af.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:00

Mmh ik heb helaas de Bokt DA weinig gezien hier??

Maar hij kan net zo als de rest hier de pees zo niet zien. Dus hoe sterk en goed hij nu is Verward .

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 16:07

Ja maar ik wil dus alleen weten of het mogelijk is om na een peesblessure ooit weer te springen, dus dat betekend niet dat ik het dan ga doen zonder nog even mijn eigen veearts te raadplegen, maar als ik zo al hoor dat het nooit gebeurd dat paarden na een peesblessure mogen springen heeft het geen nut om hem lastig te vallen. (drukke man) en vrij chago ook.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:17

Citaat:
Op 2001-12-06 15:07, schreef flair:
maar als ik zo al hoor dat het nooit gebeurd dat paarden na een peesblessure mogen springen heeft het geen nut om hem lastig te vallen. (drukke man) en vrij chago ook.


ik leg net uit dat het wel kan, mijn paarden lopen na een peesblessure zelfs nog Z SGW!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:41

Top Gun van Jan Tops heeft ook een peesblessure gehad. Over springen gesproken....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 22:53

aan Merel

Jij schreef dat jouw paard een peesblessure heeft gehad maar waren dat ook scheurtjes of wat anders? en hoe lang heeft het bij jou geduurt.

Ik ken nl nog twee mensen waarvan hun paard scheurtjes in de pees hebben gehad maar zij waren na zes weken weer helemaal goed.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:55

uhm ,me paarden hebben geen scheurtjes gehad, gewoon een peesklap of een gat erin. Clown Clown Clown Clown ( niet zo best dus)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 11:12

Nee kijk dat bedoel ik een peesblessure hoeft niet altijd hetzelfde te zijn, even erg, en duurt niet altijd even lang.

Bij een peesklap ligt het er natuurlijk ook altijd aan hoe erg de peesklap is.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 15:45

da''s waar, maar ik denk dat je nog wel kans hebt om te mogen springen. Moet je even door de dierenarts laten bekijken

Dierenkine
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:25

Beste,

Peesproblemen (ruptuur, ontsteking) zijn zeer lastige kwetsuren bij paarden. Het herstel van een pees duurt erg lang en bovendien zal de sterkte van de pees niet meer helemaal hetzelfde zijn. Om te weten of de pees volledig herstelt is kan je een echo laten nemen. Er zijn paarden die bijna volledig herstellen (fysiotherapie kan hierbij helpen, om het herstel te bevorderen en om de peesvezels opnieuw te herorienteren) en er zijn ook paarden die hun hele leven lang blijven sukkelen.