Jaarling ziek door eikels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Jaarling ziek door eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 09:07

Onze hengst staat in de opfok in Frankrijk. Ik kreeg van de week een telefoontje dat hij weer ernstig ziek was...Hij was dat ook in maart geweest. Zelfde symtonen als in maart. Hangerig, wat diaree en koorts. Slijmvliezen en dergelijke was wel goed alleen sterk vermagerd. Zitten nu nog te wachten op bloed uitslag.
Zou het van de eikenbomen kunnen zijn? De eikels liggen nu op de grond...maar wat was het dan in maart? Graag reacties.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:25

zou het de verharing kunnen zijn?
Daar is mijn paard een aantal keer flink beroerd van geweest, nu duw ik er een vitaminestoot in zodra de eerste haren loslaten en gaat het wel goed.

Ik geef m'n paard eikels momenteel ipv paardensnoepjes, hij vindt ze heerlijk en krijgt er niets van....

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 10:14

Onze DA in Nederland heeft toevallig een lezing bijgewoond en dat ging over eikels. Ze schijnen giftig te zijn als ze groen zijn.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:15

de eikels die op de grond vallen, zijn doorgaans niet groen meer, maar bruin Lachen

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 10:16

Daar heb je gelijk in...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:30

Teveel eikels is beslist niet goed. Ik ben eens bij een bedrijf in Zweden geweest, waar ze ook elk najaar last hadden van paarden met diarree en algehele sloomheid. Ze dachten toen ook richting de eikeboom en lieten de paarden er toen in de herfst niet meer dichtbij komen. Probleem opgelost! Ik denk dat een paar eikels geen kwaad kan, maar ineens een heleboel tegelijk is waarschijnlijk gewoon teveel van het goede.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 10:47

Dat is wel opvallend. Maar die van ons had het ook in maart, eikenblad gegeten misschien?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:50

Tazz schreef:
Maar die van ons had het ook in maart, eikenblad gegeten misschien?

Da's idd vreemd ... misschien in maart de overgang naar een andere weide? Of een overgang van deels binnen naar meer buiten? Waar kunnen ze verder allemaal bijkomen? Alleen gras, of ook nog andere gewassen of bomen?

In het voorjaar werken de beuken bijvoorbeeld ook verschrikkelijk; die gaan dan al dat kleverige spul aanmaken. Ik weet niet wat eiken in het voorjaar doen ...

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:02

Ik weet dat er alleen eikenbomen staan. We gaan hem ook ophalen als hij wat opgeknapt is...en dan onze eigen DA hem binnenstebuiten laten keren eventueel toxologisch onderzoek?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:05

Tazz schreef:
en dan onze eigen DA hem binnenstebuiten laten keren eventueel toxologisch onderzoek?

Hopelijk zijn er nog sporen van de oorzaak aanwezig tegen de tijd dat je 'm mee naar huis neemt. Maar het kan sowieso geen kwaad om een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen ... wie weet komt er wel iets heel anders aan het licht!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:08

Dat kan ook. Heb net berichtje gehad dat hij weer wat fitter is. Staat nu ook binnen in een box. Dus niet bij de andere hengsten. We gaan hem ophalen zo snel als het kan. Eventjes naar Normandiƫ heen en weer crossen.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:03

Een stalgenootje van mij is vorig jaar met haar paard naar brabant geweest en daar lagen ook eikels op het land...
Paard erg ziek en opgezwollen lippen, dus ik denk dat hij inderdaad ziek is van de eikeboom.

Sterkte met hem!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:12

Hmmm krijg toch sterk de indruk dat die eikels het zijn.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:45

Gisteren las ik in landleven dat onrijpe eikels looizuur bevatten, en dat is niet goed. Ik voerde ze ook, maar kijk nu wel uit!

Vervolgens hadden we met de familie een hele discussie wanneer een eikel onrijp is. In Landleven stond dat met een storm je moest opletten. Dan heb je dus kans op afrukkende bomen en dus onrijpe eikeltjes. Maar de eikeltjes die al op de grond liggen , zijn veilig, zowel de bruine las de groene.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:46

ik heb een knechtje, die raapt ze voor me in het bos Haha!

is er iets bekend over tamme kastanjes, die zitten er ook altijd tussen namelijk en verdwijnen ook in mijn paard Cool

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:53

Citaat:
is er iets bekend over tamme kastanjes, die zitten er ook altijd tussen namelijk en verdwijnen ook in mijn paard


Geen idee, voor mensen volkomen veilig!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:59

Antheman schreef:
Geen idee, voor mensen volkomen veilig!
Ik neem alleen aan dat een paard ze niet eerst "schilt" Haha! . En meestal zit het venijn 'm in het omhulseltje. Maar van de tamme kastanje weet ik niet precies hoe dat zit.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:00

nee schillen doe ik ze niet voor hem, ze schuiven zo naar binnen... al een paar weken en hij doet het nog gewoon, zal dus wel geen kwaad kunnen als je geen kilo's tegelijk voert

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:05

smurf schreef:
nee schillen doe ik ze niet voor hem, ze schuiven zo naar binnen... al een paar weken en hij doet het nog gewoon, zal dus wel geen kwaad kunnen als je geen kilo's tegelijk voert


Oh ja, schil niet aan gedacht!

Maar : alles met mate, toch? Zal wel goed zijn hoor!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:31

Bij Domi vond ik halve schillen van eikels in dr diaree. Ze had die week erna 2x koliek, was erg sloom, en was erg stijf. Precies de symptonen van een eikelvergiftiging. Schillen zijn trouwens erg moeilijk verteerbaar (voor paarden).
We hebben nu de strook waar de eikels liggen afgezet. Het waren ook gewoon bruine eikels maar volgens de DA is het niet goed voor de paarden. Ook de bladeren trouwens.
Nu heeft ze nergens meer last van...

Dus ja een paar is niet erg maar let er wel op.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:33

inderdaad wat er hier al geplaatst is aan info over eikels..

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:48

Eikels zijn niet gezond voor paarden. In eikels zit namelijk blauwzuur. Blauwzuur is giftig voor ze. Als ze er teveel van krijgen kunnen paarden er ernstig ziek van worden. Om diezelfde reden wellen (koken) we ook de lijnzaad, want daar zit ook blauwzuur in, wat er door het koken vrijkomt en er uitgaat.

Met vriendelijke groet,

A. Bosma
Voedingsadviseur

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:01

Bedankt voor de reacties. Ga de hengst terug halen. Ik vind dat er op een opfokbedrijf dus geen eikebomen horen te staan! Maar zeg eerlijk dat ik nooit heb geweten dat eikels giftig waren voor paarden.

Sasjuh89
Berichten: 1131
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Noord-Scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:14

Kan het zijn dat hij ze van de bomen eet? Dan zijn ze nog wel groen...